Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Har du forresten sett noen tester av de nye Garmin radomene ?

Forrige generasjon (de ble visst bare 1 år gamle) Garmin anntennene ble jo sydret nedenom i tester, fullstendig overkjørt

av Furuno og Raymarine

 

Nei, har ikke sjekket, skal ikke hente båten før i april, tidligst så har god tid til å sette meg inn i dette, blir nok via USA ser det ut til hvis kursen holder seg, men skal ikke ødlegge denne interessante tråden med prat om dette, Oddgeir har startet en annen tråd der vi går mer på aktuelle produkter her

 

Har du link eller annet fra denne testen?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dette høres komplisert ut

Monter radarantennen i masten og legg kabelen inn, det er igrunn det du trenger å gjøre helt ferdig før hjemreisen.

Gps antennen kan du stripse fast midlertidig og plotter/radaren setter du også opp etter tidskjemaet.

Vet ikke om du har bestillt autopilot og vil ha kompass inn på radaren, men det kan du fint klare deg uten på den ene turen.

 

Du får da en radar/plotter med oppdatert posisjon/kurs og baug opp på radaren. Det klarer du deg lenge med. Så setter du heller av god tid til å gjøre det skikkelig når du kommer hjem, kapp ingen kabler før du kommer hjem.

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Men etter å ha lest innlegget ditt en gang til, sitter jeg igjen med en oppfatning av at du også er enig i det jeg skrev, til tross for at du hadde en omfattende quote fra meg som innledning til dine kommentarer. Eller tar jeg feil (og sannheten er at din posting var en korreks til min - og ikke utfyllende opplysninger)?

Jeg er ikke ute etter å ta noen i det hele tatt, hele vitsen med mitt innlegg var egentlig bare en utfylling av inlegget ditt. Og jeg mener at å vite hva som skjer når du skrur på en kontroller er viktig (kanskje ikke i detalj, men allikevel...).

For det kan være greit å vite at hvis du "offtuner" litt så kan regnbygen forsvinne uten at andre ekko blir vesentlig degraderte, mens hvis du bruke en av de andre kontrollene (feks RAIN) så gjør du noe med hele radarbildet (både regnskyen og alle de andre ekkoene).

Og som Frøken Fryd sier: "Store båter ringer etter en tekninker, mens vi småbåtfolk klarer oss selv" og da er jo kjennskap til utstyret et "must"...enig??

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg regner med du refererer til Minerydderene når du nevner Vision på BME, dette fungerer utrolig bra når det er regn i sikte. Men det er ikke mange båter som blar opp for å få denne funksjonen som er svindyr, men dere i forsvaret er jo laget av penger. :wink:

Det kan jo se ut som om seddelpressene våre er stoppet nå :lol::lol::lol:

Men vision er en utrolig fin funksjon da...

 

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng med å bringe inn Rain og FTC funksjonene (som jeg hovedsakelig kjenner fra Raymarine radarene) er at småbåteiere med fritidsbåtradarer bør bli kjent med at endring i værbetingelsene, eksempelvis regnbøyer ofte gir sterke utslag på radarbildet. Om litt tunge regnbøyer er innen rekkevidde til innstilt avstand på radaren vil gjerne automatikken påvirke hele radarskjermbildet og redusere sensitiviteten til radaren i forhold til det man kan oppnå med manuell innstilling.

 

Når det gjelder ettermontering av radar mv fra Hanse ville jeg ha undersøkt om kabler legges opp uavhengig av om man kjøper navigasjonsutstyr ferdig montert eller ei. Det er vel flere av de litt større seilbåtprodusentene som legger opp kabelstrekk før eksempelvis dekk plasseres oppå skroget, eller tar jeg feil her?

 

Et annet forhold jeg også synes det kan være greit å drøfte litt her på BP er medlemmenes erfaring med MARPA. Jeg vet ikke om dette nå er standard på alle småbåtradarer?

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng med å bringe inn Rain og FTC funksjonene (som jeg hovedsakelig kjenner fra Raymarine radarene) er at småbåteiere med fritidsbåtradarer bør bli kjent med at endring i værbetingelsene, eksempelvis regnbøyer ofte gir sterke utslag på radarbildet. Om litt tunge regnbøyer er innen rekkevidde til innstilt avstand på radaren vil gjerne automatikken påvirke hele radarskjermbildet og redusere sensitiviteten til radaren i forhold til det man kan oppnå med manuell innstilling.

 

Når det gjelder ettermontering av radar mv fra Hanse ville jeg ha undersøkt om kabler legges opp uavhengig av om man kjøper navigasjonsutstyr ferdig montert eller ei. Det er vel flere av de litt større seilbåtprodusentene som legger opp kabelstrekk før eksempelvis dekk plasseres oppå skroget, eller tar jeg feil her?

 

Et annet forhold jeg også synes det kan være greit å drøfte litt her på BP er medlemmenes erfaring med MARPA. Jeg vet ikke om dette nå er standard på alle småbåtradarer?

Link to post
Share on other sites

Her er noen av mine synspunkter ang Marpa;synes det tar alt for lang tid etter man har låst target til Marpaen at kurs og speed på målet kommer stabilt,målt speed kan være fra 0- 40 knop en periode og heading løper rundt i alle retninger for lenge før det stabiliseres.

Personlig har jeg lært å låse på target så tidlig som mulig så listen med targets har roet seg før det kan oppstå en reell kollisjonsfare.

Fiskebåter er en egen historie,de beveger seg ofte med hyppige kursendringer og skaper hodebry både for Marpa og skipper,på overfarter mellom Danmark og Norge nattestider må man følge godt med ettersom fergetrafikken også er stor.De kan imidlertid lett identifiseres for de som har AIS?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen problemer i den retning Catlina beskriver. Jeg har autopilot med det Raymarine kaller "rate gyro", samt det ordinære fluxgatekompasset.

 

Min utfordring med bruk av MARPA er å kunne sentrere tråkorset med tuchpadden når det er en del sjøgank på overdekket. Etter at jeg fikk AIS er det en ny verden forutsatt at andre båter har en sender. Jeg er fremdeles svært glad i MARPA da den gir gode opplysninger om CPA og TCPA, har ingen mulighet til å beregne dette selv når det er bevegelse i båten.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten anmerkning angående "rainclutter" og FTC.

 

Disse har vel ikke helt samme funksjonalitet..

 

Er det ikke slik at rainclutter demper regnekko nært egen båt mens FTC (Fast Time Constant) demper regn ekko langt borte?

F.eks. kan du få kraftig ekko fra en en regnbyge langt borte, da brukes FTC for å dempe dette for om mulig og identifisere andre ekko i denne bygen.

 

Ved å benytte FTC kan dette gjøres uten å dempe ekko nært båten, noe som har sine fordeler...... :smiley:

 

 

 

 

mvh

Johannes

Link to post
Share on other sites

Regner med at det er det vanlige fluxgatekompasset som gir headingsignal,men det har vel ikke noe med headingen til targetene på Marpaen?

 

Jo - det har nok det.

Alt er relativt. MARPA er avhengig av informasjon om egen båts vektor, for å kunne beregne målenes vektorer.

Dersom det er feil eller ustabilitet i dataene fra egen båt, blir det en utfordring å beregne stabile data om andre objekter, når eneste input i beregningsformelen er gjentatte målinger av peiling og avstand fra egen båt og til disse objektene.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har begynt å forstå at FTC og Rain funksjonen virker forskjellige på ulike radarmerker. Derfor har jeg tatt kopi av innstillingsbeskrivelsene for min radar.

Som det fremgår anbefales det at disse benyttes sammen ved mye nedbør/regn. Når det er store regnbøyer som nærmer seg forfra eller i en sektor forfra, så kan store deler av dette radarområdet bli nærmest helt hvitt hos meg. Jeg demper dette ved først å justere RAIN i Gain funksjonen hos meg. Dermed blir sensitiviteten til radaren generelt dårligere. Denne justerer jegi etterkant opp, påny med Gainfunksjonen, i alle fall slik det fremstår for meg i praksis - ved å justere FTC. I sommer har det vært endel nedbør mens jeg har seilt i Kattegat. I en periode fikk jeg bare inn AIS signalene fra hurtigbåter som gikk fra Århus-området. Det var så å si umulig å se med det blotte øyet alle seilerne som var ute. Da var det greit å bruke Rain og FTC funksjonen, dette ga mye bedre bilde enn ved å anvende radaren på automatikk. Jeg mener så langt at det særlig ved sterke lokale regnbøyer er nødvendig å benytte manuell innstilling av radaren. I endel andre tilfeller, faktisk i de fleste tilfeller, fungerer automatikken bedre enn meg.

 

ftcrain.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tenkte å legge ut noen radarbilder fra Oslofjorden i dag, 29. september 2007. Fra morgenen av har kastene i Drøbakksundet vært oppe i liten kuling, N-ling vind. Men vinden avtok utover dagen. Først et bilde når været er forholdsvisgreit, vind ca 8 m/s - endel bølger (markerte hvite topper - snekker i 7 knop ville nok vugge endel)

 

radar2.jpg

 

 

Deretter inntrer regnet:

 

radarrain4.jpg

 

 

Radarbildet med autofunksjoner er ikke tilfredsstillende og jeg går i på Raymarines GAIN funksjoner. Innstiller FTC og RAIN manuelt, prosenttallenne fremkommer nederst på bildet.

 

 

 

radarrain2.jpg

 

 

Her er et bilde etter at regnværet har avtatt med automatiske funksjoner - åpenbare feilekko

 

 

radarrain3.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever også at Auto funksjoner ikke fungerer bra nok på min Raymarine radar.

Derfor er rådet til radarbrukere - bruk kontrollene og lær hvordan de påvirker ytelsen under forskjellige forhold.

Har hørt at flere har sagt til meg når jeg vært ombord i andre båter- " nei, denne må du ikke skru på. Den er innstilt av en som kan radar..". Tull og tøys - bruk kontrollene! Når du har lært din radar å kjenne er det verdens beste navigasjonhjelpemiddel.

 

Tillagt: RoaldBj må nok snart ha seg en 10 cm radar i tillegg :wink:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bra OLPI, oppfatter at vi er på "samme lag". Jeg har snakket med endel loser (kan desverre ikke oppgi antall eller navn) som er "frustrert" over at ansvarshavende ombord ikke er kjent med hvordan funksjonene til radaren innstilles. En seilbåt jeg nylig hadde kontakt med kalte opp en større bår i mitt område og spurte om den var observert. Oppkaldt båt svarte at lanternene var observert, men ikke radarekkoene. Dette kan kanskje bero på at sensitiviteten til radaren ikke er så viktig for de større skipene langs kysten vår. Jeg har etter installering av AIS sender ombord merket atskillig større "vakstsomhert" fra store skip sammenlignet med tidligere år hvor jeg ikke hadde AIS sender ombord. På en måte er det greit for meg, samtidig er jeg bekymret for at de som ikke har AIS sender ombord ikke blir sett på radaren. Håper at jeg ikke bidrar til senkt oppmerksomhet blant store skip i forhold til mindre fritridsbåter.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er flott at dette temaet (radar) blir satt på dagsorden også blant oss med fritidsbåt.

Det er gledelig at flere og flere velger å kjøpe radar. Kjenner etter hvert mange som har det, men felles for de fleste er at de har radar i tilfelle dårlig sikt. Igjen, tull og tøys - bruk radaren når du er på tur, uansett sikt. Lær å tyde radarbildet og skru på kontrollene. Jeg har menystyrte kontroller, og liker det ikke særlig godt. Manuelle pot-meter er min greie.

Uansett - man må beytte det man har.

 

Det at et større fartøy ikke ser småbåter, særlig seilbåter på radar kan være et problem. Hvis de imidlertid justerer radaren til en rekkvidde (range) og følsomhet (gain, ac-sea) hvor de oppdager staker så bør de kunne se seilbåter uansett størrelse. Det handler igjen om å justere radaren, nå etter hvilken type farvann man er i.

Har sikkert sagt det før - men AC-sea er også kalt kollisjon-knappen. Skrur man litt mye på den så forsvinner også ekko fra objekter, også båter. Større fartøy har i tillegg både 3 og 10 cm radar. De bør kunne se også mindre båter så sant de ikke er i skyggesoner, veldig nær fartøyet.

Når det er sagt er det bare bra at man kan bruke VHF`n og kalle opp større fartøy når man er usikker om man er observert selv om man skal "holde seg unna" dem.

 

Nå er jeg på ingen måte en så gearet båtmann som RoaldBj og Astor for å nevne noen. De bruker båten langt mer enn meg og vil også være mer drevne båtfolk. Skal imidlertid flytte nærmere havna etter hvert og håper at jeg får brukt båten mer da - på dagsturer uten å måtte planlegge.

Link to post
Share on other sites

... Jeg har etter installering av AIS sender ombord merket atskillig større "vakstsomhert" fra store skip sammenlignet med tidligere år hvor jeg ikke hadde AIS sender ombord. På en måte er det greit for meg, samtidig er jeg bekymret for at de som ikke har AIS sender ombord ikke blir sett på radaren.

Samme tankebaner her... Den lille lørja mi er ikke det hurtigbåter og ferjer tar mest hensyn til kanskje, men når AIS-signalet dukker opp på navigator/radar hos motparten, FØLER jeg meg sikrere. Innbildning?

 

Den gamle radaren min (Appelco 9200) står for utskifting (sagt i mere enn et år nå), har ikke automat-innstilling; Og ikke vil jeg ha det heller. Har stillt inn noen radarer i tiden til sjøs, men føler ar at manuell innstilling (etter å ha lært denne utmerkede innretning å kjenne) er det beste. "Off-tuning" har jeg ikke prøvd enda; Skal prøves!

Ellers takk for all info om dette emnet. :yesnod:

 

Redigert:

Furuno 1715 har kun automatisk tuning :cryin:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Både sync og video kommer fra transceiveren så lengden mellom de påvirker ikke signalet, tidsforsinkelsen blir lik for begge signalene i kabelen.

Vel ja og nei, normalt skal det ikke være nødvendig men jeg ville uansett sjekket dette med rett kai når en først er på en ratt kai . Gjelder småbåter også.

 

 

Nå tror jeg du tuller.

Forsinkelsen blir lik ja, men videosignalet blir ikke behandlet før det når displayet, derfor er justeringen viktig.

Og skal foretas ved nyinnstallasjoner og kabelforandringer.

 

Leste gjennom tråden fra start nå.

Så ikke denne før nå. Ja, på radarer skal timing sjekkes og på småbåtradarer produseres trigger i display (ikke tranceiver). Korter man inne kabel må derfor timing justeres. Kort fotalt må trigger forsinkes tilsvarende lang tid som det tar " å gå" fra display til sender der magnetron skal fyres av.

Videobehandlingen som MIX nevner har ingenting å gjøre med justering av timing etter kabellengde. Videobehandlingstid vil være lik uavhengig av kabellengde.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde en fin tur i dag med dykk på mtb Kjell, Savonmaa, hjuldamperen Bergen og Judith som var en seilbåt med damp-hjelpemaskin.

På hjemveien passerte vi Ryvingen og fikk inn Raconsignalet en gang på radaren.

Da kom jeg til å tenke på at jeg tidligere ofte har tatt inn disse signalene fra flere fyr, men at det er lenge siden sist.

Er det noen som har en brukbar forklaring på hvorfor jeg fikk signalet inn bare en gang selv om jeg ikke justerte radaren?

Lå ikke mer enn 3-4 mil unna. Gammel Furuno radar der alt justeres manuelt.

 

Såvidt jeg vet er dette et morsesignal (forskjellig for hvert fyr fyr) som enkelte fyr sender ut på frekvensen til radaren når fyret mottar radarsignal.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Nå er det lenge siden jeg var borte i dette, men Racon (eller Radar Beacon) blir etter det jeg husker trigget av radarpulsen og sender så ut sin ID. Om den kun sender ut på 3 cm eller i både 3 og 10 cm er jeg usikker på.

At du bare får Racon av og til vet jeg ikke årsaken til. Det har i hvertfall ikke noe med hva du justerer av kontroller da det kun påvirker mottakersiden, med untak av rangejustering som også vil påvirke pulslengde på sendepuls på noen trinn.

Link to post
Share on other sites

Ja, på radarer skal timing sjekkes og på småbåtradarer produseres trigger i display (ikke tranceiver).

Hei igjen dere, har vert i båten i helgen selvsagt :wink:

Har ikke feilsøkt på radarer i lystbåt før da, men de proffe radarene jeg har vert borti har alle produsert trigger i tranceiveren. Er det noe spesiell grunn til at den produseres i displayet, for meg så høres det litt baklengs ut...

 

Roaldbj:

Du som koser deg i båt hver dag, ta å finn frem Trail funksjonen på radaren din, i setupen kan du muligens velge farge på denne også. Bruker du denne funksjonen vil ekkoene få en slags afterglow, altså bli værende igjen på skjermen en liten tanke, helst slik at den forsvinner litt om gangen. Prøv med 30sek-3minutter. Du vil garantert oppleve radaren som ny når du blir vandt med dette. Se får deg en regnbye som kommer over en båt. Båten vil ha repetert ekko og fremkomme tydelig selv inne i regnbyen.

Kjenner jeg deg rett så har vi noen bilder som viser dette om få dager :wink:

 

Som vi sier i Bergen: Kallar du det dær rein? Østlænning! Gje meg en is! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...