Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har oppgradert navigasjonssystemet ombord til Raymarine 4.29. Etter dette har jeg fått ett snodig forhold mellom COG og Heading som jeg ikke forstår. På dette bildet er avviket 20 grader. Jeg har lest i manualen i kveld men ikke funnet hva jeg bør justere. Takknemlig for bistand.

Forøvrig må jeg meddele at det har blitt en "drøm" å seile med den nye oppgraderingen og autopiloten. Jeg førte i dag bestikk fra Anholt til Fredrikshavn og logget turen. Seilasen var helt perfekt langs en linjal. Så perfekt seilas har jeg ikke opplevd tidligere år. Nå må man passe seg for ikke å sløve av. Derfor setter jeg en rekke alarmer, og har klokke som minner meg om å føre bestikk hver halvtime.

 

heading_cog.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan du ha ulik lengde på vektorene?

virker rart i og med at xte ikke er mer enn 15 meter her, om ikke det var kraftig strøm da og at båten gikk sidelengs mot målet. Det kan du sjekke ved å se fart gjennom vannet og sammenligne med SOG. Samt sammenligne SOG med VMG

 

hva er forskjellen på autopiloten?

jeg opplever at autopiloten tar ganske stor "overstyring" når vi kjører mot et WP - før den peiler seg rett inn. Noen ganger går den 20 grader forbi wp kurset før den retter seg inn - er det normalt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt full reset, og jeg skal love at jeg holdt på endel timer før jeg klarte å definere slave og master skjerm. Jeg fant ikke ut om noe av dette i manualen som du tidligere la ut. Jeg fant etter hvert ut at man vet hva som er slave når den andre skjermen skrus av og den gjenstående begynner å pipe. Det er slaven som piper. Der hvor bildet er tatt var det omlag 1 knop nordlig strøm, men det skulle vel ikke ha så stor betydning for heading og COG. På radarbildet er dette særlig "irriterende" idet Head Up blir lik headingen, mens jeg seiler med COG. 20 grader forskjell er mye. Når det gjelder seilas med autopiloten (snakker hele tiden om Raymarine) er den vesentlig bedre etter min erfaring med den nye 4.29 versjonen. Her blir det stilt spørsmål ca 0.1 nm før veipunktet om man ønsker autotrack, dersom man aksepterer starter autopiloten ROT før veipunktet, og man merker nærmest ingen overstyring ved selve veipunktet. Men det krever nok noe praksis å få dette inn i fingrene. Det er slike ting jeg jobber med på lange havstrekk og "langt" unna andre båter. Jeg vil sette pris på om abbor kanskje i en annen tråd kan skrive litt om "buggene" ved den nye 4.29 versjonen. Jeg er overrasket oiver hvor bra den virker med RNS v. 6.1 i betaversjon.

Link to post
Share on other sites

COG tror jeg kommer fra GPS'en dvs. virkelig forflytting. Et resultat av kurs og strøm.

Heading T må vel være en Rettvisende kurs som kommer sansynligvis fra en fluxgate som påvirkes av deviasjon og missvisning.

Dersom det var litt strøm, og du ikke har "spunnet" fluxgaten din så er vel en diff på 200 utenkelig.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser at COG avviker ganske mye i forhold til headingen din og du skriver at det er lite strøm og vind, man kan kjapt og greit sammenligne kompasset sitt med magnetkompasset og se om det er fluxgaten er helt på tur. I ditt tilfelle tror jeg du må justere kompasset ditt. Spesiellt når du seiler på XTE vil det være en fordel at kompasset er justert.

 

Den nye softwaren din høres ut til å virke bra. Er dette noe som fungerer på vanlig nmea utstyr eller er det en Raymarine spesial?

Link to post
Share on other sites

Dette sker ikke sjældnet for mig: At kompasset og GPS'en viser forskellig kurs.

 

Har du gennemført en ny deviationscirkel - som beskrevet i Raymarine autopilot-manualen? Ellers kan du jo justere fluxgatekompasset i opsætningen til piloten. Men det ved du sikkert...

 

Nogle gange skyldes min fejl at jeg (eller konen) har stuvet en eller anden jern-genstand (fx strygejern) for tæt på fluxgate-kompasset.

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nogle gange skyldes min fejl at jeg (eller konen) har stuvet en eller anden jern-genstand (fx strygejern) for tæt på fluxgate-kompasset.

:yesnod: Da Windy la inn fjærmadrasser på en del av sine modeller flyttet de plasseringen av kompasset - som var under madrassen :rolleyes: Så ser dere en vinglete Windy kan det være årsaken :smiley: Da jeg hadde Vinglepetter ombord var det en defekt rorgiver.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå lest manualen til autopiloten litt grundigere. Det ser ut som jeg må inn i kalibreringsrutinene for såkalt Seatrial Calibration og oppsettet for Align Heading. Men jeg skal enda ligge noen dager longside, så dette får vente til senere i uka. Det er ganske mange kalibreringsrutiner som kan gjøres med autopiloten, se bildet under. Nå når alt tilsynelatende fungerer bra at jeg også lyst til å ha justert dette. Informasjonen mellom skjermene benytter Seatalk High Speed som er 100 megabit nettverk (kartbrikke settes i en av skjemene og leses også av de andre). Informasjonen mellom autopilot og nettverksenheten tror jeg benytter lavere hastighet - men dette kan jeg ikke noe om.

 

autopilotkalibrering.jpg

Link to post
Share on other sites

Align Heading kan du godt foretage når du ligger stille. Compass Deviation derimod kræver at du er på søen med fladt vand og ingen eller lidt strøm når du skal lave deviationscirklen.

 

Når jeg skal justere kompasset i havnen gør jeg følgende: Jeg plejer at tænde radaren (mens jeg ligger stille) og lægge kortoverlay hen over radarbilledet. Da overlay-funktionen bruger kompasheadingen så vil en forkert kompasheading afsløre sig ved at kortoverlayet er "forskubbet" i forhold til radarbilledet. Brug fx en bøje eller en kystlinie til "sigte" efter.

 

Så går jeg ind i "Align Heading" og justerer kompasset til radarbillede og kortoverlay er ensliggende.

 

Jeg har Simrad (CA44) og kender ikke Ray - men mon ikke det fungerer nogenlunde på samme måde...?

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for godt råd. Jeg fikk for en liten stund siden mail fra Seatronic om fremgangsmåten. Det er om å gjøre å holde tunga rett i munnen når man jobber med dette. Få knapper som har forskjellige funksjoner avhengig av "hvor man er". Jeg benyttet nettopp radaroverlegget. Faktisk noe den funksjonen er brukbar til. Ellers bruker jeg aldri radaroverlegg.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg har lyst til å trekke frem igjen dette radarbildet som Roaldbj har lagt ut, jeg har registrert at bildene dine med trails/wakes er relativt orientert...

radarhale.jpg

 

img_5089.jpg
Er det sann kurs og fart på den andre båten den viser eller er det et resultat av begge båtenes bevegelse?
FrökenF kjör 'true motion' efter vad han skrev.......halen/svansen er bare förflyttningen av den andre båten.....

nu ligger han förtöjd o då hade 'relativ motion' gitt samme bild.......

men hade han gått framåt samme fart som den andre båten så hade halen blivet dobbelt så lang......

Som Gunga Din helt korrekt påpeker har jeg trails (ekkohale) orientert i forhold til nord og ikke i forhold til båten. Det er en utfordring å forklare forskjellen på disse men jeg skal gi meg ut på ett forsøk.

Hvis man først ser på bildet jeg har av radaren ser vi at jeg ligger fortøyd til kai og kun en båt i vågen beveger seg. Alle ekkoene vil da falle på samme stedet bortsett fra denne båten. Historikken på ekkoet kommer altså frem og vi forstår hvor båten har kurs og hvilken fart den har.

Hvis jeg nå hadde satt fart på skuten og gått den andre båten i møte ville jeg med true-trails fått to haler. En etter min båt og en etter den andre. En vil da kunne se på lengden på disse halene hvem som har høyest fart og ta det med i beregningene når man skal avgjøre vikeplikten.

Så tar vi bildet til roaldbj, her ser det ut til at trails (eller wakes) er relativt orientert. Vi må da tenke annerledes. Ekkohalene forteller ikke nå hvilken vei ekkoene beveger seg i forhold til kartet men om de kommer nærmere oss eller ikke. Har man en fjord uten andre båter vil hele fjorden bevege seg i motsatt retning av oss og halen vise oss dette. Det er ikke så interesant å se dette for vi vet godt at vi er på vei inn fjorden. Hvis man derimot ligger og fisker kan man benytte disse ekkohalene på en holme eller en bøye og se om vi kommer nærmere eller ikke.

 

Etter å ha rundet Lista i forrige uke i svarte natten fant jeg ut at jeg kunne ta noen bilder av trails mens jeg siktet meg inn på Kirkehamn. Det var en annen fiskebåt på vei inn i litt mindre fart, men jaggu klarte ikke han å ta en snarvei og komme først inn likevel. Det er vanskelig å ta bilder i mørket, iallefall i en båt, men her er nå to bilder av to helt like situasjoner:

img_9114.jpg

img_9126.jpg

Her har jeg lagt EBL over den andre båten og det viser seg da raskt at vi ikke er på kollisjonskurs.

Disse to bildene er fra samme situasjon med noen minutters mellomrom. Begge båtene har samme fart og kurs hele tiden. Allikevel er altså bildene helt forskjellig når det kommer til ekkohale.

Jeg tror disse bildene kan være med å lette forståelsen på hva trails viser og hvilken nytteverdi det har, og ikke minst forskjellen på true og relative trails.

 

Til slutt vil jeg tilføye at jeg øket tiden til oppi 15 minutter for trails når jeg har gått i åpent farvann. Det gir ett godt bilde av kurs og fart til andre båter. Jo mindre skala man har på radaren jo mindre bør tiden på trails være.

 

Bruker man arpa eller marpa kan man også velge sann vektor eller relative vektor på fartøyene.

 

Fra Raymarine sin brukermanual finner jeg:

When the wakes function is switched on, you can see the direction and speed of moving targets relative to your boat. Targets are displayedin yellow, turning to paler shades of blue as the signal diminishes. The wakes option is a local setting which applies only to the display on which you are working. You can choose to display wakes for a period of 10 seconds, 30 seconds, 1 minute, 5 minutes or 10 minutes.

Jeg tolker det slik at Raymarine ikke kan vise true-trails/wakes. Men har sendt en epost til Belamarin for sikkerhets skyld. En ny radar bør etter mitt syn kunne vise true trails.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi seilte i dag fra Horten til Son. På deler av seilasen var regnbøyene så tette at det var svært lav sikt og etter mitt skjønn nærmest uforsvarlig å passere fjorden uten radar - men dette er satt på spissen.

 

radarrain1.jpg

 

Her er radarbildet fra nord-vestre del av Jeløya nær Moss.

 

radarrain5.jpg

 

Her har jeg utelukkende korrigert for rain - og bildet er med en gang mer oversiktlig. Det er ikke optimalt. Flere av ekkoene er fritidsbåter. Etterpå korrigerte jeg for FTC, men glemte å ta bilde av det. Det var forøvrige en god del fritidsbåter som forflyttet seg på denne strekningen. Jeg så bare en annen av omlag 50 båter som brukte lanterne e - trass i at sikten tidvis var sterkt begrenset.

Link to post
Share on other sites

radarhale.jpg

 

Roaldbj, jeg fikk svar fra Belamarin for en stund siden men har glemt å poste svaret her. Det de forteller der er at orienteringen til etterslepet følger orienteringen til radarekkoene.

Hadde vert fint om du kunne prøve dette neste tur, altså sette på "wakes" og bytte mellom "head up", "north up", "true motion" og "relative motion". Spesiellt North Up True motion med wakes på er interesant. Det beste er om det både er land og båter i bevegelse på bildet.

Det var ikke slik jeg forsto manualen men manualer er jo ikke alltid like gode heller...

Link to post
Share on other sites

Hei Frøken Fryd. Jeg tenkte at jeg i morgen eller søndag tar en "teknisk" dag på fjorden med kalibreringsrutiner.

Jeg skjønner innspillet om å sette på "wakes" og bytte mellom "head up", "north up", "true motion" og "relative motion". Spesiellt North Up True motion med wakes på er interesant. Det beste er om det både er land og båter i bevegelse på bildet.

Det "kinkige" er at jeg kan bruke flere "wakes" funksjoner. Har du noe synspunkt på varigheten jeg skal benytte. Kanskje 3 minutter er optimalt? Jeg seiler normalt ikke med "wakes". Det er du som har gitt meg noe interesse for dette. Jeg har imidlertid ved et par tilfeller i sommer hatt så mye regn at jeg tror "wakes" ville gjort at jeg kunne ha tolket radarbildet bedre. Jeg har diskutert radarbilder endel i sommer med andre fritidsbåtbrukere - jeg er nær sagt litt overrasket over hvor lite de synes å være opptatt av radarjusteringene.

Så må jeg gjenta historien om han som seilte fra Syd-England til Oslofjorden og var strålende fornøyd med radaren - og så viste det seg at han hadde seilt i simulator-modus hele strekningen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt 1 minutt når jeg går inn i trange leder eller nærmer meg havn. 3 minutter har jeg brukt på åpne fjorder eller lengre strekk. Når jeg er på utsiden av kysten har jeg brukt opp mot 15 minutter. Det hele avhenger av skalaen du bruker, det viktigeste er at du tydelig ser hvilken retning "halen" har og at den ikke strekker seg over hele skjermen.

 

Det er veldig kjekt å se ett ekko komme mot en og man ser med en gang på halen at det er en planende båt i full fart, eller det er en saktegående som krysser inn forann egen kurs. Hvis det er slik Belamarin har forklart meg det så vil du ha stor glede av wakes med north up. Det jeg ikke forstår er hvorfor en ikke kan bruke head up og samtidig ha true wakes/trails.

 

Du kan jo lagre de to bildene mine og sammenligne når du er ute og leker deg :wink:

Link to post
Share on other sites

Da er jeg atter glad og fornøyd.

Det er ikke så mye som skal til for å glede en kunnskapsløs men båtglad gubbe.

Håper du får en hyggelig båtkveld.

Jeg skal etter beste evne teste ut radar og autopilot i morgen. Ifølge yr.no ser det ut til at jeg får et brukbart seilingsvær i Oslofjorden morgen - men jeg må desverre innrømme at av de værinformantene jeg har benyttet i mitt seilingsområde i sommer, så har yr.no gitt den minst pålitelige informasjonen.

Nå lurer jeg på hvorfor.

 

En helt annen sak: laster du ned grip-filer i ditt navigasjonssystem?

Jeg lastet ned noen filer i mitt Raytech RNS, men jeg synes at i nformasjonen var for spredt i forhold til analyse av gribfilene på ekselmepvis ugrib.

Link to post
Share on other sites

En helt annen sak: laster du ned grip-filer i ditt navigasjonssystem?

Vel jeg gjorde det, men etter at jeg zoomet ut så skjønte jeg at det ikke var spesiellt lurt...

grib.jpg

En bugs i softwaren gjør at hele værmeldingen kommer opp ned i kartet...

Spørs om ikke selvstendige programmer er bedre uansett...

Link to post
Share on other sites

Da har jeg hatt en lang "teknisk" dag ombord. Det er spesielt utprøving av "wakes" på radaren som har stått på dagsorden. Det er tre innstillinger som er er sentrale. Det ene er lengden på "wakes", dernest orientering og så "motoin mode". Jeg har seilt fra Son og ut nordover i Oslofjorden mot Drøbak i sakte fart.

 

radar9.jpg

 

Wakes kan innstilles fra 10 sekunder til 10 minutter. Jeg har i dag utelukket benyttet 1 og 5 minutter.

 

 

radar3.jpg

 

Her er Course Up og Relative motion. Wakes gjør at det er lett å se på radaren andre båters bevegelser i forhold til egen båt.

 

radar4.jpg

 

Her er den vanlige innstillingen min: Head Up og relative motoin.

 

radar5.jpg

 

Her er Course Up og True Motion.

 

radar6.jpg

 

Når fartretningen endres kraftig kan dette gi mye wakes på radarskjermen.

 

radar7.jpg

 

 

radar8.jpg

 

Her inne i Son havn. Det er lett å se hva som er båter og bøyer.

Neste utprøving vil bli med wakes i vanskeligere værforhold (regn og bølger).

Jeg lurer på hvordan de "proffe" bruker wakes. Det er mulig at Wakes på store havstrekk er et alternativ til MARPA?

Det er mye som kan sies om de enkelte radarbildene, men det blir nok litt for omfattende i dette innlegget.

Link to post
Share on other sites

Spesiellt North Up True motion med wakes på er interesant.

Dette var interesante bilder Roaldbj, fikk du testet med north up? :tongue:

 

En annen ting jeg legger merke til er at det ikke er ekko rundt din egen båt, er det gjort med hensikt? Man kan utnytte dette med ekko rundt egen båt hvis wakes blir orientert i forhold til nord. Hvis du tar en titt på de to bildene mine igjen vil du se ett med hale på egen båt (trails orientert i forhold til nord) og ett uten hale på egen båt (trails relativt orientert).

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om ikke raymarine har slått sammen innstillingen av trails/wakes og motion, altså om man velger true motion så velger man også true wakes, men dette har jeg ikke klart å finne ut fra manualene:

radar4.jpg

På det første bildet ditt ser vi at du har beveget båten din ørlite mot babord, alle ekko mot land har blitt dratt rundt med klokken. Etterslepet vil da ligge igjen som land slik bildet var i sted. Jeg tolker dette som relative wakes/trails. Båtene sine etterslep vil også bli lengre for de som kommer mot deg og korter for de som har samme kurs. Det ser også ut til at du har litt fart på skuten siden land ekko er kommet nærmere enn wakes, som om land beveger seg nedover på bildet.

radar5.jpg

På dette bildet antar jeg du har samme kurs og fart og befinner deg litt lengre fremme meg ikke mye. Forskjellen nå er at land ekko er stabilisert, wakes treffer på samme sted som tidligere noe som indikerer at wakes er orientert i forhold til nord. Nå er det kun ekko i bevegelse som har fått etterslep. Nå stemmer kursene og hastigheten til ekkoene bedre i forhold til kartet, altså ikke i forhold til båten. Det er dette oppsettet jeg liker best. (Det jeg er noe usikker på her er at det er en smal strek ved båten din, akkurat som om du driver med båten litt til styrbord og akterover, kan det vere etterslepet av ditt eget ekko?)

radar6.jpg

På dette bildet har du gått tilbake til relative og da vil ekkoene dras rundt fordi ekkoene vises relativt til båten, når du svinger vil ekkoene vises som wakes der de tidligere stod i forhold til båten. Hadde du her hatt true motion tror jeg nok wakes fra land ville blitt stående på land.

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...