Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Har fått ferdigmontert radar'n i dag , så det er godt det er nok å lese her .Har med bruksanvisningen hjem idag (hjemme en tur ) så jeg kan lese litt uten å klå på knappene hele tia , kansje det kommer inn litt oppi topplokket . Kan jo si det sånn at jeg skjønte lite idag , men trøsten kan jo være at ingen andre som stakk innom skjønte stort heller . Men etter et par timer's bruk ved brygge , så kan jeg vel ikke regne med at jeg kan det alt . Her er det sikkert mye greier å sette seg inn i , men dem få ekko jeg så idag var ikke samme sted på vannet som på skjermen .Så detta blir gøy , kansje lurt å kobble den opp mot plotter også. Eller blr det enda mere data å surr å passe på ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

. Er sending av AIS informasjon knyttet til fartøyets hastighet (dvs høyere hastighet oftere informasjonssending), eller er sendingen tidskonstant?

 

 

Men om oppdateringsraten endrer seg med hastighet har jeg ingen reell kunnskap om, men dette ville forundre meg stort. Faktisk så mye at jeg vil være bastant nok til å si nei. (på litt sviktende grunnlag....)

Jo den dynamiske AIS-infon sends oftere ju fortare båten går eller vid kursendring.......

 

Typ av fartyg Generellt rapportintervall

Fartyg till ankars 3 min.

Fartyg 0 - 14 knop 12 sek.

Fartyg 0 - 14 knop under kursändring 4 sek.

Fartyg 14 - 23 knop 6 sek.

Fartyg 14 - 23 knop under kursändring 2 sek.

Fartyg >23 knop 3 sek.

Fartyg >23 knop under kursändring 2 sek.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Flott Gunga Din,

jeg har hørt snakk om dette i Tyskland i sommer.

Hvor fant du denne informasjonen. Har søkt noe på nettet, men klarte ikke å få referansene. Er det i IMO dokumenter?

Jeg observerte at hurtigbåtene mellom Sverige og Danmark ofte fikk oppdatert posisjonen på radarbildet, likeledes redningsbåtene i Oslofjorden, mens saktegående bulkbåter har senere oppdatering av posisjonen på radaren, jeg snakker nå om AIS oppdateringen, ikke radarekkoet.

Redigert av roaldbj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer Tine III. Da blir det kanskje radarkurs på båtplasstreffet 2008 i Horten om ca 8 - 9 mnd?

Takk takk , endelig fått grini til meg radar . Radar kurs på treffet hadde jo vært knall , det må vi få til .Bare 8-9 mnd sier du , pytt pytt det er jo rett rundt svingen det så er det treff .

 

En ting til som ikke sjokkerte meg , men jeg lurer litt på det . Hvorfor har jeg ikke norsk meny / språk på kassa mi ? Den er kjøpt i norge ( hos Gemotech som er lagt ned ) , syntes det er litt rart da men . Den har selvfølgelig plenty språk , men ikke norsk . Engelsk er lissom ikke det helt samme for meg , men den har dansk og det hjelper jo . Foresten så er det stor bruksanvisning på norsk som ser ganske bra ut , men ikke noe norsk i menyen på skjermen ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Uff da, dette 43 siders dokumentet kjente jeg ikke til. Masse flott informasjon. Hva lager man ikke i Sverige? Er det noen som kjenner til om det er utarbeidet tilsvarende dokument i Norge. Jeg ser at det er henvisninger til SOLAS regulation V/19. Vil ikke forundre meg om det svenske dokumentet er en delvis oversettelse av denne bestemmelsen.?

Link to post
Share on other sites

Et lite utdrag fra RECOMMENDATION ITU-R M.1371-2*

 

 

4.2.1 Reporting rate

The different information types are valid for a different time period and thus need a different update rate.

Static information: Every 6 min or, when data has been amended, on request.

Dynamic information: Dependent on speed and course alteration according to Tables 1a and b.

Voyage related information:Every 6 min or, when data has been amended, on request.

Safety related message: As required.

 

TABLE 1a

Class A shipborne mobile equipment reporting intervals

Ship's dynamic conditions Nominal reporting interval

Ship at anchor or moored and not moving faster than 3 knots 3 min(1)

Ship at anchor or moored and moving faster than 3 knots 10 s (1)

Ship 0-14 knots 10 s(1)

Ship 0-14 knots and changing course 3 1/3 s(1)

Ship 14-23 knots 6 s(1)

Ship 14-23 knots and changing course 2 s

Ship  23 knots 2 s

Ship  23 knots and changing course 2 s

 

(1) When a mobile station determines that it is the semaphore (see § 3.1.1.4, Annex 2), the reporting rate should increase to once per 2 s (see § 3.1.3.3.2, Annex 2).

 

NOTE 1 – These values have been chosen to minimize unnecessary loading of the radio channels while maintaining compliance within the IMO AIS performance standards.

 

TABLE 1b

Reporting intervals for equipment other than Class A shipborne mobile equipment

Platform’s condition Nominal reporting interval

Class B shipborne mobile equipment not moving faster than 2 knots 3 min

Class B shipborne mobile equipment moving 2-14 knots 30 s

Class B shipborne mobile equipment moving 14-23 knots 15 s

Class B shipborne mobile equipment moving  23 knots 5 s

Class B “CS” shipborne mobile equipment not moving faster than 2 knots 3 min

Class B “CS” shipborne mobile equipment moving faster than 2 knots 30 s

Search and rescue aircraft (airborne mobile equipment) 10 s

Aids to navigation 3 min

AIS base station(1) 10 s

 

(1) The base station rate should increase to once per 3 1/3 s after the station detects that one or more stations are synchronizing to the base station (see § 3.1.3.3.1, Annex 2).

 

 

 

 

Jarle

Link to post
Share on other sites

Bruker denna tråden her jeg , håper det er ok ? Bare surr med radaren min da , fikk inn ekko så det susa igår og idag er den dø . Det vil si nesten da , den går på men viser null ekko .Står i boka ( med ubruklig bilde ) at jeg må justere spenninga oppi antenna , bruke et multimeter og sette det på 10 VDC mellom #6 (+) og #4 (-) av testpoint TP804 . Skal måle mellom TP 804 og VR 801 , har tatt av deksel der oppe og titta litt . Må skru av en sikkerhetsplate inni antenna da måle sånn at det er 8.0 v og 0.1 v , hvis ikke det er det skal jeg justere det på potensiometer VR801 på MD Bord . Har tatt av deksel og sikkerhetsdeksel på antenna , men ser ikke hva det står med den lille skrifta og tegninga er ubruelig . Men er det dette som kan være feilen , at det er null ekko på skjermen? Har satt den tilbake til fabrikkoppsett noen ganger , men hjelper ikke noe det . Rart at det må være så mye ball med alt . Nå er jeg litt :headbang: Forøvrig så er det en Furuno 1623

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hehe hadde litt kyndig hjelp ikveld som sa at det er riktig det jeg gjør , men etter at volten i antenna er skjekka å stilt riktig så ser det små dødt ut . Kom en repratør fra ei sjappe på brygga , han sa at dem billige radarene må du kjøre utpå for å få igang og ikke ligge til brygga . Tok jo selvsagt noen runder utpå , men ser dårlig ut . Har restata den noen ganger , men null ekko . Men det kommer vel et lys innom , bare det at man blir litt små lei av å bare å balle .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Det er andre her på forumet som har rede på Furunoen. Men jeg minnes at den har en oppstartperiode på 60 sekunder (eller noe slik) og at den etter det må reaktiveres med et ekstra tastetrykk. Kan det være noe med oppstartprosedyren du har oversett. Dersom du gir opplysning om radartype er vi sikkert flere som leter etter manualen på nettet og komme tilbake med nærmere råd.

Link to post
Share on other sites

: Forøvrig så er det en Furuno 1623

Tine III

Sikkert noe som er glømt ,men vi trur vi gjør det etter boka .Har jo sletta hukomelsen opp til flere ganger på den ( tilbake til fabrikkoppsett ) . Men har vel knota for mye , det tok tid idag da det står i boka at du kansje må justere volten oppi antenna osv . Ikke direkte noen jobb for amatører det nei , synd at det blir så mye greier da blir jeg fort dritt lei .Når du trur å mener du gjør alt etter boka steg for steg , men som sagt det er sikkert en baggis vil jeg tru å håpe . Kansje vi kan se litt på det i helgen stille å rolig ,men det var det med at du måtte være utpå sjøen da . Kan dette stemme , at den ikke vil vise noe ved brygga da det er for mye ekko der ? Sa jo sånn han fra båtsjappa i Holmestrand ikveld , ikke veit jeg men går seg til tipper jeg .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

En radar som kun virker når du ikke har land i nærheten? Ja akkurat ja...

Han sa ikke at den ikke virka da , men at det var for mye båt rundt meg så det bare blei ei suppe . Og det kan det jo være noe i . Men rart jeg hadde den igang onsdags kvelden , og dagen etter er det dårlig greier . Leser litt mere jeg så skal jeg ta rotta på den imårra , så sant den er iorden så går det vel til slutt .

Hva bruker dere auto eller manuel og hva er fordelen / bakdelen med det ?

Er det lurt av meg å holde meg til auto , til den er oppe å går ?

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Han sa ikke at den ikke virka da , men at det var for mye båt rundt meg så det bare blei ei suppe.

Lag en ny tråd du om radaren din så skal vi alltid komme til en løsning.

 

Hva bruker dere auto eller manuel og hva er fordelen / bakdelen med det ?

Er det lurt av meg å holde meg til auto , til den er oppe å går ?

Jeg bruker auto-clutter som regel, men gain blir justert om været forandrer seg. Noen ganger vil en finne frem til ett nes og da kan det vere greit å kjøre opp gain, når man derimot nermer seg og kansje skal finne akkurat den viken en skal inn så må man skru ned gain for å unngå at detaljene smelter i hop.

Link to post
Share on other sites

I dag har det vært godt å ha radar i Oslofjorden. Sjelden jeg ser så tykk tåke. Ligger nå i Hoten og Bastøyferja bruker hornet hyppig. På vei fra Son til Horten i dag prøvde jeg rådene fra Frøken Fryd. Først et bilde hvor ekkoene har hale.

 

radarhale.jpg

 

her et litt annet bilde med samme betingelser, de fremgår forøvrig nesderst på skjermbildet.

 

radarhale2.jpg

 

Her har jeg fokusert mer på et radarekko like i front av båten - umulig å se noe med det blotte øyet eller med stabilisatorkikkerten. Bruker hornet for å signalisere at han er observert.

 

seilbaatekko.jpg

 

 

 

Jeg har med marpa funksjonen registrert at det er en båt i bevegelse med ca 6 knop i samme retning som meg. Plutselig fremtrer båten i tåken. Kokkken er ca 12 lørdag 6. oktober 2007.

 

 

seilbaat.jpg

 

Det viser seg etter hvert å være et BP medlem som også skal til Horten.

 

Igjen: Godt med radar idag. Nå er tåken nesten enda tjukkere.

Link to post
Share on other sites

Litt flere radarbilder fra dagens seilas. I dag var det under en omstendighet ikke nødvendig med radar. Først et par radarbilder, deretter visuell utkikk: Legg merke til ekkohale.

 

bastofosen3.jpg

 

Her er AIS symbolet sammenfallende med ekkoet av skipet.

 

bastofosen2.jpg

 

 

Denne båten har mange sett.

 

bastofosen1.jpg

 

 

Så en litt vanskeligere sak. En havltime senere fikk jeg en liten prikk på radaren om SB som stadig gjentok seg: Avstand og peiling viste 0.17 nm og 19 grader SB - MARPA viser at objektet var i bevegelse så det kunne ikke være noen bøye..

 

kajakk1.jpg

 

 

Kikkerten viste dette objektet. Det var padleårene til kajakpadfleren som noen ganger ga kraftigere radarekko - det har jeg ikke observert tidligere.

 

kajakk2.jpg

 

 

Det er ikke alltid så lett å ta fotografi av radarskjermen når sola er sterk som i dag. Her et mislykket bilde hvor fokuseringen går helt galt av sted. Fotografen himself.

 

 

speilbilde.jpg

Link to post
Share on other sites

bastofosen3.jpg

Hvor lang tid har du på halen din her Roaldbj? Kan du justere det, om man går sakte kan det vere interesant med lang hale, men beveger man seg raskt kan det fort bli for mye "søppel" på skjermen om halen er lang.

 

Prøv denne funksjonen i regnvær også og observer om båter er lettere å skille fra "støy"

Link to post
Share on other sites

Formentlig som det var ment, som tåkesignal, jfr Sjøveisreglenes regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt. Disse kjenner du godt Mulligan. Hvilke signaler hadde du brukt i denne situasjonen?

 

Ingen dersom jeg hadde kontroll på situasjonen.

Dersom jeg hadde mistanke om at andre fartøy i nærheten ikke så meg, eller kom i min retning, hadde jeg gitt noen lange støt.

Fartøy utstyrt med radar ser meg svært godt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...