Jump to content

Hvordan tolke radarbilder?


roaldbj

Recommended Posts

Jeg må innrømme etter lørdagens tur har jeg begynt å tenke litt på radar. Har radarreflektor og blir sett. Men det dukket båter ut av tåkehavet som var nærme. Hadde papirkart, kompass og en håndholdt liten gps klar hele tiden. Dette med tanke

på at Mr. Raymarine sviktet i sommer.

 

Har ikke sjekket men med montasje i mast, hvordan blir blindsektoren akter hvis når masten er rett bak. Eller er det medre med en mast satt akter med støtte i rekke. Noen erfaringer.

 

Noen som har peiling på hva det koster ferdig montert, har en Raymarine C120.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg kan sette "Wakes Period" til 10 sekunder, 30 sekunder, og 1, 5 og 10 minutter.

Ved regnvær er det kanskje lurt å benytte ett minutt?

Vanskelig å svare konkret på dette, jeg mener å kunne sette denne perioden lengre etter at jeg oppgraderte til rate kompass. En må nesten prøve seg frem, noen liker ikke lange haler på ekkoene i det hele tatt. Men ideen er at en kan se hvor ekkoene var tidligere og dermed kunne skille regn og båt fra hverandre. På min Furuno kan man sette fargen til "multigrade" eller hva det het igjen. Halen vil da avta i styrke etter hvor gamle ekkoene er, man kan da sette opp tiden uten at bildet blir like forstyrret. Skal vedde på at Poseidon og er begynt å trykke på disse "unødvendige" funksjonene også nå, smugtitter på tråden skal du se :wink:

 

Har ikke sjekket men med montasje i mast, hvordan blir blindsektoren akter hvis når masten er rett bak. Eller er det medre med en mast satt akter med støtte i rekke. Noen erfaringer.

Det kan lønne seg å ha noe avstand fra masten og frem til antennen, men om du har blindsektor rett akterut har lite å si med mindre du skal bakke til Danmark, du vil se båter som innhenter deg da de legger seg på siden og ikke rett bak deg.

Det er sikkert flere som har antennen montert slik og bedre grunnlag for å uttale seg, det finnes også fine "slingre" krybber som lar radaren ligge horisontalt hele tiden (om det dreier seg om seilbåt), tilgang til strøm bør også tas med.

Link to post
Share on other sites

Radarbildet i går, hjem fra Horten, viste mye fugl på skjermen, slik den først var innstillt. Etter justering ble den noe mindre følsom. Det er mye sjøfugl i Oslofjorden om dagen, og de er forholdsvis tamme. De letter først når baugen er noen få meter fra dem.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Mye Lomvi som vistnok er drevet over fra Britiske øyer og deromkring i den vedvarende SW-vinden vi hadde for en tid siden. Dør vistnok som fluer da de blir dessorientert og ikke er istand til å skaffe seg mat til tross for at fjorden er full av brisling og andre godsaker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

I mangel på regn her i området får jeg legge ut ett bilde fra i går, jeg ventet på Ida Marie III og var klar til årets fotballkamp basar i bedhuset.

 

img_5089.jpg

Her ligger båten i vågen i Bergen, innstillingene er nord-opp true motion som alltid, trail er satt til 1 min.

 

Båten som er på vei inn vågen er lett få øye på, man ser kurs og får en antydning til fart, har man fart på egen skute vil man kunne sammenligne halene og dermed også farten.

 

img_5091.jpg

På neste bildet ser vi Ida Marie III gli inn mot kai som hun så ofte før har gjort.

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det ja, de blå ekkoene er inntil 1 minutt gamle ekko (trail=1min), slik jeg har satt opp radaren vil de bli mørkere jo eldre de blir. Det mest interesante er å skille de fra ekko som ikke beveger seg, her kommer true-motion inn. Den har den egenskapen at båten flytter seg i bildet istedet for at ekkoene kommer mot båten. Det er da enkelt å se hva som er i bevegelse og ikke. Den blå halen viser altså kurs og hastighet.

Link to post
Share on other sites

Det er jo litt flere ekkohaler på radarbildet enn i alle fall den ene båten som er i bevegelse, hva skyldes det?

Det er landjorden alle ekkoene unntatt den ene båten, om ekkoene vrir seg noe kan det skyldes kompasset og åpningsvinkelen på radaren, en ser tydelig på dine radarbilder også fenomenet med at ekkoene dras rundt.

De andre sporadiske ekkoene på land kan jeg ikke forklare, men båten ligger inne i byen med trafikk på kaien av ulikeslag, ikke godt å si...

Link to post
Share on other sites

Jeg ser poenget, men jeg har hittil aldri brukt radarhalene mens båten har vært i ro. Jeg må sjekke ut dette mens jeg ligger i havn. Hos oss er det ofte at båter beveger seg ved siden av meg, inntil 1 meter fra skutesida, og det skal bli interessant å se effekter av forskjellige ekkohaler.

Må forøvrig legge til at en rekke inspill i denne tråden har fått meg til å bruke enda flere timer med utprøving foran radaren.

Link to post
Share on other sites

det er riktigt roaldbj

 

FrökenF kjör 'true motion' efter vad han skrev.......halen/svansen er bare förflyttningen av den andre båten.....

 

nu ligger han förtöjd o då hade 'relativ motion' gitt samme bild.......

 

men hade han gått framåt samme fart som den andre båten så hade halen blivet dobbelt så lang......

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Viser ett radarekko jeg fikk idag på ca 0.5 nm, ganske nær ahead. Det er stort, ingen AIS melding - hva kan dette være ? De to ekkoene til SB er bøyer. Jeg husker ikke hva som var ekkoet om BB. Kanskje en kajakkpadler?

 

radarekkoahead1.jpg

 

 

Vi nærmet oss fort hverandre, både som det fremkom ved kikkert (stabilisert bilde) og MARPA. Her er nærbilde av "objektet". Det er mulig Astor kjenner dette?

 

 

 

radarobjektvisuelt.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at vi på denne tråden har tatt opp spørsmål om plassring av radar i forhold til andre gjenstander ombord. Jeg har nå i to båter benyttet radar ganske omfattende og hvor det i begge har vært noe forskjellig fysisk hindring av radarstrålen. I vår nåværende båt er radaren plasert i masten som vist på bildet. Som det fremgår av bildet har vi en ganske markert begrenset ståling akterover.

 

Det som jeg er spesielet forundret over er at bildet på radarskjermen er så stabilt selv om båten både ruller (sideveis) og hiver (opp og ned i lengderetningen). Det mest utrolige er at radaren gir et stabilt bilde når bølgene kommer aktenfor tvers og båten både ruller og hiver. Hvordan småbåtradarene kompenserer for dette er for meg helt uforståelig.

 

Over radardomen observeres TV-antenne og på topp lanternen for vanlig seilas.

 

radardome_og_mast.jpg

Link to post
Share on other sites

Det som jeg er spesielet forundret over er at bildet på radarskjermen er så stabilt selv om båten både ruller (sideveis) og hiver (opp og ned i lengderetningen). Det mest utrolige er at radaren gir et stabilt bilde når bølgene kommer aktenfor tvers og båten både ruller og hiver. Hvordan småbåtradarene kompenserer for dette er for meg helt uforståelig.

Radaren sender ut en stråle som er ganske stor i vertikalplanet, Raymarine sine kakebokser har 25 grader vertikal strålebredde.

Dette gjør at du skal slingre ganske så mye før radarstrålen kommer så høyt at du ikke får inn noen refleksjoner :smiley:

 

:flag: TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Da har du fått ekko på staken som står sør for skjæret og på selve skjæret. Husker jeg nevnte dette for kona når vi gikk opp sundet fredagkvelden. Jeg la også merke til to ekko der.

Stemmer det Astor - jeg får alltid to ekko her - flere også om svaneflokken har lagt seg langt ut mot Eggholmen - som er navnet på holmen der.

Link to post
Share on other sites

Ved første øyekast registrerer jeg at skjermstørrelsene har gått opp, ellers har de byttet ut rulleballen med knapper, mulighet for ekstern mus er jo kjekk, bør kunne styres fra flere steder da. 3D mulighetene vil jeg se før jeg er overbevist om hvor nyttig det er, men sånn er det jo med alt nytt. Jeg regner med Furuno er bakoverkompatibel med tidligere navnet systemer.

Jeg savner 90 graders hjørner.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...