Jump to content

Været i Vestfold.


Slagskibet

Recommended Posts

Jeg bekymrer meg mest for dette hvite ufyselige greiene som har en lei tendens til å komme fra oven.... Har ikke mye sansen for det.... og i allefall ikke i den mengder som vår herre delte ut i fjor vinter... håper "han" har gått tom for dette for lang tid..

 

Men forøvrig så snur solen om ca. to måneder og vi kan se lysere tider i møte..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hørte noen sørlendinger sa at ekornene hadde lagt nøttene lavt og det skulle bety lite snø i vinter :drink:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Etter værmeldinga på lokal tv igår kveld skulle store nedbørs mengder komme utover natta og hele torsdag og utover kvelden/ natta , det skulle blåse opp til bortimot storm flere steder langs kysten her . Men enda ser det ikke så ille ut da , regner så smått men . Håper ikke det kommer som dem meldte , meldt lit sol og ok vær fredag , lørdag. Vært fint med et par dager med bra vær så jeg kan få bytta kalesja på snekka , den rekker som regel ikke å tørke mellom slaga .Men tar den i helga tipper jeg , for helle legge den utover i stua så den tørker .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg har en liten mistanke om at media hauser opp dette med været... Ekstremvær kalles det og så melder dem så vidt over frisk bris 12 m/s fra sør-øst i dag... og store nedbørsmengder...

 

Det som for noen få år siden var normalt høstvær er nå blitt ekstremvær..... Ser det er medlig litt mere vær på vestlandet, men her på østlandet er vi noen gedigne pingler og det er ekstremvær hvis vi ikke kan gå på ut med en paraply i en hånd... kommer det litt snø på bakken så stopper hele samfunnet opp og nyhetssendingene tar ingen ende over elende...

 

Det er utemerket vær her i Grenland nå, litt regn og muligens liten bris om jeg strekker strikken langt... muligen det er litt mere ute ved kysten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det skulle blåse opp til bortimot storm flere steder langs kysten her . Men enda ser det ikke så ille ut da , regner så smått men . Håper ikke det kommer som dem meldte ,

Tine II

Bare ta det med ro, du. Det kommer nok, ser du. Her er hva svenske værmeldinga melder:

 

3. Måseskär-Nordkoster

Torsdag kväll

Mellan syd och sydväst, 12-16 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Natten till Fredag

Mellan sydväst och väst, 15-19 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Fredag förmiddag

Mellan väst och nordväst, 17-21 m/s. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Fredag eftermiddag

Nordväst, 17-21 m/s avtagande. Risk för vindar över 10 m/s: 99%

Link to post
Share on other sites

Håper ikke den Svenske meldinga holder stikk, jeg skal holde på ute i båten i morra

Jeg håper heller ikke det, men det ser ut til at de danske meteorologer varsler det samme, de også:

:cryin:

 

Skagerrak

 

Torsdag den 26. oktober 2006.

Der er stormvarsel for Skagerrak, Sydlige Utsira, Fisker, Tyskebugt, Tampen, Viking, Orkney/Shetland, Fladen og Dogger. Der er kulingvarsel for alle øvrige farvandsdistrikter.

 

Farvandsudsigter, der gælder til fredag aften, udsendt kl. 17.30.

 

 

Uroligt skiftende, 8 til 13 m/s, regn eller byger og moderat sigt. I nat sydvest, tiltagende til kuling, 15 til 20 m/s, stedvis storm 25 m/s. Fredag kuling fra sydvest og vest, 15 til 20 m/s, stedvis storm 25 m/s, drejende vest og nordvest, aftagende til kuling, 13 til 18 m/s, og moderat senere god sigt.

 

Og her hjemme,

Fra met.no:

 

Østfold

Kysten

Økning til sørlig liten og til dels stiv kuling, i natt dreiende sørvestlig. Regn. Fredag nordvestlig liten og til dels stiv kuling, minkende til frisk bris om kvelden. For det meste pent vær.

Buskerud

Skiftende bris. Regn. Fra fredag morgen nordvestlig frisk bris, liten kuling utsatte steder, men minkende vind om ettermiddagen. Til dels pent vær. Temperatur:Nedbør:

Vestfold

Kysten

Økning til sørlig liten og til dels stiv kuling, i natt dreiende sørvestlig. Regn. Fredag nordvestlig liten og til dels stiv kuling, minkende til frisk bris om kvelden. For det meste pent vær.

Link to post
Share on other sites

Småbåtradioen meler 3-5 meter bølgehøyde i morgen i ytre Oslofjord. Det er sjeldent

 

Dette er Meteorologisk Institutt i Oslo med værvarsel for de neste 24 timer, gjeldende fra torsdag 26. oktober kl. 18

 

Kysten Jomfruland - Stavern og Ytre Oslofjord

 

Sørøstlig liten og til dels stiv kuling, i natt dreiende sørvestlig. Regn. Fredag nordvestlig til dels stiv kuling. Til dels pent vær. Fredag kveld minkende til frisk bris. Moderat til god sikt.

 

Bølgehøyde: Økning til 2-3 m. Fredag 3-5 m, om kvelden 1-2 m

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det var lavvann, stille, +6grader og silregn i havnen i Son i eftermiddag da Trudelutt ble satt på Land.

 

Velkommen tilbake i uke 16 år 2007.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hvis dette kan bidra til at vi beholder dette fantastiske vinterværet i et par tre måneder til så er jeg kjempe fornøyd

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Tror att Gullfiskene til Thor sliter med dykkersyke, samt skjæra har stukket. :lol:

 

Men helt enig Gunga, dette må sjekkes.

 

 

Det der er helt uhørt baatsmann. Nå klager jeg til Skipsraadet uten opphold :boxing:

 

Ikke bare så er skjæra returnert tilbake til heimen, men et nytt medlem er opptatt i flokken. Nemlig den fryktede Banangnagærn smash:

Det har kun vært en liten sjanse til å samling i det siste med PitPuddelen Pus og Banangnagær`n i garasjen hvor det ble intatt moderate mengder

kaffe og røyketobakk mens totakts skyene drev rundt øra. Seansen ble sterkt hemmet av problemer med discmannen og gitar forsterkeren. Ørnhild

var også i særs slett lune som vanlig og krevde Kafteinens oppmerksomhet til søpplebæring osv. Men det ble allment opplest og vedtatt at :

 

Frem til midten av januar forventes temperaturer rundt 3 til 5 varme. I slutten av denne uka kan det være fare for sludd i nord, men det er usikkert.

Tine II behøver ikke å gjøre hundespannet sitt klart riktig enda. 8 januar blir den varmeste dagen i første halvdel av januar med hele +8 grader.

Resten av januar og første del av februar forventes å befinne seg temperaturmessig i området -3 til +5. Det blir sikkert noen hvite dager men jeg

har ikke tro på snø av betydning. For det har nemlig ekorna fortalt meg, så det så !

I år tror jeg på tidlig vår med dertil hørende tidlig sammenkomst med Galtens Sikkerhets Råd på Øl Tilvennings Kurs. Farene i Floden diskuteres best i båt. :drink:

Link to post
Share on other sites

Du bør vel være på sjøen innen utgangen av mars Gunga, da starter påsken og en drøy ukes tur er mulig, og vi har alt planlagt turens første og siste dag.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei thor.

 

Så du linken til grib-filer og gratis nedlastingsprogram som SveinHa la inn for noen dager siden? I tilfelle ikke, finner du den hos www.grib.us. Pek i verdenskart (dra ut rektangel) og trykk "Download Grib File" og værkartet vises. Ukesanimasjon for valgt område lastes ned/genereres med et tastetrykk.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja,jeg så den. Ser ut til å være brukandes greier. Selv bruker jeg andre datamodeller som det må betales for hvilket er greit nok siden jobben betaler. Egentlig så har vel DNMI rett når de påstår at alt utover kort tids varsel er gjettverk. Men det er jo moro da. Denne vinteren har jeg satt min lit til ekorna for min del.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...