Jump to content

Baatplassen-konvoien 2008


Bützfleth

Recommended Posts

Der var vi på lufta gitt :cool:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Dette var like genialt som det var oversiktlig. Et godt forslag som bør jobbes videre med. Vi tar kontakt med leverandøren for å høre om de er intressert i vårt opplegg.

Finnes det noen norsk importør?

 

Noen som har motforestillinger her?


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Eit lite spørsmål... Inneber dette at stafettpinnen vert ei jolle der dette "tracking-utstyret" er montert heile tida? Eg har jo ganske liten båt, men har også ein relativt kort etappe i roleg farvatn, så eg skal nok greie meg. Men korleis vert dette for dei som har tenkt å ro/padle?

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg så for meg at jolla som roaldbj nevnte var mer en symbolsk sak som AISen ble registrert på.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Tom-ass har sendt oss flg. vedr. innlandvannene på Østlandet

 

PGA kraftstasjonene/demningene oppover Glåmma, er det anntaglig vanskelig å få til dette på vannet. Det er avhengig av transport utenfor vann for å gjennomføre det.

 

Alternativ 1:

Jeg ser for meg at pinnen blir sendt fra saltvann til nord i Mjøsa, deretter på sjøen i Mjøsa til Eidsvoll, der kan jeg hente den med bil, og ta den med til storsjøen, for så å gå igjennom Storsjøen fra Sand til Skarnes. Funnefoss kraftstasjon gjør så at den må fraktes på land til Vormsund (Vorma) eller Årnes (Glåmma).

 

Fra Vormsund (i vorma) til Årnes (Da er vi i glomma igjen) og til Rånåsfoss Kraftstasjon, bil videre

 

Lenger ned enn Rånåsfoss er jeg ikke kjent.

 

Alternativ 2: Pinnen kommer motsatt som alternativ 1, og blir hentet med bil på Årnes (glåmma) og tas med til Storsjøen, der jeg kan frakte pinnen over sjøen, så kan jeg levere den med bil på Vormsund, så kan pinnen fraktes videre gjennom Vorma, svanefossen (lenser) og oppover i Mjøsa.

 

Da har vi dekt Glåmma, Vorma, Storsjøen og Mjøsa.

 

MVH Thomas (tom-ass)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kunne ett av medlemmene i konvoiledelsen ta kontakt med en av AIS-leverandørene, eksempelvis ProNav i Egersund og høre om de er interesert i å teste ut senderen på konvoien. Den kunne da monteres i en liten jolle som kunne få unikt MMSI nummer og slepes på hele konvoistrekningen.

 

Noen av oss er radioamatører. Vi bruker et system som heter APRS - automatisk posisjons-rapportsystem. Sikkert samme prinsipper som AIS.

GPS kommuniserer med en svart boks (TNC) som kommuniserer med en radio, vanligvis VHF (144 MHz). Alle kan følge med, f eks kan man se hvor min bil er, hvis den har APRS i gang, ved å gå til en webplass osm heter FINDU (riktig - "finn deg"!). En båt innafor rekkevidde av radioamatørenes digitale stasjoner på land vil normalt bli overført til denne webplassen. På GPSen ombord, hvis den har NMEA-forbindelse med 144 MHz-stasjonen, kan man vanligvis også se andre slike stasjoner på kartdisplayet. Eller man har radioen koplet til en PC som viser et kartbilde med alle stasjoner på (se eksempel fra min egen webserver), akkurat som f eks Siitechs PC-løsning.

 

Kanskje en konvoideltaker har amatørradiolisens og kan sette opp en slik stasjon ombord.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Alternativ 1:

Jeg ser for meg at pinnen blir sendt fra saltvann til nord i Mjøsa, deretter på sjøen i Mjøsa til Eidsvoll, der kan jeg hente den med bil, og ta den med til storsjøen, for så å gå igjennom Storsjøen fra Sand til Skarnes. Funnefoss kraftstasjon gjør så at den må fraktes på land til Vormsund (Vorma) eller Årnes (Glåmma).

 

Da har vi dekt Glåmma, Vorma, Storsjøen og Mjøsa.

 

MVH Thomas (tom-ass)

 

DET blir for mye. Det er jo noen tusen vann i Norge. Om vi skal innom hvert enkelt blir det...ja rett og slett for mye. Ok, Mjøsa er stor, men for andre så er deres vann like viktig. Så jeg sier bestemt nei til å ta med vann hvor det ikker er mulig å komme til med båt hele veien.

 

Sry, for jeg ikke har vært så aktiv i det siste. Har begynt på ny jobb og den tar det meste av tiden.

Link to post
Share on other sites

Det er fullt mulig å få med Nordåsvannet! Jeg setter opp Saphir på denne strekningen, og ser for meg at etappen blir fra Bjorøyhamn via Nordåsvannet til f. eks. Brattholmen kai. Vi nærmer oss nå 20 etapper i Hordaland, og det skal bli interessant å se hvor lang tid dette tar. Kan de som er satt opp som "pinneførere" i Hordaland oppgi marsjfart / distanse / tid på "sine" etapper (en del av dere har allerede oppgitt dette), slik at vi kan få en ca total tid for konvoien gjennom Hordaland ?

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hensikten er nok IKKE at konvoien skal gå fortest mulig (tenk på han som skal ro sin etappe(!)). Konvoien må gå med den marsjfart som deltakerne har, det vil si at det ikke er en selvfølge at "pinnefører" kan gå med sin marsjfart. Slik vil det bli forskjellig hastighet fra etappe til etappe. Jeg antar at vi må legge inn en viss tid til en enkel "seremoni" og en prat ved hver veksling. I tillegg må det være tillatt å ta samlinger underveis, kanskje en i hvert fylke. I Hordaland har vi allerede en arrangementskommite på gang, som skal få til et overnattingstreff på et egnet sted i vårt fylke (håper Amfea II fortsatt er på hugget).

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, er det slik at dette skal gå raskest mulig? trodde det skulle være stopp mellom hvær etappe og skape blest om batplassen.

 

 

Noen regatta skal det definitivt ikke være. Men en "stafett" i beste sosiale BP-stil, hvor det kanskje kan deles ut en folder som forteller endel om konvoien og om BP. Dette vil bli en fin PR-kampanje for landets beste båtforum.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

DET blir for mye. Det er jo noen tusen vann i Norge. Om vi skal innom hvert enkelt blir det...ja rett og slett for mye. Ok, Mjøsa er stor, men for andre så er deres vann like viktig. Så jeg sier bestemt nei til å ta med vann hvor det ikker er mulig å komme til med båt hele veien.
Og det er veldig mange som har meldt sin interesse her?

Vi nevner i fleng...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...