Jump to content

Baatplassen-konvoien 2008


Bützfleth

Recommended Posts

Det kreves endel teknisk oppkobling for å få dette til. Spør Roaldbj og de andre som har dette oppkoblet i båten. Men det hadde jo vært glimrende å fått dette til.

 

Men: Det finnes da tyverialarmer som er koblet opp mot en mobiltelefon, hvor man kan følge posisjonen over nettet. Her er det vel en eller annen BP-medlem som har dette i båten sin. Finner vi ut hvem importør er så vil denne ha en glimrende måte til å markedsføre dette over nettet.

 

Et forslag: Vi trekker/lodder ut både denne og digitalkamera når vi er ferdig. Hver båt får et nummer i rekken, hvor alle er med i trekningen av dette. Håper vi kan få til dette.

 

Som nevnt tidligere så får jeg svar på et digitalkamera fra en importør til uken.

 

Vet at Hafslund har slike Tracking enheter . Ta kontakt med Ola Skjåk-Bræk (direktør i Hafslund Sikkerhet Teknikk) tlf 81500117 (sentralbord) ( Han er tilbake fra ferie om en uke ) Enhetene har GPS og GSM med autogeofensing Varenummeret er HST-T1 . Hvor mye strøm de bruker og hvor lenge batterienheten varer vet jeg ikke. Men det kan jeg sjekke i morgen.

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Vet at Hafslund har slike Tracking enheter . Ta kontakt med Ola Skjåk-Bræk (direktør i Hafslund Sikkerhet Teknikk) tlf 81500117 (sentralbord) ( Han er tilbake fra ferie om en uke ) Enhetene har GPS og GSM med autogeofensing Varenummeret er HST-T1 . Hvor mye strøm de bruker og hvor lenge batterienheten varer vet jeg ikke. Men det kan jeg sjekke i morgen.

 

Mvh

 

Pjolter

 

 

Fint at du skjekker dette.

Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg skal til Sandnes i morgen og kan svinge innom Sjøspeiderne i Sandnes. Kanskje de har noe lurt å bidra med.

Kommer tilbake med mer info etter at jeg har snakket med dem.

 

Snakket litt med dem i dag og det ser ikke ut til at det er mulig med AIS slik det er brukt idag av den enkle grunnen at AIS er for hver enkelt båt. Så skulle vi få det til må det bli en jolle som vå må trekke rundt.

Vi får se. Bad Erik, tror jeg det var, hos Sjøspeiderene om å ta en titt på denne linken. Kanskje han har noe å bidra med. Ellers så høres dette med GSM ut som noe...

Link to post
Share on other sites

Kan du finne ut hvem som er importør eller en større forhandler av dette. Høres riktig ut for oss.

 

 

Når det gjelder avstemningen så langt ser det ganske likt ut. Uansett hvor den starter så blir det en spennende BP-konvoi å følge. :flag:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Ser ut for å være spennende med denne stafetten.

Jeg "er" Sjøspeiderene i Sandnes / AIS og ha blitt kontaktet ang denne stafettpinnen og mulighetene for å spore denne på AIS.

 

Det er riktig det som er sagt over her at en AIS-transponder må registreres på en eller annen båt som har VHF-konsesjon.

( der er sikkert muligheter for å for dispensasjoner her uten at jeg kjenner til detaljer)

 

En sender (Klasse B) som sender svakest med ca 4 W og da med begrenset rekkevidde langs kysten på ca 5-10 n.mil avhenig av antenneplassering og værforhold vil koste i størrelsesorden snaut 10.000.- + antenner.

 

Denne skapningen må da også ha strøm, men jeg tror det er begrenset forbruk > batteri vil vare lenge.

Mange av disse klasse B har lite/ingen knapper å trykke på når de først er satt opp.

 

Vi i Sjøspeideren skal være behjelpelig med å lage et kart som ligger på internett og følger denne senderen langs kysten.

Senderen trenger heller ikke stå på hele tiden. Det kan være nok med en eller to oppdateringer pr. dag.

 

Slik jeg ser det så er det et økonimisk spørsmål hvor mye penger man vil legge ned i prosjektet.

 

For ordensskyld:

Det er senderen som vil koste penger, arbeidet ifra Sjøspeideren er naturligvis gratis....i god speiderånd!!

 

LHIG

Link to post
Share on other sites

Utstyr til 10 lapper blir vel litt i det meste laget for dette prosjektet. Så AIS, slik det står nå, blir vel lite aktuelt.

Men vi har vel fortsatt denne GSM løsningen som må sjekkes litt mer. Noen som har erfaring med det?

 

Har ikke erfaring, men har fått det demonstrert en gang, tror GSM tracking er mer enn godt nok for vårt formål.

 

F.eks her kan man lese mer : 3D Trackinng

 

 

Men egentlig er det vel mulig å gjøre dette manuelt ,ved at de som observerer staffeten langs kysten legger det inn her på BP etterhvert. Det enkle er ofte det beste. :wink:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått lest alle innlegg her, så jeg vet ikke om TR 101 GSM Tracker er nevnt tidligere her i forumet som kunne bli brukt som stafettpinne. Den virker slik at når den mottar en tom SMS melding vil den sende tilbake sin posisjon som en SMS melding. TR 101 kan også sende sin posisjon til bestemte mottakere. Har selv denne slik at jeg kan følge med at båten ligger der den skal. Med Google Earth skrives posisjonen inn og man ser nøyaktig hvor båten befinner seg.

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått lest alle innlegg her, så jeg vet ikke om TR 101 GSM Tracker er nevnt tidligere her i forumet som kunne bli brukt som stafettpinne. Den virker slik at når den mottar en tom SMS melding vil den sende tilbake sin posisjon som en SMS melding. TR 101 kan også sende sin posisjon til bestemte mottakere. Har selv denne slik at jeg kan følge med at båten ligger der den skal. Med Google Earth skrives posisjonen inn og man ser nøyaktig hvor båten befinner seg.

 

Den ser ikke dum ut! Ikke var den så dyr heller. Bortsett fra at den må være registret på en person med tanke på sim-kortet som må stå i den. Skulle gjerne hatt meg en slik, men har fått shopping forbud til huset er solgt. Og det ser ut til å ta litt tid før budene er akseptable der.

Link to post
Share on other sites

Jeg så litt på dennne tråden http://www.globalsat.com.tw/eng/product_detail_00000031.htm og den kombinerte GPS/GSM modulen ser ganske spennende ut. I forhold til prisen må vel dette kunne være et spennende system også for alarmfunksjoner. Blir interessant å se om enheten kan kobles til eksterne sensorer. Prisen i forhold til kursen nå for tiden er det ikke noe å klage på.

Link to post
Share on other sites

Huff og huff. Sitat"Meld deg på ved å sende IM til en av kontaktpersonene (også kalt generaler)."

Landkrabber på sjøen..

 

Ja, du sier noe. Som tidligere løytnant er jeg imidlertid vant til å følge ordre fra person med flere striper .. Det er i grunnen det samme hva det heter - bare det fungerer. Ting tyder vel på at den planlagte konvoien kan bli en historisk begivenhet. Kanskje våre barnebarn kommer til å snakke om tiden "før eller etter den store konvoien". DA kan en stolt bestefar fortelle: "Jeg var med"! Spøk til side: Denne konvoien er en utmerket idè, og vi har tro på at vi får det til. Vi har jo hele vinteren å planlegge på, og jeg synes det begynner å ta litt form allerede!

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest om Stad Skipstunnel kom jeg til å tenke på at dette er vel en sak vi alle kan enes om som "konvoi-sak"? Både båter med og uten seil vil jo ha gedigen nytte av denne.

 

Noen andre som har tanker om dette?

 

 

Trenger dere underskrifter skal jeg komme med mange herfra. :cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...