Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

Det er åpenbart noen gale oppfatninger ute og går om relativ og absolutt luftfuktighet.

Hygroskopiske materialer forholder seg til Relativ luftfuktighet (RF). Materialene vil prøve å komme i likevekt med RF i luften omkring. Høy RF gir fuktige materialer, lav RF gir tørre materialer. Det finnes sorpsjonskurver for de fleste materialer som viser fuktinnholdet som en funksjon av RF. (tildels også av temperaturen selv om det har liten innvirkning).

 

Muggvekst begynner på ca 70-75 % RF, men her har temperaturen større inflytelse, lav temperatur gir mindre muggvekst ved samme RF.

 

Hold RF ombord på ca 50 %. Det er bra for hygroskopiske materialer, det blir ingen korrosjon og heller ingen muggvekst.

 

Til Lano - Når våtluften begynner å bli veldig varm er det pga at luften maskinen tar inn er tørr, dvs lite fukt for rotoren å skille ut.

Link to post
Share on other sites

Det er åpenbart noen gale oppfatninger ute og går om relativ og absolutt luftfuktighet.

Hygroskopiske materialer forholder seg til Relativ luftfuktighet (RF). Materialene vil prøve å komme i likevekt med RF i luften omkring. Høy RF gir fuktige materialer, lav RF gir tørre materialer.

Det er vel ingen som har skrevet noe som er strid med det du skriver her etter som jeg se, men mengden av fuktighet som kan skilles ut/opptas av luften varierer med meget med luftens temperatur...

 

Hvorfor forholder så hygroskopiske materialer seg til RF, vel det er fordi disse materialene inneholder fuktigluft... Dess lavere temperaturen er dess mindre vann kan kondesneres ut ved endring av luftens RF... Så det å kun forholde seg luften relative fuktighet er i gunnen intetsigende om en ikke i tillegg vurderer den opp mot luftens temperatur.

 

Men det er greit om du kan forklare hva som er åpenbart er gale oppfatninger helt konkret.... slik at vi som skriver i denne tråden kan lære litt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Temp ut er vel ca 40-50 grader tipper jeg..... Dvs: Varmere enn kroppstemp.

 

Det er merkbart bedre luft i båten. Minner litt om inneluften i bilen en varm sommerdag, når air condition har stått på MYE.

Temp i båten har variert mye. Tror jeg har vært oppe i nesten 20 grader midt på dagen, og altså et par netter med minusgrader. ( Dvs: 5-6 grader holder jeg inne i båten )

 

Det er synlige vanndråper på betongen under skrog-gjennomføringen . ( Båten står på en betongbrygge )

Dvs: Uten Munters'en tipper jeg at fuktigheten hadde ligget på drøye 70 %.

( Det føles ubehagelig fuktig med 70 %, etter min mening )

Link to post
Share on other sites

Høy reltiv luftfuktighet er stort sett kun et problem når tempteraturen i luften er høy, etter hvert som tempeaturen faller så blir problematikken mindre... så lenge en ikke ligger "close to 100%" hele tiden....

 

Helt enig med Sydvesten i dette. Di et som derimot skapte en del bekymring hos meg var at i en båt som kjentes tørr og fin ut (alle madrasser, gardiner etc var fine) oppdaget jeg enkelte steder hvor det kondenserte selv om temperaturen var lav og RH var behagelig mellom 60 og 70. Dette var spesielt på baksiden av skottbekledning under vinduene, rudt steder hvor temperatursvingningene var størst (nært uisolert materiale f. eks lukeåpninger etc)

Spesielt ble jeg overrasket over de store mengdene fukt som samlet seg i isolasjonen ut mot skroget under byssevinduet. Litt krinkelkroker, inn med en arm, under kokeapparatet inni benken og vips var det konstant vått/fuktig

Årsaken var kondensering pga temperatursvingningene som oppstår helt ute i glassfiberen. Løsningen min ble å tørke luften i båten slik at de mikroslopisk få grammene med fuktighet som var der ble færre. Kondenserte klarte de uansett på noen utvalgte plasser.

Oso

Link to post
Share on other sites

Å prøve å få det helt tett vil som regel ikke lykkes. Rett og slett fordi du ikke klarer å få det helt tett. Når lufttrykket endrer seg pga høytrykk/lavtrykk så vil trykket inne i båten også utlignes med mindre hele båten er hermetisert. Denne trykkutligningen vil ta med seg fuktighet inn, men den samme fuktigheten blir ikke med utigjenn nå trykket utenfor båten faller (lavtrykk). Det vil da akumuleres opp fuktighet inne i båten som vil resultere i vannansamlinger. Har man en luftavfukter så kan det derimot kanskje være en fordel å få det så tett som mulig, da denne vil felle ut fuktigheten og om den er riktig montert drenere ut fuktigheten i en vask el. Uten luftavfukter så bør man besørge så god utlufting som mulig slik at fukt som kommer inn også har mulighet til å bli luftet utigjenn.

 

(En praktisk prøve på dette kan f.eks. være å legge en liten plastboks ut i hagen i vinter, en som nesten er helt tett, men som lekker litt når du trykker på den. Til våren vil den være (halv)full av vann.)

Link to post
Share on other sites

ok prøver på nytt

 

Fuktinnhold i hygroskopiske materialer forholder seg til luftens RF og ikke absolutte fuktinnhold.

Et stykke hygroskopisk materiale (feks tre,tekstil,betong, papir) inneholder mindre vann ved likevekt med 50 % RF luft enn

med 80 % RF luft. Temperaturen har liten innvirkning på dette.

Ta feks et stykke tre (varierer noe etter tresort), som oppbevart ved 50 % RF vil få en fuktkvote på ca 10 %, oppbevart ved 80 % RF vil den ha en fuktkvote på ca 20 %. Fuktkvote = forholdet mellom vanninhold og mengden tørt materiale.

Dette gjelder uansett om temperaturen er 0 eller 20 grader c.

 

Hygroskopiske materialer vil trekke til seg like mye fukt ved 80 % RF om temperaturen er 0 eller 20 grader. Likevekten for " tre " som over blir i begge tilfelle 20 % fuktkvote.

Luft ved 20 grader C og 80 % RF inheholder ca 12 g vann pr kg luft.

Luft ved 0 grader C og 80 % RF inneholder ca 3 g vann pr kg luft.

Hygroskopiske materialer oppbevart ved disse omgivelsen vil ha samme fuktkvote, dvs vanninhold ca 20 %.

 

50 % RF er bra for det meste du har i båten. Ingen korrosjon, ingen vekst av mugg ol og lite krymping svelling av trematerialer. 50 % RF kan nok for noen virke litt lavt. Men har du 50 % der avfukteren står vil RF nok være høyere i kriker og kroker hvor temperaturen er lavere og ventilasjonen dårligere.

Link to post
Share on other sites

Jeg har selve måleren midt mellom avfukteren og utblåsingen på tørrluften. ( Det er en lang ledning mellom avfukter og måler heldigvis ! )

 

Hver gang jeg åpner luka og går ned i båten, så starter avfukteren etter få minutter, og jeg kan konstatere at fuktprosenten går raskt opp. Det betyr vel bare at båten er ganske tett når luka står igjen....

Link to post
Share on other sites

Det blir vel til at jeg anskaffer luftfukter denne vinteren. Jeg har ikke sett de helt store argumentene mot at dette en gunstig investering. Noen spørsmål:

1) Hvor kjøpes Munters MG 50 foruten hos Ilas?

 

Jeg kjøpte min i Sverige, kostet en god del mindre enn hos Ilas.

 

2) Hva skjer når inneluften ligger under 0 grader kan den programmeres til å stoppe da? - jeg ligger i Sonskilen, Son, og det er forventet at temperaturen også denne vinteren går under 0 grader.

 

Hvorfor skal den stoppe når det blir under 0, den virker like godt selv om temperaturen faller under 0?

 

3) Ser at noen har brukt denne i mange sesonger. Hva er vedlikeholdet for denne avfukteren. Skjønner ikke helt hva vedlikeholdet går ut på ut fra denne skissen: Det er vel noen elektromotorer og lagre som må vedlikeholdes?

 

Eneste vedlikeholdet jeg kan se er rengjøring av filtrene som er laget av skumgummi, jeg har måttet bytte den lille motoren som roterer sica gel sylinderen, fikk dekket denne som reklamasjon.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Helt enig med Sydvesten i dette. Di et som derimot skapte en del bekymring hos meg var at i en båt som kjentes tørr og fin ut (alle madrasser, gardiner etc var fine) oppdaget jeg enkelte steder hvor det kondenserte selv om temperaturen var lav og RH var behagelig mellom 60 og 70. Dette var spesielt på baksiden av skottbekledning under vinduene, rudt steder hvor temperatursvingningene var størst (nært uisolert materiale f. eks lukeåpninger etc)
Spesielt ble jeg overrasket over de store mengdene fukt som samlet seg i isolasjonen ut mot skroget under byssevinduet. Litt krinkelkroker, inn med en arm, under kokeapparatet inni benken og vips var det konstant vått/fuktig
Årsaken var kondensering pga temperatursvingningene som oppstår helt ute i glassfiberen. Løsningen min ble å tørke luften i båten slik at de mikroslopisk få grammene med fuktighet som var der ble færre. Kondenserte klarte de uansett på noen utvalgte plasser.


Når båten er i opplag ønsker jeg at det skal være kaldt,mørkt,tørt ,og frostfritt ombord. Muntersen tar seg av fuktreguleringen, behøver ikke engang bekymre meg for det. Samtidig har jeg i likhet med lano2 termostatene på ovnene satt til +5, dermed spares strøm på å ikke varme båten unødvendig opp. Varm luft holder dessuten som tidligere nevnt på mer fukt, så dette er en god sirkel som resulterer i spart strøm.
Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt Munters i båten i snart 5 år nå. Etter det første året sluttet hygrometeret (som var innstilt på 50% RH) å virke slik at Muntersen gikk hele døgnet.

Jeg lot den stort sett gå når båten var på landstrøm og så lenge jeg ikke var ombord i båten - da var det typisk mellom 20 og 30% RH når jeg kom i båten igjen- det siste året har jeg benyttet et koblingsur slik at Muntersen har gått ca. 6 timer i døgnet. Båten ligger på vannet hele året og med denne kjøringen er den relative fuktigheten mellom 40 og 50% (i følge Clas Ohlson hygrometer).

 

Jeg kan kun si at også min neste båt skal ha en slik installasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg ble interessert i innlegget til gimi. Er det slik at du har montert avfukteren permanent ombord og kobler den til ved behov. Dette er i så fall en løsning jeg må vurdere videre. Jeg har ingen problemer med å ha en montering hvor fuktvannet går ned i en beholder, og en sumppunpe som pumper dette videre ut gjennom en skroggjennomføring. Kanskje noe jeg bør vurdere videre. Dermed får instalasjonen en mer ryddig utforming.

Link to post
Share on other sites

Jeg har avfukteren permananet stående i babord cockpit benk. Der har den stått i ro siden den ble installert våren 2003 (har kun gjort rent filteret noen ganger).

Til og fra luft fra båten kommer fra babord lugar, og prosessluften tar den fra cockpit benken. Retur-våtluft går i egen slange overbord akter (badeplatformen).

 

Som regel har jeg valgt å ikke ha den gående når jeg er ombord (avhengig av vær selvsagt), og jeg har da bare trekt ut støpselet for å stoppe den (etter at kontrollpanelet inne tok kvelden)

Link to post
Share on other sites

Jeg ble interessert i innlegget til gimi. Jeg har ingen problemer med å ha en montering hvor fuktvannet går ned i en beholder, og en sumppunpe som pumper dette videre ut gjennom en skroggjennomføring. Kanskje noe jeg bør vurdere videre.

 

Det er ikke vann som kommer ut av avfukteren, det er svært fuktig luft så du må lede denne luften ut av båten. Sørg også for at det ikke kan blåse fuktig sjøluft tibake vi denne slangen/røret når avfukteren ikke går, tror selv jeg hadde montert en form for ventil på dette uttaket ved en permanent montasje.

 

Traff en båteier forrige sommer som hadde montert avfukter på innløpet til luftvarmeren, ga suverent inneklima ved bruk av varmer så snart de hadde tilgang til landstrøm i følge eier, selv under en fuktig vestlandsommer.

 

Under vinterhalvåret blåste avfukteren tørr luft gjennom varmekanalene og fikk dermed den tørre luften fordelt i hele båten.

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Christabelle i Bav 38 har montert dette fast, slik at løsingen funker hver gang landstrømmen går på.

Jeg ser ikke behovet for en fast installasjon.... hvertfall ikke foreløpig.

 

I en Bav bør den vel stå fast og gå hele tiden - de lekker vel så mye at det må til for å få RH ned på 80 tallet...:lol:

Link to post
Share on other sites

Uhu,...... :discuss:

Utrolig mange og forholdsvis kompliserte synspunkter på en avfukter :crazy:

 

Min versjon: Kjøpte avfukter hos Byggmakker, passet perfekt oppi i vasken, så, ut med "proppen" og kondensert vann renner rett over bord.

Regner "kattunger" her vest idag, men 42 % luftfuktighet i båten, altså..... tørt og godt flag:

Link to post
Share on other sites

Hvor godt virker denne under 10 pussgrader for ikke å si -5

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Kjøpte avfukter hos Byggmakker, passet perfekt oppi i vasken, så, ut med "proppen" og kondensert vann renner rett over bord.

Fortell-fortell. Pris kapasitet osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...