Jump to content

Avfukter: Munters MG 50 - påan igjen !


lano2

Recommended Posts

53 % luftfuktighet etter 1 døgn. En reduksjon på nesten 20 % !!! Dette er gull-verd !

 

Jeg kjenner det lett, uten å titte på avfukter-måleren fra Claes O; Båten er blitt MYE tørrere på 1 døgn.

 

Munters'en gjør jobben !

 

Regner med at den snart slutter å gå kontinuerlig. Skal bli gøy å se hvor ofte den slår inn. Det kan jeg enkelt sjekke med energimåleren. ( som også er fra Claes O )

Link to post
Share on other sites

Jepp !

Jeg slo av Munters'en mellom kl 09.00 og 11.00 i dag, mens jeg var i båten. Da gikk fuktigheten opp en del igjen... Husker ikke nøyaktig hvor mye, men "ute-fuktigheten" er nok rundt 65 % tror jeg.

 

Jeg kan jo foreta en del ulike forsøk, med ovn på 300 watt, for å sammenligne litt etterhvert..... Men jeg er allerede overbevist.

Link to post
Share on other sites

Barskapet er helt tørt, etter du var på besøk forrige helg. :cryin::cryin:

Det er den tørreste plassen i båten. :cryin:

 

Fra spøk til revolver: Jeg tror jeg må splitte utblåsingen av tørrluft, slik at akterkabinen får sin del.

 

Mye våte flekker i dobbeltsenga bak i akterkabinen vet du ... :lol:

Link to post
Share on other sites

Har brukt MG 50 i flere år nå og dette er uten tvil den beste måte å holde ett godt klima i båten under vinterhalvåret.

 

Varme og god lufting er nok bra, men ingen av delene kan måle seg med en rotasjonsavfukter. Minuset er prisen, men trolig vil den fungere i mange år da gangtiden blir liten dersom båten er noenlunde tett. (Hvet ikke om dette gjelder svenske båter.) :smiley:

Redigert av Chrian (see edit history)

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg er enig i din beskrivelse.

 

Jeg regner med avfukteren kommer til å gå et par døgn, for å komme ned i 50 % . Det er jo tross alt noen kubikk...

 

Det er jo lov å være optimist, vår Munters gikk i 17 dager før vi nådde 60%, og vi har også et "Orust bygge" som svenskene sier, dog litt større enn ditt. Mye fuktighet i madrasser osv vet du.

Link to post
Share on other sites

Munters'en har ingen problemer med å holde fuktgheten nede på 50 % . Været har vært pent og tørt her den siste uka, så jeg vil vente litt med å fortelle hvor mye den går pr døgn....

 

munters1.jpg

 

Legg merke til den ryddige kjøkkenbenken. :lol: Greit med Tuborg for å støtte opp våtluften :yesnod:

munters22.jpg

 

Hygrostaten på vei ned, etter 1. døgnet.

hygrostat.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Akkurat 1 mnd siden jeg tok båten på land. Satte energimåleren på 50 øre pr Kwatt.

I dag tikket den inn 84 kr i displayet.

 

Dvs: Munters'en bruker ikke mye strøm, og går sjelden. Fuktigheten ligger mellom 35 % og 45 % i båten nå. Det har også vært 3-4 netter med minusgrader, og de 84 kr er også resultat av det. Jeg har frostvakt satt til 5 grader i motor-rommet.

 

Jeg satte på en 3 meter slange på tørrluftsuttaket, som blåser tørrluft inn i akterlugaren. Våtluften tas fra pentry-delen lenger fremme i båten. Jeg kan tydeligvis tørke ut båten akkurat så mye jeg vil. Var nede 30 %, men økte fuktigheten til ca 45 %.

 

Munters MG 50 er verd sin vekt i gull, etter min mening.

Link to post
Share on other sites

...hvor lange slanger kan man ha ? Lurte på om Muntersen kunne feks avfukte 2 båter samtidig ? :crazy:

 

Usikker på om du greier å ta våtluft fra begge båtene men sikkert ikke umulig. Tørrluft skulle gå å blåse inn i begge men sikkert er det vel at resulatatet/effekten ikke vil bli den samme på begge båter d.v.s den ene blir nok tørrere en den andre

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg har rundt 70% for tiden og båten er ikke plaget av hverken mugg eller fuktighet av noe slag i madrasser og annet... dette fordi temperaturen ute er såpass lav for tiden.... Det å kun snakke om relatvi fuktighet er egentlig bare tull, så lenge en ikke relatere dette mot luften temperatur.. Da først kan en si noe om hvor mye fuktighet det er i luften..

 

Dess lavere temperatur dess mindre vann kan luften absorbere, og ved lav tempertaur så er det svært liten forskjell i "absolutt fuktighet og relativ fuktighet"... ned mot null grader så er forskjellen mellom 100% og 30% kun et par-tre gram pr. m3... Det blir ikke mengder av slike tall...

 

Høy reltiv luftfuktighet er stort sett kun et problem når tempteraturen i luften er høy, etter hvert som tempeaturen faller så blir problematikken mindre... så lenge en ikke ligger "close to 100%" hele tiden....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det blir vel til at jeg anskaffer luftfukter denne vinteren. Jeg har ikke sett de helt store argumentene mot at dette en gunstig investering. Noen spørsmål:

1) Hvor kjøpes Munters MG 50 foruten hos Ilas?

2) Hva skjer når inneluften ligger under 0 grader kan den programmeres til å stoppe da? - jeg ligger i Sonskilen, Son, og det er forventet at temperaturen også denne vinteren går under 0 grader.

3) Ser at noen har brukt denne i mange sesonger. Hva er vedlikeholdet for denne avfukteren. Skjønner ikke helt hva vedlikeholdet går ut på ut fra denne skissen: Det er vel noen elektromotorer og lagre som må vedlikeholdes?

 

munters.jpg

Link to post
Share on other sites

Høy reltiv luftfuktighet er stort sett kun et problem når tempteraturen i luften er høy, etter hvert som tempeaturen faller så blir problematikken mindre... så lenge en ikke ligger "close to 100%" hele tiden....

Yepp, det vil si at problemet med høy fukt finner en i første omgang tidlig høst og sen vår, når temperaturen ligger et stykke opp på 2-sifret nivå. Allikevel, også i perioder med stor tempforskjell mellom natt og dag kan det felles ut mye vann. Med sola litt opp over horisonten på høst/vår kommer temperaturen fort opp i 20 grader på dagen, og ned mot 0 på natta. Da felles det ut relativt mye vann som legger seg på kjølige flater, vegger taktrekk osv. Effekten ser en feks. på høsten når en overnatter i båten. Selv med en natt uten regn er overflata på båten full av utfelt vann om morgenen. Dette utfeldte vannet vil du også finne inne hvis temperaturen inne/ute er den samme.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg logger max og min tempertur i båten min, og den svinger svært lite selv om solen varmer opp luften om dagen... Vil tro at siden dekket(alt over vannlinjen) er isolert så blir de kortvarige svigningen av utetempeturen mindre gjeldende ombord siden tiden som er nødvendig for at "svigningene skal bli store er for liten"... Dermed et det nok mere sjøvannstemperaturen som er normgivende for tempeturen inne i båten min.... Dette er muligens mest relevant for en seilbåt der det meste ligger ned mot vannflaten og under.. Jeg har meget store tempertatursvigninger under kallesjen på grunn av solen, men nede i selve båten et det meget liten beveglese av temperturen over døgnet.. over en uke så svinger den neppe mere enn 3-4 grader..... på denne årstiden.... og er meget stabil mellom 8-10 grader med en relativfuktighet på 70% +... Ingen varme på og ikke noen luftavfukter, men har ventillasjon..... og akkurat nå ventilere jeg via begge akterlugarene og ut mot cockpiten som har sin kallesje over... og en ventil i midt i kabinen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, sjøvannet vil vel buffre systemet slik at forskjellene blir mindre som du sier. Hva hvis båten ligger på land, på bukker? Det er jo anbefalt å ha god lufting. Dette medfører jo at man tilfører fuktig varm luft om dagen som feller ut vannet om natten. Burde man heller kneppe igjen og tape preseningen, slik at inneluften ikke skiftes ut?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

kan den programmeres til å stoppe da?

 

 

Jeg bruker "frostvakt-støpselet" fra Clas O (en drøy hundrelapp) til å kontrollere hva som skal gå på og av ved 5+ grader.

 

Muntersen har kun fuktmåler, som kan programmeres. ( Ikke Temp ) Denne har jeg satt til ca 50 % .

Dvs: Den starter når fuktigheten stiger over 45-50 % .

 

Jeg er ikke redd for å la Muntersen svive ved minusgrader, så lenge den blåser fukten ut ved hjelp av slik luftkraft. Kan aldri tenke meg at det skal føre til noen frostsprengning i vasken....

Jeg kjenner jo et kraftig lufttrykk ut av skrog-gjennomføringen når jeg legger hånda på utsiden under båten.

Fukten forsvinner langt bort fra båten før den fryser.... tipper jeg....

Link to post
Share on other sites

Tidligere tok jeg på land det meste, men de to-tre siste årene har jeg brukt en liten varmovn ombord + en tørball og ett dørslag med veisalt over en bøtte. For øvrig er båten bra ventilert. Alle skap og dører står åpene. Jeg har ikke konstantert noe fukt eller mugg. Dette er vel kriteriet på om en trenger å gå til ytterlige tiltak som avfukter mener jeg. Å få luftfuktigheten lavest mulig er vel ikke noe mål i seg selv, eller?

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg vet sannelig ikke hva som er lurest, men holder en knapp på god lufting av gammel vane jeg da.... vet ikke men har alltid blitt fortalt at god ventiallasjon er bra både i heimen og ellers....

 

Nå er det ikke alltid at luften blir fuktigere selv om den varmes opp.... Om en varmer opp luften på dagen og kjøler den ned om natten så blir den ikke nødvendigvis mere fuktig av den grunn om den ikke tillføres fuktighet av noe slag (personer eller annet).... Problemet på sommeren og fuktighet er jo avdampningen fra sjøen som tilfører luften fuktighet, den er større når det er varmt i luften og sjøen er varm, dermed blir luftens absolutte fuktighet større, noe som igjen fører til at kondenseringen blir større (flere gram vann pr. m3 luft) ved tempertursvgninger i form av avkjøling..

 

Hva som er lurest på vinteren i landopplag vet jeg ikke.... men ville nok valgt en luftig opplagring om en ikke har avfukter, har man avfukter så er det vel greit at det er lukket med mindre an har ambisjoner om å avfukte hele "vår herres rom"

 

Båten min lå på land i to måneder i fjor vinter og temperturen inne var ned til -10 grader som ble logget i løpet av denne perioden, alt var tørt og fint ombord... husker ikke i farten relativfuktighet, men formoder den har vært rimelig stabil rundt noen og 70% (2-3 gram vann/m3 luft)

 

Jeg har hatt fukt en gang i båten og det var på slutten av sommerens ferie, etter drøye tre uker med mere eller mindre sammenhengende regn og 5 personer ombord så ble det fuktighet i forpiggen, men det var nok mangel på lufting som var roten til ondet her... fikk da antydning til sopp mellom madrass og skottsiden.... men god ventillasjon siden midten av juli og frem til i dag har resultert i tørr og fin båt..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...