Jump to content

Så mye er vikeplikten verd!


ter-av

Recommended Posts

Ble det egentlig en dom eller en endelig konklusjon på denne saken eller går den enda?

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Etter å ha lest igjennom alle innleggene så synes jeg alt for mange innlegg viser alt for store mangler når det gjelder nødvendig kunskap om vikeplikten.

 

Det bildet her er og trolig ett bevis på det.

 

I Det er ikke fartøyets størelse som bestemmer hvem som har vikeplikt , det er noe alle burde hvite.

 

Når det gjelder vikeplikten for krysende traffikk i trange farvann , ferger etc så er det bare en slags underordna hensynsregel så om det opstår en kollisjon så kan allikevel den krysende traffiken få skylden om den bryter vikeplikten.

 

Det rikktige er å så tidlig som mulig skifte kurs så en ikke ligger på kollisjonskurs , om noen foreslår løsninger som er i strid med vikeplikten over VHF en , ikke gjør det , det kan vere flere fartøyer i området som legger opp sine kurser etter hva det forventes dere gjør.

 

Om en kommer opp i en vanskelig sitvasjon så kan de fleste båter stoppe opp , ikke seilbåter , derfor har till og med SS Norway vikeplikt for din lille seilbåt.

 

Att noe så enkelt kan forsøkes å gjøres vanskelig og plass til missforståelser er helt uforståelig.

 

Klippet litt fra avisens uskrift fra skjøforklaringa :

 

av skummet fra sjøen i bakgrunnen. Vi vurderte det raskt som en kritisk situasjon i emning. Vi vurderte styrbordmanøver for å unngå sammenstøt, men kom til at dette ville øke faren for å kollidere - og vi mente det var en uaktuell manøver. Vi ble enige om å fange sjarkens oppmerksomhet. Styrmann ga vi lyssignal til Skarbak. Den fikk vi respons på ganske raskt. Etter dette ble farten på sjarken redusert i et relativt kort øyeblikk. Det neste som skjedde, foregikk nesten sammenhengende

 

Det synes for meg som Doro prøvde med lyskaser å få fiskebåten til å skifte kurs uten engang å slakke opp selv om Doris hadde helt klart vikepikt.

I såfall mener jeg att dette ikke bare brudd på vikeplikten men og grov uforstand og bildet viser helt klart att Doris etter å ha kommet opp i en vaskelig sitvasjon har hatt alt for høy fart.

 

Min medfølese til de pårørende og jeg har ingen sympati med de som prøver å vri på vikeplikten , den er hellig !!!! men det er nå slik og ellers i samfundet att de store tror ikke lovene gjelder for dem.

Link to post
Share on other sites

Å slakke av på farten når situvasjonen er så kritisk som her ville ikke ha rare effekten. På et stort skip tar det ting før det skjer noe særlig mht farts reduksjon. Det rette å gjøre ville antagelig vært for fiskebåten å svinge hardt styrbord og gå opp til maksimal fart samtidig som tankbåten hadde gått hardt babord og når baugen var i sving bb over så gått hardt styrbord for å holde akterenden klar av fiskebåten. Men så er det vel så at ingen av partene hadde særlig mye tid til å gjøre så mye og det har vel utviklet seg veldig fort. Videre finner jeg det som står i nyhets oppslaget merkelig : "og når de endelig kaller ham opp gir de ikke faren min anledning til å gjøre ei korrekt vurdering. "

Merkelig utsagn som jeg ikke skjønner.

 

I denne kollisjonen må vel begge parter ha fått skyld ,hvis de høye herrer ikke hadde valgt å henlegge den, og da med overvekt av skyld på tankbåten. Trist sak med et nitrist utfall.

Link to post
Share on other sites

Om en kommer opp i en vanskelig sitvasjon så kan de fleste båter stoppe opp , ikke seilbåter , derfor har till og med SS Norway vikeplikt for din lille seilbåt.

For å rydde opp i en misforståelse. Seilbåter kan stoppe ved å bakke seilene. Så i grunnen er det ingen hensikt for en seilbåt å trenge seg foran SS Norway.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

"og når de endelig kaller ham opp gir de ikke faren min anledning til å gjøre ei korrekt vurdering. "

Merkelig utsagn som jeg ikke skjønner.

 

VHF samtalen var en katastrofe, skipet som brøt vikeplikten burde klart å tydelig gjøre seg forstått at de kom til å gjøre akkurat det istedenfor å spille bajaser.

Redigert av traust (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå forståt at fritidsbåtflåten og yrkesbåtflåten bruker ett stilltiende ulovlig vikeplikssytem der fritidsbåten viker , ett system som fiskebåt flåten ikke deltar i.

Ved å ha skapt denne uklarheten i vikeplikten er fritids båt flåten nå medskyldig i denne og kommende tragedier.

 

Idijoti , hvordan har det vert å kjøre bil om du hadde vikeplikt bare for biler over 3,5tonn ?

Link to post
Share on other sites

For å rydde opp i en misforståelse. Seilbåter kan stoppe ved å bakke seilene.

 

Ja, når de seiler med vinden forfra (forenom tvers) kan de nok det, men jeg er redd du misforstår om du tror det alltid er tilfelle..

 

Med vinden aktenifra er det beste man kan gjøre å redusere vindkraften i seilene og dermed redusere båtens hastighet. Å stoppe vil kreve noen alvorlige kursendringer for å få baugen mot vinden og slike manøvrer er kanskje ikke å anbefale om man allerede er i en trengt situasjon?

Link to post
Share on other sites

Nå har ikke jeg noen stor seilbåt, men i en situasjon hvor der er fare for sammenstøt eller annet så klarer jeg å snu min lille båt på relativt kort tid og utseilt distanse... bruker vel en båtlengde eller så om det er påkrevd. En kursendrig på 180 grader er ikke noe problem for meg i allefall, men jeg er bare en glad amatør på området.

 

Jeg ser ikke noe behov for diskutere prisnipper med store skip, da legger jeg om kusen enkelt og greit... og det gjør jeg i god tid, og det er alltid tydelig og tilstrekkelig.. Har sjelden så dårlig tid når jeg seiler

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest igjennom alle innleggene så synes jeg alt for mange innlegg viser alt for store mangler når det gjelder nødvendig kunskap om vikeplikten.

 

Det bildet her er og trolig ett bevis på det.

 

I Det er ikke fartøyets størelse som bestemmer hvem som har vikeplikt , det er noe alle burde hvite. Dette er riktig med unntak av regel 44 i Sjøveisreglene. Regel 44 om "Ansvar mellom fartøy" sier dette: Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Regel 9 (b), © og (d) om "Trange farvann" sier også noe om størrelse på fartøy, men her er det ikke snakk om uttrykket "holde av veien for"(vikeplikt), men "ikke hindre eller vanskeligjøre gjennomfarten". Litt fra regel 9 om "Trange farvann":

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

© Et fartøy som holder på med å fiske, skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst annet fartøy som navigerer innenfor en trang lei eller et trangt løp.

(d) Et fartøy skal ikke krysse en trang lei eller trangt løp dersom slik kryssing hindrer eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en slik trang lei eller et trangt løp. Det sistnevnte fartøy kan bruke det lydsignalet som er foreskrevet i regel 34 (d), hvis det er i tvil om hva det kryssende fartøy akter å gjøre.

 

Når det gjelder vikeplikten for krysende traffikk i trange farvann , ferger etc så er det bare en slags underordna hensynsregel så om det opstår en kollisjon så kan allikevel den krysende traffiken få skylden om den bryter vikeplikten. Jeg er ikke sikker på hva du mener her. Er det kanskje dette: Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Se dessuten regel 9 (d).

 

Det rikktige er å så tidlig som mulig skifte kurs så en ikke ligger på kollisjonskurs , om noen foreslår løsninger som er i strid med vikeplikten over VHF en , ikke gjør det , det kan vere flere fartøyer i området som legger opp sine kurser etter hva det forventes dere gjør.

 

Om en kommer opp i en vanskelig sitvasjon så kan de fleste båter stoppe opp , ikke seilbåter , derfor har till og med SS Norway vikeplikt for din lille seilbåt. Dette gjelder ikke om seilbåten er et lystfartøy og det er snakk om et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde, slik at regel 44 kommer til anvendelse. Se dessuten regel 9 (b) om seilfartøy i trange farvann. Her bruker du vel bare SS "Norway" som et tenkt eksempel ettersom den ikke seiler lenger, men ligger på en strand for opphugging.

 

Att noe så enkelt kan forsøkes å gjøres vanskelig og plass til missforståelser er helt uforståelig.

 

Klippet litt fra avisens uskrift fra skjøforklaringa :

 

av skummet fra sjøen i bakgrunnen. Vi vurderte det raskt som en kritisk situasjon i emning. Vi vurderte styrbordmanøver for å unngå sammenstøt, men kom til at dette ville øke faren for å kollidere - og vi mente det var en uaktuell manøver. Vi ble enige om å fange sjarkens oppmerksomhet. Styrmann ga vi lyssignal til Skarbak. Den fikk vi respons på ganske raskt. Etter dette ble farten på sjarken redusert i et relativt kort øyeblikk. Det neste som skjedde, foregikk nesten sammenhengende

 

Det synes for meg som Doro prøvde med lyskaser å få fiskebåten til å skifte kurs uten engang å slakke opp selv om Doris hadde helt klart vikepikt.

I såfall mener jeg att dette ikke bare brudd på vikeplikten men og grov uforstand og bildet viser helt klart att Doris etter å ha kommet opp i en vaskelig sitvasjon har hatt alt for høy fart.

 

Min medfølese til de pårørende og jeg har ingen sympati med de som prøver å vri på vikeplikten , den er hellig !!!! men det er nå slik og ellers i samfundet att de store tror ikke lovene gjelder for dem.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det mange som har mange meninger om sjøveisreglenes bestemmelser om vikeplikt. Og det er jo interessant å lese at så mange båtfolk har så mange forskjellige meninger. Og det atpåtil om et tema som alle som ferdes på sjøen ideelt sett kun burde ha én, omforent, mening om.

 

Jeg har imidlertid tidligere her forsøkt å pense tråden inn på noen andre bestemmelser i samme sjøveisreglene. Og da tenker jeg på bestemmelser som jeg mener spillte en vesentlig større rolle i forhold til ulykkesutfallet, nemlig reglene om utkikk.

 

Som nevnt: Jeg har sagt det før.

 

Og jeg sier det igjen:

 

En viktig årsak til denne ulykken kan synes å være at sjarken ble oppdaget så sent.

 

Styrmannen:

Skarbak kom helt plutselig, og vi hadde da en fart på 16,2 knop. Vi oppdaget ham ikke før han var 1,35 nautiske mil fra oss

 

Radarbildet ble overvåket sporadisk fordi Doris var plaget med mye "falsk ekko" samt at de hadde god visuell sikt.

 

Skipperen:

Skumringa var begynt å komme, men vi hadde klar sikt.

 

Sjøfartsinspektøren spurte da om skipperen la merke til om Skarbak hadde tente lanterner. Skipperen mener det var så godt lys at dette ikke var nødvendig for å vurdere situasjonen.

 

Spørsmålet blir da: Hva er det som er galt med sikkerhetskulturen når de som står på broen ikke i tilstrekkelig grad benytter radar, kikkert og sin fulle oppmerksomhet mot utkikksoppgaven, slik at den røde sjarken blir oppdaget vesentlig tidligere enn når den er 1,3 mil vekke?

 

 

Når "sikten er god", vil man normalt oppdage en slik båt på mye større avstand enn 1,3 mil. Når en båt først oppdages så nært, på kollisjonskurs, og man steamer med 16 knop, ja da er sitauasjonen unormalt kritisk.

 

Derfor er det veldig viktig å implementere en sikkerhetskultur hvor viktigheten av at det alltid er noen som kontiunerlig holder utkikk, visuelt, på radar og ved hjelp av kikkert, er sterkt fremhevet.

 

 

Og at det er "sjøekko på grunn av bølger mot land- og øyområder" er helt normalt, og aldeles ingen grunn til ikke å bruke radaren til å holde utkikk!

En våken og kompetent radaroperatør vil garantert kunne oppdage en slik fiskebåt på større avstand enn 1,3 n.m.

 

 

Jeg mener at det er oppsiktsvekkende at de ikke oppdaget sjarken før den var 1,3 mil unna.

 

Og at dette var en vesentlig medvirkende faktor til tragedien.

Link to post
Share on other sites

Ja det er desverre mange her som ikke klarer å forstå hva disse reglene betyr , det er mange henvisninger på hvordan en bør forholde seg men uansett hvor mye en leter og klipper så oppheves ikke vikeplikten i loven mener jeg . Det står : holde seg mest mulig av veien, men om fritidsbåten ikke klarer det og dere ender i sjøretten med brudd på vikeplikten så er det loven det dømmes etter og regel 44 og de andre regler som her nemnes opphever ikke vikeplikten men pålegger også det andre fartøyet vikeplikt . DVs i noen tillfeller kan begge bli kjent skyldig i brudd på reglene.

 

 

Etter gjeldende rettspraksis hvet jeg ikke om noen som har blitt frikjent etter brudd på vikeplikten etter å ha har sett det andre farytøy og ikke viket , men benyttet trodd forkjørsrett, spøsmålet er inntresant og ett svar på dette kommer nok etter sjørettens dom i denne saken som nettopp handler om vikeplikt for ett større fartøy, eller at Doris trodde Skarholm var ett fritidsfartøy, spurte hvist noe om hvor stor Skarholm var på VHF en

 

Denne forvirrigen skydes ikke minst sjøfartsdieretoratets utgivelser som sier at fritidsbåter har vikeplikt for yrkesbåter , dette er det rene sludder, min båt har hvert lystbåtregistrert , nå er den yrkesregistrert så nå har fritidsbåtene vikeplikt for meg i følge direkoratet.,ikke rart det skjer ulykker,

mulig Doris trodde Skarholm var en hobbysjark ? , hvordan skiller en mellom lystbåter og yrkesbåter på radar ?

 

Her er det noen som har dreti på draget, synd at denne forvirrigen kan koste mange livet i sommer.

 

Om dette er rikktig må alle båter, også utelanske ha noe som sender ut elektroniske signaler som hviser hvilken status di har slik att diskusjonen og enighet om hvem som har vikeplikt kan komme istand i god tid før de møtes og dermed unngå slike tragedier.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå forståt at fritidsbåtflåten og yrkesbåtflåten bruker ett stilltiende ulovlig vikeplikssytem der fritidsbåten viker , ett system som fiskebåt flåten ikke deltar i.

Ved å ha skapt denne uklarheten i vikeplikten er fritids båt flåten nå medskyldig i denne og kommende tragedier.

 

Som Fiskebat også skriver: - hvordan skiller en mellom lystbåter og yrkesbåter på radar ?

 

 

Nå har ikke jeg noen stor seilbåt, men i en situasjon hvor der er fare for sammenstøt eller annet så klarer jeg å snu min lille båt på relativt kort tid og utseilt distanse... bruker vel en båtlengde eller så om det er påkrevd. En kursendrig på 180 grader er ikke noe problem for meg i allefall, men jeg er bare en glad amatør på området.

 

Jeg ser ikke noe behov for diskutere prisnipper med store skip, da legger jeg om kusen enkelt og greit... og det gjør jeg i god tid, og det er alltid tydelig og tilstrekkelig.. Har sjelden så dårlig tid når jeg seiler

 

Helt klart Sydvesten har en poeng her. Ingen på sjøen skal fremprovosere en situasjon. Vi skal alle vike unna fra vær rett hvis en kollisjon skal unngås. Å kjøre på retten sin ser vi ofte her i Oslofjorden, fritidsbåter i mellom. Man må bruke hodet og sunt båtvett også.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det bør selfølgelig gjøres ,men vikeplikten er her og uomtvistelig.

Helt enig i at vikeplikten er der.

 

Med vinden aktenifra....

Ta deg en 360 graders pause i god tid før møte, vist du har plass nok til dette.

 

Jeg ser ikke noe behov for diskutere prisnipper med store skip, da legger jeg om kusen enkelt og greit... og det gjør jeg i god tid, og det er alltid tydelig og tilstrekkelig..

Enig med deg her. Enkel sak å utføre når en vet hva en gjør. Og når en gjør det tydelig og i god tid før møte.

 

Ja det er desverre mange her som ikke klarer å forstå hva disse reglene.....

Denne forvirrigen skydes ikke minst sjøfartsdieretoratets utgivelser som sier at fritidsbåter har vikeplikt for yrkesbåter.....

Om dette er rikktig må alle båter, også utelanske ha noe som sender ut elektroniske signaler som hviser hvilken status di har..

Tror nok vi skal kreditere noe mere kunnskaper til medlemmene....

Ser ingen problem med å skille yrkesbåter/nyttetrafikk fra lystbåtene.... Der hvor dette tydelig framgår av møtende båt / fiskesjark (med signalet oppe).

Setter en dette lenge nok på spissen kan jo dette bli resultatet...

 

Har en følelse av at fritidsflåten prøver å trumfe gjennom at vikeplikten (i sin helhet) også skal gjelde oss. Da kommer vi fortere fram uten forstyrrelse fra møtende yrkes-trafikk. Stå på krava...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Nylig ble en person dømt for å ha forårsaket en dødsulykke på E39 i Rogaland ved å noen få sekunder være på eller såvidt over den gule midtlinjen. Dette forårsaket en dødsulykke da et vogntog som følge av dette kjørte over en annen bil. Resultatet ble altså dom.

 

Her henlegger man en sak der det er rimelig klart at vikeplikten ikke er overholdt. Ingen av oss er i noen posisjon til å forhåndsdømme men det er ganske utrolig at denne saken ikke blie belyst i full bredde i retten.

Link to post
Share on other sites

hvordan skiller en mellom lystbåter og yrkesbåter på radar ?

 

Man skiller ikke mellom lystbåter og yrkesbåter på radar. Dersom fartøy ikke er i sikte av hverandre når de navigerer i eller nær et område med nedsatt sikt, og de bare kan observere hverandre ved hjelp av radar, er det regel 19 som kommer til anvendelse, i tillegg til reglene fra og med 4 til og med 10 for styring og seilas som gjelder under alle siktforhold. Da kommer altså ikke reglene fra og med 11 til og med 18 til anvendelse.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok at Sydvesten har en svært god tilnærming til problemstillingen selv om jeg humret litt over trykkleifen.... :smiley::smiley:

Jeg ser ikke noe behov for diskutere prisnipper med store skip, da legger jeg om kusen enkelt og greit... og det gjør jeg i god tid, og det er alltid tydelig og tilstrekkelig.. Har sjelden så dårlig tid når jeg seiler

 

Det er fornuftig å ha satt seg inn i sjøveisreglene, det er like fornuftig å forvente at en ikke blir sett.

Er en mager trøst å ha retten på sin side når lastenbåten treffer deg midtskips mens vakthavende er en tur i bestikket....

 

Tok med et bilde av en bil som kranglet med en lastebil om filvalget her om dagen..... :nono:

 

bil.jpg

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[...]En kursendrig på 180 grader er ikke noe problem for meg i allefall[...]

På kort varsel fra platt lens med spridd genoua? Med konemor nede i pentryet for å hente frem kaffe og kjeks?

Jeg ser ikke noe behov for diskutere prisnipper med store skip,

Det gjør ikke jeg heller. Det fine med store skip er at de stort sett følger skipsleia, som er godt merket av på kartet, dermed er det ikke så vanskelig å holde seg unna. Går også konsekvent på "feil" side av staker som er ment for store skip, og ikke for lille meg. Den ene gangen jeg husker å ha vært i nærheten av å kunne komme i konflikt med en lastebåt som var i ferd med å ta meg igjen aktenfra, viket han tidilig, tydelig og mer enn tilstrekkelig :yesnod:

 

De "yrkesbåtene" jeg derimot har problemer med, er alle "fjordfyll"-båtene som går fra rådhuskaia og inn mellom øyene i Indre oslofjord. Er ikke alltid så lett å se om dette er private skøyter med mange venner av kapteinen ombord eller "cruise"-båter med betalende gjester.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

På kort varsel fra platt lens med spridd genoua? Med konemor nede i pentryet for å hente frem kaffe og kjeks?

Nå er lesing en dyd skjønner jeg, kan ikke se at jeg skrev at jeg seiler med spridd genoa siden jeg ikke har spribom, dermed er det helt uprobelmatisk for meg å vende båten min, også på platt lens... De som behersker leningens edle kunst og som dermed kunne lese mere av mitt innlegg fikk også meg seg at jeg alltid foretar mine kursendringer tidlig, tydelig og tilstrekkelig... dermed unngår jeg å komme i slike situasjoner under seilas.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Om en kommer opp i en vanskelig sitvasjon så kan de fleste båter stoppe opp , ikke seilbåter , derfor har till og med SS Norway vikeplikt for din lille seilbåt.

 

For å rydde opp i en misforståelse. Seilbåter kan stoppe ved å bakke seilene. Så i grunnen er det ingen hensikt for en seilbåt å trenge seg foran SS Norway.

 

Det bør selfølgelig gjøres ,men vikeplikten er her og uomtvistelig.

 

Ja, når de seiler med vinden forfra (forenom tvers) kan de nok det, men jeg er redd du misforstår om du tror det alltid er tilfelle..

 

Nå har ikke jeg noen stor seilbåt, men i en situasjon hvor der er fare for sammenstøt eller annet så klarer jeg å snu min lille båt på relativt kort tid og utseilt distanse... bruker vel en båtlengde eller så om det er påkrevd. En kursendrig på 180 grader er ikke noe problem for meg i allefall, men jeg er bare en glad amatør på området.

 

På kort varsel fra platt lens med spridd genoua? Med konemor nede i pentryet for å hente frem kaffe og kjeks?

 

Nå er lesing en dyd skjønner jeg, kan ikke se at jeg skrev at jeg seiler med spridd genoa siden jeg ikke har spribom, dermed er det helt uprobelmatisk for meg å vende båten min, også på platt lens... De som behersker leningens edle kunst og som dermed kunne lese mere av mitt innlegg fikk også meg seg at jeg alltid foretar mine kursendringer tidlig, tydelig og tilstrekkelig... dermed unngår jeg å komme i slike situasjoner under seilas.

 

 

Sydvesten synes å sveve i den villfarelse at alt han skriver her på BP kan/skal leses fullstendig løsrevet fra andres kommentarer og innlegg. Så er nok dessverre ikke tilfelle.

 

mjvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå skjønte jeg ikke noe av innlegget til tufff, hvilket ikke er uvanlig... Det jeg poengterte var for egen del og jeg har ikke spribom og kan dermed ikke seile med spridde seil, og utfra dette så er en kursendring på 180 grader helt uproblmatisk for meg om jeg mot formodning skulle komme ut for dette..men jeg skjønner jo nå at dette er probematisk for en del å forstå...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, men poenget var om seilbåter på generell basis kan stoppe og snu sånn uten videre, og dette er - som du selvfølgelig også vet - ikke alltid tilfelle.

Derfor er det lite nødvendig å være så nedlatende å henvise til lesingens edle kunst. Tror ikke det skorter så på denne blant medlemmene her.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...