Jump to content

Prosjekt: M/S Bastard


M/S Bastard

Recommended Posts

Ja, men skal legge dekk akter også når dørken er ferdig.

Skal også bredde skroget litt i baugpartiet.

 

Så det blir og jobbe på flere prosjekter samtidig, greit fordi da blir jeg ikke så lei av og knote med det samme hele tiden.

Skal få det tett nå slik at jeg kan fyre i hytta snart :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tenker du enda på å nate med sprit tusj?? Den bekymrer meg litt og jeg kan egentlig ikke tenke meg til at du får et bra resultat. Vil ikke tusjen flyte litt utover kantene. Tror jeg ville ha frest og brukt sika, tech 7 eller lignende. Bruker du epoksy må du forsegle kantene med blank epoksy før du nater ellers tror jeg du kan oppleve at denne og trekker inn i fineren på siden av naten.

 

Men hva vet vel jeg kanskje det går krute godt :confused:

 

Når jeg ser bilde av platene så snakker vi om en rask jobb med fresen. Merk opp natene mens platene ligger på dørken, bruk et bord og 2 skrutvinger til å feste dette med og fres i vei

Redigert av Jon-Kåre (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Siden de fleste aktive trebåtfolk er inne i denne tråden, blant annet Jon-Kåre legger jeg et spørsmål her.

 

Dekket var råttent å ødelagt på sjarken min. Vi la fort et nytt, det ble lagt av relativt breie gulvbord, vi lagde gliper til nating men har problemer at glipene har klemt seg isammen (truttnet?) Hva gjør jeg nå? Noen plasser er det gliper å andre ikke? Ikke akuratt fint :nonod:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke jeg trenger og forsegle disse platene, det er bjørkefinér forskalingsplater. (tåler vel fukt vil jeg tro)

Var litt kostbart og få tak i de smale gulvbordene, så går for plater i denne omgang

 

Må lakke ett strøk før tusjnating, men skal prøve på en avkappet bit først for og teste det ut :yesnod:

 

Matrialene dine var ikke tørre nok, evt forskjell på fuktighet Sleipner.

Ok matrialer bør ligge rundt 6-8 % om jeg husker rett.

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden de fleste aktive trebåtfolk er inne i denne tråden, blant annet Jon-Kåre legger jeg et spørsmål her.

 

Hva gjør jeg nå? Noen plasser er det gliper å andre ikke? Ikke akuratt fint :nonod:

 

Du freser de opp og nater de. før du sliper ned siste rest av natemassen behandler du dekket godt med olje hvis det er det du skal bruke. Sørg gjerne for at dekket er godt trutnet før du utfører dette og bruk en vannfordrivende olje. (en olje som trenger inn og skyver vannet ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Matrialene dine var ikke tørre nok, evt forskjell på fuktighet Sleipner.

Ok matrialer bør ligge rundt 6-8 % om jeg husker rett.

 

Ettersom de har trutnet ihop har de vel hvert tørre nok eller misforstår jeg noe her

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Du freser de opp og nater de. før du sliper ned siste rest av natemassen behandler du dekket godt med olje hvis det er det du skal bruke. Sørg gjerne for at dekket er godt trutnet før du utfører dette og bruk en vannfordrivende olje. (en olje som trenger inn og skyver vannet ut

 

Kan jeg "tørke" akterdekket ved å ikke få regne på det og evt frese opp da? For også nate og pøse må med olje? Eller vil det trekke inn vann når dekket er oljet også??

Link to post
Share on other sites

MR Bastard har da ikke nevnt råte med et ord han

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg revet ferdig, og satt på vifteovn så jeg får tørket opp litt.

Skulle byttet hele stilken, men det er mere enn hva jeg får til tror jeg. Setter det bort den dagen lommeboka er tjukkere eller så selger jeg båten, skal selvfølgelig da nevne at stilken bør byttes.

Så nå blir det epoxy reparasjon, er riktignok bare de øverste 30 cm det gjelder. Da blir damen stram i rumpa igjen :yesnod:

 

akterdekk.jpg

 

Håpet er og bygge ferdig resiverk til akterdekk, samt reprasjon i løpet av morgendagen.

Men har ett spørsmål, jeg skal legge finér på dekk og sidedekkene (dollbord?)

 

sidedekk.jpg

 

Kan jeg bare skru ned fineren i dette bordet som ligger her fra før?

Vil helst ikke rive av disse for de er jo tykke og gode bord.

Må jeg lime ned finéren i dette bordet eller holder det med bare skruer?

 

Jeg skal legge 2 lag med 6mm finer som blir limt sammen med epoxy, hvordan gjøres dette med tanke på luft i mellom osv?

Bare legge noe tungt oppå?

 

Pullertene blir kappet vekk, blir så vanskelig og felle ut nøyatige hull til disse i platene.

Har ikke nevnt råte nei :wink:

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du skal lime ja og har du rett kosistens og mengde av epoksy skal vekter kunne gjøre jobben

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Nei du skal bruke fyllstoff på alt. Sett først inn med ufortykket epoksy (ren) tilsett microfiber til passe konsistens, slik at den bklir liggende der den skal. Se etter at det tyter ut overalt og skrap rent

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Akkurat, hvor mye fyllstoff går det på en blanding på 1 kg sånn cirka?

Fyllstoffet er svinedyrt :cryin:

 

Microfiber er det dét samme som glassfiberkutt?

Jeg bruker Aeropoxy fra Trebåten og det heter litt forskjellig i forhold til West sine prdukter

 

Red.

Fant ut av blanding, 10-15% tilsettes blandingen avhengig av hvor jag handler fyllstoff.

For akkurat det spiller ingen rolle håper jeg.

 

Takker for svar, da har jeg det klart for meg

 

Red. igjen :wink:

Trebåten hadde Microfiber og er bestilt 1,5 kg, det holder sikkert i første omgang håper jeg.

Den skal blandes 7-10 % av vekten på epoxy

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1,5 kg holder i bøtter og spann det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har en solid trepullert på fremdekket i dag, den blir det lettere og lage hull til i en finérplate om jeg beholder den.

Men de bak blir vanskelige, ikke har de samme størrelsen heller.

 

Blir epoxy behandlet på alt av dekker, er jo tross alt ikke ett smykkeskrin jeg holder på med men en bruksbåt.

Båten skal også ligge ute året rundt og da skal den tåle litt snømåing og litt røff bruk.

 

Tenkte på disse Fra Maritim

 

 

218131.jpg

Link to post
Share on other sites

Mit forslag er da:

Behold trepullerten foran + halegatter i syrefast. Kryssholt i syrefast på hver side av dekket bak.

 

Mener dette er i god tresnekke tradisjon. Også bruksbåter bør ha litt klassisk stil (mener jeg).

Dersom du skal ha rorkult (!) blir vel også pullert på akterdekket i veien?

(Den syrefaste pullerten du viser på bildet synes jeg passer best på brygga).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...