Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Utrolig at jeg gidder å lese alt dette! Leste i dag test av Elan 410, en båt som jeg er meget begeistret for, og som jeg gjerne skulle eid om jeg hadde hatt annen økonomi og andre behov! Men nå har jeg behov for en romslig båt da jeg skal bo i den. Så da blir det bavaria. Og er imponert over hvor mye båt man får for pengene!

 

Du vil ikke vurdere denne da? http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=10779228

 

Minst like god bobåt som bav39cr. Seiler bra òg. Fornuftig pris.

 

mvh

Viggo

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok de fleste leverandører som har holdt på noen år har ett og annet lik i skapet. Lundebaat skrytes opp i skyene, og jeg er en av dem som gjerne skryter av dem, men de var ikke like koselige den gang i 2003 da Carl Martin kjøpte sin Hanse hos Nelson. Nå hadde ikke jeg en slik liste med feil og mangler på min Bavaria fra 2003, men de små feilene jeg hadde ble ikke akkuratt fikset med et smil, og det var ikke alt som ble sagt som var troverdig. Uansett har Lundebaat lært ett og annet siden den gang, og nå betegnes de som enere på service. Uansett må vi huske at blandt de hundrevis av båtkjøpere som er her i landet, finnes det nok en og annen dri***ekk, slik at historier ofte har 2 sider. Uansett skal båt fikses, så den saken er grei.

Link to post
Share on other sites

Stakkars stakkars Carl Martin.

Fikk vondt i magen av å lese det der!

 

Jeg og Lanber skal hente hver vår nye båt til våren, hhv en Hanse og en Bavaria. La oss gi en bunnærlig tilbakemelding til publiken på baatplassen.no om hele kjøps og leveringsopplevelsen... Det kan være interessant å sammenlikne. La det være sagt med en gang, jeg forventer mer feil på min Hanse enn Bavaria, det er basert på alt jeg har lest om Hanse og alt jeg har lest om håndteringen til Nelson sett opp mot LundeBaat slik de fremstår. Men så var det dette med å kjøpe det en har mest lyst på... og så tror jeg at Hanse og Nelson har blitt noe bedre på dette og at de jobber seriøst med å bli enda bedre...

 

Er du med Lanber?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Men bavariaen seiler ikke dårlig heller! Det må alle forstå her! Når det gjelder kvaliteten på bavaria så er den god, dvs at det ikke er mer reklamasjoner på bavaria som gj.snittet. (prosent messig vell og merke) Og hvis det er noe feil så har Lunde båt, våger meg med en uttalelse nå, norge beste service apparat.

 

......som jeg skulle ha sagt det selv :yesnod:

Link to post
Share on other sites

vedr. kjølstokker. Grand Soleil benytter en solid stålramme som tar opp alle krefter fra kjøl og rigg. Vantene med røstjern er festet i samme rammen som kjølen.

se denne lenken: http://www.briz.no/xp/pub/modeller/43_fot/...ning/index.html

 

Er det noen som har prøvd i litt vær med mye vind å dra til riggen på en "value for money" båt og deretter ta en kikk under dekk og se hva som skjer med skott, dørkarmer etc.?

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Stålramme benytter også X-Yachts , noe som kan føre til enorme ødeleggelser ved grunnstøting....

 

Båten forblir tett, men innredningen kan ødelegges. Hva er best ved grunnstøtning, en båt som er tett eller hel og pen innredning ?? Har hatt 4 stk seilbåter med stålramme og har dessverre gått på grunn med alle 4 !! Rekordern er 6,5 knop for seil mot fjell med en båt som veide 8,5 tonn så jeg har en viss erfaring :confused: (dessverre)

Link to post
Share on other sites

Jaja. Jeg meldte meg inn i dette forumet for å få tilgang på diskusjoner og informasjoner. Heldigvis ETTER at Ingeborg ble anskaffet - for da var jeg vel blitt vettskremt, selv om saklighetsnivået på diskusjonene ikke akkurat imponerer. Ingeborg er nettopp en 39 c, vi har seilt henne mye i sommer, og de småfeilene vi har identifisert er til å leve med - omtrent som forventet ut fra det vi selv har kunnet observere ved besøk ombord i andre båter og turer til messer rundt omkring FØR kjøpet.

 

Heldigvis er det rimelig lett å lese hvilken vei det bærer i en del av de trådene som går her, og da er det greit bare å bruke "av-knappen"; livet er for kort til å bruke tid på irriterende usakligheter.

 

Lykke til med den videre diskusjonen!

HF: LB3GH

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd i litt vær med mye vind å dra til riggen på en "value for money" båt og deretter ta en kikk under dekk og se hva som skjer med skott, dørkarmer etc.?

jag har prövet på min....händer ingenting med skott eller dörrkarmer.....jeg kansje ikke fått så mye "value for my money"

 

hur mycket skall det röre sig för att regnes som litt "value" ?? :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

akkurat, det er ikke forventet at det skjer noe under dekk eller i dekk når du investerer i feks en HR, GS, X eller Najad. Men hva er det som skiller? Det sier aldri testene noe om. Det kan jo ikke bare være navnet. I nevnte test seilte jo ikke Najad og HR bedre enn de billige, og det var heller ikke forventet på det føret de ble testet.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Tror det er liten grunn til å krisemaksimere dette problemet. Den alt overveiende del av det som blir produsert av disse båtene seiler vel i farvann utenfor Norden. Farvann som stort sett er uten skjærgård, og hvor en møter havet i det en stikker nesa utenfor havnemoloen. Det går vel i allmenhet bra med både båter og mannskap hva båten enten heter HR, Bavaria, Janneau, eller hva som helst annet. Mange av disse - som nå visst har fått betegnelsen value for money båter - seiler jo både over Atlanterhavet og jorda rundt med mannskapet i behold også. De fleste her på BP seiler vel stort sett på ferie i hjemlige farvann så båtene burde nok være bra nok til det bruket også.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jaja. Jeg meldte meg inn i dette forumet for å få tilgang på diskusjoner og informasjoner. Heldigvis ETTER at Ingeborg ble anskaffet - for da var jeg vel blitt vettskremt, selv om saklighetsnivået på diskusjonene ikke akkurat imponerer. Ingeborg er nettopp en 39 c

 

Velkommen til forumet og gratulerer med en flott båt. Du vil ikke finne mange med usakligheter om verken din båttype eller andres på dette forumet, kontra andre forum. Noen er det og de poster kanskje mye, men tipset er å skille på de som er sunt kritisk til både Bavaria og andre båter og de som bare vil mobbe/stekker litt i ting... Det er jo litt morro det også.

 

Vi normenn er jo oppvokst med at "er ting for godt til å være sant så er det nok det". En rimelig produsert seilbåt i dg er utrolig rimelig sammeliknet med hva som helst (motorbåt, andre seilbåter, hytte ved sjøen... osv). De rimeligste seilbåtene er i dag etter mitt syn i kategorien "for gode til å være sanne". Dermed raser teoriene og utg.pkt for mange er at de er nødt til å være dårlig og da er det jo bare å lete da til en finner noe som nettopp, er for dårlig:).

 

Utrolig morro dette... Håper du kan bidra saklig med info om svakheter og styrker med din båt, med fare for å fornærme noen så syns jeg det er litt mye forsvar av eget produkt her... Da kommer vi ingen vei, jeg og Lanber har nå avtalt en bunnærlig rapportering av feil på båtene og leveringsopplevelse når vi skal hente hver vår båt til våren, Lanber en Bav 31 og jeg en Hanse 350. Iflg ryktene vil jeg nok få betydelig flere problem med Hansen, men tiden vil vise.

 

Litt interessant at jeg til nå ikke har notert noen interesse for dette. Kanskje er det ikke så morro med fakta? Kanskje det er gøyere med en som har skrevet en historie på nettet eller noe som ble fortalt i båthavna...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd i litt vær med mye vind å dra til riggen på en "value for money" båt og deretter ta en kikk under dekk og se hva som skjer med skott, dørkarmer etc.?

 

Iflg Nelson Marine skal en Hanse maks bevege seg 2-3 mm. Det høres lite ut syns jeg. Om dette er verdier som er beregnet og om det finnes tilsvarende tall på andre båter vites ikke. Noen som vet? Nelson hevder at de lave verdiene kommer av at både bunnstokker og alle skott lamineres i Hanse mot at det limes i enkelt andre og disse vil derfor flekse mer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har prøvd i litt vær med mye vind å dra til riggen på en "value for money" båt og deretter ta en kikk under dekk og se hva som skjer med skott, dørkarmer etc.?

 

Nå har ikke jeg noen "value for money" båt, men jeg har teitet med måler i vanta og etter tabell fra leverandør.

Ikke noe skjedde med skott eller dørkarmer, men

æææææ det lakk noe j--- i røstjerna.

Link to post
Share on other sites

.. jeg og Lanber har nå avtalt en bunnærlig rapportering av feil på båtene og leveringsopplevelse når vi skal hente hver vår båt til våren, Lanber en Bav 31 og jeg en Hanse 350. Iflg ryktene vil jeg nok få betydelig flere problem med Hansen, men tiden vil vise.

 

Litt interessant at jeg til nå ikke har notert noen interesse for dette. Kanskje er det ikke så morro med fakta? Kanskje det er gøyere med en som har skrevet en historie på nettet eller noe som ble fortalt i båthavna...

 

For min del planlegger jeg å publisere hele hjemturen på webben som en slags blog. Disse sidene vil bli oppdatert hver dag, og inkluderer alt fra forberedelser, til selve overtagelsen og seilasen hjem. Alt vil bli behørig dokumentert med bilder. Når sidene er oppe og går, annonseres de her på BP.

Redigert av oddgeir (see edit history)

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Utrolig morro dette... Håper du kan bidra saklig med info om svakheter og styrker med din båt, med fare for å fornærme noen så syns jeg det er litt mye forsvar av eget produkt her... Da kommer vi ingen vei, jeg og Lanber har nå avtalt en bunnærlig rapportering av feil på båtene og leveringsopplevelse når vi skal hente hver vår båt til våren, Lanber en Bav 31 og jeg en Hanse 350. Iflg ryktene vil jeg nok få betydelig flere problem med Hansen, men tiden vil vise.

 

Litt interessant at jeg til nå ikke har notert noen interesse for dette. Kanskje er det ikke så morro med fakta? Kanskje det er gøyere med en som har skrevet en historie på nettet eller noe som ble fortalt i båthavna...

 

Jeg vil gjerne lese om dine erfaringer, bl.a. fordi Hanse 350 er en båt jeg skimter i en fjern fremtid når jeg titter inn i krystallkulen med et optimistisk blikk.

 

Dessuten vil et diskret hint til Nelson Marine om din rapportering neppe skade saken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...