Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Her er jeg dypt uenig.

En First 40.7 med fullt stell oppe når kulingen kommer plutselig til havs, med kun mor & far & barn ombord. Det er stress.

 

Her snakker vi om store seil å berge, og større krefter på hver line.

Firsten har vinsjene der de skal være i skikkelig dimensjon , den har storseilskjøtet på skinne i cocpit , den har mer seil enn 39cr eller andre turpregede båter i den størrelsen men den er også bygget for å ha mer seil , tror du virkelig det er merkbar forskjell å reve ned den båten kontra 39cr eller f.eks en oceanis 393 ?

Hva om de i 39cr eller oceanisen har ute en svær spinnaker som kulingen kommer sluppet ut av en sekk ? Tipper firsten er stabil å styre i de hastighetene vi da snakker om , er den mer turpregede båten det ?

Link to post
Share on other sites

Det beste med Bavaria for de som ikke liker Bavaria må være at brukte seilbåter av andre merker har blitt betydelig billigere etter at Bavaria kom til. Ellers så er jeg godt fornøyd med min Bavaria 2006 modell. Det som jeg har fått byttet på reklamasjon så langt er 1 stk. impeller VP, 1 stk display til Raymarine ekkeoloddE, løs gummimansjett rundt seildrev samt at jeg har lagt en stripe med silikon rundt oppvaskkummen. Av disse feilene er det 2 som jeg kan tilbakefører til Bavaria(dårlig limet gummimansjett og utett silikon rundt oppvaskkum). Om jeg sammenlikner med tidligere båter,biler, hus, forbruksvarer jeg har kjøpt må jeg si at jeg er meget godt fornøyd så langt. Reklamasjonene har ikke vært betydelige og heller ikke skapt mye bry. Servicen fra Lunde båt har også vært meget god. Hadde de solgt biler hadde jeg kjøpt min neste hos dem og ikke hos Bilia som solgte meg min siste bil.

Link to post
Share on other sites

Synes du skal ta regatten jeg Sydvesten, bær over med uvitende. Et tips kan kanskje være og ikke bruke sidevispene akurat den dagen. Uansett så kommer du til å seile fra mange andre som skal delta og lystallet kan du jo få redusert litt :wink:

 

Jeg er uansett glad for at motorbåt folket ikke mobber hverandre like mye som seilbåtfolket. Det er en skamplett for alle oss andre båtentusiaster.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det blir hva om, hvis, men det blir slik eller slik.... dette er vel stort senarier en vanlig famile på tur sjelden kommer opp i på sin ferd langs kysten eller til Sverige, Danmark... så jeg hevder fortastt at det er feil å sammenligne er racer med en turbåt....

 

Når en ser på hva ekspretre klarer å lire av seg her så har jeg problemer med å følge med.... i alle de hypotetiske teoriene som dukker opp... blir det for mye vind, ja da rever jeg og seiler videre, kommer vinden midt i mot, ja da kan den grønne jobbe om jeg ikke gidder å seile... Jeg skjlnner at slike påstander kan være vansleikg å akseptere siden de passer godt ombord i Bavaria, og dermed blir de stort sett fleipet vekk....

 

Nå er det lenge siden min "oppfølger" har kommentert noen av mine innlegg, kommer medlemmet ikke snart med uthevede sitater...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hadde det ikke vært for bavaria så hadde vi ikke hatt så mye billige seilbåter i Norge , bavaria er grunnen til at disse andre (jeanneau,beneteau,hanse og andre) har presset ut nyskapninger til lavere pris så alt i alt så burde vi båteiere enten vi eier bavaria eller ikke takke bavaria for at vi har fått kjøpe båter til en pris som for få år siden var utenkelig.

Det er rett og slett supert , kanskje bavaria om noen få år kommer med en ny serie som fenger den delen av kjøperne som kunne tenke seg en grand soleil kloning til halv pris , da skal jeg stå klar med pengene i hånden

Link to post
Share on other sites

Jeg er uansett glad for at motorbåt folket ikke mobber hverandre like mye som seilbåtfolket. Det er en skamplett for alle oss andre båtentusiaster.

 

Enig og :cheers: for den , er ikke rart det er et skille mellom motorbåtfolket og seilbåtfolket

 

motorbåtfolket sitter å ser på seilbåtfolket som rakker ned på hverandres dyrkjøpte hobby /leketøy/feriebolig.

 

i begynnelsen så jeg på dette forumet som ett nyttig suplemang til ting jeg lurte på, i mangel av bekjente med båter.

 

Vurderer sterkt å logge av for godt. Så jeg kan dere heller si til meg på brygga til sommeren hvor dårlig båt jeg har og hvor bra båt dere har,

istedenfor glede seg over felles hobby.

Link to post
Share on other sites

Akkurat det har også jeg fått med meg, er i grunnen blant annet derfor jeg har meldt meg av baatplassen "reagttaen" til våren... en blir ikke skikkelig seiler med Bavaria, men mobbeobjekt... Det kan jeg ikke tillate, siden jeg har med mine barn og forsøker å lære dem opp til at mobbing ikke er pent, da kan jeg jo ikke stille meg selv til hugg på en slikt treff..

Ikke gi deg! Innen den regattaen går så er det sikkert fler Bavaria meldt på, og etter at mobben har sett en bavaria på nært hold for første gang så får nok pipa en annen lyd. Blir de slått i regattaen så er det jo helt krise :headbang:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

så jeg hevder fortastt at det er feil å sammenligne er racer med en turbåt....

Så i dine øyne er dette en turbåt: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11287060

Og dette en regattabåt: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11281985

 

I mine øyne er nr. 1 en kjedelig turbåt og nr. 2 en gøy turbåt.

 

 

kanskje bavaria om noen få år kommer med en ny serie som fenger den delen av kjøperne som kunne tenke seg en grand soleil kloning til halv pris , da skal jeg stå klar med pengene i hånden

La oss håpe de klarer å lime kjølen skikkelig fast, da.. :wink:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er uansett glad for at motorbåt folket ikke mobber hverandre like mye som seilbåtfolket. Det er en skamplett for alle oss andre båtentusiaster.

 

 

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Meeeeget godt sagt. For den uttalelsen burde du få Nobels Fredspris. :flag:

 

Det er hel utrolig hvor grenseløst innful seilere kan være med hverandre. Synd.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Sett på en annen måte så har Bavaria gjort at folk som har spart for å kjøpe seilbåt, og opplevd at båtene et år senere raste i pris..

Jeg synes båtene er for billige, det gjør at flere velger å kjøpe nytt istede for brukt. Folk med brukte båter blir ikke kvitt dem, og taper mye penger. Hvordan vil det ende til slutt? Båtvrak langs hele skysten.. :nono:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Egentlig om man leser igjennom postene så er det nok ikke noen krangel i det hele tatt , det er morsomt å diskutere og det er vel ingen som har sagt at den og den har en dårlig båt osv , det er en viss forskjell på å si at en båt er dårlig og krangle over det kontra å si at den og den båten ville ikke jeg eid og så i vennskapelig forumånd ta en frisk diskusjon rundt de forskjellige tingene.

Det må være lov å ha friske og ulike meninger , skulle alle mene det samme og aldri ytre litt meninger som er på siden så ville det ikke bli mye å skrive om på et internettforum.

Jeg kunne godt tenkt meg å være med på det seilbåttreffet og om det skal seiles regatta så er det ok for min del men det er turen som står høyest i kurs så for min del kan vi døpe om båtplassregattaen til båtplassenseilebåttreffet

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si at jeg har omtalt 40,7 som en regatta båt, men som "racer version" som det står i polar diagrammet.... Jeg kjennner ikke noen av de omtalte båtne du henviser til, jeg forholder meg kun til det skrevne om disse båtene siden jeg ikke innehr komptanse om noen av dem...

 

Det er vel rimelig å anta at det bør være litt forkjell på seilegenskapene på en båt med lystall 1,34 og en med 1,23....... dermed så blir vel en sammenligning ikke helt rettferdig etter mitt syn.... men jeg er ikke noe konkuranse menneske og holder med til det rettferdige, derofr menere jeg det ikke er rett å sammenligen en 40,7 med en Bavaria 39, men jeg begynner nå å forstå at vi ikke er enig i dette.. Tror ikke vi blir enig heller, så dermed må vi leve med denne uenigheten om dette og hensikten i å debattere dette videre blir jo lik null

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg er uansett glad for at motorbåt folket ikke mobber hverandre like mye som seilbåtfolket. Det er en skamplett for alle oss andre båtentusiaster.

Nå har jo ikke jeg vært i absolutt alle seilforeninger, og det er sikkert mange seilbåtmerker jeg ikke har seilt sammen med, men jeg må si at slik motstanden mot Bavaria er her inne i forumet, og hvordan den fremsettes, ikke er representativt mht hvordan det er på vannet og i seilforeninger.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Jeg syns det er helt fantastisk at denne tråden oppfattes som mobbing av Bavariaeiere, mitt inntrykk er heller at enkelte personer gjør alt de kan for å vri det til at de blir mobbet og sett ned på. Det må da for pokker være lov å diskutere de forskjellige båtene uten at man skal bli beskyldt for mobbing? For eksempel for meg som ikke har kjøpt seilbåt enda er det høyst aktuelt å sammenligne Bavaria 39 og First 40.7, blant andre. Men alle konstruktive bidrag blir effektivt hugd ned med mobbebeskyldninger fra de som er sykelig opptatt av å fremstå som ydmyke og uvitende. Si ett ord om seilegenskaper og du blir omtalt som "ekspert" og bedt om å holde kjeften din igjen! Si ett ord om manøvrering og du blir omtalt som "bedreviter" og bedt om å holde kjeften din igjen!

Link to post
Share on other sites

men jeg mener fremdeles at vi bør sammenligne likeverdige båter

 

Enig, Sydvesten. Det må jo være mye mer interessant å sammenlikne Hanse 400 og Bav 39 som jeg prøvde meg med for et par sider siden, uten respons. Dette er jo to båter som har omtrendt samme pris der ene hevdes å ha mer fokus på seilegenskapene enn den andre... En del teoretiske forhold tilsier at hansen er raskere, men ikke mye iflg testen til Seilas... DET er jo interessant å diskutere ikke First 40.7 og en Bav 39, hvor mange som vurderer disse to før de kjøper båt??? Noen som har diagrammet for 400èn..., regattaresulter ol?

 

Har nylig mailet med Seilas ang. den nye 350en som de har prøveseilt, de tviler om den kan holde følge med Elan 340, Dehler 34 osv... Jeg mener også Seilas bommer når 350en skal sammenliknes med disse, jeg mailet tilbake at jeg mente det var mer naturlig å se den mot Bav 34, Delphia 33, Beneteau 343, Jeanneau 36 osv, men fikk ikke noe svar... Jeg tror nok de fleste som velger båt først har bestemt seg for enten ren cruiser eller racer cruiser. Selvsagt vurderer noen begge deler, men det er vel da uansett ingen som forventer at en cruiser skal gå like godt som en performance cruiser??? Jeg vil derimot tro at vi er ganske mange som kjøper f.eks en Hanse eller andre cruisermodeller som utgir seg for å ha bedre seilegenskaper enn andre, med en forventning om at den skal gå bedre enn f.eks en Bavaria i samme størrelse, iallefall har jeg gjort det...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer aldri til å kjøpe en båt med så dårlig rykte.

Jeg vil heller ikke eie bavaria som halve seilmiljøet snakker dritt om. Og langt mindre forsvare mitt dårlige kjøp.

Nei takk. Støtt opp ALDRI BAVARIA

 

klart det skal være lov å kverrulere og diskutere

men man må jo le litt at den kommentaren over

Link to post
Share on other sites

Sydvesten

 

Jeg kan berolige deg med en ting, se litt rundt deg på sommeren. Se så på en del "performacne-cruisere", legg så et

unøyaktig punkt mot land å se hvor mye de drar fra deg. Du kan sitte bak på benken å kose deg, men det gjør de fleste

andre også.Selv de med racere også, ok de har muligheten

 

Må innrømme at under ferien, gidder vi ikke krysse nedover i ferien. Dette blir gjordt noen ganger, helt til barna blir lei. Og det skjer rimelig fort.

 

Derfor har jeg en Cruiser, vi koser oss ombord. Stresser ned og nyter livet. Har jeg med gutta, er vi race-modus.

Vi har ligget og siklet på andre båter, og ligger å trigger på de.

 

Tidligere seilte vi regatta med Elvstrøm racing. En båt som skal bl a være rårask på lensen. Vel vi hadde ikke spes

gode seilaser med den. Vi har tatt pallen i Færdern med en Maxi i LYS-klassen. Vi seilte spinnaker med den. Vi seilte

First i 2 Færdere. Ifjor sommer seilte jeg Mach 42, morsomt. Men regattaer er morsomt å seile MED andres båter.

 

Vår Bav har ikke forsikring for regatta engang. I 2 Færder starter har vi kollidert på 1.linje. Ikke vår feil, men spiller ingen

rolle, skader er kjedelig.

 

Derfor har jeg nå en comfort-cruiser. Den kan sees seiles med 1 seil, 2 seil eller motre. Alt etter hva det er stemning for.

Derfor har vi en flott stemning ombord. Det har sikker mange andre også. Men jr synes seileing går alt for tregt.

Kona ønsker sol, mens lillemor sitter med hanskene på, klar for nye oppgaver. Nå som også vi har fått skipshund, i tilegg

til kontreadmiral av en kanin. OK sistemann er ikke godtatt som matros. Så neste års ferie blir spennende.

 

Men uansett, vi merker at det seiles mer for vært år.

 

Men vi kjøper båt etter bruksområde, og ikke hva jeg tror blir bruksområde.

 

Ellers for de som ønsker å seile regatta, finnes det snart flere båter enn manskap. Kontakt en seilforening, så vips for man

mange tips.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Noen som har diagrammet for 400èn..., regattaresulter ol?

Bjoris, en kollega av meg har en Hanse 400 med LYS 1.30. I regattaer i bundefjorden plasserer de seg stort sett i første halvdel av listen. De er flinke, men konkurrerer mot mange andre flinke folk. Men, det betyr nok at LYS-tallet på 1.30 ikke er så hakkende galt, om enn kanskje noe høyt. Uansett skal det nok ligge nærmere 1.30 enn 1.20.

 

Det blir spennende å se hvordan din 350 blir "ratet" når den kommer. Regn med at du kanskje får et tall på den høye siden i starten, så vil tiden vise om folk klarer å seile opp til det.

Link to post
Share on other sites

Regn med at du kanskje får et tall på den høye siden i starten,

Er også redd for det, det blir vel litt spesielt for Hanse siden det er en ulempe (les lite fradrag) for selvslående fokk. Det er nok mange som ikke har oppgradert til genoa og dermed får en ekstra høyt lystall... Nelson sier det samme, de er redd den får 1.23-1,24 noe de tror er for mye. Bør være 1.21. Gml 342 har 1,21 og det er for høyt sier de...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hanse 400 finner jeg med LYS-tall fra 1,28-1,30. Det ligger 6 på seilorg.

 

Det er ganske mye mer enn 1,23 til Bav 39. Er det noen som ser om trenden er at Bav 39 vinner mer enn Hansen? Syns det virker som om 400en har fått mye tillegg, men på papiret skal jo 22 kvm mer seil (antar lyset her er for båter med genoa) og 400 kg mindre vekt (Epoxy). Antar at den med selvslåer og uten epoxy er rimelig likt i seilføring, kanskje noen kvadrat ekstra så Baven virker å komme gunstig ut, det bør vel vises på resultatlistene?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Er dette en regatta-tråd ?

Har noen sett LYS'et ?

 

Skal du seile Færdern, så er jo de viktigste egenskapene: Hvor fort driver din båt ?

 

Vi som seiler tur er mer opptatt av solide farkoster, hvordan en båt fungerer i stiv-kuling og hvor mye komfort båten har i stiv-kuling.

...uten at jeg har nevnt båtmerker i det hele tatt....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...