Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Må innrømme at under ferien, gidder vi ikke krysse nedover i ferien. Dette blir gjordt noen ganger, helt til barna blir lei. Og det skjer rimelig fort.

 

Derfor har jeg en Cruiser, vi koser oss ombord. Stresser ned og nyter livet.

 

Derfor har jeg nå en comfort-cruiser. Den kan sees seiles med 1 seil, 2 seil eller motre. Alt etter hva det er stemning for.

Derfor har vi en flott stemning ombord. Det har sikker mange andre også. Men jr synes seileing går alt for tregt.

Kona ønsker sol, mens lillemor sitter med hanskene på, klar for nye oppgaver.

 

Men uansett, vi merker at det seiles mer for vært år.

 

Men vi kjøper båt etter bruksområde, og ikke hva jeg tror blir bruksområde.

Kunne ikke vært mere enig i det du skriver baatsman, detter er akkurat de samme tankene som ligger bak vårt valg av båt... men båten full av unger på tur så kommer nok deres ve og vel lenge før båtens seilegenskaper etter mitt syn, husfreden kommer først og jeg vil at ungene skal trives på sjøen og ikke mistrives som de fort kan gjøre om vi krysser i 15-20 timer i strekk... ungene er faktisk mere enn lei etter bar 6-7 timer ombord, så derfor innordner vi oss etter det...

 

Jeg har ingen peiling på hvor godt eller dårlig båten min seiler, og ikke bekymrere jeg meg så veldig mye heller... Dette fordi jeg ikke på noen måte er i stand til å få det beste ut av, ikke engang det nest beste er jeg i stand til... når jeg kanskje en gang i fremtiden kommer dithen at jeg blir en "bedre seiler enn båten" da kan det tenkes jeg ser annerledes på det.. Inntill da så er bo faselitene viktigst for meg og tilkomst til uthavner i mitt nærområde... hvot 1.85 alt er i meste laget... Er selvsagt klar over at jeg kan ligge på svai, men det medfører ekstra jobb for meg og dermed er det lite aktuelt for oss..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er dette en regatta-tråd ?

Har noen sett LYS'et ?

 

Skal du seile Færdern, så er jo de viktigste egenskapene: Hvor fort driver din båt ?

 

Vi som seiler tur er mer opptatt av solide farkoster, hvordan en båt fungerer i stiv-kuling og hvor mye komfort båten har i stiv-kuling.

...uten at jeg har nevnt båtmerker i det hele tatt....

 

På tur kan man vanligvis unngå å dra i stiv kuling. På regatta må man ta det været som er.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Bavaria 39 Cruiser er jo en utrolig mye større turbåt enn First 40.7. Sist jeg var oppe i en first 40.7 var jeg sjokkert over hvor liten den var innvendig. Vi som er turseilere begynner da automatiskt å sammenligne med mindre turbåter. Man skal altså ha større regattabåter for å matche bovolum på turbåter. Uansett forstår jeg at enkelte har med seg klokke med sekundviser på sjøen. Selv prøver jeg å bruke sola som klokke på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Uansett forstår jeg at enkelte har med seg klokke med sekundviser på sjøen. Selv prøver jeg å bruke sola som klokke på sjøen.

Det er vel dette som skiller tuseilere fra regattaseilerere vil jeg tro....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bavaria 39 Cruiser er jo en utrolig mye større turbåt enn First 40.7. Sist jeg var oppe i en first 40.7 var jeg sjokkert over hvor liten den var innvendig. Vi som er turseilere begynner da automatiskt å sammenligne med mindre turbåter. Man skal altså ha større regattabåter for å matche bovolum på turbåter. Uansett forstår jeg at enkelte har med seg klokke med sekundviser på sjøen. Selv prøver jeg å bruke sola som klokke på sjøen.

 

Er enig i at volumet er noe mindre. Byssen, toalettet og forpiggen er mindre. Salongen er mye større, det samme kan sies for cockpiten. Akterlugerene er normale på begge. Det ekstra volumet i b39 er først og fremst brukt til en ekstra dass. Det med stor og fin cockpit er viktig for meg ettersom jeg forventer opptil flere dager med fint vær i løpet av sommerferien. Her har 39cr sin største svakhet som turbåt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke si at jeg har omtalt 40,7 som en regatta båt, men som "racer version" som det står i polar diagrammet.... Jeg kjennner ikke noen av de omtalte båtne du henviser til, jeg forholder meg kun til det skrevne om disse båtene siden jeg ikke innehr komptanse om noen av dem...

 

Det er vel rimelig å anta at det bør være litt forkjell på seilegenskapene på en båt med lystall 1,34 og en med 1,23....... dermed så blir vel en sammenligning ikke helt rettferdig etter mitt syn.... men jeg er ikke noe konkuranse menneske og holder med til det rettferdige, derofr menere jeg det ikke er rett å sammenligen en 40,7 med en Bavaria 39, men jeg begynner nå å forstå at vi ikke er enig i dette.. Tror ikke vi blir enig heller, så dermed må vi leve med denne uenigheten om dette og hensikten i å debattere dette videre blir jo lik null

 

Hvis du hadde giddet å se linkene, ville du sett to identiske båter der den ene har større rigg. Rart at en fin båt blir ubrukelig som turbåt med hvis man putter på en skikkelig rigg. Grunnen til at jeg sammenlignet 40,7 og 39 cr er at det er to seilbåter i samme størrelse og prisklasse. Jeg klarer ikke å forholde meg til at du ser på alle raske seilbåter som regattabåter. For meg er de fleste seilbåter turbåter.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg er skuffet over "den såkalte båttesten" det her ref. til .....

En skikkelig båttest bør ha lydmålinger, stuplass i liter, nøyaktige mål på senger, osv ....

 

Sjekk denne tyske testen. (Et lite utdrag)

Jeg vet de brukte en hel uke på den, mens de norske bladene brukte 2 timer:( Når skal de norske lære litt om båttester ? )

 

en_test.jpg

Link to post
Share on other sites

Er enig i at volumet er noe mindre. Byssen, toalettet og forpiggen er mindre. Salongen er mye større, det samme kan sies for cockpiten. Akterlugerene er normale på begge. Det ekstra volumet i b39 er først og fremst brukt til en ekstra dass. Det med stor og fin cockpit er viktig for meg ettersom jeg forventer opptil flere dager med fint vær i løpet av sommerferien. Her har 39cr sin største svakhet som turbåt.

 

Snakker vi om samme båten? Beneteau sin 40.7, ikke jeanneau's sun fast.

 

Tar man feks Bavaria 42 Match, så sies det at den har ca. samme volum innvendig som B38 AC

Link to post
Share on other sites

Hvordan er forskjellen i bokomfort? Bav 39 har grei salong, bysse, kartbord, to bad, 2 akterkabiner og brukbart med stueplass. 40,7 har det samme men bedre salong, bedre cockpit men bare et bad. Hva er viktigst? Er det åpenbart at bocomfort'en er bedre i 39cr? Tror eiere av begge båter lett vil nyansere dette. Volumet er større i bav 39, men brukes ikke til noe annet enn et ekstra bad

 

layout40_7.jpgBavaria_39_Layout.gif

First 40.7 til venstre, Bavaria 39 til høyre

 

:eek: Det var da voldsomt så mye større den Bavarian var innvendig. Om det er åpenbart at bocomforten er bedre i Bavarian enn i Firsten? Tja, tegningen skal lyve mye dersom det ikke er det. Cockpiten synes jo ikke her, så den uttaler jeg meg ikke om, men det er jo en dramatisk forskjell på det innvendige bovolumet. Påstanden om at Firsten skulle ha noe bedre salong synes jeg høres rar ut etter tegningene å bedømme, og forpiggene kan jo ikke sammenliknes en gang.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Her er en tysk test av Bavaria 39 fra magasinet Palstek. En gjennomtenkt turbåt som seiler godt, er vel hovedkonklusjonen.

 

Hvis finansministeren/rederinnen noen gang vil ha en nyere og større båt, er det vanskelig å argumentere mot at f.eks. Bavaria 39 vil være et godt kompromiss for familens ulike behov innenfor et rimelig budsjett. Selv ville jeg nok lagt mer vekt på seilegenskaper og sett etter en båt som går godt i lettvind og virkelig letter på stumpen i unnavind.

 

 

Flere tester i Palstek.

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempe flott link dette HaHa, selv om mine tyskkunnskaper ikke er som de burde vært, så er det mulig å få med seg essensen i testene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, og da kan vi se at det enten er noe feil på tegningen av Firsten, eller så har den sinnsykt dype benker i salongen i forhold til både Dufour og Bavaria. Plassen for øvrig er like "liten" sammenliknet med de to sistnevnte. Dufouren ser jo også ganske så romslig ut.

Halve salongbordet i Firsten står jo fremdeles i veien for adkomsten til forpiggen og toalettet, noe som er særdeles plundrete da det kun finnes et toalett.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Ja, og da kan vi se at det enten er noe feil på tegningen av Firsten, eller så har den sinnsykt dype benker i salongen i forhold til både Dufour og Bavaria.

Den er vel designet med tomt akterskip for å gi bedre løft i hekken. Det er bl.a. derfor den går en knop raskere enn bavariaen på lens.

Et veldig godt eksempel på kompromissene mellom komfort og ytelse egentlig.

 

RED: Benker i salongen skrev du - jeg tenkte benker i cockpiten (dvs rommet under benkene akterover egentlig....) da jeg svarte...

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

En rask klipp-og-lim jobb fra testene i Palstek viser jo at Bavaria 39 seiler godt sammenlignet med andre 40 fots turbåter.

Båtene er seilt under nogenlunde like forhold. Cyclades 393 er seilt i lettere vind. Skal man peke ut en dau seilbåt, så er Cyclades/Oceanis 393 en soleklar favoritt.

Bavaria 39 krysser forbausende godt sammenlignet med f.eks. 40 Vision.

 

40fotfart.gif

 

Lagt til: Sun Odyssey 39 er jo heller ingen gazelle:

40fotfart2.gif

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den er vel designet med tomt akterskip for å gi bedre løft i hekken. Det er bl.a. derfor den går en knop raskere enn bavariaen på lens.

Et veldig godt eksempel på kompromissene mellom komfort og ytelse egentlig.

 

Ja det er klart alle disse båtene er kompromisser. Det er jo derfor fordelene, og ulempene som gjerne følge i motsatt ende av disse, blir vektlagt så forskjellig av kjøperne/eierne.

 

Interessant å se hvordan Bavaria går "motstrøms" og flytter største bredde stadig forover.

Dette gir en enorm inneplass.

Ulempen kan vi kanskje lese av polardiagrammet?

 

Antagelig riktig det, Mulligan, men mange er jo ikke så opptatt av å "seile", de vil bare seile - eller også få mye turbåt ut av hver investerte krone. For oss som overhodet ikke er interessert i regatta, så må det jo bli vektlegging av andre momenter enn de som gjerne vil hevde seg på banen - eller få med seg to-tre timer lengre ankerdramstid i Skagen :drink: som en uttrykte her.

 

Det eneste interessante med tegningene, er at man enkelt ser at "regatta båtene" har et smalere forskip. Alt annet er umulig å vurdere ut fra disse skissene....

sammenligning.jpg

 

Synes du det lano2? Jeg synes det kan leses masse ut av slike skisser, forutsatt at de er noenlunde nøyaktige da, og det forutsetter jeg jo at de er.

Det spørs jo sikkert litt hva man ser etter også.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Man må nesten være proff seiler for å håndtere nesetrimmen på dise brede båtene.

Dvs: Seiler du tur, så er det en fordel, etter min mening å tenke trygghet, komfort. Da vil en såkalt "tømmerstokk" fasong gi bedre vannlinjeplan, og dermed bedre stabilitet. ( Dufour 36 Classic er også en litt for baljete og bred båt, etter min mening )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...