Joerg Becker Svart 27.Desember.2007 Del på Facebook Svart 27.Desember.2007 kunne jeg godt tenke meg et godt ladesystem for bateriene. Det får du uansett, her dreier det seg bare om mulig optimering av drevsystemet. Mvh. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Mix Svart 27.Desember.2007 Del på Facebook Svart 27.Desember.2007 Deler vurderingen din Mix. Jeg er kanskje noe heldig stilt som lader med generator ombord, Uten tvil, du er nok bedre stilt enn de fleste. Men er bra system er jo uansett det beste også for deg. Du kan jo faktisk fråtse litt underveis under gange med et bra system. Har du vært i kontakt med Yanmar ennå ? Jo flere som stresser dem om dette, jo bedre. Opplegget deres er jo mindre bra. Og det fortjener de å få høre fra flest mulig. De ligger langt bak andre produsenter på dette området. Til og med biler med kun et eneste batteri har jo hatt bedre og større dynamoer med flatreim i maaange år allerede. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2007 Jeg har hatt noen telefoner til Yanmar Norge. Dersom vi kan samordne henvendelsene er nok dette av det beste. Hvilken person skal jeg nå henvende meg til? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 27.Desember.2007 Del på Facebook Svart 27.Desember.2007 Godt spørsmål. Hva respons fikk du på din hendvendelse ? Sitér dette innlegget Link to post
Josefine Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Hei Roaldbj! Ser av diskusjonen at du ønsker doble reimer. Min Yanmar 6LY-3 har det som standard. Derfor har jeg lastet opp noen bilder som viser dette: Mvh. Josefine Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Herregud, man kan begynne å lure på hva Yanmar Norge driver med. Har etterlyst dette i flere telefonsamtaler med dem. Vet de ikke engang hva de selger ??? Er motoren splitter ny Josefine ? Når ble den levert ? Er den levert i Norge ? Er det 80A Hitachi dynamo ? Sitér dette innlegget Link to post
Josefine Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Hei Mix! Motoren er en 07 mod. Dynamoen er 80 amp. Står i en Viksund 340 som vi hentet ny i sommer. Mvh. Joesefine. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 28.Desember.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Helt topp - dette skal jeg følge opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Takk for opplysningene Josefine. Hvilken type 6LY3 er dette ? Da blir det en ny telefon til Yanmar. Håper disse reimhjulene passer på min 6LY2 motor, og Roaldbj sin 6LY. Kanskje det er reklamasjons ansvaret Yanmar er redd for her, og det er derfor de ikke har opplyst om dette. Jeg må si jeg er skuffet over Yanmar i denne saken. Nå skal de få sjansen til å ordne opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Vet de ikke engang hva de selger ??? Tydeligvis vet de ikke det nei. Original Yanmar dobbelt reimhjul x 3 koster da antagelig 26.391 ...... + moms. Betal og problemet er løst Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Tipper det er reklamasjons ansvaret som har ridd dem. Har klagd på dette i flere år, dette har vært et problem siden motor var ny. Var senest i kontakt med dem senhøstes. Sitér dette innlegget Link to post
Josefine Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Motoren er en 6LY3-UTP. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 28.Desember.2007 Del på Facebook Svart 28.Desember.2007 Dette er jo gode nyheter at problemet trolig kan løses av Yanmar. Så i Redningsskøyta at at en Yanmar motor med en mindre dynamo, ble dynamoen skiftet til en Hitachi 80A. Det ble også montert ladac regulator på den. Resultatet ble at den nye dynamoen leverte 100A lading som maks. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 31.Desember.2007 Del på Facebook Svart 31.Desember.2007 Jeg sendte ut et rundskriv og forespurte om noen hadde reimhjul eller kjente til en leverandør som har reimhjul til Yanmar. Jeg fikk tre svar fra USA, og alle sendte meg samme katalog på mail. Det viser seg at katalogen ligger på nettetet. Men nå ser jeg problemet kanskje er løst. Dere får ta en titt og og selv vurdere hva som tilbys. http://www.mackboring.com/CMFiles/Docs/3rd...riesCatalog.pdf Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2008 Takk for dette Ole Petter. Jeg har nå lastet ned katalogen - og det ga mange tankevekkere når det gjelder Yanmarmotoren og deler. Det første jeg nå lurer på er hvilke deler vi trenger - s. 6 viser dobble reimhjul for svinghjulet. Jeg forsøker å se om det også er dobble reimhjul for vannpumpe og dynamo. Det andre jeg lurer på er om vi klarer å få til felles bestilling om vi får en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Tja, da ha kommet forskjellige svar av mine EU-kontakter. Dessverre alle negativ ang. Yanmar. Det eneste som jeg fikk som tipps er henvisning på kilereimer, som er Bosch AVX-reim det man har samlet gode erfaringer med. Men også den reimen må da spennes kraftig. ...og det vær dette kapittel. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
roaldbj Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Jeg har begynt å forberede et system for å stramme reima på dynamoen. Lotus har tidligere lagt ut bilder på sitt system. Jeg tenkte jeg skulle forsøke et alternativt system. Selve armen som benyttes for å skru fast dynamoen etter stramming har et festepunkt med bolt på motoren og en slisse som er ca 8.8 cm lang hvor bolten som fester dynamoen skal skrus fast. Dette er vist i bildet under. Selve festearmen er vist på bildet under. Jeg forsøker å finne ut et system hvor jeg kan presse dynamoen til høyre langs denne slissen før dynamoen skrues fast. Et redskap for å få dette til er å modifisere en avtager fra Biltema og presse dynamoen utover i sporet før den festes. Andre gode ideer? Evt. kan jeg sveise til et arrangement som kan benyttes for å presse dynamen utover. Sitér dette innlegget Link to post
gmg Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Ta deg en tur til bil opphoging og åpen panser på en toyota litt sveising og problemet er løst Vis du sender en IM til meg med tlf.nr så kan eg sende over eit bilde på mms, har problemer med å overføre bilder til pc p.g.a programvara feil Gunnar. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Har laget to løsninger på mine dynamoer. Begge har jeg laget en festebolt til dynamoen i strammesporet, med et gjenget 6mm hull i. Bolten er laget av en 14 eller 16mm bolt med et parti uten gjenger øverst. Kappet av sekskanthodet, og dreiet ned gjengepartiet, og gjenget opp til boltstørrelse som passet strammesporet, og et 6mm gjenget hull til strammebolt. På den ene dynamoen, laget jeg ny strammer med 90grader bøy i enden , og hull til 6mm bolt. På den andre, består festet for den 6mm strammeskruen av en maken bolt som dynamofestet, bare at hullet er uten gjenger, 6,5mm. Begge fungerer utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 gmg, jeg sender deg en IM. Gullfisk: dette var vakkert. Slik er det når man har tilgang til dreiebenk. Har du anledning til å lage flere? Sender deg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Jeg er særlig imponert over løsningen på det nederste bildet ditt Gullfisk. Hva er grunnen til at Hitachi ikke leverer dette orginalt? Antar at flere enn meg ønsker å bestille en slik remstrammer fra Gullfisk. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Skal på jobb i morgen. Send en IM med mål på strammespor, så skal jeg se hva jeg kan få til om jeg får en stille dag. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Eneste jeg har sett med denne løsningen, er Steyr, hvor jeg fikk løsningen fra. Har tillatt meg å forenkle bildelenken - roaldbj Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 16.Februar.2008 Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Jeg forstår ikke hvordan du får festet og skrudd fast dynamoen med patenten på det nederste bildet. Eller er ikke dynamo festet lenger ? Er den festet kun vha. strammepatenten ? Patenten på det øverste bildet bør kunne brukes etter mitt begrep. Vinkelstykket ved svart pil må sveises på, eventuellt ny arm lages. Delen på gul pil må være bolthode. Rød pil ny festemutter på baksiden av dynamofestet. Nåværende gjengeparti i dynamofestet må bores vekk, og erstattes av mutter ved rød pil. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2008 Mix, det kan kanskje være slik at bildet du viser er fra "baksiden" av opplegget på Steyr-motoren. Jeg synes Gullfisk har laget en flott patent for Yanmarmotorene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.