Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

kunne jeg godt tenke meg et godt ladesystem for bateriene.

Det får du uansett, her dreier det seg bare om mulig optimering av drevsystemet.

 

Mvh.

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Deler vurderingen din Mix. Jeg er kanskje noe heldig stilt som lader med generator ombord,

Uten tvil, du er nok bedre stilt enn de fleste.

Men er bra system er jo uansett det beste også for deg. Du kan jo faktisk fråtse litt underveis under gange med et bra system.

Har du vært i kontakt med Yanmar ennå ?

Jo flere som stresser dem om dette, jo bedre. Opplegget deres er jo mindre bra.

Og det fortjener de å få høre fra flest mulig.

De ligger langt bak andre produsenter på dette området.

Til og med biler med kun et eneste batteri har jo hatt bedre og større dynamoer med flatreim i maaange år allerede. :nonod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk for opplysningene Josefine. Hvilken type 6LY3 er dette ?

Da blir det en ny telefon til Yanmar.

Håper disse reimhjulene passer på min 6LY2 motor, og Roaldbj sin 6LY.

Kanskje det er reklamasjons ansvaret Yanmar er redd for her, og det er derfor de ikke har opplyst om dette.

Jeg må si jeg er skuffet over Yanmar i denne saken. :nonod:

Nå skal de få sjansen til å ordne opp. :smash:

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte ut et rundskriv og forespurte om noen hadde reimhjul eller kjente til en leverandør som har reimhjul til Yanmar.

Jeg fikk tre svar fra USA, og alle sendte meg samme katalog på mail.

Det viser seg at katalogen ligger på nettetet.

 

Men nå ser jeg problemet kanskje er løst.

Dere får ta en titt og og selv vurdere hva som tilbys.

http://www.mackboring.com/CMFiles/Docs/3rd...riesCatalog.pdf

Link to post
Share on other sites

Takk for dette Ole Petter. Jeg har nå lastet ned katalogen - og det ga mange tankevekkere når det gjelder Yanmarmotoren og deler.

Det første jeg nå lurer på er hvilke deler vi trenger - s. 6 viser dobble reimhjul for svinghjulet. Jeg forsøker å se om det også er dobble reimhjul for vannpumpe og dynamo.

Det andre jeg lurer på er om vi klarer å få til felles bestilling om vi får en god løsning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Tja, da ha kommet forskjellige svar av mine EU-kontakter.

Dessverre alle negativ ang. Yanmar.

 

Det eneste som jeg fikk som tipps er henvisning på kilereimer,

som er Bosch AVX-reim det man har samlet gode erfaringer med.

Men også den reimen må da spennes kraftig.

 

...og det vær dette kapittel.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har begynt å forberede et system for å stramme reima på dynamoen. Lotus har tidligere lagt ut bilder på sitt system. Jeg tenkte jeg skulle forsøke et alternativt system. Selve armen som benyttes for å skru fast dynamoen etter stramming har et festepunkt med bolt på motoren og en slisse som er ca 8.8 cm lang hvor bolten som fester dynamoen skal skrus fast. Dette er vist i bildet under.

 

 

hitachi1.jpg

 

Selve festearmen er vist på bildet under. Jeg forsøker å finne ut et system hvor jeg kan presse dynamoen til høyre langs denne slissen før dynamoen skrues fast.

 

hitachi2.jpg

 

Et redskap for å få dette til er å modifisere en avtager fra Biltema og presse dynamoen utover i sporet før den festes. Andre gode ideer? Evt. kan jeg sveise til et arrangement som kan benyttes for å presse dynamen utover.

 

hitachi3.jpg

Link to post
Share on other sites

Har laget to løsninger på mine dynamoer. Begge har jeg laget en festebolt til dynamoen i strammesporet, med et gjenget 6mm hull i. Bolten er laget av en 14 eller 16mm bolt med et parti uten gjenger øverst. Kappet av sekskanthodet, og dreiet ned gjengepartiet, og gjenget opp til boltstørrelse som passet strammesporet, og et 6mm gjenget hull til strammebolt. På den ene dynamoen, laget jeg ny strammer med 90grader bøy i enden , og hull til 6mm bolt. På den andre, består festet for den 6mm strammeskruen av en maken bolt som dynamofestet, bare at hullet er uten gjenger, 6,5mm. Begge fungerer utmerket. :smiley:

 

 

20080216_1.jpg

 

 

20080216_2.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan du får festet og skrudd fast dynamoen med patenten på det nederste bildet.

Eller er ikke dynamo festet lenger ? Er den festet kun vha. strammepatenten ?

 

Patenten på det øverste bildet bør kunne brukes etter mitt begrep.

Vinkelstykket ved svart pil må sveises på, eventuellt ny arm lages.

Delen på gul pil må være bolthode.

Rød pil ny festemutter på baksiden av dynamofestet.

Nåværende gjengeparti i dynamofestet må bores vekk, og erstattes av mutter ved rød pil.

 

strammer.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...