Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Jeg er i sluttfasen av montering av laderegulatorer og skillesystem for det elektriske anlegget ombord og håper at andre senere får glede/nytte av dette.

Jeg legger derfor ut et bilde av ledningssettet til PDAR ladegulator.

Som det fremgår av bildet har laderegulatoren 7 tilkoklingsledninger. Fra venstre på bildet er fargene:

- rød

- brun (ikke så lett å se på noen skjermen - kan oppfattes som sort)

- sort/hvit stripet (dvs striper med sort og hvitt i lengderetningen)

- hvit

- gul

- sort

- sort

 

De to sorte ledningene skal gå til minus /jord på dynamoen. Disse er ukompliserte.

Den røde skal til pluss 12 volt på batteriene - dette er ukomplisert.

Den hvite regulerer feltet på dynamoen og skal på Hitachi dynamoen på minus-børsten på dynamoen. Det er denne ledningen som er loddet inn på en av børstene.

Den gule skal til tenningen, som på Hitachi dynamoen er den øvre, horisontale delen av T-pluggen inn på dynamoen.

Den brune skal inn på D+ på dynamoen, som på Hitachi er den nedre, vertikale delen av T- pluggen inn på dynamoen.

Den hvit/sort stripete skal til minus 12 volt på batteriene.

 

pdarfargeledninger.jpg

 

Antar at Jørg kvalitetssikrer dette.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig og godkjennt, :yesnod:

 

...bortsett av dobbeltsettningen om den gule:

 

Ja: Gul skal på tenningen eller D+, så sant D+ leverer nok spenning.

 

Nei: Jeg er rimelig sikkert på at Hitachien din har D+ på kontaktet som ligger vertikalt på "T"-kontakten.

 

Begrunn hvis du eller andre er sikkert på at jeg tar feil.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg sover aldri.

Her er bilde av baksiden på dynamoen med de 4 tilkoblingspunktene. Den hvite feltkoblingen til minus-børsten kommer i tillegg.

Til høyre på "BAT" kobles lading til batteriene ombord (evt skillediode eller skillerele) - dette er under 3 cm på meterstokken.

På mutteren litt lengre ned og til venstre kobles minus 12 volt - dette er under 9 cm på meterstokken.

På tilkoblingen like under 6 cm på meterstokken er det såkalte T-stykket med en vertikal og en vertikal tilkobling.

 

Jeg lurer på funksjonen til den "brune" ledningen. Hva gjør den "brune" ledningen?

 

hitachibakside.jpg

Link to post
Share on other sites

...hakketid for å sove, Roald. Senere, i kisten kanskje. :smiley:

 

----------------------------------

 

Ved hjelp av "brun" hentes PDAR en referansespenning, den fra dynamoet.

 

Den har 3 funksjoner.

1.) overvåkning av dynamoets spenning.

PDAR slår automatisk av skulle den spenningen økes på mer enn 18 Volt.

Meningen av det er at dynamospenningen økes fortere enn batterispenningen ved feil.

 

Dette kunne f.eks. hendes hvis dette rødfargete referansekabel mister kontakt til batteriene.

I så fall må PDAR antar at det ikke finnes spenning nok på batteriene, slik at dynamoet skal øke spenningen for å utjevne det.

Blir denne spenningen for høyt, da slår PDAR bare av og viser den feilen ved hjelp av lysdiodene.

Finnes det fjernstyringen PDARRC i tillegg, da vises PDARC denne feilen og. Optisk og akustisk.

 

2.) PDAR bruker denne spenningen også for å sjekke på mulig spenningsfall.

Andre referansen er dette svarte kabel med hvit stripe som kobles til batteri-minus.

Måler PDAR nå en forskjell av mer enn 2,5V mellom D+ og batteri-minus, da finnes det en feil som ikke er akseptabelt.

 

Dette kunne nå være: Dårlige kontakter, kabelbrudd, en relé eller skillediode som ikke virker,

og også en feil på batteri som kunne være for lite vann, m.m.

 

I så fall skjer det samme som kan leses under punkt 1): PDAR slår av høyeffektladingen for sikkerhets skyld og vises denne feilen.

 

3.) Er secret og ha å gjøre med regulatorens virkemåte. :cool:

 

----------

Men dem som ha vært obs har skjønnt at D+ overvåkningen er litt mer treg enn overvåkningen av spenningsfall.

Dette er planlagt for bl.a. å gi "raske" dynamoer en sjanse å jobbe uten feilmelding,

mens farlige kontaktfeil m.m. skal slå av regulatoren umiddelbart.

 

Fikk jeg alt med?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Gul og Brun, begge to,

skal på kontakt D+ som ligger nederst på bildet ditt.

 

 

Du kan forresten sjekke det selv hvis du ser på klistremerken på dynamoen din.

Den skulle være likt den du ser her på bildet som Lotus har lagt inn (innlegg nr. 6).

 

lr180_0005.jpg

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for henvisningen, jeg må da skrive en IM til Ingar at vi kan forandre på det.

 

Svaret er: Nei.

Innlegg nr. 78 er ikke grei fordi jeg har forvekslet betegnelsene der.

"L" / "IG" / "61" er nederste kontakten.

 

-----------------------------

 

Men det husker jeg god fordi da har jeg vært på båten min.

Det er mulig at jeg har forvekslet det siden jeg ha vært på gang med en Hitachi LR160-741 på den kvelden.

Hos LR160-741 er det nemelig omvent.

 

Sorry for det, likevel ligger D+ på nederste kontakten på dynamoen din.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

PINLIG er det, Roald, baaare pinlig. :sweat:

... selv om her ved den tilfeldigheten ikke kunne ha skjedd noe mer enn at dynamoen ikke lader. :smiley:

Men det holder jo allerede.

 

Styrke er da noe annet, men takk. :smiley:

 

Ellers er det jo bare riktig hvis man sier i fra når man ha gjort noe feil.

Bedre så enn å ikke å si noe, siden noe andre feil kan blir dyrt for andre.

 

...hehehe, jeg undrer meg bare at det ikke ble oppdaget før.

Jeg mener, det er jo allerede 225 innlegg siden. :sailing:

 

----------------------------------------------------------------------

Altså, nå:

 

OBS: Til alle, som leser eller medvirker på denne tråden.

Vi har oppdaget en liten konflikt som delvis har snikt seg gjennom tråden.

 

Først og fremst:

Vi ville jo snakke om modifisering av Hitachi LR180 80A.

Her må stilles klart at vi snakker om Hitachi LRxxx som ble bygget i serien t.o.m. 2002.

 

Fra og delvis med 2002 ble dette modell helt forandret.

Disse forandringer angår faktisk hele oppbyggingen av LR, inkl. tilkoblingene av omtalt "T-kontaktet",

viften, lager, hus, kullbørsteholdere, regulering, m.m.

 

Nå til enkelt feilretting av innlegg f.o.m. #78 som behandler omtalt T-kontakten.

--------------------

Noe korrektur til her omtalt dynamo Hitachi LR180 med eksternt vifte, som skal huskes mens lesing av denne tråden:

- Kontaktet til øverst (hortisontalt kontakt) har riktig betegnelsen "R"

- Kontaktet nederst (vertikalt kontakt) har riktig betegnelsen "L", som tilsvarer også "IG" og "61" = ladekontrollampe.

 

Her på tråden dukker det opp betegnelsen "IG":

Mens lesing skal "IG" tenkes som "L", da stemmer alt igjen.

--------------------

 

Så blir det bare å be om unnskyld: Sorry.

 

Men den her til slutten:

Tilkoblingene av en hver dynamo, uansett av hvilken merke eller type den er, må sjekkes nøyaktig

-> før at noe blir tilkoblet på lykke og fremme.

 

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Her er modifiseringen av BB dynamo. Det var svært fort gjort i dag. Så får vi se om det virker. Jeg koblet meg inn på ledningen til minus-kullbørsten og loddet direkte på denne. Gjort på 1 - 2 - 3. Deretter la jeg en kobberledning omkring dioden, loddet og klippet vekk dioden.

Satte på tape i etterkant. Så får vi se hvordan det går. I etterkant ser dynamoen utvendig i alle fall grei. Jørg er sikkert kritisk til arbeidet. Dersom dette ikke virker må jeg nok kjøpe to nye dynamoer hos Jørg.

 

bbdynamo1.jpg

 

 

bbdynamo2.jpg

 

 

bbdynamo3.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei Roald.

Klart er jeg kritisk, ellers behøver ikke jeg å kalle meg noe seriøs selger. Ikke sant?

 

Men, her fikk jeg et skrekk.

På bildet nr. 2: Har jeg noe problem med skjermen min?

Jeg tror at jeg kan se -tre- kabler du har loddet på.

Hva er det?

 

På bildet nr. 3:

Feltkabler skulle sikres med ekstra krympeslanger, slik at den få ekstra isolering.

 

Hilsen fra Tyskland akkurat nå.

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at bilde nr 2 "lyver" endel ut fra objektiv i fotoapparat og oppløsning. Jeg har en hvit kabel (feltkabel) loddet inn på en av børstene.

Jeg har ikke ekstra strømpe på feltkabelen i gjennomføringshullet, men har stripset den godt.

Får kanskje måle resultatet i morgen.

Link to post
Share on other sites

Har kommet noen steg videre på morgenkvisten. Først et bilde av den gamle skilledioden.

 

gammelt_skille.jpg

 

 

Her er ny monteringsplate festet.

 

 

monteringsplate.jpg

 

 

 

Her er ladefordeler, sikringsholdere og en laderegulator montert. Blir vel ferdig om noen timer.

 

 

nyttskille1.jpg

Link to post
Share on other sites

Det går stadig fremover. Det er mange ledninger som skal kobles. Jeg skal også ha overvåking av spenning fra dynamo (to kabler som kommer nedenfra og som går inn på skilledioden) og fra Sterlings skillediode (kabler som går oppover i en bue og inn på sikringer til fire atteribanker). Det er mange kabler og ledninger som skal merkes. Jeg har erfart at det som ikke merkes med en gang tar det lang tid å finne ut av i etterkant.

 

nyttskille2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvorfor skulle den ikke?

Temp-sensen på batteri er for tilpasset ladespenning mens temp-sensen på dynamoet gjelder vern mot overtemperatur av dynamoen.

 

Hvis du nå lurer om paralelldrift av W- og Høyeffektregulatoren da finnes det 2 muligheter.

Først og fremst jobber de fleste W paralelt, som betyr at W-regulatoren viderelader så snart PDAR går på vedlikehold.

Men ønsker man ikke det (f.eks. hvis W-regulatoren lader med for mye spenning) da kan man la deaktivere den helautomatisk mens PDAR jobber.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: t.o.m. 07.05 kan ikke jeg svare i hele tida og som vant her på forumet.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg har tidligere forklart dette flere ganger ved at de jobber parallellt.

Jeg har forstått det slik at dersom dynamo blir for varm og/eller batteri blir for varm, så kobles PDAR ut og intern laderegulator overtar.

Både PDAR og ProSplit RT aktiveres av D+ og styres av sensekabel fra batteri. Men jeg har ikke sjekket ut detaljene enda.

Link to post
Share on other sites

Flott at du er online Jørg. Jeg har bare montert sikringene i tillegg til det sikringssystemet som er montert orginalt ombord. Det er på 500A. Jeg har satt inn sikringer på 350 A og antar at de vil gå først.

Et par-tre spørsmål som jeg sikkert har stilt tidligere, men gjentar for nye lesere:

1) Jeg har hvit feltkabel (2.5 kvmm) fra dynamoene (negativ børste) til hver PDAR. Antar at denne også kobles til "sense" på Pro Split RT?

2) Jeg har ført frem brun ledning fra PDAR til dynamo (D+/62/L/DL) - antar at denner også kan kobles direkte til D+ på Pro Split RT?

3) Fra PDAR er det en brun ledning (D+/62/L/DL) og en gul ledning (pluss 12 Volt). Antar at disse kan kobles sammen til. D+ på dynamoen?

4) Jeg lurer på en ting. Dynamoen er via minus 12 volt koblet til alt minus 12 volt anlegg ombord. Er det da nødvendig å føre de to minus 12 volt kablene fra PDAR helt frem til dynamoen? Kan jeg ikke bare koble disse ledningene til det totale minus 12 volt releet ombord?

Link to post
Share on other sites

Flott at du er online Jørg. Jeg har bare montert sikringene i tillegg til det sikringssystemet som er montert orginalt ombord. Det er på 500A. Jeg har satt inn sikringer på 350 A og antar at de vil gå først.

Et par-tre spørsmål som jeg sikkert har stilt tidligere, men gjentar for nye lesere:

 

1) Jeg har hvit feltkabel (2.5 kvmm) fra dynamoene (negativ børste) til hver PDAR. Antar at denne også kobles til "sense" på Pro Split RT?

Bare rød sensekabel fra PDAR skal inn på sense på PSR!

2) Jeg har ført frem brun ledning fra PDAR til dynamo (D+/62/L/DL) - antar at denner også kan kobles direkte til D+ på Pro Split RT? Med sikring.

3) Fra PDAR er det en brun ledning (D+/62/L/DL) og en gul ledning (pluss 12 Volt). Antar at disse kan kobles sammen til. D+ på dynamoen?

Fra innlegg 331: Gul og Brun, begge to,

skal på kontakt D+ som ligger nederst på bildet ditt.

4) Jeg lurer på en ting. Dynamoen er via minus 12 volt koblet til alt minus 12 volt anlegg ombord. Er det da nødvendig å føre de to minus 12 volt kablene fra PDAR helt frem til dynamoen? Kan jeg ikke bare koble disse ledningene til det totale minus 12 volt releet ombord?

Jeg vet ikke hvorfor, men siden det er spesifisert at disse to skal være like lange OG skal på B- gjorde ihvertfall jeg det på den måten.

 

Red:

Ikke stol på meg, vent på svar fra Jørg :wink:

 

Men de fleste svarene finner du lenger oppe i tråden..

Redigert av HÅP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis batteriene eller dynamo blir for varme kobles PDAR ut og orginal regulator tar over uten aa ha peiling om hvad batteriene trenger eller dynamo klarer? :confused: Hvorfor ikke bruke en regulator som klarer aa styre dynamoen paa en fornuftig maate?

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg funderer på hva som er forskjellen på PDAR fra Sterling når det gjelder:

1) de to svarte ledningene som skal gå til dynamoens minus 12 volt og

2) den svart-hvite kabelen som skal gå til batterienes minus 12 volt?

Hos meg er det 90 kvmm mellom batteriene. Fra dynamo til jord ombord er det 35 kvmm. Jeg kan ikke skjønne at det er noen som helst spenningsforskjell mellom minus 12 volt på dynamo og minus 12 volt på batterier?

Minus 12 volt er koblet sammen med 90 kvmm kabel mellom alle batteribankene.

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel svar fra Jørg etterhvert, jeg har ingen, bortsett fra en erfaring: Med forbruksbatterier nede på 12,2V trykket PDAR på med 14,8V og 80A. Etter 10 minutt koblet PDAR ut med varsel om at dynamoen var varm. Originalregulatoren overtok og spenningen droppet til 13,9V, hvor mange A den gav fikk jeg ikke med meg. 5 minutt senere var dynamoen kjølnet nok til at PDAR slo inn igjen.

Etter tre kvarters drift hadde den puttet 55Ah inn på våre gamle 2x115Ah batterier og det er jeg fornøyd med.

 

Når det gjelder smartere regulatorer fins kanskje det uten at jeg vet det, men en ting vet jeg; originalregulatoren er like dum enten PDAR er tilkoblet eller ei, men den vil likevel gi lading etter evne hvis PDAR kobler ut eller ryker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...