Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Flott patent, men jeg forstår ikke hvordan dynamo skrues fast etter strammingen.

Jeg synes patenten på det øverste bildet ser best ut i vårt tilfelle.

Gul pil, nytt boltehode med hull og gjenget for strammebolt.

Svart pil, nytt vinkelstykke med spor for strammebolt sveist på, eventuell helt ny arm med vinkelen på.

Rød pil, ny festemutter på baksiden. Gjengepartiet i selve dynamofeste for gammel festebolt må bores vekk.

 

strammer2.jpg

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

På det nederste bildet mitt(med 2 bolter), er vinkelen i enden erstattet med en fastskrudd bolt med hull i. I mine dynamoer, er det ikke gjenger i festet i dynamoen. Der sitter en låsemutter på baksiden. Den 6mm bolten til å stramme med, holder imot når mutteren skrues til.

På dynamofestet med ny strammearm med vinkel i enden, sitter stramme mekanismen på baksiden, altså ikke på reimhjulsiden, fordi strammearmen sitter bak dynamofestet. :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er du ferdig med ProSplitR og PDAR installasjonen forresten ?Eller er det bare litt gammelt reimstøv en ser på bildet ? :wink:
Det er gammelt remstøv etter ca 280 timer motordrift - 2 års seilas.

Det blir spennende å se hvor mye slitasjen øker etter montering av PDAR. Lotus har forberedt meg på det verste.

Jeg så endel på opplegget for dynamo på en helt ny Volvo D6 i dag. Der er det remdrift med tilnærmet 180 grader inn og ut i forhold til dynamo.

Link to post
Share on other sites

Løsningen med 2 bolter kan brukes med bolten både innerst og ytterst, ved å snu strammeskrue og bruk av mutter.

Det vil helt sikkert virke det også.

Problemet med den løsningen hos meg er at heavyduty orginal remmene til optibelt leveres i kun 1382 og 1352 lengde.

1352 er for liten til å få på.

1382 er såpass stor at det blir lite å stramme på før rem må byttes.

Med 80-100 Amp uttak på denne dynamoen med enkel 1/2" rem blir rembyttene hyppige nok som det er.

Jeg har ingenting å ofre av sporlengden på armen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det blir spennende å se hvor mye slitasjen øker etter montering av PDAR. Lotus har forberedt meg på det verste.

Det behøver ikke bli så galt hos deg, med 2 motorer, 2 dynamoer og aggregat i båten, blir nok aldri

batteriene tappet så mye/ofte ned, og dynamo får ikke fullt kjør så mye av gangtiden.

Hos meg er remslitasjen et problem.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du setter bolten med det frie hullet innerst, skrur 6mm bolten helt inn i den gjengede bolten i dynamofestet, kan du bruke en 6mm mutter til å stramme med, og har resten av sporet tilgjengelig. En lengere arm/spor med vinkel i enden er selvfølgelig å foretrekke, hvis du likevel når enden av sporet. :smiley:

Har ikke målt strøm fra min dynamo(70A), men den går på ladac regulator og mater forbruksbatteri, så jeg antar den får jobbe bra. Den går på enkel 9,5mm reim. Sjekker/strammer hver vår, og har gått 3 år nå, ca 400timer. Hadde forventet at jeg måtte flytte det dobble reimhjulet over fra dynamo til startbatteri egentlig, men det går greit. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du setter bolten med det frie hullet innerst, skrur 6mm bolten helt inn i den gjengede bolten i dynamofestet,

Du har hjernecellene i orden Gullfisk, den varianten tenkte jeg ikke på !

Jeg får skylde på Cognacen en lørdagskveld. :blush:

Takker. :cheers:

Når kan vi komme med bestillinger på bolter ? :wink:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

IM, hvor :confused: Har ikke sett noen IM jeg.

Om vi fyller opp tråden spiller neppe noen rolle, flere er sikkert interessert i saker som dette.

Hvis ikke får de la vær å lese.

 

Har tenkt litt.

En trenger vel faktisk ikke gjenge opp noen av boltene med 6mm gjenger ?

Det holder med et gjennomgående hull i begge.

Strammebolten ved svart pil festes fast vha. kontramutter ved rød pil.

Justeringsmutter for spenning ved gul pil.

(Og selvfølgelig speilvendt i dette aktuelle tilfellet.)

strammer3.jpg

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvor IM ble av jeg da. Sikkert jeg som rotet med noe. Om du vil ha gjenger eller ikke, velger du selv. Har kappet, dreiet og gjenget i dag, og de ble ikke så værst, til amatør å være, synes jeg selv da. Blir borte en uke på vinterferie nå, så jeg får ta det opp igjenn når jeg kommer hjem. Har laget 4 sett a 2 bolter til Roaldbj og et sett til deg,Mix. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Kjempebra Gullfisk. Er det slik å forstå at Mix ønsker et system hvor de dreide boltene ikke har gjenger. Er selv strammeskruen 6 mm? Er tanken videre at denne strammeskruen festes permanent ved rød pil i innlegg #262 med kontramutter og at dynamoen strammes ved mutter 180 grader i forhold til gul pil? Argument for dette kan være at det ikke blir skade på gjengeparti på de dreide boltene. Håper at gjengedimensjonen på de dreide biltene er 8 mm. Det er 8 mm gjenger i dynamoen. Hva er argumentet for at denne ordningen ikke blir levert som standard utstyr?.

Link to post
Share on other sites

For å ha hele lengden av strammesporet utover tilgjengelig, var tanken å sette ene bolten hos Mix innerst, slik at strammingen skjer ved å skyve utover. Kan fortsatt ha gjenger i ene bolten, men må ha mutter(e) for å stramme. På min foregår strammingen ved å løsne mutter på festebolt ved gul pil, og skru dynamoen mot bolten med svart pil, og deretter skru til festebolten igjenn. Strammeskruen er 6mm. De dreiede boltene har 8mm gjenger, men har du gjenger i dynamo, må du fjerne disse (friborre) og ha mutter. Ellers får du ikke skrudd når 6mm bolten er i. Noe godt argument for å ikke ha en slik stramming som standard, kan ikke jeg se. Har alltid manglet minst en arm ved stramming på tradisjonelt vis.

Link to post
Share on other sites

De dreiede boltene har 8mm gjenger, men har du gjenger i dynamo, må du fjerne disse (friborre) og ha mutter. Ellers får du ikke skrudd når 6mm bolten er i. Noe godt argument for å ikke ha en slik stramming som standard, kan ikke jeg se. Har alltid manglet minst en arm ved stramming på tradisjonelt vis.

Flott. Jeg funderte litt på hvordan jeg skulle feste dynamoen. Selvfølgelig har du rett. Jeg friborrer gjengene i dynamoen og kan deretter feste dynamoen med separat 8 mm mutter. Nå er jeg glad og fornøyd med den flotte løsningen du har konstruert Gullfisk. Jeg har vurdert sveising av mutter på bolter, og så konstruerer du en "genial" enkel løsning. Jeg skal drøfte denne saken med Yanmar Norge på båtmessa i Lillestrøm - dersom du ikke ønsker å gjøre det selv. Fint om du kan sende meg et bilde med god oppløsning av patenten din. Sender deg IM.

Link to post
Share on other sites

Har kappet, dreiet og gjenget i dag, og de ble ikke så værst, til amatør å være, synes jeg selv da.

Har laget 4 sett a 2 bolter til Roaldbj og et sett til deg,Mix. :smiley:

Jøss !

Du imponerer !

Det var ikke min mening å stresse deg til å lage dette, det var ment som en spøk.

Men ingenting er bedre. :cheers:

Jeg vil selvfølgelig kjøpe et sett av deg, pris blir vi enige om.

Enig med deg at 6mm gjenger i strammebolten er det absolutt beste.

Tanken var bare at det var enklere å lage uten, men gjenget er selvfølgelig best.

 

8mm gjenger i bolt gjennom sporet til dynamofeste er korrekt.

Den gamle er 8MM x 25.

Ny bør vel være ca. 8MM x 40 for å få plass til mutteren på baksiden.

 

 

Link to post
Share on other sites

Dette er Båtplassen på sitt beste.

Det har vært usedvanlig mange flotte innlegg i denne tråden.

Jeg tror faktisk at vi overskrider kompetansen til profesjonelle firmaer i denne tråden - i likehet med det vi sikkert også gjør i andre tråder.

 

Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer tilbake til Gullfisk og ber om bistand til å feste laderegulator PDAR fra Jørg på selve motoren. Jørg opplyser at ledningene fra dynamo til laderegulator ikke bør vare for lange. Jeg ser for meg at laderegulatoren derfor bør plasseres ett eller annet sted på selve motoren hvor det er 8 mm boltåpning.

Link to post
Share on other sites

Jeg avventer mer konkret informasjon fra Jørg hvor PDAR bør monteres. Jeg har kraftige vifter som sørger for at motorrommet har relativt lav temperatur sammenlignet med utetemperatur. Jeg ser helt klart poenget med å vurdere posisjon for monterimng av PDAR. Jeg skal gruble litt på dette. Jeg tror ikke jeg kan montere mine PDAR noe særlig lengre fra dynamoene enn ca 2 meter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fundert endel på hvordan å montere selve regulatoren.

Kunne egentlig tenkt meg å få den plassert så hele led-panelet var synlig uten å måtte

fjerne dørkplater først. Dette er jo en av de store fordelene med Sterling, at man har

full oversikt på hva som skjer.

Har du handle fjernstyringspanel også? Det har ikke jeg.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg har mange muligheter for montering av PDAR regulatoren. Jørg antyder at ledningsstrekket ikke bør overskride 1.5 meter. Jeg kan feste regulatorene til skottvegg og til bakkant av dieseltank. Tar gjerne mot flere synspunkter om montering av PDAR regulatir idet jeg antar at dette spørsmålet er sentralt for flere andre med fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg syns også det var greit å montere PDAR'en et sted hvor det er enkelt å sjekke lysdiodene, og hvor den får bra ventilasjon. Den havnet derfor nede på akterskottet i forkabinen, slik at lysdiodene kan sees imellom trappetrinnene ned til kabinen (har dessverre ikke noe bilde av dette nå). Noen av kablene måtte forlenges med 0,5 - 1 meter, uten at dette har hatt noen betydning for funksjonen. De kablene som skulle sikres ble ført frem til sikringsholder og skjøtt videre derfra.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...