Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Jeg må lese den engelske forklaringen en gang til når det finnes tid.

Men er det ikke sånt at den reglator (eller si alle Balmar) regulerer positivt?

 

:seeya:

Jørg

 

Dynamo er ikke designet til regulering med plus eller minus, de er regulatoren som har den begrensingen. Dynamo som er levert med minus regulert regulator fra produsent kan styres med plus regulert regulator. Der kobler man ene borsten inn paa minus og annen paa plus, enkelt og greit. Der er Balmar 612-H mest avansert paa markeden i dag der som den kan programeres til de formaalet man trenger. Vigtigt er med en saann avansert regulator at ikke kjore den gamle med der som den forstyrrer ladingen. Mastervolt lanserer snart en ny type som blir sikkert spennende. Den kontroleres paa Raymarin-kartplotteren i en egen ramme paa lik linje og Chargemaster laderlinjen fra dem. Utviklingen er paa full fart og vi som har baatlapper overs for sikkert bruk for dem hvert aar. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg ligger fremdeles på land og blir værende der enda omlag 3 uker mens jeg koser meg med endel mindre instalasjoner og båtvask. I dag har jeg koblet ferdig den ene av to PDAR fra Sterling (Jørg). Jeg koblet vannslangen til vanninntaket på motoren og startet opp SB motor. Motoren startet ganske kjapt trass i bytte av både forfilter og hovedfilter. Under vises diodene som lyste på ProSplitRT ladefordeler og PDARladeregulator. Motoren gikk en stund på laveste turtall, ca 650 rpm. Direkte på dynamo målte jeg 14.55 volt, inn på ProSplit RT målte jeg 14.13 volt og inn på batteriet 14.03 volt. Gjør oppmerksom på at dette var ved laveste turtall.

Nederste lys på ladefordeleren blinket, som tyder på at det bare var tenning på den ene motoren som var slått på.

 

sbprospilitrt.jpg

 

Det virker som informasjonen fra diodene på PDAR til SB dynamo er grei.

 

 

sbpdar.jpg

 

Umiddelbart etter at motoren var stanset og batterilader satt på viste fire voltmetre ganske sammenfallende målinger. De to øvre er fra henholdsvis BB og SB motor inn på ladefordeler, og de to nedre er fra batteribankene for start av henholdsvis BB og SB motor. Jeg har planlagt å montere dem noe bedre enn hva som er vist på bildet, men er foreløbig usikker på hvordan jeg skal gjøre det.

 

nyevoltmetre.jpg

Link to post
Share on other sites

Har nettopp snakket litt med Jørg.

Fallet fra dynamo på 14.55 volt til 14.13 volt inn på ProSplitRT kan tyde på for tynne kabler fra dynamo.

Jeg har mistanke om at både "minus" og "pluss" kabler fra dynamoene er underdimensjonerte og skal sjekke dette videre.

Link to post
Share on other sites

Har nettopp snakket litt med Jørg.

Fallet fra dynamo på 14.55 volt til 14.13 volt inn på ProSplitRT kan tyde på for tynne kabler fra dynamo.

Jeg har mistanke om at både "minus" og "pluss" kabler fra dynamoene er underdimensjonerte og skal sjekke dette videre.

Hvis du lurer på hvor spenningsfallet er måler du bare mellom pluss på dynamo til pluss på inngangen på skillereleet, for da måler du spenningsfallet direkte. Så bør du måle strømmen samtidig for å finne ut om dynamoen virkelig lader på maks.

Mål på samme måte i minuskretsen, Ffa minus på dynamoen til for eks. til minus på batteriet.

 

Du kan også regne ut spenningsfallet i en kabel.

0,0164 x ampere x lengde på kabel i meter / ledningstverrsnitt = spenningsfallet.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Hvorfor skulle den ikke?

Temp-sensen på batteri er for tilpasset ladespenning mens temp-sensen på dynamoet gjelder vern mot overtemperatur av dynamoen.

 

Hvis du nå lurer om paralelldrift av W- og Høyeffektregulatoren da finnes det 2 muligheter.

Først og fremst jobber de fleste W paralelt, som betyr at W-regulatoren viderelader så snart PDAR går på vedlikehold.

Men ønsker man ikke det (f.eks. hvis W-regulatoren lader med for mye spenning) da kan man la deaktivere den helautomatisk mens PDAR jobber.

 

:seeya:

Jørg

 

 

ps: t.o.m. 07.05 kan ikke jeg svare i hele tida og som vant her på forumet.

 

 

Der kan man ikke bruke denne losningen til lading av AGM og andre batterityper som taaler ikke gassing. Vis ekstern regulator stopper lading paa grunn av at batteriene er for varme kan man ikke la den intern overta og gjore de som han tror uten aa ha peiling paa status av systemet.

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Hvis batteriene eller dynamo blir for varme kobles PDAR ut og orginal regulator tar over uten aa ha peiling om hvad batteriene trenger eller dynamo klarer? :confused: Hvorfor ikke bruke en regulator som klarer aa styre dynamoen paa en fornuftig maate?

Hvor mye "mer fornuftig" skal man ha det, og hvilken regulator til hvilken pris skal dette nå være? :confused:

 

PDAR kobler ut for å verne dynamoet.

I den tida som dynamoet trenger for å kjøle ned kan den lade med lav effekt, men med effekt.

Husk at PDAR kobler ut ved allerede 90°C mens dynamoer klarer minst 125°C.

 

Men hvis man ønsker da kan PDAR god jobbe allene og ; eller avvekslende med originalregulatoren.

Alt er mulig med PDAR.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hvor mye "mer fornuftig" skal man ha det, og hvilken regulator til hvilken pris skal dette nå være? :confused:

 

PDAR kobler ut for å verne dynamoet.

I den tida som dynamoet trenger for å kjøle ned kan den lade med lav effekt, men med effekt.

Husk at PDAR kobler ut ved allerede 90°C mens dynamoer klarer minst 125°C.

 

Men hvis man ønsker da kan PDAR god jobbe allene og ; eller avvekslende med originalregulatoren.

Alt er mulig med PDAR.

 

:seeya:

Jørg

 

Greit med dynamo men med varm batteri er de annet. Skal ikke anbefales aa frakoble den interne regulatoren og kun bruke den eksterne?

Link to post
Share on other sites

Der kan man ikke bruke denne losningen til lading av AGM og andre batterityper som taaler ikke gassing. Vis ekstern regulator stopper lading paa grunn av at batteriene er for varme kan man ikke la den intern overta og gjore de som han tror uten aa ha peiling paa status av systemet.

 

:smash:

Nei? Hvorfor ikke?

I så fall kunne man jo heller ikke tilatte at en W-regulator skal styre i det hele tatt, siden den ville lade uansett hva som skjer med dynamoet eller batteriene.

 

Så fint, enda flere PDAR som kunne selges. :smiley:

 

Men la oss være realistisk, siden du er Servicemann.

Jeg skal på restaurant nå, så får du tid for å gruble om neste svaret ditt.

 

Snakkes

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Nei? Hvorfor ikke?

I så fall kunne man jo heller ikke tilatte at en W-regulator skal styre i det hele tatt, siden den ville lade uansett hva som skjer med dynamoet eller batteriene.

 

Så fint, enda flere PDAR som kunne selges. :smiley:

 

Men la oss være realistisk, siden du er Servicemann.

Jeg skal på restaurant nå, så får du tid for å gruble om neste svaret ditt.

 

Snakkes

:seeya:

Jørg

 

 

Haaper du selger bra til aa ha raad paa bra mat. En grunnen man installerer en betre regulator en er levert standard med i disse bildynamoene paa baatene er aa beskitte batteriene sine. Spesial vis dem er dyre og fine.

Link to post
Share on other sites

Greit med dynamo men med varm batteri er de annet. Skal ikke anbefales aa frakoble den interne regulatoren og kun bruke den eksterne?

....suuuulten. :smiley:

 

Men det er helt riktig det du sier.

Men hvis batterier blir 50°C og mer, da finnes det en grunn.

Poenget er jo bare at PDAR kobler ut for sikkerhets skyld, akkurat pga. at slike batterier helst ikke skal lades videre (eller minst ikke med stor effekt).

Hadde man i så fall PDARRC i tillegg (fjernstyring til PDAR), da ville man også få akkustisk og optisk varsling om -alle- feil som PDAR oppdager.

 

Men nå: MAAAAT. :lol:

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Haaper du selger bra til aa ha raad paa bra mat.

Det er riktig, spesiellt siden jeg tilbyr alt så billig. :smiley:

 

Men på tyske restauranter koster det lite, ca. Euro 15,- (kr. 120,-) inkludert litt brus eller øl .

Hvis man da sparer noen uker forut, da holder det for to / tre ganger restaurant per år.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

....suuuulten. :smiley:

 

Men det er helt riktig det du sier.

Men hvis batterier blir 50°C og mer, da finnes det en grunn.

Poenget er jo bare at PDAR kobler ut for sikkerhets skyld, akkurat pga. at slike batterier helst ikke skal lades videre (eller minst ikke med stor effekt).

Hadde man i så fall PDARRC i tillegg (fjernstyring til PDAR), da ville man også få akkustisk og optisk varsling om -alle- feil som PDAR oppdager.

 

Men nå: MAAAAT. :lol:

:seeya:

Jørg

 

Vis den PDAR gjor alt som en kvalitets regulator skal gjore trenger man ikke fjernstyringen paa den. Enklere er aa frakoble den interne regulatoren i beginnelsen til aa den forstyrrer ikke hele arbeidet som den avanserte regulatoren er designet til a gjore.

 

God apetite! :drink:

Link to post
Share on other sites

Hei Roaldbj. Når du måler spenningsfall er det en fordel om du henger på tangamperemeteret ditt samtidig. Hvis du oppgir et spenningsfall uten å oppgi hvor mye strøm det går i kretsen, blir det vanskelig å si noe om spenningsfallet er av alvorlig eller bagatellmessig karakter.

 

Hvis man skal kunne si noe om effekten av en endring som å fjerne et spenningsfall, må man vite både spenning og strøm. Batteriladning er litt spesielt og man kan ikke trekke helt de samme konklusjonene som man gjør i forbrukskretser for øvrig.

Link to post
Share on other sites

Vis den PDAR gjor alt som en kvalitets regulator skal gjore trenger man ikke fjernstyringen paa den. Enklere er aa frakoble den interne regulatoren i beginnelsen til aa den forstyrrer ikke hele arbeidet som den avanserte regulatoren er designet til a gjore.

 

God apetite! :drink:

Merci, det ha vært god.

Alt i alt Euro 9,90 :smiley:

 

Men ang. PDAR.

Hva mener du med "som en kvalitetsregulator"?

Vet du om noe som er bedre, mens den ikke koster tre ganger mer enn men kan det samme som PDAR

og klarer å være brukelig så universellt?

 

Det skal bli spennende å høre hva du anbefaler, jeg bare vet om to modell som kommer i nærheten men er meget dyrt.

Men disse begge to blir ikke solgt i verken Europa eller USA.

 

Man trenger ikke noe fjernstyring, det er bare at den er nyttig.

Ellers jobber PDAR helautomatisk.

 

Om W-regulator forstyrrer er vel mer avhengig av ladesluttspenningen den er innstillt på.

Ellers er alle (uten unntak) standard-W-regulatorer alt for slapp for å forstyrre på effektiviteten av en slik ekstern regulator.

Forresten er programmet av PDAR akkuart det samme som programmet er på CED-ladere.

Og siden CED og PDAR er mest solgte i hele Europa kan det vel ikke være så meget galt,

som kanskje du ønsker å komme fram med. :smiley:

 

Men jeg få høre.

Mellomtidig svarer jeg på andre spørsmål.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Sikkert er dette en bra produkt og hvort man investerer 2000 i et merke eller 3000 i et annet gjor ikke forskjellen. De som jeg siger er at den regulatoren bor jobbe som alle andre kvalitetsregulatorer (tror jeg ogsaa) alene til aa sorge for rigtig lading. Vis man eksempel har instillt regulator inn paa AGM eller Gel og onsker 100% rigtig ladekurve til dem synest jeg at en regulator av daarlig kvalitet som kjorer med kan ikke vere en bra sak.

:discuss:

Link to post
Share on other sites

Jeg har valgt å beholde den originale interne TRIZ-63 Hitachi regulatoren i min Hitachi LR180 dynamo. Dette selv om jeg har koblet til en PDAR ekstern regulator. Det er flere grunner til dette. For det første slapp jeg å demontere regulatoren. Det er nemlig litt plundrete siden den er en del av børsteholderen. For det andre har jeg da en slapp med fungerende reserveregulator om PDAR skulle finne på å stelle i stand trøbbel.

 

Ulempen med dette er at når PDAR senker spenningen fra 14,7 volt til 13,8 volt, tar den originale regulatoren over og gir meg 14,2V. Akkurat det kan jeg leve godt med, for 14,2V gir da bare 15-20A lading på min 345Ah batteribank, ofte mindre. Og når skjer dette? Så og si aldri. Da må jeg ha ligget med landstrøm hele natten og deretter ta en lang transportetappe på fulladede batterier.

 

Greit å la PDAR alltid gjøre jobben alene, men enda greiere med et sikkerhetsnett i tilfelle nødtilfelle synes nå jeg.

Link to post
Share on other sites

Etter at min 1400amp AGM batteribank har vaert i landstromlading i dagevis og er 100% ladet og jeg kjorer ut i vindstille paa motor er jeg ikke intresert i at 220amp dynamoene mine lar den banken gasse. Kostnaden i aa erstatte den er enorm og vis man foler seg utrygg i den situasjonen med en kvalitets-regulator bor man kjope seg to kvalitets-regulatore.

Redigert av Servicemannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du mener kanskje ikke 1400 ampere batteribank men 1400 Ah batteribank? Det spiller vel nada rolle om dynamoene lader med full ladespenning en stund? Batteriene spiser jo fint lite når de er mette uansett? Spesielt når den innebygde regulatoren er en slappfisk i utgangspunktet? Hadde den vært sprek, hadde jo ikke behovet for en sprek ekstern regulator vært spesielt høyt? Og siden du har startet motoren, har jo starteren forsynt seg av litt strøm. Optima kjørte en test på originale gule Optima AGM-batterier der de kjørte med 15V ladespenning og overladet batteriene helt til det skjedde tilnærmet null mellom hvert måleintervall. Først da avsluttet de ladingen. Dette førte til en dobling av levetiden og gassing var selv med denne spenningen intet problem. Les mer om testen her.

 

Og for min del?

Jeg har en Yanmar-motor som av hensyn til miljø og slitasje setter i gang et 95A elektrisk forvarmingselement i indre kjølevannssløyfe i det jeg starter og ladelampa slukker. I løpet av 4 minutter tomgangskjøring har den forsynt seg med såpass mye strøm at regulatoren slett ikke har lyst til å gå over til vedlikeholdslading med det første.... :-)

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...