Jump to content

Ombygging av dynamo Hitachi 80 A


roaldbj

Recommended Posts

Hei Dere.

Sorry, er på handletur igjen i Tyskland nå, derfor forsinkelsen her.

 

Altså.

Som Ole Petter allerede sa skal selfølgelig verken PDAR eller andre elektronik som ikke er beregnet for slik monteres på en motor.

Heller skulle man helst aldri anbefale å montere noe elektronikk det det er varmt.

Men dette gjelder allminnelig for alt elektronikk.

 

PDAR skal festes på en vegg, helst nærmest mulig dynamoet, men det er ikke plikt.

Man kan godt montere PDAR flere meter bort fra motoren, avgjørende er faktisk bare kabeldiametrene man benytter.

Så er det helt vanlig med installasjon på distanse av 3 til 5 meter bort fra dynamoet.

Bare at kabeldiametren stemmer, og det er vanligvis 2,5mm².

Men ønsker noen nå å overdrive helt da er det bare å øke diameteren, da går også det sikkert helt fint.

 

Tilbake til temperatur.

PDAR er beregnet for temperaturer som herrsker på motorrom.

Dette spiller ingen rolle for virkningen fordi derfor finnes det en ekstra vifte på kjøleribbene av PDAR.

.... bare at ikke jeg har en gang sett at den går.

 

Ikke noe problem.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Jeg traff Gullfisk på Lillestrømmessa i dag og jeg ble den lykkeligere eier av 4 stk dynamostrammere. Jeg viste en til flere deltagerne på Yanmar-standen. De syntes patenten var flott. På svar på spørsmål om hvorfor Yanmar ikke hadde laget noe tilsvarende svarte de at Yanmar ikke forandret på ting som fungerte. Jeg kommer til å bytte selve strammebolten med "sort" bolt som har umbraco hode og større slitestyrke. Rart hvor lite som skal til for å glede en båtmann.

 

dynamostrammer.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Nå er endelig feltkabelen loddet inn på den ene dynamoen. Det har tatt tid. Loddingen er ikke så mye å skryte av, men håper at det virker. Så er det å "gå løs på" den andre dynamoene. Deretter er det tilkobling av PDAR og et ProSplitRT skillerele fra Sterling kjøpt hos Jørg.

 

dynamo_feltkabel.jpg

Link to post
Share on other sites

Et lite tips Roaldbj.

Det ser ut somom loddebolten er litt for liten og kald. Dette vil i så fall fort føre til at prosessen tar litt lang tid, og loddetinnet trekker derfor et stykke opp i kabelen til børsten. Dette er litt uheldig fordi man får en bruddanvisning på et uønsket sted. (Overgang mellom tinn og fleksibel kabel der man har bevegelse / viberasjon). Begynn alltid med å fortinne den ledningen som skal loddes fast, for da trenger denne mindre varme når den skal festes.

Hvis du får opp varmen, lodder du mye fortere med mindre tilførsel av tinn og unngår dette.

Ofte er problemet for liten loddebolt, men det kan være du ikke var tolmodig nok og begynte loddingen før loddebolten var gjennomvarm.

Et triks for å hindre at tinnet trekker opp i kabelen er å kjøle den der den ikke skal loddes, og noen ganger kan man klemme på en griptang på ledningen som absorberer varmen.

Ellers ser det jo veldig fint ut. Lykke til videre.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen takk for tipset. Loddebolten er bare på 100 W - bør jeg anskaffe en atskillig kraftigere lobbedolt til den andre dynamoen? Og hva bør effekten være? Dette er en jobb jeg ikke har tenkt å gjøre så mange ganger. Til venstre på bildet har jeg loddet på en kobberledning. Her hadde produsenten tidligere satt inn en diode med betegnelsen IN5408. Ifølge Ingar har denne hatt en funksjon å "lure" dynamoen til å leverehøyere spenning. Hvor stor effekt har en slik diode?

Link to post
Share on other sites

100 W er litt lite. Hvor kraftig loddebolten bør være avgenger av hvor mye masse og overflateareal man skal lodde på. 250 W regner jeg som et minimum.

Dioden det her er snakk om skal bare lage et statisk spenningsfall, og det går da ikke noe strøm i denne kretsen. Derfor trenger ikke dioden å tåle mye strøm. Normalt benyttes vel en diode på 0,5-2 ampere.

Virkningen er normalt god, men ikke i nærheten av så god den løsningen du får med Sterling regulatoren.

Dette kommer jo av at feltet i dynamoen styres av en logisk krets som tar hensyn til batteriene på en mye bedre måte enn før.

Link to post
Share on other sites

God morgen.

 

Roald.

Her bruker jeg loddestasjon som er justert på 400grader.

Men mobilt bruker jeg også bare 100W og det går ganske fint.

Men nå har man jo kanskje litt mer øvelse.

 

Ellers er det helt riktig som du fikk foreslått allerede.

 

- sjekk om loddespissen er rent, ha bra kontakt og at den er fortinnet.

- OM at loddebolten blir værmt nok kan du gjette.

Den skulle bli så værmt at tinnet smelter med en gang ved påføring av tinn på loddebolten.

Begyner tinnet bare sakte å bli flyttende, da er det vel for lite værme.

Er loddebolten din virkelig o.k.?

 

Som Ole Petter sa allerede synes også jeg at loddingene du har gjort ha vært for kalt.

Dette kaller vi "klistret" lodding, mens tinnet skal flytte både gjennom kablene og på festepunkten.

Forbindelsen må se ut som ens, eller kan dette løse seg senere eller få ikke noe bra kontakt.

 

Hadde jeg vært deg da ville jeg i hvert fall gjøre det en gang til,

slik at lodetinnet få et bra forløp både på kablene og loddekontaktene.

 

Et til.

Jeg anbefaler gjerne bruk av ekstra loddefett. (man bruker bare "mikroskopisk" lite per lodding).

Dette pga. at man ikke kan stole på flussmiddel som noe loddetinn inneholder allerede ved alle anledninger.

 

Rekkefølgen:

- litt (!) fett på kabelen, så fortinner du kablen først.

- litt (!) fett på kontaktet, så fortinner du det.

- litt tinn på loddebolten, at det begynner å danne en liten (!) tinnboble på loddespissen.

- så legger du kablen på kontaktet det den skal loddes på

- og nå "henger" du denne "tinnboblen" på kablen det det er fortinnet,

mens loddebolten "etterfølger" tinnet ned på loddeoverflaten.

 

Du få da se at tinnet både smelter og renner ned, gjennom kabelen og på loddeflaten.

Med det får man både et optisk fint men ikke "klumpete" forbindelse.

 

Forresten:

Ikke "press" loddespissen på verken kabel eller kontaktet.

Bruk loddebolten både kun og liksom man bruker en "tegnefjær".

Ved lodding er det temperaturen som man hovedsakelig bruker for å styre på - flytterettningen av tinnet -

og bare lite "mekanisk" påvirkning for å fordele tinnet.

 

Dette forhindrer også at man få for mye (eller uønsket mye) temperatur på andre deler,

som kanskje ikke skal blir så værmt.

 

Man kan forklare dette ganske dårlig med bare ord, men skulle heller ha sett dette live.

Men du kan jo øve først på noe annet en to tre ganger, slik at du blir mer sikkert.

Da blir det sikkert bra.

 

Ønsker mye suksess.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takk for flott forklaring. Jeg er hjemmom en tur og skal forbedre loddingen før jeg monterer dynamoen. Det gikk litt greiere nå. Jeg har i alle fall forbindelse mellom hvit feltreguleringskabel og den nederste kullbørsten sett ovenfra som vist på bildet. Må nok kjøpe meg en bedre loddebolt. Jeg synes alle fire jeg har er dårlige. Hva er anbefalt sted å kjøpe brukbar loddebolt?

Link to post
Share on other sites

Tja, hva skal man si?

Ikke dyrt, men heller ikke billig.

 

Jeg selv setter pris på at det finnes reservedeler og tilbehør helst for alt.

Det som forstyrrer meg litt på den stasjonen er at Ohlsen ikke tilbyr flere enn disse 2 loddespisser.

Så langt jeg kunne skjønne det i fra websidene.

 

Men hvis du nå ønsker å investere på slik allerede, da skulle det være mulig å få mer ut av det.

Og da hadde det vært dumt hvis man ikke kan kjøpe mer tilbehør,

som gjerne gi mer moro ved bestemmte loddejobber.

 

Hvis du derimot bare tenker på den jobben du skal lodde nå,

da synes jeg at det er litt mye utgift bare for det.

 

Ellers skulle man ikke la veilede seg av digitale temperaturvisninger.

Slik er bra for å orientere seg (f.eks. ved lodding på spesielle elektroniske komponenter) men er skjelden meget nøyaktig.

Dette sugerer presisjon, men tilbyr ikke at man klarer mer enn kunnskapen man har.

 

Sjekk bedre først hva du skal gjøre senere med en slik stasjon.

Skulle du ønske å gjøre mer med elektronik og lodding senere, da lønner seg en stasjon helt sikkert.

Men i så fall kan du også investere mer nå, som er bedre enn å kjøpe noe dobbelt senere.

 

 

....hvorfor komm ikke du på det før jul :confused:

Det kunne også ha vært en fin gave av familien din. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jørg!

Har bare et lite spm som du sikkert tar på strak arm. Jeg dykket ned i båten til en kompis for å se på dynamoen hans - den var nemlig skiftet og ledningene til ladac 1204 klippet bort. Tilkoblingene bak på dynamo var bare merket "1" og "+" - thats it. Han hadde to 16 kvadrat ledninger, den ene fra "1" og den andre "+" - begge direkte inn på batteriets pluss. Den "grønne" 1.5 kvadrat gikk rett på batteriet. Har denne to uttak da? - aner ikke ladespenningen men etter hva jeg har hørt burde det lureste være å få igang ladac igjen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har skjema på den. Men jeg vet ikke hvordan Valeoen ser ut og den er ikke merket på utgangene bak, kun som over - om jeg må modde eksisterende regulator eller fjerne denne helt. Vil ikke lage noe stort unødvendig prosjekt for kompisen min. Hvis jeg vet mer om valeoen så kunne jeg koblet den direkte - selv om det beste (tror jeg) er å benytte ladac only. Høres dette ut som grei skuring? - Hvordan kan jeg teste/måle om 1204 funker på en enkel måte?

Link to post
Share on other sites

Den enkle måten er å ta kontakt med en som selger Ladac og spør om han kan teste den. Noen har et utstyr som de enkelt han gjøre denne målingen med.

 

En ting til du må være obs på er at 1204 er plussregulerende og Valeo som jeg har sett er minusregulerende. I så fall han ikke regulatoren som står på dynamoen brukes sammen med denne Ladac modellen.

 

Det første du gjør er å undersøke (måle) om Valeo er minus- eller plussregulerende hvis du vil bruke begge regulatorene.

 

Det står mange tips i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

supert.. da skal jeg forske litt så jeg er sikker. Vil ikke kameraten min noe vondt ser du :). Skulle "bare" sette inn et bep-rele for han.. men ting dukker opp. Er jo for galt om han ikke kunne bruke den flotte ladac`en i tillegg tenkte jeg da. Vet du om det går an å måle seg frem til om denne 1204 er frisk før men evt monterer? - er den ikke det så dropper jeg hele moddinga i første omgang.

Link to post
Share on other sites

men etter hva jeg har hørt burde det lureste være å få igang ladac igjen?

For min del er det lureste å bruke en Sterling PDAR. :yesnod:

 

Bortsett av det er det ikke noe problem å erstatte hvilken Ladac eller andre som helst med PDAR,

siden PDAR kan

- negativt og positivt induksjon

- regulere enten helt alene, eller paralellt med standardregulatoren som finnes.

 

Det finnes ikke noe en Ladac kan som ikke PDAR kan bedre.

Sånt er det bare.

 

Ang. tilkobling er det riktig som Nemo sa.

Man må først sjekke hva type induksjon dynamoet har (forresten er stortsett alle Valeo negativt).

 

Men ellers og hvis det fantes en Ladac (eller en annen ekstern regulator) fra før,

da blir saken enkelt fordi felttilkoblingen finnes jo allerede. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg om PDAR - har lyst på en sånn selv etter mye informasjon her på nettet.

 

Som du sikkert har lest så jeg denne ligge å slenge når jeg hjalp han å sette inn et bep-rele. Så jeg ble nyskjerrig - 1204 var koblet fra siden dynamo hadde blitt byttet. Det jeg synes er litt rart og som jeg er mest nyskjerrig på er hvorfor to stk 16 kvadrat var satt rett på batteriet. og den dårlige merkingen til disse på dynamo. kun et "1" tall og en "+" samt en grønn umerket rett på batteri? - har denne to uttak? Aner ikke hvor bra den lader, har ikke sjekket enda (da ting ligger). Feilkoblet? - jeg MÅ ha B-, B+, DF+ og D+ for å skjønne noe ser du :) - hva koster PDAR forresten?

Link to post
Share on other sites

Hei Jørg.

 

Tror du har oversett noe her, dynamoen er nettopp skiftet og da er det ikke satt på feltledninger til Ladac på dynamoen.

Hvorfor ble den skiftet? Kan det være at en defekt Ladac har skadet den, for det er mulig ved en feil på Ladac som gjør at spenningen bare stiger og stiger.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, Nemo, en grunn hadde det sikkert.

Men det er ikke sikkert at gamle dynamoet ble øddelagt pga. Ladac,

noen bytter jo bare dynamoet for å øke effekten eller pga. aldren. (...er ikke jeg optimistisk?)

 

Men nå skjønner ikke jeg så riktig.

Finnes det nå nye ledninger på dynamoen, eller ikke?

Spør bare fordi Frederiko sier jo at det finnes rare kabler, eller har jeg missforstått?

 

PDAR koster forresten fortsatt kr. 1900,- inkl. moms.

 

:seeya:

Jørg

 

(er vekk for 20 minutter)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jo, Nemo, en grunn hadde det sikkert.

Men det er ikke sikkert at gamle dynamoet ble øddelagt pga. Ladac,

noen bytter jo bare dynamoet for å øke effekten eller pga. aldren. (...er ikke jeg optimistisk?)

:seeya:

Jørg

 

(er vekk for 20 minutter)

Mener heller ikke at det er sikkert at Ladac er defekt. Men fordi den kan få spenningen til å stige raskt opp mot 17 - 18 V er det viktig å være klar over hva som kan skje med dynamoen i et slikt tilfelle.

Liker også PDAR.

Link to post
Share on other sites

ja litt rare er de :) - hadde det gått kun en 16 kvadrat fra dynamo og inn på batteriet kunne jeg "gjettet" (står et "+" tall ) på at dette var B+ - Det rare er at det går nemlig enda en 16 kvadrat fra dymano og inn på batteri (merket "1") - Why? Så går det en umerket grønn 1,5 kvadrat inn på batteriet - gjetter på at siste umerkede ledning er D+ opp til ladelampe. - har denne to uttak? nekter å tro denne er så fancy - hjelp!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...