Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

14-18 m/s på kryss i nordsjøen i mars - det blir en tøff tur Lanber. Har du vurdert å vente på bedre vær/vindretning?

 

Jeg er glad min Bav 31 bare skal seiles fra Grimsøy og at det enda er 3 uker til seilturen hjem til Oslo. Jeg synes jo Bav 31 ser stor ut når den står på land, men med liten kuling i skagerak tror jeg det blir mye artig sjøsprøyt over dekk og ned i cocpit. ( Så stor er jo ikke båten :wink: )

 

- Den sjøsprøyten som kommer over dekk nå på denne tiden er ikke akkurat svalende og behagelig.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser av både dmi og TV 2 at det blir svært mye vind i dg, helt opp i 18-21 s/m midt i Kattegat, men der skulle vel ikke Lanber. Det blir bedre i morgon og onsdag. Vi hadde nok tatt noen Bayere og ventet, men vi får vente i spenning på rapport nå...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok også slappet av i Skagen til været har bedret seg... Ser ut til å blåse friskt i Skagerak på denne tiden og natten gjennom.. om Lanber legger ut så får han i allefall testet båten og mannskap :sailing:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok også slappet av i Skagen til været har bedret seg... Ser ut til å blåse friskt i Skagerak på denne tiden og natten gjennom.. om Lanber legger ut så får han i allefall testet båten og mannskap :sailing:

 

Det var vel Skagen som var målet for dagen, gikk fra Hals, hvis jeg ikke har tatt feil... Resten av mannskapet skulle komme på i Skagen... Jeg er så forsiktig av meg at jeg hadde nok blitt liggende i Hals til i morgen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke reist med familien fra Skagen til Marstrand verken i dag eller i morgen. Det hadde blitt mye rulling.

Nå er det vel ikke familetur de skal på da ... en svigerfar trenger vel ikke 'familiehensyn' :smiley:

 

To og en halv meter signifikant burde ikke være noe problem det? Om sjøen blir for krapp kan de jo legge seg litt sydover også - få den på bb låring - til de kommer innaskjærs på svenskekysten. Morgendagen over til Marstrand / Göteborg, kvelden og natten oppover 'E18' til Fjällbacka, så over til Arendal - ville vært mitt valg her tenker jeg..

 

(MVH Surprise Besserwisser :wink: )

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dere som har vært her nede før, hvordan er det å gå inn til Læsø i slikt vær? Det må vel være nesten farlig? På mine kart er annløpet nesten rett nord-sør og det er veldig grunt. Er det fare for at en kan subbe nedi rett og slett? Blir ikke helt klok på disse sandbankene, vi kommer nok til å gå laaangt utom alt som ligger grunnere en 5-6 meter, iallefall om det blir noe sjø...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

..............Om sjøen blir for krapp kan de jo legge seg litt sydover også - få den på bb låring - til de kommer innaskjærs på svenskekysten. Morgendagen over til Marstrand / Göteborg, kvelden og natten oppover 'E18' til Fjällbacka, så over til Arendal - ville vært mitt valg her tenker jeg..

 

(MVH Surprise Besserwisser :wink: )

hmmmm....Messerschmitt Surprise....vi kaller den havets 'E6'....... :lol::wink:

 

til Lanber;

hvis du velger o gå in på svenskekysten i kuling....

studer kartet o velg en enkel veg in.......eksempelvis Marstrandsfjorden...rett mot Hätteberget, kommer du in en

bit i fjorden så legger sig sjöen............

 

Dere som har vært her nede før, hvordan er det å gå inn til Læsø i slikt vær? Det må vel være nesten farlig? På mine kart er annløpet nesten rett nord-sør og det er veldig grunt. Er det fare for at en kan subbe nedi rett og slett? Blir ikke helt klok på disse sandbankene, vi kommer nok til å gå laaangt utom alt som ligger grunnere en 5-6 meter, iallefall om det blir noe sjø...

hvis du velger o stanne i Danmark (vestlig vind eller nordl vind) håll dig lengs Jylland...

du har flere havner o velge mellom.....Saeby,Fredrikshavn(sör fergehavnen) osv opp til Skagen....

du kan gå emellan Fredrikshavn o Hirsholm,men studere kartet.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Steike søkke for et vær!

Har erfart at 18hk er puslete i kuling og direkte farlig lite for havne manøver.

 

Vi er nå i Fredrikshavn, været dro på et hakk ekstra etter Læsø fyr....og nei vi gikk godt på innsiden. Lars hos LP sa det var helt trygt å gå på innsiden, endel kortere og mer i le av været.

Båten var dårlig vasket fra LP, den er nå skinnende ren! Innvendig er det nysnø over hele innredningen. Det gikk heftig for seg! Ikke at bølgene var så store, det vare bare så krappe og kort imellom. Marsjet på 2,5 knop ei stund der.

 

Nå skal jeg ta meg en Tuborg til å skylle ned aquaviten med, så er det i køya!

 

Skagen i morgen!

 

PS Noe som vet om hvem som hentet en B44C fra LP idag?

Link to post
Share on other sites

Skal ikke skryte på meg å ha overlevd en naturkatastrofe her når det gjelder uvær og bølger, det var langtfra det. Båten oppførte seg eksemplarisk. Tok sjøen kontant og uten avslag.

Svigerfar sa han ville snudd hadde det vært sjarken hans vi var ute i.

 

Problemet med bølgene i så grunt farvann er at frekvensen går opp. De kommer tettere og er brattere, det ble my stamping. 2,5m signifikant betyr i praksis at hver 7 bølge er vesentlig høgere. Det var de. Godt kona ikke var med, da tror jeg entusiasmen for seilbåt livet ville fått seg en knekk. Skjønt, ho har vært ute i dårlig vær før og det finnes ei en bedre båt til bølger enn en med mast og kjøl.

 

a

Link to post
Share on other sites

Skjønner det var en strevsom tur i de bølgene som fort dannes i dette grunne farvannet med den vinden en har/hadde.... Det ser ut som nordavinden skal fortsette i dag og i morgen, men torsdagen er det meldt sønnavind av bris styrke og regn, et lavtrykk kommer inn fra vest..... Da er det en mulighet for kryssing... ellers så er det jo en mulighet å seile over til Sverige og følge kysten nordover, blir noen lengere men en seiler jo litt beskyttet for vær og vind.... kuling med 3-4 grader i luften og i sjøen er ikke direkte varmt og behagelig selv om man er rimelig godt kledd.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Følger deg spent Lanber. - Hyggelig å høre at nyanskaffelsen står til forventningene hva gjelder seilegenskaper. Gleder meg som en unge til å hente min egen !

 

 

( :wink: - Så får du heller bare akseptere at motoren ikke er perfekt, men det var jo ei heller mulig å oppgradere på 31 foteren)

Link to post
Share on other sites

Har erfart at 18hk er puslete

 

Ja det er.

Har vært debattert mange ganger her.

Skal du basere deg på å motre litt, er 25 kh det minste på en sånn båt.

Jeg har 17 hk på 32 fot/4.5 tonn og det er alldeles for kleint.

Med kuling i trynet kommer jeg ikke av flekken. Da er det bare å seile.

Link to post
Share on other sites

Mener det samme.

Dersom jeg er i 'transport modus' - dvs har vært så teit at jeg har avtalt å være et bestemt sted til en bestemt tid (lærer aldri det der. Seilbåt og faste klokkeslett hører rett og slett ikke sammen!) - og (selvfølgelig) har mye vind rett i trynet - setter jeg storseilet med påkrevd antall rev og motrer 15-20 grader på vindretningen. Hjelper utrolig både på fart og komfort i båten å falle av de 15-20 gradene.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Mja, er det så ille med 20 hk på en 31 foter altså. Jeg har argumentert for at det er nok på en Hanse 320, ser at mange velger 350en også med denne motoren, jeg har likevel valgt 30 hken. I starten var det ikke et valg på 320 med større motor, men det er det blitt nå. Jeg tror fortsatt at jeg hadde valgt 20 hk hvis jeg valgte 320en. Det er jo svært få båter i denne størrelsen med større motor enn 20 hk?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har 19 hester VP i min B32 på ca 4 tonn. Min er faring er at dette holder stort sett på denne båtstørrelsen. Har testet båten med kuling midt imot og holdt en marsjhastighet på mellom 4-5 knop (det var ikke bølger av det store slaget - det må innrømmes). Syntes ikke det er så ille, men det er klart at under slike forhold er ikke flere hk å forakte. Likevel, med hånden på hjertet, har jeg faktisk ikke savnet større motor i noen særlig stor grad. Blåser det mye bruker jeg alltid seilene. Jeg syntes uansett det blir veldig huskete med motorgange i litt vind og bølger.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...