Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Nå skal ikke jeg svare for Lotus, for det ser det ut som han klarer selv. Vekt og pris ser ut til å være et par ulemper.

 

Dessuten, selv om man drar om bord en skilletrafo og jorder primærsiden til landjord: Det kommer jo strøm ut av den andre enden også. Det er da det begynner å glippe for meg. En skilletrafo er i utgangspunktet en elektrisk dubeditt som leverer i forholdet 1:1. Altså klipper man i praksis landjorden på inngangen til primærviklingen. Sekundærsiden blir som om man sitter som en fugl på ledningen. Alstå holder man i en virksom leder (fra sekundærspolen) med den ene hånden og holder en ledning i den andre hånden og slenger andre enden i vannet, hva skjer da? Noen som kan svare meg på om pacemakeren min stopper?

 

Om jeg forstår innlegget ditt korrekt skjer det ingen ting med pacemakeren din. (Her oppfatter jeg at du tar tak i den ene faselederen fra skilletrafoen med den ene hånden og putter den andre hånden i sjøen)

Link to post
Share on other sites

Her har jeg tegnet inn landstrøm, combi inverter med powershare rele og strømagregat inkludert automatisk veksling mellom landstrøm og aggregat. Alle automater skiller mellom overstrøm og jordfeil. 10 mA vern for våtsone. Skal man ha inverter shore brake på bad, byttes RCD-3 med RCD-4

Electrolyseblokker for beskyttelse mot DC potensial på land. Potensialovervåkning. Det kan også monteres AC overvåkning på landstrøm som varsler jordfeil på land.

 

Kan du forklare, med ord som tante Agathe og en vanlig båteier med kontoristbakgrunn hva disse tingene er (jeg som elektronikk/dataingeniør trenger også forklaringen):

 

- combi inverter

- powershare rele

- shore brake

- Electrolyseblokker

- RCD-3, RCD-4

- Potensialovervåkning

 

Og hva kan en kutte ut dersom en ikke har 230volt agregat ombord?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Se mitt svar til frøken fryd

Ser den muligheten JRK. Men det viktige da, er vel at chassis på alle forbrukerne er koblet sammen? Å koble dette videre til en jordplate under båten har vel ingen betydning? Og jordfeisbryteren på sekundæren vil vel heller ikke ha noe å si? Det er vel selve sikringen på sekundeæren som vil løse ut med kortsluttning fra chassis på en forbruker en fase og kortsluttning fra chassis på en annen forbruker den andre fasen?

 

Men nå ropes det at det er leggetid borti her, så :sleep: :sleep:

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

-Hva skjer når nøytral og jord har samme potensialet fra land?

Her skjønner jeg ikke helt hva du mener. prøv å forklare litt mer. Tenker du nøytralleder som en av faselederene? Da kan du ihvertfall ikke kople jord til midtuttaket på skilletrafoen.

Det er vel ikke akkurat uvanlig at jorden har samme potensiale som nøytral, altså har man L, N og G. Da vil jording av trafoen medføre at det trekkes strøm fra jordkabelen og at inngangsimpedansen på trafoen blir halvert, stemmer ikke dette?

 

-Hvorfor lar du jorden flyte slik? For meg blir ikke dette noe jord...

Grunnen for at alle forbrukere i båten skal koples sammen er at man kan tenke seg at en av fasene kan kortsluttes i varmtvannstanken og den andre i batteriladeren. da vil denne sammenkoplingen av jord sikre at inntakssikringen løser ut. Om du ikke hadde hatt denne jordledningen kunne disse to jordfeilene ha medført potensialforskjell og fare for strømstøt. Det er ingen vits i å ha jordfeilrele på utgangen av skilletrafoen da det ikke er mulig for strømmen fra en skilletrafo og gå andre steder en tilbake til trafoen og summen gjennom jordfeilreleet vil alltid være null uansett hva som skjer. (Vel det finnes en mulighet og det er at sekundær og primærviklingene kortsluttes, mens trafoen forøvrig virker som den skal. (Da drar du faktisk landstrømmen inn i båten, som om ikke skilletrafoen hadde vært der), I min egen båt har jeg faktisk et eget jorfeilrele for denne hypotetiske feilen også))

Hva med å jorde trafoen på sekundærsiden istedet, da vil jordfeilbrytere på sekundær siden fungere og. Å la jorden flyte er neppe etter boken.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars H.

 

En Combi Inverter, er en kombinert inverter og batterilader. Den fungerer slik at så snart ekstern 230 volt koples inn begynner den å virke som en batterilader og når denne spenningen forsvinner virker den som inverter og den produserer 230 volt AC fra batteriet. I koplingskjemaet til Ole Petter mangler imidlertid tilkoplingene til batteriet.

 

Dette systemet som Ole petter skisserer her er nok et meget bra, men litt for kostbart system for de fleste. (kom gjerne med en pris Ole Petter)

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke akkurat uvanlig at jorden har samme potensiale som nøytral, altså har man L, N og G. Da vil jording av trafoen medføre at det trekkes strøm fra jordkabelen og at inngangsimpedansen på trafoen blir halvert, stemmer ikke dette? Joda derfor må du ikke kople midtutaket til jord i dette tilfellet.

 

Hva med å jorde trafoen på sekundærsiden istedet, da vil jordfeilbrytere på sekundær siden fungere og.

Nei, for all del da drar du jord ombord og da vil du kunne få ett korrosjonsproblem om andre båter har jordfeil

 

Å la jorden flyte er neppe etter boken.

Er litt i tvil om bøkene sier noe om dette? Problemet er jeg ikke finner noen omtale av jord der det er installert skilletrafo. For meg virker det som at har man først skilletrafo kan man glemme jord, men jeg finner det ikke skrevet svart på vitt i noen publikasjon eller i foskriftene.

Link to post
Share on other sites

Ola Normann har vært på meg igjen, han er jo i full gang med bygging av ny båt og har snakket med den pensjonerte elektrikkeren i båtforeningen, de har kommet frem til dette utkastet:

 

stroem_forslag.jpg

 

Som dere ser har han ikke bestemt seg for om han skal gå for skilletrafo eller galvanisk isolator, noen som har kommentarer til utkastet?

Link to post
Share on other sites

Omtrent midt på planskissen står det "Landstrøm/generator". Dersom dette kan forstås slik at det benyttes 220 volt generator ombord mener jeg at "en eller annen" bestemmelse krever lokal jord (dvs Dynaplate eller tilsvarende). Det er i alle fall ganske vanlig at fritidsbåter med fabrikkmontert generator ombord også har lokal jord.

Link to post
Share on other sites

Å la jorden flyte er neppe etter boken.

Er litt i tvil om bøkene sier noe om dette? Problemet er jeg ikke finner noen omtale av jord der det er installert skilletrafo. For meg virker det som at har man først skilletrafo kan man glemme jord, men jeg finner det ikke skrevet svart på vitt i noen publikasjon eller i foskriftene.

Med skille trafo lager di et "IT nett" i båten og da skal det være beskyttelsesjord som er tilkoblet sekundær siden.

 

Du har beskrevet hva som skjer ved første jordfeil i dette nettet og det er riktig. Det vil ikke bli farlig berøringsspenning i det tilfelle. Så kommer jordfeil 2 og da betrakter man dette nettet i forhold til jordfeil som et TT nett. Strømmer her vil ligge på 2 til 20 A. Med 10 A sikring vil man ikke tilfredstille utløsetid på en slik løsning. Da må det være jordfeilbryter.

 

Bestemmelser om dette finner du i NEK 400.

Link to post
Share on other sites

 

Ola Normann har vært på meg igjen, han er jo i full gang med bygging av ny båt og har snakket med den pensjonerte elektrikkeren i båtforeningen, de har kommet frem til dette utkastet:



Synes som Ola Normann har meget god oversikt..Men les gjerne Roalds kommentar også. Synes Ola Normanns forslag er det beste som er presentert så langt. Om båtplassen skal ha noen form for anbefaling til sine medlemmer, bør man kanskje diskutere og kladde videre på akkurat dette forslaget.
Link to post
Share on other sites

Har flyttet over mitt spørsmål fra "Kjøp skilletrafo nå" og til denne tråden. Ikke noe poeng i å ha to tråder gående om det samme.

 

Alternativet (1-4) må tilfredsstille følgende vilkår, verste mulige uheldige omstendiger samtidig:

* Ikke mulig å få strømstøt ved samtidig å ta i i v.v.tanken (dvs. utstyr tilkoblet sekundærsiden, og som ikke er dobb.isolert) og motoren (eller deler som er koblet mot sjøen)

* Ikke mulig for badende å få strøm i seg.

* Spenningen kobles ut ved feil i v.v.tanken.

* Tæringsproblem så godt som eliminert.

 

Tilføyet:

Det er mulig at ikke alle skilletrafoer har midtuttak på sekundærsiden (så vidt jeg husker). I så fall blir valget nr 1 eller 4.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig Zach.

 

Jeg oppfatter den andre tråden til å omhandle valg av skilletrafo (dvs pris/egenskaper osv). Det finnes masse ekspertise på dette med strøm (landstrøm) her på baatplassen, men for oss stakkars enkle sjeler som ønsker oss et sikkert, enkelt og ikke minst lovlig system er det ikke lett å henge med i junglen.

 

For min egen del vil jeg helst unngå bruk av jordplate da båten ligger ute hele året, og jeg er veldig lite lysten på å borre hull i skroget under vannlinja.

Link to post
Share on other sites

Synes som Ola Normann har meget god oversikt..Men les gjerne Roalds kommentar også. Synes Ola Normanns forslag er det beste som er presentert så langt. Om båtplassen skal ha noen form for anbefaling til sine medlemmer, bør man kanskje diskutere og kladde videre på akkurat dette forslaget.

 

Hulda liker ikke å koble 220 V jord til motorblokka. Jeg kommer til å lage lokal jord via anodene på båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...