Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Jeg vil mene at det må være bedre å benytte midtpunktet som jord enn en av fasene. Med midtpunktet som jord, jordet i dynaplate el. så kan man benytte jordfeilbryter. Om man jorder den ene fasen så vil det etter mitt syn ikke ha noen hensikt med jordfeilbryter. Får man da en jordfeil på den fasen som ikke er jord, men som representerer en overgangsmotstand som ikke er stor nok til å løse ut sikringene så kan man for risikere fare for både liv og brann.

Link to post
Share on other sites

Hei ok67.

Begrunnelsen din synes jeg høres veldig fornuftig ut. Hvis det er slik som du sier, så kan vi dermed komme opp med den tredje varianten om en jordfeilbryter på begge sider av skilletrafoen.

 

På den annen side har Victron allerede lagt den ene fasen til jord og samtidig puttet en jorfeilbryter på sekundærsiden. Siden Victron er en stor produsent av skilletrafoer for marint bruk, må man jo anta at de vet hva de gjør?

Link to post
Share on other sites

På den annen side har Victron allerede lagt den ene fasen til jord og samtidig puttet en jorfeilbryter på sekundærsiden. Siden Victron er en stor produsent av skilletrafoer for marint bruk, må man jo anta at de vet hva de gjør?

Nå er vel de fleste sider av problemet med skilletrafo drøftet, men likevel er ikke alt like klart. Jeg vil si at det er en skikkelig god jobb du med flere har gjort her.

 

Systemet som du her beskriver er jo et TN system og der brukes også jordfeilbrytere. Med et lite anlegg i båt spørs det om vi får samme utløsing ved jordfeil. Dette er sikkert testet, så kanskje DSB har svaret.

 

Har sett på normen NEK 400. Den omtaler skilletrafo i 400-4-41 kapittel 413.5. Der er nevnt anlegg med og uten jording av sekundærside. Det er en del ting man skal ta hensyn til der som ikke er så klare at jeg kan si at "dette er måten å gjøre det på". Har du tilgang på normen vil det kanskje avklare noen spørsmål. Hvis ikke kan jeg se om noen kan scanne aktuelle sider for meg, har ikke scanner selv.

Link to post
Share on other sites

For å unngå stor skilletrafo med varmedannelse hadde jeg i min enkelthet forestilt meg en løsning slik Zach viser i innlegg #244 og montere separat Dynaplate for lokal jord bare til varmtvannsberederen. Det vil si i tillegg til den Dynaplaten jeg allerede har for lokal jord. Inntil det kommer frem en løsning som vurderes som bra vil jeg imidlertid avvente montering av skilletrafo og benytte lokal jord uten skilletrafo.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfatter normen er ikke det et akseptert alternativ å ha 2 jordingssystem i båten. Her blir det da et fra land og et med skilletrafo. Det kan gå bra om man bruker utstyret selv, men det skal jo også være sikkert om andre beruker båten som gjerne ikke har god kunnskap om strømfare.

Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfatter normen er ikke det et akseptert alternativ å ha 2 jordingssystem i båten. Her blir det da et fra land og et med skilletrafo. Det kan gå bra om man bruker utstyret selv, men det skal jo også være sikkert om andre beruker båten som gjerne ikke har god kunnskap om strømfare.

Mulig det kan oppstå ulikt "spenningsnivå" (eller hva jeg skal kalle det) mellom de to jordingssystemene. I så fall må jording via dynaplaten brukes som jord for hele anlegget ombord.

 

Tilføyet 10:40

Da må man være obs på at anlegget ikke uten videre kan brukes når båten står på land. Må i så fall kunne velge inn landjord via f.eks. en bryter, men kan glemme å slå på/av - alt etter som, og ingen god løsning.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfatter normen er ikke det et akseptert alternativ å ha 2 jordingssystem i båten. Her blir det da et fra land og et med skilletrafo. Det kan gå bra om man bruker utstyret selv, men det skal jo også være sikkert om andre beruker båten som gjerne ikke har god kunnskap om strømfare.

 

Hva gjør at det ikke er et akseptert alternativ med 2 jordingsystem

 

Jeg er blandt de som er helt grønn(gartner :wink: ) når det gjelder strøm.

 

Zach's forslag er det eneste jeg er i nærheten av å forstå og velger foreløpig å forholde meg til det, med jording på sekundærsiden ifølge blissx alt. 3.

 

Tenker da å benytte et 6A kombivern og ha lader og bereder på sekundærsiden. Stikkene til disse monteres på innsiden av benkene (ikke synlig).

 

På primærsiden monterer jeg et 10A kombivern før trafo og et 10A kombivern før landstrøm. Kontakter fra landstrøm monteres der jeg har behov inne i båten og merkes med 'Land'.

 

Når jeg tar båten på land løser jeg ut kombivernet før trafoen og benytter bare landjord.

 

Regner med at jeg har smurt smør på flesket nå, men vil smøret og flesket reagere farlig sammen? Eller er det andre ting som er feil med denne tankegangen?

Redigert av HÅP (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For å unngå stor skilletrafo med varmedannelse

 

jag har en 'stor' skilletrafo beräknad för 16A in...som jag belaster med 'vv-beredern,laddarn, + ev annet 220utstyr

ombord........

 

skilletrafon har en vifte som går igang hvis den skull bli för varm...den går ikke igang.

det sitter oxo en sikkring som stenger hele trafon hvis trafon m vifte i gang skulle bli för varm!

 

beror givetsvis på hur mye sekundärbelastningen er men hitills har jag ikke fått igang viften en gang!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Mulig det kan oppstå ulikt "spenningsnivå" (eller hva jeg skal kalle det) mellom de to jordingssystemene. I så fall må jording via dynaplaten brukes som jord for hele anlegget ombord.

Mener det samme som deg spesielt ved jordfeil. Problemet med felles jord er at med skilletrafo skal både fasene og jord være adskilt ellers er vel hele gevinsten med skilletrafo borte.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Ja da er nok du rimelig godt sikret. Med vifte og automatikk, hørtes det jo riktig flott ut. Du vet ikke hvem som har levert denne eller pris?

Selv har jeg en 2 KVA som er sikret med 10A, kan aldri huske at den heller har gått varm, men den står i et stort fint stålskap

jo, jag kjöpte av Odelco !

 

www.odelco.se

 

ring eller skriv til Peter på Odelco....så kan han ge svar hur dette skall kobles in.

 

min er 115 el 230 IN / o 230 UT

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Så nettopp på Odelco. De har en modell med betegnelsen 3563-ITV36 på 16 A til SEK 7 000, er kapslet og har mykstart. Med dagens kronekurs må vel det kanskje være blant de bedre kjøpene? Modellen 3563-ITV36MT har mulighet for å veksle mellom 115/230 volt inn og 115/230 volt ut. Dette må jo være en drøm for de som har importert båt fra USA med 115 volt anlegg ombord. Vekta er ikke så verst: 27 kg. Jeg antar at jeg anskaffer denne - noe avhengig av diskusjonen på denne tråden fremover.

 

Her finner man forøvrig manualer til den typen som Gunga Din har: http://www.victronenergy.com/isolation-tra...a-3600va-7000va

Det er mulighet for minst tre former for kobling av jord ifølge manualen. Jeg ser at trafoen lages av et nederlandsk firma.

Link to post
Share on other sites

Kopiert fra "Kjøp skilletrafo nå?":

 

Farco AS (se nærmere kommentar fra Farco under det "gamle" emnet).

 

En annen fordel med Victron skilletrafo som bør nevnes er den såkalte soft-start. Denne forhindrer at raske sikringer ryker i det man plugger seg til landstrømmen.

Det er tre størrelser å velge mellom:

 

1800 Watt Kr. 4 442.- +mva.

3600 Watt Kr. 6 143.- +mva.

7000 Watt Kr. 9 356.- +mva.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil tro at prisen på Victron skilletrafo må kunne senkes noe. Odelco tar SEK 7000 for 16 A (3600 W). Vekta er jo helt til å leve med 24 kg for 32 A. Jeg sjekker nå om Seatronic kan levere Victron skilletrafo. Dersom man går inn i manualen til Victron skilletrafo (både 16 A og 32 A) er det forskjellige måter å koble jord fra land via skilletrafo til båt.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Stakkars den båteieren som er gartner, kondittor, kontorist, mao, alt annet en høyskoleingeniør med spesialfelt elektro, elektronikk, fysikk, kjemi og jeg vet ikke hva. Selv er jeg "vanlig" ingeniør (pensjonert nå) med kunskaper innen elektronikk/data, så jeg klarer å følge med litt.

 

Jeg har skilletrafo i båten, men er ikke 100% sikker på om den er koblet opp helt optimalt. Og det gjelder hvordan koble FRA trafoen og videre. Inn til trafoen mener jeg at alt er klart. De to "varme" 230volt lederne rett inn til trafoen (via softstartanordning), og landstrømslederen kuttet like før trafoen. Sikringene og jordfeilbryteren på land tar seg da av eventuelle kortsluttninger og overledningninger i min kabel og sekundærvikling av trafoen.

 

Dermed vil vel utgangen av trafoen fortone seg som et eget og helt lokalt kraftverk montert ombord i min båt, uten å vite noe som helst om det er generert fra et fossefall, et atomkraftverk eller et eller annet norsk/svensk/dansk nettverk? Så, da er det vel å velge hva slags fordelingsnett en vil ha lokalt, IT-nett, NT-nett eller hva? Og hvordan sikre dette slik at det ikke fører til problemer for hverken folk eller propell?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I innlegg #201 i denne tråden er det en henvisning til Herbern marina hvor det fremgår at man enten må benytte "Zink-saver" eller skilletransformator når det benyttes landstrøm.

I en artikkel fra teknisk avdeling i den svenske kryssarklubben, se her: http://www.sxk.se/tekniska/btf/el/landans.pdf , opplyses det at anskaffelse av Zink-saver er som å kaste penger på sjøen. "Enligt expertis jag konsulterat är en s.k. ”Zinksaver” (galvanisk isolator) bortkastade pengar. En ”Zinksaver” skyddar inte mot de spänningsskillnader som är vanliga i svenska hamnar."

Er det noen som kjenner til oppbygningen av sinkbeskytteren? Vil den hindre krypstrømmer i mV området?

Er det noen som har en kommentar til opplysningen i innlegg #124 hvor Calder påpeker at det er forskjell i grenseverdi for jordvern i Europa og USA. I Europa er grenseverdien 30 mA (den verdien jeg har i egen båt), mens den i USA er 5 mA?

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg laget et koblingsskjema (føl deg fri til å kalle det hva som helst).

 

Tenker da å benytte et 6A kombivern og ha lader og bereder på sekundærsiden. Stikkene til disse monteres på innsiden av benkene (ikke synlig).

 

Når jeg tar båten på land løser jeg ut kombivernet før trafoen og benytter bare landjord.

 

Gidder noen å kommentere hva som er feil/evt. riktig?? Og om det i det hele tatt er mulig å gjøre det slik?

 

Trafoen er innbakt. Det eneste jeg vet er at det gård jordleder inn og jordleder ut, og jeg går ut fra at den er forskriftsmessig.

 

 

 

stroem.jpg

Link to post
Share on other sites

Sorry HÅP, skjemaet ditt var greit, men hva er inni kombivernet og hvordan er trafoen koblet? Er jord inn koblet til chassis, midtuttak eller hva? De samme spørsmålet om sekundærsiden.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...