Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg fisker med litt forskjellig. Er jeg ved sjøen bruker jeg slukstang eller dorg. Fisker som regel fra båt. Drømmer tilbake til sommer med midnattsol, og ligger og drar sei eller makrell, for så å steike fisken, spise den med ferske poteter og en iskald pils  :confused:.

 

Eller prøve etter sjø-ørrett med fluestang eller "amerikaner". Finner jeg ei lita elv prøver jeg ørretten med fluestanga, meitefiske, eller spinner. Mulighetene er mange.

 

Vi har noen gamle dreggevinner (tror jeg det skrives) som er arva etter bestefar. Har tatt noen bra mjøsørretter med dem.

 

Nei, nå finner jeg fram pilkeutstyret og stikker en tur på isen.

 

Ha en fin helg !

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Fiskar ofta när vi seglar utomskjäers eller över til Danmark/Norge

 

då er det släpdörj som gäller en eller to, med paravan !

 

Då kan man göra fast dörjen i aktern o när makrillen hugger kommer den

automatiskt opp till ytan o er lett o dra in!

 

paravanen har oxo fördelen att jag kan ha to ute samtidigt, de drar ut åt varsitt håll!

 

har även ett par spinnspön ombord (stanger tror jag det blir på norsk!)

men då får det bli fra svaberg! litt jobbigt o kasta fra sejlbåt, mycket o trassla in sig i  :confused:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg var ganske ivrig med å fiske de første årene med båt. Jeg fisket med bunnsnøre, stang osv. Men resultatet var alltid magert. Kjøpte så garn. Da ble det fangst, tang, tare kråkeboller og en skjelden gang en liten fisk. Og mye arbeid var det med det garnet, det skulle settes ut, taes opp (tidlig på morgenen) og så skulle det renses.

 

Men neste gang jeg skal trekke garn, tror jeg det blir storfangst. Da har nemlig garnet stått på bunnen av en fjord ved Risør i over 10 år! Mistet det nemlig der da jeg skulle trekke det og linen røyk! Det var vel like godt, - jeg fikk jo aldri noe særlig fangst. Men det var det med å finne det igjen da, jeg drar jo kun på svenskekysten i ferien.

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

:smash:

Her i troms bruker vi Juksa. Det er et rekkemontert jul "Snelle" med 3-400m nylon1,20, 4-5stk gummimakker størelse 5.0 + Svenskpilk på 750gr. Det er den mest brukte metoden med snøre.

Har nettopp kommet i land etter 6 timer med juksa fiske. Resultat 20 kg torsk + 7 uer.

Skal til lofotfiske en uke (hobby tur) der juksa fisket er stort etter Skrei!!

Link to post
Share on other sites

litt jobbigt o kasta fra sejlbåt, mycket o trassla in sig i  :lol:

Heisan*

Tror Du har missforstått noe her Gunga  :smiley: Du trenger jo ikke KASTE når Du fisker i fra båt  :smash:

 

Jeg for min del har små havfiskestenger på ca. 7 fot, og en gammel Abu Ambassadeur snelle. Og snøret slipper jeg selvsagt bare rett ned :smiley: (At jeg omtrent aldri får noe, er en annen sak  :smash:)

Link to post
Share on other sites

Heisan*

Tror Du har missforstått noe her Gunga  :smiley: Du trenger jo ikke KASTE når Du fisker i fra båt  :smash:

 

Jeg for min del har små havfiskestenger på ca. 7 fot, og en gammel Abu Ambassadeur snelle. Og snøret slipper jeg selvsagt bare rett ned :smiley: (At jeg omtrent aldri får noe, er en annen sak  :smash:)

Nejda Jonny!

 

har to kastspö som vi säger o ett havsfiskespö, litt kortare med 'Ambassadeur' det er ok o

ha i båten, men då får man ligga still !

 

kastspöna ägnar sig bettre i land eller i en båt utan rigg  :lol:

 

men mest dörjar jag, vid utomskjärsseglingar! alltid godt med nyfångad makrell

o en kall Carlsberg!

Link to post
Share on other sites

:smash:

Her i troms bruker vi Juksa. Det er et rekkemontert jul "Snelle" med 3-400m nylon1,20, 4-5stk gummimakker størelse 5.0 + Svenskpilk på 750gr. Det er den mest brukte metoden med snøre.

Har nettopp kommet i land etter 6 timer med juksa fiske. Resultat 20 kg torsk + 7 uer.

Skal til lofotfiske en uke (hobby tur) der juksa fisket er stort etter Skrei!!

Juksa er det vi kaller "djupsnik". (Enten med stor svenskepilk eller blylodd. Kjært barn mange navn)

 

En annen "snik" er "rundsnik" som består av et snøre på 30 - 40 meter, sammenknyttet; Så en opphenger med gummifisk (eller -mark) for annenhver meter; Vi legger et rør på ca. 4 meter tvers over båten og lar snøre gå gjennom dette (mesteparten av røret stikker kun ut på den ene siden av båten, og er bøyd litt bakover ytterst). På motsatt side av røret (ved den korte enden inne i båten) haler vi i snøret;  (Båten går med 1-3 knops fart) Etterhvert som vi haler inn og tar av fisk, glir snøret inn i røret og ut i sjøen og drages av strømmen bakover. Meget effektiv redskap i sei-stimer f. eks.  Men det er vel ikke så mange som bruker slik redskap i dag, eller?

 

Er det noen som har erfaring med oterfjøl fra båt i sjøen?

Link to post
Share on other sites

Juksa er det vi kaller "djupsnik". (Enten med stor svenskepilk eller blylodd. Kjært barn mange navn)

En annen "snik" er "rundsnik" som består av et snøre på 30 - 40 meter, sammenknyttet; Så en opphenger med gummifisk (eller -mark) for annenhver meter; Vi legger et rør på ca. 4 meter tvers over båten og lar snøre gå gjennom dette (mesteparten av røret stikker kun ut på den ene siden av båten, og er bøyd litt bakover ytterst). På motsatt side av røret (ved den korte enden inne i båten) haler vi i snøret;  (Båten går med 1-3 knops fart) Etterhvert som vi haler inn og tar av fisk, glir snøret inn i røret og ut i sjøen og drages av strømmen bakover. Meget effektiv redskap i sei-stimer f. eks.  Men det er vel ikke så mange som bruker slik redskap i dag, eller? ...........

Meget interessant, Marwin! Dette er jo rene "juksamaskin"! Forstår også prinsippet, men lurer på en ting. Hva med lodder? Vil ikke rundsnøret bare drive i vannoverflaten når båten går i 1-3 knops fart? Det må jo være noe som "drar" snøret ned i dybden - for sei er vel ingen direkte overflatefisk?  :drink:

 

Ellers er jeg meget glad for at noen endelig snakker om fisking! Fint avbrekk fra all diskusjon om tekniske detaljer og motorteori!  :smash:

 

:drink:  :smash:  :cheers:

Link to post
Share on other sites

litt humor i fiskepraten..

På hedemarken er det ikke uvanlig å jakte ( ! ) gjedde med hagle. Når gjedda står i sivet ved bredden av mjøsa, kan en velrettet hagleladning slå den i svime så den flyter opp. To av nabogutta tok meg seg AG `en på gjeddejakt. Da de satte i gang med relativt lange automatserier, var det ikke lenge før lensmannen var på plass.

 

Ellern nevner Martin Scanke noe i boka si om fisking med håndgranater. Passe tunge, synker raskt. Reine dypvannsbomba...

 

Mine fiskeeventyr begrenser seg til fangs av egen og andres joller... Så jeg håper Walter_S og andre kan komme med tips og råd til en rookie på området. Så en kar som solgte fersk småtorsk på brygga i Oslo i går. Fikk nesten vann i munnen...

 

Suzuki

Link to post
Share on other sites

Meget interessant, Marwin! Dette er jo rene "juksamaskin"! Forstår også prinsippet, men lurer på en ting. Hva med lodder? Vil ikke rundsnøret bare drive i vannoverflaten når båten går i 1-3 knops fart? Det må jo være noe som "drar" snøret ned i dybden - for sei er vel ingen direkte overflatefisk?  :headbang:

 

Ellers er jeg meget glad for at noen endelig snakker om fisking! Fint avbrekk fra all diskusjon om tekniske detaljer og motorteori!  :headbang:

 

:headbang:  :headbang:  :headbang:

Njaa... Juksamaskin haler juksa (eller djupsnik) opp og ned; Rundsniken går rundt i ring bak båten. Beregnet på stimer som går i overflaten. Men jeg vet at enkelte satte inn små "bly-svivler" på snøret mellom krokene, for å få den til å gå litt dypere.

Kan tenke meg at dette må være fin redskap for makrellstimer, bare bytt krokene til riktig type og størrelse...

Glemte å ta med en detalj i beskrivelsen: Enden av den lille delen av røret (som er inne i båten), er utformet som en kule (med hull i) slik at krokene ikke hengte seg fast i inngangen til røret...) Vil anta at hansker er nødvendig....

 

Dessuten hører jeg til den kategorien som synes at fisking er en del av båtlivet, så diskusjon om type kroker osv. er ok mellom all teknikken her. Enig!

Link to post
Share on other sites

:headbang:

Hei Jensen_fra_vest!

Det vi kaller" seihjul" er ei stor snelle med sveiv, 40-50 cm i diameter, solid festet på et stativ eller rett på rekka, 2-300 m solid sene, et høvelig antall svirvler, nederste del kaller vi ei "snik", et antall kroker med gummimark ( røde, hvite eller gule) festet innpå med  spesielle løkker (fungerer som fortøm) nedover med en favn mellomrom, og helt nederst et 3/4 eller 1-kg jernlodd (alt etter dybde og strømforhold). Vanlig redskap både for proffe og hobbyfiskere her i Midt-Norge. Virker beskrivelsen kjent? Flere som bruker lignende? Kjært barn kan ha mange navn!

mvh

JanS

Joda, redskapen er mye brukt her i Rogaland.  Mange "gamle" som bruker det her. Nå som alle skal ha så flotte båter er det det til nøds en får ta med en fiskestang om bord i båten. Det er ikke noe for meg. Må ha en båt med stort selvlensende uterom som jeg kan ha fisk, krabber, teiner, garn og andre redskaper på uten at noen får anfall av den grunn. På en slik båt er redskapen du beskriver brukbar.

Link to post
Share on other sites

Rundsniken går rundt i ring bak båten. Beregnet på stimer som går i overflaten.

Har sett yrkesfiskerne montere noen store gule trinser på overbygg og master ved makrellfisket.  Har ikke sett hvordan de bruker dette i praksis, men antar at snøret går i en rungang hele tiden.  Fisken blir vel kanskje avkroket automatisk også for alt det jeg vet. Er ikke dette i prinippet samme metoden?

Link to post
Share on other sites

Har sett yrkesfiskerne montere noen store gule trinser på overbygg og master ved makrellfisket.  Har ikke sett hvordan de bruker dette i praksis, men antar at snøret går i en rungang hele tiden.  Fisken blir vel kanskje avkroket automatisk også for alt det jeg vet. Er ikke dette i prinippet samme metoden?

har oxo noterat detta, skulle vara kul o se någon bild hur detta funkar i praktiken

eller noen skiss!   Atomdörj tror jag det kalles, eller er jag ute o cyklar?

Link to post
Share on other sites

Har sett yrkesfiskerne montere noen store gule trinser på overbygg og master ved makrellfisket.  Har ikke sett hvordan de bruker dette i praksis, men antar at snøret går i en rungang hele tiden.  Fisken blir vel kanskje avkroket automatisk også for alt det jeg vet. Er ikke dette i prinippet samme metoden?

Det du beskriver der, er mye brukt på makral fiske. Det er juksemaskiner der bliver programeret til å kjøre X antall meter ut og inn. Krokene går gjennem en "trakt" på turen inn, så fisken fjernes fra kroken der. Ofte er der 2 eller 3 juksemaskiner der jobber, det bedste er hvis maskinerne kjører i utakt, dvs. at en kjører inn mens en annen kjører ut, da følger fiskestimen båten. De gule hjul er monteret "høyt og lavt", for å få plass til så lange liner som muligt.
Link to post
Share on other sites

Hva med agnfiske da? Min gamle far gjorde det alltid stort med sniker han. Egnet med makrell.

 

Noen som har gode/dårlige erfaringer med det?

 

Og hva med agnet? Var en som påstod overfor meg her for litt sida, at det burde nærmest være mest mulig berdervet. Noe min far ikke samtykker i. Han har alltid brukt makrellen fersk, eller mest frosset da, selvfisket selvsagt.

Når den er (halv)frossen er den forresten enklere å skjære passelige stykker av, og også lettere å egne med.

 

Snik = Lodd i bunn, så sene med kroker, så nylonstau, opp til ei vinne, som deretter festes i ei blåse.

 

Ved bruk av fiskestang, er jo en metode å ta kroken av en passelig tung svenskepilk, og henge den på som lodd, og så ha 3 - 4 kroker med agn på oppforbi. Og så fiske med dette på vanlig måte, rykkvis og opp og ned på de forskjellige dybder.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Det var voldsom fiskeinteresse her. Kanskje jeg skulle forsøke meg igjen til våren? Kasteslukstangen ligger i båten, og i boden her hjemme har jeg liggende en diger snelle jeg en gang overtok fra min nå salige svigerfar. Har aldri forsøkt snellen, - hva heter en slik sak, den er vel 30 - 40 cm i diameter og stangen ca. 100 cm?

 

Bilde

 

Kanskje en får mer fisk med mer profft utstyr?  :sailing:

 

Lars H.

Link to post
Share on other sites

Hva med agnfiske da? Min gamle far gjorde det alltid stort med sniker han. Egnet med makrell.

 

Noen som har gode/dårlige erfaringer med det?

 

Og hva med agnet? Var en som påstod overfor meg her for litt sida, at det burde nærmest være mest mulig berdervet. Noe min far ikke samtykker i. Han har alltid brukt makrellen fersk, eller mest frosset da, selvfisket selvsagt.

Er ikke så ivrig med sniken selv men guttungen har 2-3 snik snører stående ute omtrent til enhver tid om sommeren. Det skaffer oss mye god fisk, spesiellt torsk. Men som med all annen stasjonær fiskeredskap er det viktig å sette den på rett plass. Det kan bli en del prøving og feiling før man finner de gode plassene. Jeg har også hørt den teorien om at mer eller mindre bedervet agn fisker best men det har jeg ingen tro på, hverken på snik eller i teiner. Ikke prøv å servere fisken noe du ikke ville ha spist selv  :smiley:
Link to post
Share on other sites

Hei igjen. ......... Kasteslukstangen ligger i båten, og i boden her hjemme har jeg liggende en diger snelle jeg en gang overtok fra min nå salige svigerfar. Har aldri forsøkt snellen, - hva heter en slik sak, den er vel 30 - 40 cm i diameter og stangen ca. 100 cm? Bilde....Lars H.

Dette er et juksehjul, Lars H - skal du selge de (ser at du har 2 stk)? Synd å la det samle støv i boden.... :lol: ...har du dekksbeslagene også?

 

:smiley: Walter_S

Link to post
Share on other sites

Dette er et juksehjul, Lars H - skal du selge de (ser at du har 2 stk)? Synd å la det samle støv i boden.... :lol: ...har du dekksbeslagene også?

Tror nok ikke det er til salgs, får vel heller børste resten av støvet av det og få laget meg et festebeslag som jeg mangler. Får lese lengre oppe i tråden om bruk og kroksystemer. Og nei, - jeg har bare ett, det du ser under er kanten av en plastbøtte med en blå bærepose for søppel!  :lol: :lol:

 

Bilde

 

Lars H. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Lars.

Det utstyret DER skal du ta godt vare på!!!! Navnet på den er "Blue Sea Reel" og ble produsert av Asbj. Hørgårds Fiskeredskapsfabrikk (Stingsildas "far") i Trondheim. Prisen på Blue Sea Reel tror jeg var nærmere 3000,- kroner på slutten.

Jr. Hørgård (sønn, ung økonom...) solgte fabrikk, navn og rettigheter til div andre (utenlandske) fabrikker for noen år siden, dessverre. Trist skjebne for den flotte fabrikken! (Jeg jobbet der i perioder under utdannelsen, og laget bl.a. egen tilpasset splitkein-stang med "Marwin" på...).

Dessuten: Det fiskeutstyr det står "Hørgård" på i dag, er produsert andre steder!

Jeg har 2 stk av samme utstyr montert i båten (avtagbar) + en lignende redskap uten stang men med "vabein" (rulle). Med 120-sene, 5-6 "opphengere" og et spesiellt utformet blylodd, raser 200 meter sene ned til ueren på rekordtid! (Det går ut så fort at hvis det er leirbunn, må jeg sliite loddet løst fra bunnen før jeg begynner "å hile" (dra 8 -10 meter sakte opp og ned).

Opphengere kan være så mangt: Gummimark, gummifisker, "skjeiser" (liten blank skjei på enkel krok) osv. Men den desidert beste, tror jeg er Hørgårds Steinfluelarve! Tror ikke den lages lengre, men hvis noen har den i dag, kjøper jeg gjerne!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...