Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Lager kokt torsk og rogn i dag https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/smash.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":smash:" border="0" alt="smash.gif" /> Gleder meg!!!

Hei Marwin!

Seibiff m. løk her! - og av resten (fikk 14 sei i dag) lager jeg seikaker..........hmmmmm  :flag:

:flag:

 

Vanligvis pleier jeg å pilke etter torsk - men treffer jeg på seien (sånn som i dag) så bruker jeg vanlig "hekle" med 90m / 0,9mm snøre og 6 oppheng = 3 gummimakk og 3 blanke. Grådig gøy å dra inn når du har 3 sei, hver på rundt 1 kg ++, på snøret.  :flag:  :flag:  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det bare jeg som fisker, her?  :smiley:

 

Idag var det T-skjorte-vær på sjøen og fiskelykken ser ut til å holde. Fikk en lange på 1,5 kg og en flott torsk på 2,7 kg.   https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/smiley.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":smiley:" border="0" alt="smiley.gif" />

 

Langen var det "spenst" i, en skikkelig "fighter"! - Man kjenner melkesyren når man sveiver inn en sånn en fra 60m. dyp.  :flag:

:lol:

 

Skitt fiske!

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Flotte bilder, Walter_S!

Lange er en ypperlig matfisk, på  høyde med de beste ( som f. eks. Johnnys breiflabb, også med DEN sausen!) Lange var min salig fars favorittfisk, og den skulle helst kokes fersk med lever og rogn, eller nysaltet ( natten over) med bacon eller spekk. Rart å tenke på at i mine guttedager gikk breiflabben til guano, eller ble hivd på sjøen igjen. Man hadde hørt om at det fantes enkelte raringer inni byen som spiste denne stygge fisken!! Min far var litt eksperimenterende av seg, så en dag ble en breiflabb behørig tilberedt, og du verden som den falt i smak! Det samme skjedde med steinbit og rognkjeks. Men fiskerkollegene ristet på hodet og uffet seg.

Ja - slik var det den gang - -

Men kveite og uer var faktisk festmat i fiskeværene i Trøndelag i gamle dager. og det har etterhvert fått sin renessanse, heldigvis!

Skitt fiske , Walter!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

...... Lange var min salig fars favorittfisk, og den skulle helst kokes fersk med lever og rogn, eller nysaltet ( natten over) med bacon eller spekk. .......

Takk for tipset, JanS! Da har jeg gjort riktig. Har saltet den og skal bli middag i morgen! Gleder meg. En annen ting som jeg har lagt merke til, ved langen. Den er så lett å rense / sløye. Gyllende ren inni og helt uten lukt!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

JanS: Hvordan tilbereder du ROGNKJEKS??? Fra guttedagene husker jeg at vi fikk endel av det slaget i kilenota, og at den ble kokt i en stor gryte og gitt til grisen... :smiley: Uer spiste vi mye av hjemme, men alltid saltet. Først i de senere år har jeg fått den stekt, og DET var en kulinarisk opplevelse!

Lange og brosme: Kan jeg behandle dem likt? (Steke / koke?)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har vaeret vaert for daarlig til fiske i sommer?? Savner fortsatt kommentar paa tilberedning av lange og brosme....  :-)

Lange tilbereder jeg på samme måte som torsk! Bilde Legger den i salt over natten og trekker den dagen etter. Har smeltet smør, poteter og gullerøtter til. Smaken er veldig lik torsk, men den er mye fastere i fisken.

 

jibb

Link to post
Share on other sites

Lange er en ypperlig matfisk, på  høyde med de beste

Helt enig, her i huset er lettsalta Lange vår favoritt når det gjelder fisk. I hvert fall i henhold til kjerringa, jeg holder en knapp på Breiflabben, men de er så gode begge to, men har så forskjellig smak og tilbehør, at det er ikke så enkelt å sammenligne.

 

En annen ypperlig matfisk er Brosme. Den er enda litt fastere i fisken, enn langa, men er forøvrig ganske lik. Både Lange og Brosme bruker vi å ha enten lettsaltet, eller røykt. Er snadder begge deler.

 

Når vi spiser den lettsalta, har vi stekt løk, smeltet smør, stekte baconbiter og gulerøtter (eller gulerotstuning) til. Løk, smeltet smør og bacon, er her et must. Det samme når den er røykt, men da varierer vi det av og til med å ha hvit saus til, og det er bare kjempegodt.

Link to post
Share on other sites

Seijulet har mange navn, i hvertfall tre. I nord fra lofoten og til russegrensa heter det "ILE" da med jernlodd uten dregg nederst og flere gummikroker oppover. Uten dregg for da kom redskapen under f.eks. seistimen.

Samme julet men med pilk eller det som er mest brukt i hvertfall tidligere "SVENSKEPILK" blir kalt for "JUKSA" brukes for å fiske etter torsk.

Har brukt alt dette da jeg har fisket proffesjonelt både i lofoten, troms,og finnmark i slutten på sytti tallet. Ble til og med arrestert av russerne da vi fisket med flyteline i varanger. Men det er en annen historie.

 

Reidar

Link to post
Share on other sites

Prøv å fyll brosmefileten med litt laks. Bruk et godt fiskekrydder og la det ligge et par timer. Legg det så i en ovn på 200 grader og la den ligge der til den er ferdig (avhengig av tykkelsen men ca. 20-40 min). La den heller ligge litt for kort en litt for lenge sånn at saftigheten i fisken bevares. Kan serveres med div poteter f.eks bakte- eller båtpoteter. Asparges, hjerteskjell, blåskjell og scampi kan også brukes som tilbehør. Saus etter smak og behag.

 

Samme kan også brukes med lange. Bruk gjerne bare den tjukkeste delen (loinsene) av fileten. Bukkjøttet kan du ta i panna dyppet i litt mel og krydret med sitronpepper. Snadder.

Link to post
Share on other sites

Fisker endel med havfiskestang og bruker 2 speed snelle, bruker da nesten alltid glidetakkel og sirkelkrok med makrell eller sild som agn.

Fiskedypet er for det meste dypere enn 150 meter, dregger da med en 7,5 kilos Bruceanker fra Biltema..

Dregger på 150m! :eek: Du har vel da automatisk anker vinsj? :fishing:
Link to post
Share on other sites

Dregger på 150m! :flag: Du har vel da automatisk anker vinsj? :cool:

Kjører dreggen opp med 6-7 fart og etter at dreggtauet er strekkt ut bak båten slepper eg ut en blåse festet i en sjakkel som er skjakklet inn på tauet. Blåsens motstand i sjøen fører den bakover til den stopper i dreggen. Og da kjettingen veier 12 kg og dreggen 7,5 kg henger dreggen alltid pent under blåsen.

Kjettingen er festet i det nedre festet på dreggen og eg bruker 1 el.  2 strips for å feste kjettingen til dreggens øvre feste, da er det ingen problemer med at dreggen sitter fast, stripsene ryker før tauet.

Bruker 25 m 14 mm synketau nederst og 600 m flettet flytetau øverst, har dregget på 230 meter på denne måten.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

I stedet for å lage en ny streng, tar jeg opp denne...

LITT O.T. ?? :rolleyes:

I går kveld begynte jeg å få problemer med autopiloten... Hadde vært ute og fått 10-15 middager med torsk; Det er ikke lov å "prekevere" (sløye) fisk i båthavna (forståelig nok), såh jeg kjørte "dead slow" tilbake mens jeg sløyde fisken ombord... Men hver gang jeg skulle stikke kniven i et av beistene, skjente båten ut til styrbord :eek::eek: HVER gang!! :crazy:

Etter endel fundering og prøving, oppdaget jeg årsaken (fesken va jo dau for f..n!) : Fluxgatekompasset er montert rett under "sløyebenken", så hver gang stålet kom nær, slo kompasset ut, og båten likeså SELVSAGT :blush::lol::lol:

 

Tillegg for å ikke være FOR OT.: Hadde vært ute for å prøve fisket flere dager uten å få noe; "Dødt hav", tenkte jeg. Men så begynte jeg å dorge LANGS marbakkene (lett med en god plotter) og til slutt fant jeg hvor fisken sto; Det som overasket meg var at det nesten ikke var NOE å se på loddet.. :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Har du ikke kniv i rustfritt stål ?

<{POST_SNAPBACK}>

Jooa, det står "rustfrei" på kniven, men kompasset slo ut læll!! Annen legering enn "vanlig" kanskje?? Har brukt den i flere år og det er ikke antydning til rust på den...

Eller kanskje (pokker å) var det klokka mi som påvirket kompasset?? :eek: Skal sjekke.

Anyway, kommer ikke til å oppbevare noe av metall under sløyebenken nei!!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

jeg kan trygt anbefale selv lysende (agn) spesielt til lange på natt fiske, det fungerer ut merket, jg regner med du mener selv lysende gummi makk å slanger ??? jeg tar av trebel kroken på pilken å setter på en fortom på ca 50 cm av 1,20mm tykkelse, trer på en selv lysende slange på ca 15 cm å knyter en sirkel krok str 6.0 i enden, forer så den med hel makkrel helst pir og slipper ned på dype 200m++ tok en lange på 22,5 kg i fjor på det takkelet der, bevis finnes på sarpsborg havfiske klubb .com under skryte bilder

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...