Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Fisker vel ikke så mye, men fanger en god del krabber med teiner. Bruker sammenleggbare teiner som ikke tar mye plass i båten og synes disse er effektive nok. Disse teinene fås i mange båtbutikker, men her kjøper jeg som regel teinene hos Europris - de har ofte slike teiner til ca. kr. 30,- pr. stk (synes faktisk at det er veldig rimelig).

Link to post
Share on other sites

Dette er nytt land for meg! Hva egner du disse med? Får du annet enn krabbe i dem? Setter du blåse på hver, eller binder du flere sammen til EN blåse? (Dumme spørsmål?) :rolleyes:

Jeg agner med fisk (ja jeg fisker så pass at jeg får til agn) og bruker for så vidt den fisken jeg får. Får normalt bare krabber i teinene. Bruker vanligvis hvite plastkanner (5liter) som jeg får tak i på en bensinstasjon (tror det ofte er kanner for kondensfjerner). Merker teinene med navn eller båtnummer (mener at dette er påbudt?). Bruker som regel en "blåse" for hver teine, men jeg ser at det er mange som hekter flere sammen (de har vel da funnet en bra krabbeplass). Sjekk for øvrig med nærmeste "blåskjellkontroll" (næringsmiddeltilsyn) om det er tilrådelig å spise krabber. Denne kontrollinstansen finnes også på internett.
Link to post
Share on other sites

I følge Miljøkrim 2-3/2002 link:http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljokrim/magasinet/2002-2-3/page12.html

 

Det er forbudt å fange hummer på annen måte enn med teiner. Det er således ikke tillatt å fange hummer ved dykking.

Faststående og drivende redskaper skal være merket med eierens navn og adresse.

Link to post
Share on other sites

Bruker for det meste stang med dertil egnet tilbehør både fra land og fra båt, er jo noe avslappende med det å sitte nappe i snøret, roen, forventningen, :headbang:

Ja, avslappende er tingen for oss som bare fisker litt. Om sommeren når det virkelig er blitt varmt, kan du agne snøret tidlig om morgenen, kaste det ut i vannet og feste det til stortåa. legge deg bakover på dekket/soldekket og nyte den oppstigende sol - det er virkelig avslappende (og da håper du ofte at fisken ikke biter - og det gjør den ofte ikke om sommeren). Og er du heldig så våkner du ikke før kapteinen (den bedre halvdel) kommer med morgenkaffen
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg agner med fisk (ja jeg fisker så pass at jeg får til agn) og bruker for så vidt den fisken jeg får. Får normalt bare krabber i teinene.

Tror det var Motordoktoren som en gang nevnte at han la agnet i en liten gjennomhullet beholder i teina. Slik at krabbene ikke kunne spise opp agnet, men at "lukten" av agnet lurte krabbene inn....

Spiste forresten sjølfisket torsk og rogn i går. NYYYYDELIG mat. (Sofaen var god å finne etterpå! Rene sovemedisinen!!) :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja, takk for alle svar!

 

Det jeg er mest interesert i å fange er oppgitt fra mest interesert:

 

1. Kveite

2. Steinbit

3. Torsk

4. Breiflabb

6. Lange

7. Seil/ Lyr

8. Uer

9. Makrell

10. Sild

 

Ellers vil jeg gjerne ha tips om hvilken utstyr man har best erfaring med for å fange overnevnte fisk.  :seeya:

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Vi fisker kun med juksahjul, agnet er gummimakk. Av nevnte fiskeslag er det bare

breiflabb og sild vi ikke har fått på dette utstyret! Kveita var et beist som vi ikke fikk

ombord. Hadde 100-snøre på.  :flag:

 

Angående åpent versus lukket hjul: - Vårt hjul er den åpne løsningen. Når vi slipper

ut snøret, bremser vi litt etter en stund for å unngå at hjulet spinner rundt etter at

svenskpilken har nådd bunnen og snøret stoppet. Da unngår vi "snurr". Sveiver opp

et par meter og låser hjulet. Fisker deretter for hand til det biter på.  Holder fisken/

snøret stand by til vi har fått sveivet inn eventuelt løst snøre, og drar så opp middagen

med hjulet. Har nesten aldri snurr på snøret med denne metoden.

 

Som alternativ til svenskpilken bruker vi av og til "jarstein". Tror jarstein er et nordnorsk

uttrykk, men er ikke sikker. Våre er laget av ulike tykkelser av armeringsjern som er kappet

og påsveiset ring i enden for feste av snøre. Da blir vekta så stor at du raser forbi småfisken

og når ned til de større fiskene uten å ha snøret fullt av småsei etter 10 meter.

 

Skitt fiske!  :smash:

Link to post
Share on other sites

Ja, takk for alle svar!

Vi fisker kun med juksahjul, agnet er gummimakk. Av nevnte fiskeslag er det bare

breiflabb og sild vi ikke har fått på dette utstyret! Som alternativ til svenskpilken bruker vi av og til "jarstein". Tror jarstein er et nordnorsk uttrykk, men er ikke sikker. Våre er laget av ulike tykkelser av armeringsjern som er kappet og påsveiset ring i enden for feste av snøre. Da blir vekta så stor at du raser forbi småfisken

og når ned til de større fiskene uten å ha snøret fullt av småsei etter 10 meter. Skitt fiske!  :blush:

Breiflabb er vel lettest å få på spesielle garn, sild fisker jeg mye med sildehekle (se lengre opp i strengen).

"Jarstein" heter vel egentlig "Jarnstein" (jernstein), og er (var) et spesiellt formet støpejernslodd. Mangel på slikt lodd de seinere år, har vel ført til at en bit armeringsjern er blitt brukt.

Link to post
Share on other sites

Breiflabb og garn ja....Jeg kjøper Breiflabb direkte av de lokale reketrålern her jeg, de får alltid breiflabb i reketrålen sin. Denne kjøper jeg for 60 kr.- kiloen.

 

Hadde en flott breiflabbmiddag senest sist fredag. Kjerringa stod for stekinga av selve breiflabben, mens jeg laget sausen. Sausen bestod av Toro sin Bergenske Fiskesaus som basis. Hadde selvfølgelig en god ekstra klatt med meierismør oppi, en god del fløte , salt og pepper. Samt masse ferske reker som jeg hadde oppi rett før servering. (Rekene skal nemlig ikke kokes i lag med sausen, da blir de nemlig seige, kun trekkes. Dette ble selvfølgelig servert med poteter og rifla gulerøtter. Og en god hvitvin til drikke.

 

Bedre fisk enn breiflabb eksisterer ikke. Et slikt måltid som dette, glemmer man ikke i hasta. Ikke jeg i hvert fall. Vi hadde gjester til denne middagen, som aldri hadde smakt breiflabb før. Dette er etter min mening både bedre og mer eksklusivt enn den fineste indrefilet  :blush:

Link to post
Share on other sites

Har nettop fotært et godt måltid med selvfisket torsk, flekt og saltet i 4 timer, lufttørket i 3 døgn og røkt i eget røkeri. Dette sammen med godt følge i glasset er NYYYDELIG!!!! Fisket foregår med juksahjul, av den innebygde typen, og i området Solbergfjord - Dyrøysundet - Faksfjord i Troms(sjøsatte 31. Mars)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...