Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

:smiley: Ser at det er bilde av juksahjul her. Alle som har prøvd å fiske med et åpent hjul (som avbildet) har erfart at med en gang fisken biter, blir det vase på nylonsnøret, hjulet danser rundt mens snøret ikke går ut like fort. Forb... ergelig å "greie avvelen" som det heter i Troms ,mens fisken biter. Har selv hatt et hjul av samme type, og fikk først et meget godt forhold til det ETTER AT JEG SPIKRA DET FAST I GARASJEVEGGEN!!!! Kjøp heller et lukket juksahjul (det er de som koster 2-3000 kr). Blue sea reel koster 1100 + stang.
Link to post
Share on other sites

DRØMMEFANGST!! Ikke akkurat noe å dra inn på solsenga akterut :-)  Ikke vil jeg ha tatt den opp på håndsnøre heller. Hansker, klepp og kniv er obligatorisk hvis det er sjanser på å få noe slikt! OG stoor snelle med brems.

 

Fisker-venner: Nå er torsken på vei inn for å gyte.... Det betyr stimer med sild, rogn (nam-nam) og mye liv i sjøen.

Skitt fiske!

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Er ikke så ivrig med sniken selv men guttungen har 2-3 snik snører stående ute omtrent til enhver tid om sommeren. Det skaffer oss mye god fisk, spesiellt torsk. Men som med all annen stasjonær fiskeredskap er det viktig å sette den på rett plass. Det kan bli en del prøving og feiling før man finner de gode plassene. Jeg har også hørt den teorien om at mer eller mindre bedervet agn fisker best men det har jeg ingen tro på, hverken på snik eller i teiner. Ikke prøv å servere fisken noe du ikke ville ha spist selv  :smiley:

 

Det eneste som fungere i hummerteiner er fisk som har lagt noen dager

Link to post
Share on other sites

I hummerteiner bruker jeg saltet fisk siden jeg ikke får så mye krabber da (krabbene er MYE mer kresne på maten enn hummeren).

 

En fisker jeg kjenner bruker også det, men han bruker så lite salt at du lukter på flere mils omkrets når han skal ut. Godt med hummer får han også. Veldig godt faktisk.

Link to post
Share on other sites

Tips til makrellfiske: Er du lei av å dorge etter makrellen? Ta med kjøttkvernen til mor, dra opp et par makreller, kjør de i kverna og over ripa med massen og du vil få en positiv overaskelse.

Bare vær sikker på at makrellen er i nærheten.

Dynamitt er jo også et godt alternativ hvs du har en stor familie  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tips til makrellfiske: Er du lei av å dorge etter makrellen? Ta med kjøttkvernen til mor, dra opp et par makreller, kjør de i kverna og over ripa med massen og du vil få en positiv overaskelse.

Bare vær sikker på at makrellen er i nærheten.

Dynamitt er jo også et godt alternativ hvs du har en stor familie  :yesnod:

 

Bare pass på at det er dypt nok ellers kan du få deg en opplevelse for livet.

:smiley::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å prøve ut en del gummimakker. Kjøpte noen som ligner på fisk, men har til nå ikke akkurat bitt imponert! :yesnod: Nå vet jeg at amerikanerne har brukt gummimakker av forskjellige slag i mange år og jeg har et spørsmål, hvilke er best her i Norge? :smiley: Ellers har jeg brukt de fargete makkene som følger med hekler/ harper sammen med sølvskje, men tenkte meg å prøve noe nytt! :yesnod:

 

Det jeg har hatt mest lykke med når det kommer til fisk er de som ligner på blekksprut og forniklete sluker!  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg ser det er interesse rundt temaet "fiskehjul" - eller hva dere velger å kalle det. Opp gjennom årene har jeg registrert at det er interresant å å holde seg til lokale navn - så dette redskapet har jeg så mange navn på at jeg ikke gidder å grave i langtidshukommelsen.

For de av dere som har forsøkt å dra en ti-kilos torsk opp fra 100 meter, antar jeg det er lett å forstå hvorfor vi bruker fiskehjul - eller de som har fått full pakke med ti-kilos sei på 150 meter, forstår også at stangsneller er rett og slett for tung å hanskes med. Dette er kanskje ikke et problem sør for Stadt?

 

"Rundsnik" eller "runddorg" eller hva dere velger å kalle det, er svært effektivt på makrellen. En utligger for å sørge for at snøret ikke fikler seg inn i seg selv er tilstrekkelig, og fart!!! Makrellen er ekstrem når det gjelder aktivitet på kroken, så de som ikke vil ha århundrets floke på snøret sitt - de drar fisken raskt inn.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tenkt å prøve ut en del gummimakker. Kjøpte noen som ligner på fisk, men har til nå ikke akkurat bitt imponert! :yesnod: Nå vet jeg at amerikanerne har brukt gummimakker av forskjellige slag i mange år og jeg har et spørsmål, hvilke er best her i Norge? :smiley: Ellers har jeg brukt de fargete makkene som følger med hekler/ harper sammen med sølvskje, men tenkte meg å prøve noe nytt! :yesnod:

 

Det jeg har hatt mest lykke med når det kommer til fisk er de som ligner på blekksprut og forniklete sluker!  :smiley:

 

Er forskjellig til hvilket fiskeslag og når på året.

Til makrell har jeg absolutt best erfaring med rød gummimakk.

Link to post
Share on other sites

.

For de av dere som har forsøkt å dra en ti-kilos torsk opp fra 100 meter, antar jeg det er lett å forstå hvorfor vi bruker fiskehjul - eller de som har fått full pakke med ti-kilos sei på 150 meter, forstår også at stangsneller er rett og slett for tung å hanskes med. Dette er kanskje ikke et problem sør for Stadt?

Tror du er inne på noe vesentlig her.  Her i Stavangerområdet er vi ikke så altfor godt vandt med hverken 10 kilos det ene eller andre, bortsett fra et og annet slumptreffet da.  For min egen del sverger jeg til stangfiske.  Blir litt mer utfordring da.  Nå er tiden inne for ferdatorsken, så da kan det vel kanskje bli litt "Lofoten-stemning" på "Boknahavet" også.

 

Bruk agn når det er vankelig å få opp fisk.  God makrell, gjerne hengt på gummimakkene, eller et slepetakle med noen delikate bukremser på.  Ikke bruk gammel harsk markell.  Fisken liker denne like lite som du selv.

 

Til slutt, ikke rør fiskesnøret eller kroker dersom du har diesel på fingrene. Da får du garantert ikke fisk på en stund.  Fiskene har utrolig god luktesans.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Da jeg gikk i 9'ende klasse på barneskolen fikk jeg en Torsk som veide over 20 kilo (vekta gikk bare til 20  :confused:). Tok den fra båt med ei lita stang med lukket haspel. Snøret var beregnet for fisk på 5 kg. Brukte nesten en time på å få den opp (var redd snøret skulle ryke).  Det var stor stas da vi kom på land og kunne vise fangsten. Torsken rakk meg opp til skuldrene. Det er den største fisken jeg har tatt inne i en fjord.  

 

Desverre minket det på torske bestanden etter at en fabrikktråler hadde vært på besøk i fjorden noen ganger. Nå er det stort sett mindre fisk der, men vi håper at storfisken kommer tilbake igjen.

Link to post
Share on other sites

Ja, takk for alle svar!

 

Det jeg er mest interesert i å fange er oppgitt fra mest interesert:

 

1. Kveite

2. Steinbit

3. Torsk

4. Breiflabb

6. Lange

7. Seil/ Lyr

8. Uer

9. Makrell

10. Sild

 

Jeg prøver nå ut en gummimakk som ligner en slid med masse glitter inne i. Det virker som en herdet geleklump egentelig som man stikker inn en krok med blyklop øvert. Mulig at jeg ikke forklarer dette på en god måte, men er det noen som forstår hvilken jeg snakker om og har noen erfaringer med dem? :confused:

 

Ellers vil jeg gjerne ha tips om hvilken utstyr man har best erfaring med for å fange overnevnte fisk.  :cool:

 

Det er en som har en slogan som sier "Always think like a fish, no matter how corny it gets!"! Am I getting there? I feel pretty corny when I go out of fishing sports shop, and take a look at the hooks that I've bought. :flag:

Link to post
Share on other sites

Silde-hekle, også kalt "Tyttebær-hekle" (8 - 10 enkel-kroker med en lite rundt, rødmalt blylodd på, total lengde 4 meter) er fin å fiske etter sild med... Ganske tynt snøre forresten. Datt en gang borti en stim med det vi kaller stokk-makrell (stor makrell)  med dette utstyret; Fisk på alle kroker, men de hadde laget så mye floke og knuter på hekla, at jeg måtte kaste den etterpå :confused:

 

I båthavna blir vi sjelden TRODD når vi forteller om hvor STOOOR fisk og fangst vi har tatt....  Etter en to-timers fisketur i fjor, fant jeg ut at det var best å stoppe ved klubbhuset i båthavna og åpne bagasjerommet på bilen for å vise fangsten til "gubban" som satt å løy om gamle tiders bragder...  Det var litt lurt, for den største torsken var på 12 kg, den største seien på 8 og totalt veide alt sammen ca. 40 kg. :flag: :flag:

Kunne selvsagt ikke dy meg fra å ljuge litt jeg også: "Jeg hadde selvsagt tatt denne fangsten så fort, fordi den fantastiske EchoPilot-en hadde vist meg hvor de største fiskene stod...." (Eneste båt der som har slikt instrument montert.) Det verste var at de TRODDE meg!! (De hadde jo sett "beviset!)  :cool::lol:  

Men må innrømme at det var litt av en jobb å få opp fangsten med en håndholdt båtstang på vel en meter og snøre nr. 60. Til våren blir det lettere, for da har jeg monter 2 stk. Blue Sea Reel på båten...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jo jo  men se her da  :headbang:

 

Fikk kjempekveite på stang

I over en time måtte Gunnar Lothe kjempe for å få kveiten på 75 kilo opp i båten.

Det er avisen Firda som i dag forteller om Gunnar Lothe og kveiten. Søndag var han ute og fikset i havet utenfor Bulandet i Askvoll

 

 

- Den beit på ein pilk på mellom 130 og 140 meters djupne. Først stod snøret bom fast, og så kjende eg noko som drog mot i seige, lange drag. Då forstod eg at eg endeleg hadde fått storkveita på kroken, seier Lothe til Firda.

 

I en hel time jobbet han med å få opp rusken, mens svetten silte. Den 180 centimeter lange kveiten fylte hele dekket på den 26 fot store båten

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Savnet absolutt juksa i lista. :headbang:

 

Det er i alle fall det vi mye godt bruker etter storsei og ditto torsk nordpå.

Vil ikke kalle dette dorgeutstyr, da man normalt ligger i ro med feks en kilos svenskpilk på enden av en serie makker.

 

skal ut og lete etter skreien til helga, UANSETT!

s

Link to post
Share on other sites

Savnet absolutt juksa i lista. :cryin:

 

Det er i alle fall det vi mye godt bruker etter storsei og ditto torsk nordpå.

Vil ikke kalle dette dorgeutstyr, da man normalt ligger i ro med feks en kilos svenskpilk på enden av en serie makker.

 

skal ut og lete etter skreien til helga, UANSETT!

s

Juksa ER tatt med! :headbang: (Det samme som jeg kaller "djupsnik") Forøvrig mitt favoritt-redskap!! :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Vel, ikke ta det til Deg det om Blårussen da......Men det er jo liksom blitt et skjellsord for grådige næringslivstopper det da vet Du  :blush:

 

Hvor kjøpte Du "hjulet" Ditt da Baat Guru, og husker Du hva det kostet??

 

Det verste er jo at jeg er helt enig når det gjelder blåruss selv om jeg er ferdig på NHH til høsten. Er vel om mulig mer skeptisk nå enn før  :nonod:

 

Mener jeg kjøpte hjulet enten hos Nestun Fiskeredskaper (nå konkurs) i Bergen eller på Norsk Fletteri i Bergen. Tror det var på Norsk Fletteri.

 

Har hatt et mindre hjul før da med vanlig sen. Dette synes jeg funket dårlig. Senen hoppet hele tiden av og laget ball. Når jeg kjøpte den nye hjulet ble jeg anbefalt å gå for noe slags svart, tynt tau og det fungerer mye bedre. Har selvsagt vanlig sen nederst for ikke å skremme fisken.

 

Hjulet er fint det, men jeg må si at jeg heller hadde brukt pengene på en vanlig rigle for å hale makrell/pale og en ordenlig pilkestang for å pilke bunnfisk. Synes hjulet blir litt mye bal + at det lager masse vibrasjonslyd når motoren går på tomgang.

 

Tror prisen var ca. 1500.

Link to post
Share on other sites

:blush: Ser at det er bilde av juksahjul her. Alle som har prøvd å fiske med et åpent hjul (som avbildet) har erfart at med en gang fisken biter, blir det vase på nylonsnøret, hjulet danser rundt mens snøret ikke går ut like fort. Forb... ergelig å "greie avvelen" som det heter i Troms ,mens fisken biter. Har selv hatt et hjul av samme type, og fikk først et meget godt forhold til det ETTER AT JEG SPIKRA DET FAST I GARASJEVEGGEN!!!! Kjøp heller et lukket juksahjul (det er de som koster 2-3000 kr). Blue sea reel koster 1100 + stang.

 

Riktig. Stemmer med mine erfaringer.

 

Kunne kjøpt et lukket hjul for en 1000 lapp ekstra og angrer på at jeg ikke gjorde det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...