Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

alf :  Ser at det er bilde av juksahjul her. Alle som har prøvd å fiske med et åpent hjul (som avbildet) har erfart at med en gang fisken biter, blir det vase på nylonsnøret, hjulet danser rundt mens snøret ikke går ut like fort. Forb... ergelig å "greie avvelen" som det heter i Troms ,mens fisken biter. Har selv hatt et hjul av samme type, og fikk først et meget godt forhold til det ETTER AT JEG SPIKRA DET FAST I GARASJEVEGGEN!!!! Kjøp heller et lukket juksahjul (det er de som koster 2-3000 kr). Blue sea reel koster 1100 + stang.

 

 

Ikke HELT enig... :wink: Sammenlign det med en vanlig multiplikatorsnelle; Blue Sea Reel har brems! Hvis du ikke stiller DEN, har du gode sjanser for å få (godt gammeldags back-klæsj) vase, hvis stor fisk biter / hogger! Husk at det ikke er noen vanlig automatisk juksamaskin; Den må passes og STILLES. Det samme gjelder til en viss grad det lukkede hjulet også (hvis du sammenligner det med multiplikatorsnellen). Hvis bremsen ikke er stillt, raser hjulet rundt mange ganger og du KAN få vase inne i hjulet (snellen), og DEN blir mye vanskeligere å takle i et lukket hjul.

Forresten garasjeveggen... :yesnod:  Bruker du snella til å trekke inn bilen når det er for glatt / motbakke inn :lol: :lol:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Var innom ein gammal landhandel på Bømlo i fjor sommar, der hadde dei harpe med messingtråd, med nylongut berre på forsynet (gummimakk-opphenget). Den lokale innehavaren påstod at messingtråd fiska mykje betre enn nylon-snøre. Det er eit gammalt, godt fiskeredskap. Nokon som veit?

Er litt fristande å prøve messingtråd på juksahjul.

mvh

Link to post
Share on other sites

Hei alle fiskere!  https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/wink.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":wink:" border="0" alt="wink.gif" />

 

Måtte bare legge ut siste torskefangsten min, fra i går ettermiddag. Den største veide 2.100 gr. - noe som antageligvis alle, unntatt Østlendinger, vil betegne som "småfisk"  :lol:  Men for å være her på Østfoldkysten er ikke det noe dårlig fangst akkurat.

 

Etter en forholdsvis "mager" periode på 14 dager, er det igjen mulig å få torsk her på Lera! Disse to ble tatt ca 150 m fra bryggeplassen min, på ca 20-25 m dyp, på en 100 gr. blank Interpilk. Forresten så har Biltema fått noen få pilker i sitt assortiment. Slettes ikke dumme pilker og meget rimelig!

 

:cryin:  :cryin:  :lol:

 

:headbang:

Skitt fiske, alle sammen!  :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Jeg var å spurte om gummimakk som jeg beskrev som en herdet gele klump. Nå har jeg tatt bilde av den  :cryin:

 

Bilde

 

Er det noen som har erfaring fra slike kroker? Om så hvordan fisker man mest effektivt med de og hva slags fisk er det mest sansynlig er det som biter på dem? :headbang:

 

Jeg har nå prøvd et par ganger, men er ikke helt sikker på om jeg fisker riktig eller prøver å fange feil type fisk. :cryin:

 

Skitt fiske! Bilde

Link to post
Share on other sites

Ser det er mange med interesse for fisking her, må vel vere rette plassen å legge ut en link til det beste Norske forumet for fiskeintresserte:http://www.fiskersiden.no/forum/

Meget intr. info! Kan børstemark-imitasjon kjøpes ferdig, eller må den lages? Oslofjorden nevnes, men finnes den lengre nordover også?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

.......Meget intr. info! Kan børstemark-imitasjon  kjøpes ferdig, eller må den lages? ...

Til og med Biltema har det!

 

http://www.biltema.no/index.asp

 

Artikkelnummer:

26-007

26-006 og

26-008

 

:wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Til og med Biltema har det!

 

http://www.biltema.no/index.asp

Artikkelnummer:   26-007,  26-006 og 26-008

:smiley:

Håhå!

Da jeg så utseende på redskapen, hentet jeg "Det store skrinet med alt det rare i", og plukket frem flere slike jigger!! (Nederst i skrinet! Det veier forresten 11 kg...!)

Trodde aldri at FISK ville bite på noe slikt!! Skal prøve. Fangstrapport senere. :headbang:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Når jeg drar på sjøen, er det for å fiske. Jeg setter sildegarn, torskegarn, seigarn, line, krabbeteiner og torskeruse alt etter årstid, hekler sild, dorger etter makrell eller småsei, fisker på dybden eller grunnene eller dra til et sted jeg ikke forteller bort og sender en stingsild ned mot bunnen av kløften på 80 meter for å få brosme. Det jeg savner enkelte ganger er et ekkolodd selv om jeg har sagt til meg selv at jeg trenger det ikke. Men det hadde vært greit å se hvor grunnkanten går når jeg skal sette lina på dypt vann.

 

Jeg henger vanligvis mordredskapet på en nylonsene og bruker fiskestang. Noe av den morsomste fiskingen på den måten opplevde jeg forresten utenfor kysten av Gran Canaria en vinter. Vi skulle fiske hai, men det ble håkjerring fra 250 meters dybde i stedet. (Den er god hvis du renser den straks slik at ikke urinen får tid til å gå i fisken og bli til amoniakk. Surr den i en blanding av melk og vann og spis den med salt og pepper pluss kokte poteter). Snelle til over 10 000 kroner og matchende stang. Følte meg som en Hemingway. Dagen etter var min venstre arm "død", men jeg hadde lært en ny fisketeknikk og fått mer fisk alene enn de andre ombord tilsammen. Skipperen hadde oppdaget at jeg kunne et par ord spansk og forklarte meg ting.

 

Ellers savner jeg et redskap her: Tvihaken. En bueformet sak med angle på fortom ute på begge endene av tvihaken og snøre på midten. Snøret vindes opp på fiskesula. Dette var det mest vanlige fiskeredskap ved siden av not og garn i Stjørnfjorden frem til 60-årene. Vi egnet med blåskjell. Det er derfor jeg føler at jeg spiser agn når jeg er i Spania og spiser paela. Forrige sommer var det helt svart en kveld. Jeg kom i land uten fisk! Det var første gang i mitt lange og syndige liv, og jeg forbannet meg på at det skulle bli siste også. Tvihaken ble hentet frem og blåskjell hentet opp fra bryggestolpene ved lavvann. Så dro jeg ut på grunnene og fisket ballfisk. Den var like gammeldags som mitt fiskeutstyr og slukte det den ble bydd.

 

Har noen av dere brukt blåskjell som agn i den senere tid?

Link to post
Share on other sites

Klart jeg har brukt blåskjell som agn. Brukt det på både bunnsnøre, dypvannstackle (funker bra med litt ulltråd rundt) og i krabbeteiner.

 

Men ble litt nyskjerrig på den tvihaken.

Kan du lage en skisse av den evt. poste et bilde. Det var for meg et ukjent fiskeredskap.

Link to post
Share on other sites

Ellers savner jeg et redskap her: Tvihaken. En bueformet sak med angle på fortom ute på begge endene av tvihaken og snøre på midten. Snøret vindes opp på fiskesula. Dette var det mest vanlige fiskeredskap ved siden av not og garn i Stjørnfjorden frem til 60-årene. Vi egnet med blåskjell. Det er derfor jeg føler at jeg spiser agn når jeg er i Spania og spiser paela. Forrige sommer var det helt svart en kveld. Jeg kom i land uten fisk! Det var første gang i mitt lange og syndige liv, og jeg forbannet meg på at det skulle bli siste også. Tvihaken ble hentet frem og blåskjell hentet opp fra bryggestolpene ved lavvann. Så dro jeg ut på grunnene og fisket ballfisk. Den var like gammeldags som mitt fiskeutstyr og slukte det den ble bydd.

 

Har noen av dere brukt blåskjell som agn i den senere tid?

Tvihaken? Tvebett, kanskje? Er det det samme som kalles for "setten" på Østfoldsk tro? Kjært barn har mange navn. Beskrivelsen ligner ihvertfall. Et søkke med 2 bein. På hvert bein fester man en fortom med krok. Agnes med blåskjell-sild-reke eller hva man måtte ha for hånden. Får nesten alltid fisk av et eller annet slag på den. Oftest mye smått, men av og til fin matfisk også.
Link to post
Share on other sites

Oi-oi. Tvihaka ville jeg glemme!!!   :nono:  Ikke for at den ikke fisker bra, men for en grusom historie fra barndommen  :blush:  (Historien hører egentlig hjemme under "Min største tabbe" og er sann ...)

 

Jeg hadde laget en flott tvihake, med cener som kunne festes slik at anglene kunne hektes i løkken på motsatt side.

Hadde lånt bort redskapen til en onkel (han som lærte meg å bli glad i sjø og fiske), og skulle ned i naustet hans og hente tvihaka for å bruke den sjøl.  :nonod: Det var sommer, jeg var 11-12 år, varm sommerdag med turnsko, kortbukse og kortermet skjorte. I det jeg sprang heim langs stranda, kom tvihaka for nærme låret, og dermed slo den ene angelen (type jævli stoor) inn i låret, så langt at jeg kunne nesten se spissen komme ut igjen!   :eek:

Deretter ble det   :nonod:  :cryin:   og rop om hjelp, for JEG kom meg ingen steder med angel og tvihake GODT festet til tjukkeste låret. Ropet ble hørt av noen hyttefolk i nærheten, og 4-5 mann kom springende (de var sikre på at noen holdt på å drukne). Jeg ble lagt ned på bakken, skåret i med en (sløv) lommekniv (renset med en skvett Rivanol, gammelt sårrensemiddel) og mothaken på angelen ble kuttet med en avbiter, og deretter trukket ut....   :cryin:

Bedøvelse??   :eek:  Jo, en bit taug som ble strammet om låret ovenfor såret, så hardt at smerten fra tauget ble større enn fra "operasjonsstedet"!  

Glemmer aldri DET. Derfor: Har ikke tvihake!!   :smash:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Geir Frode beskriver tvihahen bra, Mavi. Det er en ståltråd med tykkelse 2-3 mm som er formet som en bue med løkke på midten. Der fester du snøret og søkket. Ute på begge endene lager du løkke hvor du kan feste fortommene. Som Marwin sier, så er det lurt å lage tvihaken så bred som lengden av en fortom.

 

Ellers så er jeg ikke ukjent med at det ble tosker på kroken, Marwin. Men det skjedde helst når vi lå (ulovlig) utenfor slidenota og pilket sild fra den og brukte til agn for seien som gikk utenfor og så på matfatet. Det var helst når vi kastet pilken (tre angler surret sammen til en ankerlignende sak) at det gikk galt. Den hadde en evne til å gå i nerleppa eller tommelen. Da dro vi angelen ut ved å demontere pilken og snu den jæ.. angelen den slik at vi fikk ut spissen og så fulgte resten som en orm gjennom finger etc. Jo da, det gjorde vondt. Når vi kom hjem, vasket vi såret med borvann eller vannstoffhyperoksid. Jod var vist også bra, men svidde noe forferdelig.

 

Tvihaken egner seg best på grunnene, men jeg har fått all slags fisk med den når jeg egnet med blåskjell. Jeg har til og med egnet stingsilda med blåskjell og fått fangst.

 

Så noe fint hos Clas Ohlson her en dag. Flere varianter av en angel innstøpt i mye og farverik mykplast. Jeg likte det, men jeg er jo ikke fisk..... Har tenkt å prøve i påsken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...