Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Ja, bruker DET også. Prøv Maskin&Båtutstyr i Trondheim (selger Planerboard også), eller Skips & Fiskeriutstyr, også i Trondheim. 2-3 laken.

Du bruker det på samme måte som uten...

 

Men jeg bruker også havfiskestang...

 

Siste: Dobbeltkroket FLUE som opphenger forran 28gr. Stingsild gav fortreffelige resultater på sei!!

Dorger du med 3-4 knop, med snøret LANGT fra båten, er blankfisk mulig...

Men nå har jeg kanskje røpet for meget?? :rolleyes: :rolleyes:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Testet forskjellig leamikk i går kveld:

I USA kjøpte jeg i fjor noen "finner" (8 cm brede) til å sette på snøret noen meter forran sluken, for at denne skulle gå dypere. (Plast-dingser med et lite (20 gr) blylodd på; Bare TULL! Så snart dorgefarten oversteg 1,5 knop, snudde de seg og ble liggende i overflaten! :cryin: Møkka havnet i søpla! :smash:

 

Neste "finne" er 12 cm med et innstøpt lodd på 60 gr. OG utløser (for napp) slik at leamikken ikke lengre streber nedover ved fiskpåslag; Funket greit med begynte å gå høyere i sjøen ved 2,5 knop ++ :nonod: KAN brukes til gråfisk når det er mye rask i sjøen...

 

Så var det testing av nyinnkjøpt plannerboard; (600 kr. =Dobbel oterfjøl, sammenkoblet som en katamaran).

Så greit ut i starten, innretningen trakk rett ut til siden av båten (20 meter), men det tauget jeg bruket var litt for tykt og tungt, så da farten øket til 3 knop, vrengte f@enskapen seg og gikk RETT NED som et prosjektil! :puke: Måtte bråstoppe motoren for ikke å få "back-klæsj" på propellen!

HMmm...

Mulig anbefalingen om en mast i baugen på båten (3-4 meter) som trekkpunkt OG tynnere line vil gjøre susen.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Norgesrekorden for hyse er på 7,413kg.

 

Ser at du har trøblet litt med diverse trollingutstyr i fra USA. Det beste for å få ned wobbleren eller sluken noen meter (max 7-9m) er Kuusamo blyparavan, finnes i 3 forskjellige størrelser. Når det gjelder planerboard er alt som selges i USA ubrukbart, planerfisket er videreutviklet i Scandinavia. Det som fungerer som planerboard er de båtformede med kjøl, alt annet dykker ved stor fart og bølger. Finnes under forskejllige navn. Orginalen var Mariestadpulken, den mest vanlige i salg i dag er en variant av denne med litt annen kjøl som kalles Grizzly. Det er ikke nødvendig med planermast hvis du har båt med litt høy kabin. Jeg har festet planersnella på pulpit og festet en karabinkrok i aluminium i et gripehåndtak på taket som jeg tar planersnøret igjennom. Det er viktig å være klar over at planerboard er ulovlig å bruke under fiske etter laks og sjøørret i sjøen. Alternativet er sideparavaner. Grizzly og Great White er bra paravaner, NORRPA er best.

 

Grizzly planerboard

 

NORPPA stangparavan

 

Larvik Fiskesport er de som har best utvalg på trollingutstyr i Norge, du vil finne både Kuusamo paravaner og Grizzly planerboard der.

 

Larvik Fiskesport

 

De "finnene" du snakker om er det Dipsy Diver, eller er det noe annet?

 

Dipsy Diver

 

Dipsyen fungerer greit den, men det kreves stiv stang og en bør bruke en såkalt snubber for å dempe rykkene.

 

Både ved fiske med Dipsy Diver og sideparavan er ei stiv stang på ca 9' best egenet. Det finnes spesialstenger for Dipsy Diver fiske som også er de best egnede stengene ved fiske med blyparavaner og sideparavaner.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Endelig en med litt vett på dette emnet :flag:

Tungt snøre , småbølger OG lavt festepunkt fikk "svineriet" fra US til å dykke under båten i rekordfart!!

3 meter mast på baugen og scene nr. 150 fikk redskapen til å oppføre seg nogenlunde brukbart.

Når du sier sideparavaner, mener du da blylodd med finner (á la F-16)?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sideparavan er ei mini "oterfjøl" som er festet til fiskesnøret. Når fisken tar løsner snøret fra utløseren og paravanen glir ned til en stopper som er plassert et par meter foran wobbleren. Det er mulig å kombinere sideparavan og blyparavan hvis du vil både ut og ned.

 

De beste sideparavnene kan dra mer enn 30m ut fra siden på båten. Draget på NORPPA paravenen er justerbart, dette gjør at det er mulig å fiske med flere paravaner på hver side.

 

Et høyere tauepunkt forbedrer US planerene en god del, men de vil fortsatt dykke ved kraftige bølger. Ser ingen lenger som bruker noe annet enn det vi kaller pulker, modellene som ser ut som ei gylte (dobbel oterfjøl) brukes nesten ikke i Norden.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

... Det er viktig å være klar over at planerboard er ulovlig å bruke under fiske etter laks og sjøørret i sjøen.

HMmm.. Så når du dorger etter storsei og er så uheldig å få på en blankfisk, så må du sette den ut igjen?? :rolleyes: :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Var ute ved ny-hellesund med båten i helga, og tok gummijolla ut for å pilke. Fikk 2 fine torsk- men så skjer det...

Merket jeg hadde noe rart på kroken, tungt å dra opp, men lite sprelling. Så var det en blekksprut som kom opp!

Hang i 3 armer på sluken. Hadde hverken håv eller klepp med, og jeg turde ikke ta rundt den. Var skeptisk til denne rare saken. 2 av bena løsnet etter hvert, og jeg prøvde forsiktig å dra i det siste for å vippe den ombord. Da var det bare et kjempeplask og borte var den. Jeg tror jeg brølte litt av skrekk :lol: Lå bare noe slim-greier igjen i overflaten.

Etter søk på nettet tror jeg det var en akkar.

 

Vet ikke om det er vanlig å få blekksprut på sluk, men det var iallefall nytt og spennende for meg! :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Skal man følge loven skal laks og sjøørret settes tilbake igjen ved planerboardfiske og ved alt dorgefiske med mer enn 2 stenger.

 

Når man befinner seg i fjorden ut for ei viktig laks eller sjøørretelv er det nok lurt å følge loven, risikoen er stor for at noen følger med på hva som skjer, det samme gjelder i Oslofjorden.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det vi kaller" seihjul" er ei stor snelle med sveiv, 40-50 cm i diameter, solid festet på et stativ eller rett på rekka, 2-300 m solid sene, et høvelig antall svirvler, nederste del kaller vi ei "snik", et antall kroker med gummimark ( røde, hvite eller gule) festet innpå med  spesielle løkker (fungerer som fortøm) nedover med en favn mellomrom, og helt nederst et 3/4 eller 1-kg jernlodd (alt etter dybde og strømforhold).

 

 

Det her må jo være et juksahjul, høres no iallefall sånn ut...

Link to post
Share on other sites

Marwin, siden du holder til i Trondheimsfjorden, har du noen gang prøvd å fiske på grunnene mellom Tautra og Leksvik? Her er det mye sei å få. På folkemunne blir grunnene kalt "Seisjøen". Jeg var en tur der forrige helg, 25 kg sei på to timers fiske. Redskapen var da "selvfølgelig" snik. Helgen før var min far der ute, han kom hjem med omkring 60 kg sei på 3 times fiske. Stor fin sei fra 10 kg og nedover til et par kg.

Link to post
Share on other sites

Mulig DET, men Strindfjorden omtales ofte i samme slengen som Hustadvika, Stadt og Vestfjorden... :puke:

 

Men nå er det tid for vasking / pussing av sluker, skifting av snører, smøring av sneller osv. for mitt vedkommende :wink:

 

Og på nyhetene i kveld får vi høre at laksefisket i fjorden skal innskrenkes til fordel for elvefiskerne... :cryin:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:smiley:

Beste fiskeredskapen mener jeg er det trønderske (?) seihjulet med gummimark-snik på 6-12-kroker og 3 eller 4 merkers lodd. Effektivt og raskt å fiske med, spesielt etter storsei, torsk og uer på ganske dypt vann -  50 favner og oppover. Spent på om dette er kjent redskap lenger sør ilandet?

mvh

JanS

 

 

Skulle ikke tro det var vestlendinger her --- dette er jo en god gammel harpesnelle vel? Og juksajul lenger nord. Da jeg bodde på Vestlandet hadde jeg lyst på ei harpesnelle og kjøpe den til madamen i julegave. Det slo ikke veldig ann nei, men heldigvis hadde jeg noe annet i bakhånden :wink:

Jeg har alltid et torskegarn og noen teiner i båten. Siden jeg kommer fra et område i landet hvor en lever av fiske, har fiskestang i båt vært i ett komisk skjær for meg, men jeg har revurdert dette da jeg oppdaget at fiske på store dyp med agn var mulig med en havfiskestang. Men jeg koser meg fremdels mest med å sette en garnfille en stille kveld og dra den med en viss spenning før frokost. :yesnod:

 

Her på Østlandet må en faktisk selv fiske det en skal ha eller ha en kompis som er fisker - i butikkene er det mest tvilsome tilbud eller frostenfisk pakket i Kina. :nonod:

Link to post
Share on other sites

... - i butikkene er det mest tvilsome tilbud eller frostenfisk pakket i Kina. :nonod:

Ikke bare på Østlandet det. Kjøper ikke fisk over disk, men spiser sjømat et par ganger i uka. Tenk at fisken sendes til Kina og tilbake før salg :headbang: Kanksje den ikke var i ferskeste laget før avreisen heller; Og slikt spiser vi? CO2-kvoten på slikt, er DEN betalt?? (Sporet av. Sorry)

 

De første juksa-hjulene jeg så i barndommen, var faktisk hjemmesnekret av treverk, spiker og en ståltapp...

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

For å svare på trådens tema så fisker jeg med juksarhjul med svenskpilk (torsk) eller snik (sei) (skriver dette for å føre en ny dimensjon i dialekt forvirringen i denne tråden. Snik er et oppsett med gummimarker 6 -7 stykker og en 6 marks jarnstein). Ellers fisker jeg med sildhekle, krabbeteiner, overflate dorg og downrigger etter laks og sjøørret. Har noen heller mislykkete forsøk med line og krabbegarn fra min pure barndom og har igrunnen ikke prøvd dette siden.

 

Lest noen eldre innlegg om åpne hjul kontra lukket hjul og må si meg svært enig med ham som spikret hjulet på garasjeveggen. Hvis du fisker mes tung jarnstein hjelper det svært lite med bremsen. Når storseien går på blir det bomstopp, og det trengs bare en løkke som hopper av og legger seg i navet på hjulet før sirkuset er i gang.

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det med planerboard fisket Marvin?

Fikk bare tid til å sjekke hvordan redskapen går i sjøen, før opptak.

Viktig med 3m høy mast i baugen.

Håper å få ut båten tidlig i år, slik at jeg kan få testet dette skikkelig.

 

.... Når storseien går på blir det bomstopp, og det trengs bare en løkke som hopper av og legger seg i navet på hjulet før sirkuset er i gang.

Akkurat DET har jeg aldri opplevd med "Blue Sea Reel", og det er jo en "åpen" snelle, eller?

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Når storseien går på blir det bomstopp, og det trengs bare en løkke som hopper av og legger seg i navet på hjulet før sirkuset er i gang.

 

Høres kjent ut! Jeg har to Hørgård hjul, og det skal veldig lite til før det legger seg en løkke eller to rundt akslingen. Og da blir det sirkus ja... Løsningen er ofte rett og slett å løse festeskruen på akslingen, demontere bremsen og ta av selve hjulet for å løse opp i galskapen.... Men så lenge de virker, så er det jo en grei redskap da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...