Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Når nå "Fræser-syndromet" etterhvert begynner å slippe taket, er tiden inne for å forberede fiskeutstyret.

Den nye intr. er OVERFLATEDORGING etter "blankfisk"... Trolling kalles det visst.

Overdimmnsjonert "oterfjøl" (slede) drar et grovt snøre 50 -70 meter ut fra båtsiden; Snøreutløsere henges på og gjør det mulig å ha 3-4++ sluksnører ute samtidig;

Noen som har prøvd slikt?? :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har vært med på slikt fiske i Mjøsa, og kan om du ønsker det sette deg i kontakt med eieren av båten på dette bildet. Dette er en mann som fisker mye både i Mjøsa, Venern og Østersjøen med sin båt som er rigget for slikt fiske.

 

Bilde

Nederst til venstre på dette bildet ser du denne overdimmensjonerte "oterfjøla".

 

Bilde

Mye "småsnac" utstyr for en som er interesert i fiske i denne båten foresten......

Link to post
Share on other sites

Interessant opplegg!

Noen som har erfaring fra bruk av dette i Oslofjorden?

Jeg vil tro at slikt utstyr bare er mulig å benytte om natta. I "rushtida" vil nok sannsynligheten være ganske stor for at det kommer en "hekksjø-admiral" og drar med seg hele sulamitten... :sad:

Forholdene er kanskje annerledes i Trondheimsfjorden?

Link to post
Share on other sites

Nettopp! Det er konstruksjonen av en slik "oterfjøl" (trollingboard) jeg er ute etter

Hej Marwin !

 

det her "utter fiske" på svensk o du vill Google vidare........

vanligt i Vänern o Vättern men jag har aldrig sett det ute i havet!

 

fann denne på ett fiskeforum

 

http://www.sportfiskeforum.se/about905.html

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I "rushtida" vil nok sannsynligheten være ganske stor for at det kommer en "hekksjø-admiral" og drar med seg hele sulamitten...

Plannerboard heter denne "oterfjøla" og med en slik ut på hver side så blir hele riggen opp til 150 meter bred. Det sier seg selv at en da trenger mye plass. Det er heller ikke gjort i en handvenning å dra disse plannerboardene inn når de fårst er satt ut. På Mjøsa går det greit men der foregår fisket stort sett om natta og ut til tidlig morgen. I Mjøsa er det foresten lov til å fiske med inntil 4 snører ute på en gang, dette inkludert om du i tilegg fisker med djupriggere på dypt vann etter Mjøsørreten...

Link to post
Share on other sites

Den nye intr. er OVERFLATEDORGING etter "blankfisk"... Trolling kalles det visst.

Overdimmnsjonert "oterfjøl" (slede) drar et grovt snøre 50 -70 meter ut fra båtsiden; Snøreutløsere henges på og gjør det mulig å ha 3-4++ sluksnører ute samtidig;

Noen som har prøvd slikt?? :rolleyes:

 

Bare en liten opplysning. Når du driver fiske etter sjøørret og laks er det ikke tillat med mer en 2 stk redskap ute samtidig. Dette gjelder selv om det er flere enn en persom i båten.

Forøvrig vet jeg at det er en del på fiskersiden som driver endel med trolling fiske. Det kan være en mulighet og poste der dersom det er noe du lurer på.

Link to post
Share on other sites

Forholdene er kanskje annerledes i Trondheimsfjorden?

Ja heldigvis!

Men man skal være veldig obs. på andre båter osv.

Med en slik doning på hver side av båten i en avstand på 70 meter, blir båten "brei-spora" :smash:

Idéen kom under en fisketur i fjor høst; Dorget langs land med 2 djuprigger og 3 stenger på slep, da stoor blankfisk begynte å hoppe bare 10-12 meter fra land; Prøvde å dorge over stedet, men det var ikke tjangs på napp! En slektning (marinbiolog) forklarte at fisken på den tiden var meget sky, så båten skremte den "vekk"; SÅåhhh: Med en overflateparavan helt oppe i flo-målet og båten laangt unna er det kanskje mulig!

Gunga Din nevner at dette brukes på svenske innsjøer; Samme marinbiolog har vært med på dette og forteller om fine fangster blankfisk.

Burde fungere i havet også...

Redigert av Marwin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Finner ikke noe på det i farta, men mener bruk av oter har fått ganske strenge restriksjoner? Jeg husker jeg leste om det og ble ganske overasket. (Klarer aldri å finne tilbake til hvor jeg leste hva..... :headbang: )

Ellers ble jeg nyskjerrig på dypvannsdorgen din. Driver du med det fremdeles, og har du noe bilde av den?

Link to post
Share on other sites

Fiske hører for oss med til båtlivet. Vi driver mye med dorging eller dørjing som vi sier i vestfold. Vi tar mest makrell, men det blir en og annen sei også. Tilbered fisken på en holme i skjærgården. Det er herlig. Å ligge på svai med et bunnsnøre er lise for sjelen. Gleder med til å få båten på vannet

Redigert av Pee49 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

SÅåh er vi igang igjen! (Gjerne før båten er i sjøen!):

Har begynt å hamstre woblere... Biltema har MYE møl, men også enkelte "godbiter" i form av slike og havsneller; Kjøpte ei stor havsnelle med scenefører til 500 NOK; Ikke verdens beste kvalitet kanskje, men godt egnet til paravanfiske? Halvstore woblere gikk for 39,- (med innlagt lyd), brett med 30 sluker for ca. 100,-

Skal gå over til multifilament (stum) scene, men er usikker på type / pris / forhandler... Noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

Hvorfor kommentere hvis du ikke skjønner det??

 

(Siden du bare bruker "gøtt" skal jeg PRØVE å klargjøre (dette blir FOR dumt)):

Wobler = lang sluk med stort volum, krok både under og bak.

Havsnelle= Stor snelle for tungt fiske, helst multiplikatorsnelle (trommelsnelle).

Scenefører= En innretning som fordelere snøret over trommelen etterhvert som du sveiver opp.

Paravan= Også kalt OTER, ei fjøl på høykant som tar sluken din langt ut til siden av båten.

(Med innlagt lyd= Kulersom ruller inne i wobleren, og dermed lager lyder som vekker fiskens oppmerksomhet.

Multifilament: "Gøtt" som består av et materiale som IKKE strekker seg som vanlig nylon fiskesnøre.

 

Kapisch??

Link to post
Share on other sites

Hvorfor lage den når den er forbudt??

Men vil tro at det er en helt vanlig line som er utstyrt med flytere slik at den presenterer agnet på 10 - 40 meters dybde. (I sikk-sakk opp og ned mellom de dypene.)

Det er i hvert fall i DET dybdeområdet JEG går med dypriggen etter laks i fjorden. Men jo nærmere elveutløpet du kommer, dess mere uvillig er laksen til å bite.

Link to post
Share on other sites

jeg blir neppe å lage en, bare litt nyskjerrig hvordan den ble laget, det var vanlig å fiske med lakseline oppe ved Anda fyr, helt nord i Gavlfjorden i vesterålen i begynnelsen av mai, muligens enda tidligere. Det vandrer endel laks sørover der på denne tiden.

 

Har prøvd meg på litt dorging på dypere vann jeg og, uten hell. Synes det er vanskelig å vite hvor dypt bruket går. Det er 3-4 variabler; Fart, tyngde på søkke, lengde på snøret og kaskje tykkelse på snøret/utforming av søkke. I 5-6 knop går snøret vannrett de første meterne, og så bøyer det av nedover til ukjent dybde. (for meg). Finnes det noen tabeller til hjelp for dette?

 

Ellers har jeg planer å dorge etter smålaks helt i overflaten med en lettbåt slik at jeg kan gå skikkelig på grunna, inn til land i enkelte småfjorder her.

Link to post
Share on other sites

fiskar med harpe/seihjul eller kva no folk kallar det. Vertfall slik som JanS beskriv. Vripropell er snadder når du skal fiske :) Ligge 100% stille sjølv om det er vind er herlig! Fiskar og med garn, ruser, teiner og stolpeline. Far min hadde ei havfiskestong som eg lånte eit par gongar, men den har han fått solgt no. Kjøpt for 14 000, vekke for 12. 2000 rett i dass, for han brukte den aldri :p Kraftblokka vert ofte brukt ved teinefiske.

Redigert av oaasheim (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...