Jump to content

Fisker du? Hva slags redskap?


Marwin

Recommended Posts

Vi kaller det "lykkehjul" (For fiskelykken er alltid stor med et slikt) :smiley:

Da må jeg ha fått feil type! For mine to har ikke påført meg noen mer fiskelykke enn før, heller motsatt. Men fordelen er at de er greie i bruk da, slipper løse stenger, snører m.m. liggende i båten. Bruker dem både som dorg og harp/pilkesnøre. Veldig ryddig og greit. Men fiskelykken, den er som før: Heller laber... :lol::lol::lol:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvor kjøper du best / rimeligst fireline??

Jeg får 300m for en Kr 200 av ebay.com eller ebay.co.uk

 

Bruker mest til dorging men liker heller Whiplash Pro som er enda tynnere enn fireline for den samme bruddstyrken. Det eneste lempen med Whiplash Pro er at den tåler ikke så mye slitasje som Fireline kan. Pytt, pytt, Whiplash Pro er tynnere, mykere og kan kaste MYE lengere den.

Link to post
Share on other sites

har ikke lest alle foregående poster men de siste år har jeg hatt best/stor success med harper kjøpt på Europris osv til 50? kr.

 

dorger eller en del - bare etter blank fisk - da blir det ikke så mye arbeid må vite.

 

har dratt en salmo salar derute i fjorden, noen salmo trutta men mistet et utall helt inne ved båten ved dorging.

må sjekke dreggene mine trur eg.

Link to post
Share on other sites

SÅåh er vi igang igjen! (Gjerne før båten er i sjøen!):

Har begynt å hamstre woblere... Biltema har MYE møl, men også enkelte "godbiter" i form av slike og havsneller; Kjøpte ei stor havsnelle med scenefører til 500 NOK; Ikke verdens beste kvalitet kanskje, men godt egnet til paravanfiske? Halvstore woblere gikk for 39,- (med innlagt lyd), brett med 30 sluker for ca. 100,-

Skal gå over til multifilament (stum) scene, men er usikker på type / pris / forhandler... Noen som har tips?

"Havfiskesnella" på Biltema opplevde jeg som noe skikkelig møl! Den holdt ett par timer så var bremsen gåen, og ble levert tilbake. Klarte til slutt ikke å stramme bremsen nok til at jeg fikk opp fisk over 500gram..
Link to post
Share on other sites

Jeg får 300m for en Kr 200 av ebay.com eller ebay.co.uk

Takker for tipset!! :yesnod:

 

har dratt en salmo salar derute i fjorden, noen salmo trutta men mistet et utall helt inne ved båten ved dorging. må sjekke dreggene mine trur eg.

Hva med en god HOV?? :rolleyes:

 

 

"Havfiskesnella" på Biltema opplevde jeg som noe skikkelig møl! Den holdt ett par timer så var bremsen gåen, og ble levert tilbake. Klarte til slutt ikke å stramme bremsen nok til at jeg fikk opp fisk over 500gram..

:eek::cryin::headbang::headbang: F@´n å. Ja-ja, får prøve svineriet når jeg får balja på havet...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

:eek::cryin::headbang::headbang: F@´n å. Ja-ja, får prøve svineriet når jeg får balja på havet...

Det KAN jo ha vært produksjonsfeil på min, ikke sikkert dette er problem på alle, men gadd ikke prøve på nytt så jeg fikk pengene tilbake istedet. Du kan jo prøve å dreie trommelen rundt med fingrene så får du fort ett inntrykk om din har samme problem. Husker jeg reagerte på at bremsen virket litt slækk allerede da jeg kjøpte den.
Link to post
Share on other sites

QUOTE(Wiggy @ 15.05.06 09:03)

 

QUOTE(The Scrutinizer @ 15.05.06 09:23)

har dratt en salmo salar derute i fjorden, noen salmo trutta men mistet et utall helt inne ved båten ved dorging. må sjekke dreggene mine trur eg.

 

 

Hva med en god HOV??

..............

F@´n å. Ja-ja, får prøve svineriet når jeg får balja på havet.

nær nok til å se den for langt unna til å håve den inn....

 

det har nok noe å gjøre med at den får øye på meg.

 

;-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kjøpte 1500 meter Fireline 0,47 og 600 meter 0,3 av samme. Holder på å bytte sene på 6 sneller nå...

Men EN ting er sikkert: Hansker er obligatorisk ombord etter overgang til denne typen... J@vli tynn og meget sterk "tråd" som skjærer av deg fingrene hvis du ikke passer på!! :cryin:

3 av snellene mine har ikke linefører, så DET gjøres manuellt!

SÅååhhh ska det bli moro å se hva som finnes på 250 meter +++ :rolleyes:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Mye sild som jager i fjorden nå. Fikk et par stykker i går kveld som skal brukes til agn. :yesnod:

Fikk noen makreller forrige uke; Madammen er fra NordNorge, og er ikke særlig vant med makrell, :puke: så det ble fin agn:

Sleit opp en sei på 12,5 kg :eek: i går kveld med slik agn. Det ble mye jobbing i etterkant, men 15 middager med seibiff er ikke å forakte!! :yesnod:

 

Noen som har forslag til annen tilberedning enn stekt i panne??

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Noen som har forslag til annen tilberedning enn stekt i panne??

Hei!

Hvis du får mye sei og klarer å ha et 2-3 års perspektiv på middagen, så er kan jo "gammelsalta" sei ("rødsei") være en interessant variant. Dette er en matrett som brukes spesielt i Salten-distriktet og langs Helgelandskysten. Fisken skal være ubløgga, sløyes og flekkes, ikke vaskes, og legges lagvis i masse grovt salt. Legg noe tungt oppå fisken slik at den presses ned i saltlaken som etter hvert dannes.

 

Fisken modnes etter hvert, og må gjerne få kose seg i laken i lengre tid, men en smaksprøve kan gjøres etter 2 år. Fisken skal nå ha fått en rødaktig farge. Den skjæres i kokestykker og vannes ut et døgns tid. Etter dette trekkes den i vann i 10-15 minutter, og serveres med stuede gulrøtter, kokte poteter (gjerne mandelpotet) og stekt bacon. Med dertil hørende drikke i store og små glass, er dette et skikkelig herremåltid! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei. En liten kommentar til "gammelsalta sei". Ferierte i en rorbu på Smøla for noen år tilbake og eieren hadde flere tønner av ulik årgang med gammelsalta sei stående. Dessverre er jeg ikke helfrelst på fiskemat så jeg avslo en invitasjon til å prøve dette (synet var ikke akkurat delikat) men utfra hytteboka å dømme så var det unison enighet blandt de som hadde takket ja, at dette var noe av det beste de hadde smakt. Lignende skryt har jeg bare sett fra ihuga lutefisk frelste. :yesnod:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
..Sleit opp en sei på 12,5 kg :eek: i går kveld med slik agn. Det ble mye jobbing i etterkant, men 15 middager med seibiff er ikke å forakte!! :yesnod: Noen som har forslag til annen tilberedning enn stekt i panne??

Glem det!! :flag:

Laget seibiff til familien i dag :yesnod: Kjæmpemiddag!!

Utpå kvelden MÅTTE jeg ta restene i microen og fixe litt "aftenunderholdning". HERLIG!!! :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Bruker for det meste Harpesnøre med Svenskepilk eller stang med sluk. Felles for de begge er at jeg har en lei tendens til sette krokene fast i bunn, med påfølgende risiko for at senen ryker. Tror nok at jeg totalt sett går i økonomisk underskudd med hensyn på antall mistede sluker/pilker og medgått diesel på fisketuren kontra å kjøpe fisken på butikken :cryin:

 

Men opplevelsen av en båttur kan jo ikke måles i krone og ører :sailing:

 

Kjøpte et sniksnøre på Mekk for en tid siden, det første røk under utsetting, tydligvis har det vært en skade på linen. Fikk ny uten bråk og satte denne ut for 2 dager siden, egnet med reker, skulle trekke den opp igjen etter 3 timer men klarte ikke å finne den igjen. Nye kr 250 som kunne ha vært benyttet på et kilo breiflabb på fisketorget i stedet :nonod:

 

Er det forresten noen som har link til en side med illustrasjon av gode fiskeknuter for bruk på sene?

Link to post
Share on other sites

:cheers:

 

Fisken modnes etter hvert, og må gjerne få kose seg i laken i lengre tid, men en smaksprøve kan gjøres etter 2 år. Fisken skal nå ha fått en rødaktig farge. Den skjæres i kokestykker og vannes ut et døgns tid. Etter dette trekkes den i vann i 10-15 minutter, og serveres med stuede gulrøtter, kokte poteter (gjerne mandelpotet) og stekt bacon. Med dertil hørende drikke i store og små glass, er dette et skikkelig herremåltid!

 

Dette måtte jeg bare si meg HELT enig i!

 

Dette står forresten 6 år gammelsaltet seg på menyen min idag! :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...