roaldbj Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Jeg var en tur i båthavna i dag for å inspisere eventuelle skader etter nattas blåst. Alt så nesten uforståelig fredelig ut. Her er Trudelutt til Lars - topphatten er på etter nattens vindherjinger. Like ved siden av båten til Lars lå dette løvdekket, ikke på bakken men på vannet. En litt sørgelig sak: jeg så en større båt med to 4-bladers Radice propeller, omlag 23 x 24 dimensjon, hvor nærmest alle bladene hadde skader. Dette blir det sikkert kortbart å rette opp. Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Statuen. Hvem er dame eller pynt der? At-le Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Siden jeg holder til i samme båthavn som deg er vel dette strengt tatt ikke "lovlig"? Først fra en litt annen vinkel. Deretter diktet til Finn Hald. Du har kanskje tatt et "skarpere" bilde av diktet? Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Takk roaldbj. Så ikke skilt der, jeg må kjøpe briller snart he-ha At-le Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jeg har vært i havna i hele dag i forbindelse med båtopptak. Det har vært en flott dag. For første gang ble båten løftet opp med truck - som er ny av året i Son. Oppløftet gikk atskillig enklere enn med den gamle traverskrana. Det er alltid spennende å se når båten tas opp av vannet, og spesielt hvordan det ser ut under. Det ble mange bilder av forholdene under vannlinja. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Det blir noen bilder til fra Sonskilen i dag. Dette er tatt like før kl 18 i kveld. Fortsatt mye opptaksaktivitet i havna. Sørgelig å se oljespeil i opptakshavna. Her er en Scand Baltic på vei inn inn til opptakshavna. Den skal opp i morgen tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 Jeg så et nytt innslag i båthavna i dag. Ved den ene utsettingsrampa var det plassert en kranlift, trolig for arbeid i masta. Det var ikke mer enn omlag 4 grader på morgenkvisten i dag. Liften er fra feil firma Nesten naboen til Cramo i Moss har mere utvalg av sånne ting. Sitér dette innlegget Link to post
BigRevi Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Jeg synes at badeplattformen til Swift 42 er litt liten for en såpass stor båt. Har også stusset over dette i en test av Swiften i et nummer av båtliv i sommer. Noen erfaringer/meninger rundt dette Roaldbj? Beklager at dette var litt utafor topic ;) Redigert 16.Oktober.2008 av Drumle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 16.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 På ingen måte OT. Det er alltid spennende å vurdere badeplattform på en båt. Jeg ser at det er to momenter som må vurderes. Det ene er manøvreringsforholdene (dess lengre plattform dess flere forhold å vurdere), det andre er oppholdsmulighetene (dess mindre plattform, dess mindre plass). Så langt er vi bekvemme med avveiningen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2008 (redigert) Vi har en ganske voksen badeplatform. Har aldri opplevd det som noe manøvreringsproblem (dette er brosjyrebilde) Redigert 16.Oktober.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Hei. Det var min siste båttur idag, og båten ligger land... At-le Sitér dette innlegget Link to post
johnson Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Det der var en voldsomt flatbunnet båt at-le, den må da flyte som en dupp! Hvordan er den og legge til i dorlig vær? Ligger den 20-30cm nede i vannet eller? Sitér dette innlegget Navn: Erlend Sted: Bergen Båt: Viksund with 320 rider Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk Link to post
BigRevi Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Jeg kan love deg at den stikker mer enn 20-30 cm i vannet, og at den ikke flyter som en dupp. Skilsø 750 cc er greie i sjøen etter hva jeg har hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2008 Etter å ha surra rundt i nesten hele dag og bla sett på en kamerat som har tatt opp for å ta bunnsjau ,det er nesten det værste jeg har sett.Han tok opp båten for et par mnd siden og spyla,jeg sa da at han ikke burde sette den ut igjen uten å sotffe på nytt . Han har selvpolerende bunnstoff ,etter 2-3 mnd så var tiden inne for å ta den opp.Det er ikke det værste jeg har sett ,men ikke langt unna.Den var dekt med ca 100% med hvite ruer,ånå har han brukt et par dager på å gjøre rein båten.Jeg sa til han da han spyla den , at han burde ikke spyle å sette ut igjen uten å stoffe.Men nei da ,båtsentret han hadde kjøpt båten i i våres sa at det var ikke noe problem.Men det ser vi jo idag,jeg som stort sett er i havna fra morgen til kveld 7 dager i uken.Så sant vi ikke er på tur så klart da,jeg ser jo div båter som blir tatt opp å spyla å satt ut igjen.Ser jo nå også at dem som bruker det rette stoffet slipper stort sett noe problem.Men men , det er jo opp til envær detta .Mendet jeg prøver å si til folk , er at jeg ser jo litt og har hatt båt i mange år.Noe lærer man jo ettervært vil jeg mene. Har jo jobba med litt småtteri på brygga som jeg pleier ,testa en ny måkeskremmer . Ligger på bølgebryter'n ,¨å der blir vi driti ned så inn i hæ!"#¤. Satt opp ca en halvmeter pinner på ytterkant av brygga ,fra brygge til brygge med sterk fiskesene imellom.Nå etter 4 dager er det null måkedritt på brygga, åi det siste pleier jeg å spyle dritt i en time før jeg går ombord om mårran.Ser ut som dette er en knall løsning så langt,men vi for se.Kansje det bare er tillfeldig at det er lite nedriti akurat denne uka.Men kansje et tips til andre som har samma probleme ......... Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Astor Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 I havna hos oss er det lite med måker, heldigvis. En og annen er innom men så og si null skitt på båten. De få måkene som er er legger skjell igjen på brygga. De har jeg som vane å sparke ut i vannet slik at de ikke ligger å lukter og tiltrekker seg sjøfugl. Maskinene i sandtaket lager jo også støy slik at de er med på å skremme vekk fuglen. mvh Astor pt. Oscarsborg gjestehavn Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Det er ikke så lett å finne en egnet tråd om tekniske forhold omkring vannfiltre ombord - så temaet legges inn her. Her er et bilde av innsiden av de fire delelementene som tilsammen utgjør to ferskvannsfiltrene på saltvannssiden til båtmotorene vi har ombord. Jeg ble overrasket over hvor få fremmedelementer som ble observert i disse. Det var "verre" med filteret til generatoren - skal se om jeg får tatt bilde av det i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Det blir stadig færre båter å se på vannet i havna - men fermdeles en god del igjen. Skal bli spennende å se når den første isen legger seg. Med mye brakkvann fra elva er havna utsatt for rask islegging. Et godt dimensjonert deksel til ankervinsjen på en Oceanis Clipper - flott båt. "Voktersken" har fått flamme på lampen. ....eller dusk på lua - månen kan brukes til så mangt. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Artige og kreative bilder roaldbj! Dessverre fikk vi ikke benyttet denne fine dagen i havna....måtte prioritere familiære aktiviteter. Men, håper det fremdeles er et par fine helger igjen fremover, før vi tar opp båten. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Var en tur på Surka i dag og så til båten og tok noen bilder. Her er en Elan 340 som har sprukket kjølen oppe i bakkant , kjølen nede foran ser like hel ut. En Bavaria som er satt i krabba med noe i overkant helning akterover , skjønner ikke helt tankegangen Og her er den Oceanisen som sto godt planta på land i stormtråden min. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Slik så det ut på Sandkorken Slipp i dag. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
sap_2000 Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Så denne sunkne båten i en lokal båthavn for noen uker siden. Draco 2900 tror jeg... På stedet er det ca 8 meter dypt, så det var bare fortøyningen akter og båten som ligger i nabobåsen som holdt den fra gå helt til bunns. Ser også ut som det er fanget luft fremme i baugen siden den flyter så høyt. Det fløt og stinket diesel rundt båten og det er litt dystert og se alt løsøret som flyter rundt på innsiden av rutene... Var forbi båthavnen nå i helgen, og da var den fjernet. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Hansi Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Trist syn. Noen som vet årsaken ? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Her er en filmsnutt fra brygga vår i dag, at vannet spruter slik når det treffer steinene er ytterst skjelden her på lille Storsjøen: Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
paxo Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Interessant å se den ødelagte kjølen. Er hva er den egentlig lagd av? Se denne artikkelen for de som er interessert og leser engelsk: Are they fiberglass boats anymore? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2008 I Sonskilen i dag like ved kranopptaket har presenningsstativet til en båt blåst over ende. Jeg tok desverre ikke flere opplysninger om båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.