Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Det virker som det er satt av plass til deg under taket - er det korrekt Nimbuster?

 

son6nov2008f.jpg

 

Du får i så fall to flotte Viksund 310 St Cruz som naboer.

 

 

son6nov2008g.jpg

 

Jeg er fasienert over flapsen bak roret til Viksund St Cruz som har rett aksel. Synes dråperoret bærer preg av å være produsert hos Bosvik? Akterthruster og det hele. Jeg ser flere og flere nye båter med akterthruster, til og med på båter som har dobbelinstallasjon. Kaffen blir klar utover vinteren.

Link to post
Share on other sites

Ja, det er riktig roaldbj...de toViksund er gode venner av meg. Som deg syns jeg det er en snodog flapsløsning, men det er visstnok effektive all den tid de sier at den lystrer roret godt. Bosvik vet jeg lite om...tror faktisk det er Sleipner, men er ikke 100 % sikker på det.På den annen side har de ikke pakkboks/hylse fra Sleipner, og da har de vel ikke annet akslingsutstyr derfra heller tror jeg. Hylsa på denne ble skiftet ut den sommeren båten var ny, og da ble det montert inn hylse fra Sleipner. Årsaken til det var at hylsa sprang lekk og båten holdt på å gå ned, ved ankomst til gjestehavna i Son.

Link to post
Share on other sites

Til mer jeg har sett på bildet av "rorflapsen" til Viksund St Cruz med rett aksel, til mer har jeg lurt på styringsevnen ved bakking. Jeg holder da effekten av akterthrusteren utenfor. Man må være forberedt på at thrusterne "ramler ut", og i så fall har jeg lyst å høre med eieren hvordan han vender båten. Kanskje du organiserer en slik samtale? Vi kan ta kaffepraten i salongen hos meg. Verrie har nå vist hvor jeg ligger i opplag.

Link to post
Share on other sites

Mye aktivitet i havna også i dag å grått vår men med temperatur på omlag 7-8 grader C.

 

son9nov2008a.jpg

 

På vandreturen mellom fritidsbåtene idag så jeg en propell som jeg syntes så veldig rødaktig ut. Ingen propellakselanode. En liten, nærmest fraværende anode ved propellakselgjennomføring. Propellen var svært ru, men klare tendenser til rustdannelse. Jeg er redd for at propellen kan ha alvorlige korrosjonsskader - andre synspunkter? Det er kanskje ikke så lurt å drøfte dette med eieren?

Link to post
Share on other sites

Tror det er korrosjonsskade. Min propell var et år gammel når jeg fikk båten, og hadde slike merker. Det var ikke aksel- eller propellmutterannode på. Har ikke utviklet seg etter jeg satte på annoder, men grunn til den var ny da jeg fikk den, var fordi den gamle mistet et blad. Mistenker at det skjedde pga at den var blitt sprø av korrosjon. :smiley:

Link to post
Share on other sites

son9nov2008b.jpg

 

Meldingen var at landgangene skulle fjernes sist mandag. Det er vel sikkert like før de fjernes. De med båter i båsene må vel da bruke lettbåten for å komme til.

 

 

son9nov2008c.jpg

 

Syns at vinden allerede har begynt med sitt inntog. Håper at eieren ser bildet eller av andre grunner drar til Sonskilen for å dekke over båten.

Link to post
Share on other sites

son15nov2008a.jpg

 

Flere ting å si om dette bildet tatt idag: Det er få lystbåter som fremdeles ligger ute. Vannstanden er usedvanlig høy i hava, godt over normalen. Været er bra (pluss 10.5 grader C, men endel sydlig vind) og mange ser frem til ny båtsesong.

 

son15nov2008b.jpg

 

Her ligger Lars H. godt innpakket. Innpakkingen er utført i henhold til den vanlige høye standard på Lars H.'s arbeid.

 

 

son15nov2008c.jpg

 

Det er ikke jeg som holder fotoapparatet spesielt skjevt her, det er nok Balticen som står skjevt i opplaget.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg la også merke til denne Baltic'n, den står utrolig skeivt (og bildet lyver, det er værre en det ser ut til på dette bildet). Fatter ikke at Ulf og Sverre har fått til det. De er perfeksjonister med å sette opp båter.

Og til dere som ikke er kjent i båthavnen i Son: Alle mastene på bildet er master på båter som står på land!

Av alle 600 båtene i havnen er det bare en liten promille av seilbåtene der masten taes ned.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dette blir noen lyve-bilder. De er ikke tatt i båthavna i dag, men derimot i vaskerommet i heimen nå nylig.

 

son15nov2008d.jpg

 

Jeg har i et par måneder utsatt å vaske/rengjøre grillen. Vi har brukt den svært mye i sommer på badeplattformen på båten og jeg har desverre ikke rengjort den før nå. Det har vært litt av en jobb. Jeg har forsøkt alt jeg har av rensemidler her hjemme og vet ikke hva som har virket og ikke vikret. Til slutt har jeg demontert hele grillen og pusser den med stålull. Her er underdelen.

 

 

son15nov2008e.jpg

 

Det er greit å demontere deler som har påført monteringsrekkefølgen.

Link to post
Share on other sites

Bra temperatur i havna i dag - men endel vind. Nå begynner det å tynnes ut med båtfolk som jobber ombord.

 

son16nov2008a.jpg

 

Jeg synes denne monteringen av akterankeret er litt risikabel, stikker lenger åt en bredden på båten. Håper at det ikke hekter seg fast å noe, eksempelvis bøyer.

 

son16nov2008b.jpg

 

 

Her var det både mye rur og en uheldig fører med skadet propell.

 

 

 

 

son16nov2008c.jpg

 

 

Dette er den andre båten jeg har sett i Son med dysesystem for sideveis-, fremveis og akterveis bevegelse. Det er tre tilsvarende dyser i baugen. Lurer på effekten av disse dysene.

 

 

 

son16nov2008d.jpg

 

Her blir det endel båtvask til våren - tilsvasrende soting på SB side.

Link to post
Share on other sites

son16nov2008c.jpg

 

 

Dette er den andre båten jeg har sett i Son med dysesystem for sideveis-, fremveis og akterveis bevegelse. Det er tre tilsvarende dyser i baugen. Lurer på effekten av disse dysene.

 

Er ikke den 3 "dysen" i midten inntaket til pumpen?

 

Tror ikke effekten kan være all verdens.

Jet-thrustere dukker opp av og til og blir stort sett glemt igjen ganske fort...

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det er mulig at både den fremre dysen og den aktre dysen er for inntak av vann til sidedysene. Dette kan jeg ikke noe om. Jeg så et slikt system ble montert på en båt i havna i våres og monteringstiden var relativt lang. Effektiviteten kjenner jeg ikke noe til. Jeg lurer også på om det er felles motor for alle dysene, eller om det er to separate for henholdsvis fremre og aktre dysesystem?

 

 

baugdyser.jpg

 

 

Her er den "andre" båten, fra innleggf # 163 i denne tråden.

 

 

akterdyser.jpg

 

 

Dette er bilde fra innlegg # 166 i tråden. Jeg ser at jeg snakket litt med montørene. De hadde ikke så mye erfaring med dette systemet, men opplyste at skyvekraften var 40 kg per dyse. 40 kg er endel når man slipper å ta hensyn til vind.

Link to post
Share on other sites

son15nov2008c.jpg

 

Det er ikke jeg som holder fotoapparatet spesielt skjevt her, det er nok Balticen som står skjevt i opplaget.

 

Jeg la også merke til denne Baltic'n, den står utrolig skeivt (og bildet lyver, det er værre en det ser ut til på dette bildet). Fatter ikke at Ulf og Sverre har fått til det. De er perfeksjonister med å sette opp båter.

Og til dere som ikke er kjent i båthavnen i Son: Alle mastene på bildet er master på båter som står på land!

 

 

Bra det er Baltic'en som står skjevt og ikke alle de andre :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Er visst din kjepphest dette her Håp.... :wink:

Kanskje det, men i dette tilfellet var det vel helst en absurd tanke som slo meg :wink:

 

Fint og flott dette med vannjet istedet for vanlig baugpropell osv men hva er vitsen med å ha begge deler på en båt ?

 

Kanskje baugtrøsteren var i minste laget og det var ønske om hekktrøst i tillegg? 40 kg skyvkraft er jo også litt lite alene, ihvertfall hvis begge båtene er det jeg tror; Princess 45?

Link to post
Share on other sites

Mente ikke å kritisere , stilte bare spørsmål om hva grunnen kunne være til dobbel installasjon av dette "verktøyet".

Vannjet er jo topp da det er mindre støy men det er klart at om eieren har spart for mye på størrelsen da han installerte baugpropellen da er alternativet dobbelt opp eller større propell. Har hatt baugpropell selv og testet den noen ganger og skjønner at det er populært på motorbåter som lett driver av under havnemanøvre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...