roaldbj Svart 6.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2008 Det virker som det er satt av plass til deg under taket - er det korrekt Nimbuster? Du får i så fall to flotte Viksund 310 St Cruz som naboer. Jeg er fasienert over flapsen bak roret til Viksund St Cruz som har rett aksel. Synes dråperoret bærer preg av å være produsert hos Bosvik? Akterthruster og det hele. Jeg ser flere og flere nye båter med akterthruster, til og med på båter som har dobbelinstallasjon. Kaffen blir klar utover vinteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Ja, det er riktig roaldbj...de toViksund er gode venner av meg. Som deg syns jeg det er en snodog flapsløsning, men det er visstnok effektive all den tid de sier at den lystrer roret godt. Bosvik vet jeg lite om...tror faktisk det er Sleipner, men er ikke 100 % sikker på det.På den annen side har de ikke pakkboks/hylse fra Sleipner, og da har de vel ikke annet akslingsutstyr derfra heller tror jeg. Hylsa på denne ble skiftet ut den sommeren båten var ny, og da ble det montert inn hylse fra Sleipner. Årsaken til det var at hylsa sprang lekk og båten holdt på å gå ned, ved ankomst til gjestehavna i Son. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 6.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.November.2008 Til mer jeg har sett på bildet av "rorflapsen" til Viksund St Cruz med rett aksel, til mer har jeg lurt på styringsevnen ved bakking. Jeg holder da effekten av akterthrusteren utenfor. Man må være forberedt på at thrusterne "ramler ut", og i så fall har jeg lyst å høre med eieren hvordan han vender båten. Kanskje du organiserer en slik samtale? Vi kan ta kaffepraten i salongen hos meg. Verrie har nå vist hvor jeg ligger i opplag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nimbuster Svart 6.November.2008 Del på Facebook Svart 6.November.2008 Det kan vi! Tror nok styringsevnen ved bakking er så godt som borte, som på alle andre båter med 1 motor og rak aksel. Her må nok propellretningen i så fall brukes, sammen med baugthrusteren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 8.November.2008 Del på Facebook Svart 8.November.2008 Da har "vårpussen" begynt! Var i båten idag, skrapte bort litt rur-rester på drevene. Så over skroget slik at det er klart til bunnstoffing. Har nå igjen å skifte olje på drevene, skifte anoder, polere og stoffe før båten er klar til neste sesong. + alt annet "kosearbeid" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2008 Mye aktivitet i havna også i dag å grått vår men med temperatur på omlag 7-8 grader C. På vandreturen mellom fritidsbåtene idag så jeg en propell som jeg syntes så veldig rødaktig ut. Ingen propellakselanode. En liten, nærmest fraværende anode ved propellakselgjennomføring. Propellen var svært ru, men klare tendenser til rustdannelse. Jeg er redd for at propellen kan ha alvorlige korrosjonsskader - andre synspunkter? Det er kanskje ikke så lurt å drøfte dette med eieren? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Tror det er korrosjonsskade. Min propell var et år gammel når jeg fikk båten, og hadde slike merker. Det var ikke aksel- eller propellmutterannode på. Har ikke utviklet seg etter jeg satte på annoder, men grunn til den var ny da jeg fikk den, var fordi den gamle mistet et blad. Mistenker at det skjedde pga at den var blitt sprø av korrosjon. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 9.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.November.2008 Meldingen var at landgangene skulle fjernes sist mandag. Det er vel sikkert like før de fjernes. De med båter i båsene må vel da bruke lettbåten for å komme til. Syns at vinden allerede har begynt med sitt inntog. Håper at eieren ser bildet eller av andre grunner drar til Sonskilen for å dekke over båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Polarn Svart 9.November.2008 Del på Facebook Svart 9.November.2008 Av med kalesjen og på med pressening. Morro når det begynnte å regne kraftig i dag Beklager dårlig mobilbilde. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2008 Flere ting å si om dette bildet tatt idag: Det er få lystbåter som fremdeles ligger ute. Vannstanden er usedvanlig høy i hava, godt over normalen. Været er bra (pluss 10.5 grader C, men endel sydlig vind) og mange ser frem til ny båtsesong. Her ligger Lars H. godt innpakket. Innpakkingen er utført i henhold til den vanlige høye standard på Lars H.'s arbeid. Det er ikke jeg som holder fotoapparatet spesielt skjevt her, det er nok Balticen som står skjevt i opplaget. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 15.November.2008 Del på Facebook Svart 15.November.2008 Hei. Jeg la også merke til denne Baltic'n, den står utrolig skeivt (og bildet lyver, det er værre en det ser ut til på dette bildet). Fatter ikke at Ulf og Sverre har fått til det. De er perfeksjonister med å sette opp båter. Og til dere som ikke er kjent i båthavnen i Son: Alle mastene på bildet er master på båter som står på land! Av alle 600 båtene i havnen er det bare en liten promille av seilbåtene der masten taes ned. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 15.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2008 Dette blir noen lyve-bilder. De er ikke tatt i båthavna i dag, men derimot i vaskerommet i heimen nå nylig. Jeg har i et par måneder utsatt å vaske/rengjøre grillen. Vi har brukt den svært mye i sommer på badeplattformen på båten og jeg har desverre ikke rengjort den før nå. Det har vært litt av en jobb. Jeg har forsøkt alt jeg har av rensemidler her hjemme og vet ikke hva som har virket og ikke vikret. Til slutt har jeg demontert hele grillen og pusser den med stålull. Her er underdelen. Det er greit å demontere deler som har påført monteringsrekkefølgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2008 Bra temperatur i havna i dag - men endel vind. Nå begynner det å tynnes ut med båtfolk som jobber ombord. Jeg synes denne monteringen av akterankeret er litt risikabel, stikker lenger åt en bredden på båten. Håper at det ikke hekter seg fast å noe, eksempelvis bøyer. Her var det både mye rur og en uheldig fører med skadet propell. Dette er den andre båten jeg har sett i Son med dysesystem for sideveis-, fremveis og akterveis bevegelse. Det er tre tilsvarende dyser i baugen. Lurer på effekten av disse dysene. Her blir det endel båtvask til våren - tilsvasrende soting på SB side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Dette er den andre båten jeg har sett i Son med dysesystem for sideveis-, fremveis og akterveis bevegelse. Det er tre tilsvarende dyser i baugen. Lurer på effekten av disse dysene. Er ikke den 3 "dysen" i midten inntaket til pumpen? Tror ikke effekten kan være all verdens. Jet-thrustere dukker opp av og til og blir stort sett glemt igjen ganske fort... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 16.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.November.2008 Det er mulig at både den fremre dysen og den aktre dysen er for inntak av vann til sidedysene. Dette kan jeg ikke noe om. Jeg så et slikt system ble montert på en båt i havna i våres og monteringstiden var relativt lang. Effektiviteten kjenner jeg ikke noe til. Jeg lurer også på om det er felles motor for alle dysene, eller om det er to separate for henholdsvis fremre og aktre dysesystem? Her er den "andre" båten, fra innleggf # 163 i denne tråden. Dette er bilde fra innlegg # 166 i tråden. Jeg ser at jeg snakket litt med montørene. De hadde ikke så mye erfaring med dette systemet, men opplyste at skyvekraften var 40 kg per dyse. 40 kg er endel når man slipper å ta hensyn til vind. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roald Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Inntaket er under båten. Drivkraften er fra hoved motor, fordelen er at man kan kjøre lenge uten fare for å tappe batteri. Det er mulig å kjøre trykk i alle 6 dysene. Også de som går forover og bakover. Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Det er ikke jeg som holder fotoapparatet spesielt skjevt her, det er nok Balticen som står skjevt i opplaget. Jeg la også merke til denne Baltic'n, den står utrolig skeivt (og bildet lyver, det er værre en det ser ut til på dette bildet). Fatter ikke at Ulf og Sverre har fått til det. De er perfeksjonister med å sette opp båter.Og til dere som ikke er kjent i båthavnen i Son: Alle mastene på bildet er master på båter som står på land! Bra det er Baltic'en som står skjevt og ikke alle de andre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
"Mathilde" Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Er visst din kjepphest dette her Håp.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 https://baatplassen.no/bildearkiv/8/8590/baugdyser.jpg Fint og flott dette med vannjet istedet for vanlig baugpropell osv men hva er vitsen med å ha begge deler på en båt ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Er visst din kjepphest dette her Håp.... Kanskje det, men i dette tilfellet var det vel helst en absurd tanke som slo meg Fint og flott dette med vannjet istedet for vanlig baugpropell osv men hva er vitsen med å ha begge deler på en båt ? Kanskje baugtrøsteren var i minste laget og det var ønske om hekktrøst i tillegg? 40 kg skyvkraft er jo også litt lite alene, ihvertfall hvis begge båtene er det jeg tror; Princess 45? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Mente ikke å kritisere , stilte bare spørsmål om hva grunnen kunne være til dobbel installasjon av dette "verktøyet". Vannjet er jo topp da det er mindre støy men det er klart at om eieren har spart for mye på størrelsen da han installerte baugpropellen da er alternativet dobbelt opp eller større propell. Har hatt baugpropell selv og testet den noen ganger og skjønner at det er populært på motorbåter som lett driver av under havnemanøvre Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Håp Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Tror ikke noen så noe kritikk i spørsmålet ditt Enzo. Det virker jo som en litt snodig sammensetning, og jeg foreslo bare et mulig svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roald Svart 16.November.2008 Del på Facebook Svart 16.November.2008 Hei Baug trøsteren på Princessen er død. Den var under vann for andre gang sommeren for to år siden. Det systemet som monteres er ganske nytt her i landet. Båten er en "dem" båt for importøren av trøster systemet. Princessen har plass ved siden av oss. Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Svart 17.November.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.November.2008 Vet du om eieren er fornøyd med dysesystemet? Kunne være greit å høre noen erfaringer. Jeg har aldri snakket med lystbåtseilere som har erfaringer med dette systemet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Roald Svart 17.November.2008 Del på Facebook Svart 17.November.2008 Hei "bor" Jeg vet ikke hvordan den virker. Eieren har vært ute å reist store deler av sommer og sønnene har brukt båten for det meste i sommer. Jeg skal ta en prat med han og komme med en tilbakemelding når jeg vet noe. Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.