nimbuster Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Er vel liten tvil om at begge var påtent vel? Noe annet ville egentlig vært rart... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Innenfor der igjen ligge disse 2 Viknes 750-båtene til henholdsvis Odd I og Håkon A. Bare en rask avklaring og endring her. I min betuttelse har jeg skrevet Viknes 750 - det er jo direkte feil! Det dreier seg her om 2 stk. NB750. Beklager feilen. Kommer til å legge ut en del detaljerte bilder her så snart jeg har sortert og forminsket de. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Så har jeg vært i båthavna vår og sett på dette triste synet... Begge båtene har blitt løftet ut og satt på land. Og brannen har naturlig nok blitt dagens tema nede i båthavna. Et lokalsammfunn hvor alle kjenner alle og alle tar del i tragedien. Båt 1: Styreposisjonen: Ryggen på førerstolen og dasjbordet synes bare såvidt i de forkullede restene. Her er restene av motoren, en Yanmar 96hk med 700-motortimer på klokka. Navneskiltet - utskjært i teak - er en trist påminnelse om det som en gang var en båteiers stolthet! Båt 1 (hitterst) og båt 2: Båt 1 (hitterst) og båt 2: Båt 2: Båt #2 har adskillig større brandskader. D.v.s mere av både akterskipet og ... ...overbyggningen er brent bort. Her er det praktisk talt ikke noe igjen, men brent ned til vannlinjen. Nederst til venstre i billedkanten ser vi Samson, for anledning som "linselus". Trist! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
enter4u Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Meget trist syn Håper de finner årsaken. Regner med at det bare er spekulasjoner i teorien om at det er påtent. Redigert 13.Januar.2009 av enter4u (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Ifg, en av eierene jeg snakket med idag tidlig, så var det visstnok ingen mistanke om at noe kriminellt har skjedd og etterforskingen ellers går i retning av en eventuelle elektrisk feil, siden begge båtene hadde en skjøteledning ombord med frostvakt-varmeelementer som var på. Brannvesen har visstnok også påpekt at brannen startet i en av båtene (#2 i fotoserien) og at brannen så spredde seg til den andre båten, siden de lå side-om-side. Har tilfeldigvis noen bilder i fra båthavna som jeg la ut i tråden "Lykken er..." hvor også "tvillingbåtene", disse to NB750 var med. Bildet viser jo også hvor tett disse to båtene lå... :o/ Redigert 13.Januar.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
olpi Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Hadde den båten der brannen startet en varmeovn ombord? Tenker da på at kanskje en oljefylt ovn er blitt brukt og det kan ha veltet på siden. De har jo ingen veltesikring e.l. og at en slik kan ha tatt fyr? Håper de finner årsaken 100%. Uansett er det tragisk. Selv om det var tre forsøk på å sette fyr på hus, anneks .. på andre siden av sundet så er det vel som det blir sagt ikke noe som tyder på at båtbrannen er påsatt.. ? Snakket med en kamerat idag som bor på andre siden og politiet hadde snakket med dem ang. branntiløpet som var påsatt ved inngangen til et hus. De har blitt litt skremt over der, og installerer flere røykvarslere... Trist at noen syke folk setter andres liv i fare... . Redigert 13.Januar.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Hadde den båten der brannen startet en varmeovn ombord? Tenker da på at kanskje en oljefylt ovn er blitt brukt og det kan ha veltet på siden. Som du ser, så var det nettopp det jeg har skrevet i mitt forrige innlegg (under): "...siden begge båtene hadde en skjøteledning ombord med frostvakt på..." ....siden begge båtene hadde en skjøteledning ombord med frostvakt-varmeelementer som var på. Altså, - Ja, de hadde begge en elektrisk ovn (frostvakt) på, men vet ikke hvilken type. Vil derfor ikke spekulere videre. :^\ Båt 1: Båt 2: Sikkert mange som vil kjenne igjen denne spesielle frostvakta (hvilken båteier har ikke en slik liggendes / hengendes nede i motorrommet sitt? Rekk opp hånden!) , men det er ingen som har sagt noe om denne spesifikt - kun at det tyder på en elektrisk feil. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Jeg har 2 slike , håper det ikke er dem som har startet det hele Føler med båteierne her, triste saker Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Jeg lurte bare på om det var en oljefylt ovn i tillegg. F. eks. i kabinen.. Synes at det er rart hvis frostvakten har skylden hvis den har blitt montert riktig. Den har jo ikke veldig høy effekt, og stor varmegang i den pga feil (mye strøm) ville vel ha slått sikringen ut. Redigert 13.Januar.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Ser ikke ut som om brannen har startet i ovnen det er bilde av, da ville de vel sett mye verre ut? Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Det er nok litt antagelser fra brannvesnet, min de har vel litt erfarig også med hvor en slik brann starter... Litt syn at det gikk slik. Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret1 Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Ja dette va da veldig synd ! Men hvilken type oven er det vi ser restene av på bilde da ? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 (redigert) Når jeg ser denne røde kabelen grøsser jeg. Redigert 13.Januar.2009 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Kabelen ser vel ut til å være av billigste sort som kun er beregnet til innendørs bruk. Jeg har tatt opp problemer knyttet til de dårligste ledningene med styret i vår båtforening. De burde vært totalforbudt i havna. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Når jeg ser denne røde kabelen grøsser jeg. Uff dette ser ut til å være uegnede kabler til maritimt bruk. Jeg synes det er flott om du kan få bekreftet hva som er årsaken til brannen. Dersom det dreier seg om dårlig skjøteledning må jo dette være et tema vi stadig minner hverandre om her på BP. Jeg ser så ofte "rare" koblinger mellom land og båt at det er flere steder jeg unnlater å benytte landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Jeg har sett enden på en sånn kabel som smeltet ned på grunn av dårlig kontakt. Det verste var at det var min kabel. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 veldi tråkigt sånt her Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
osa Svart 13.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2009 Triste greier. Det bildet av navnskiltet gjør at det blir nært og medmenneskelig.... Men hvilken type oven er det vi ser restene av på bilde da ? Den første er vel den typen som finnes i annenhver butikk for tiden, Jernia, Claes Ohlson, Proff etc til et par hundre kr. Den andre har jeg ikke sett før... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 (redigert) Noen bilder fra Gressvikkbrygga og Gressvik Båtforenings båthavn..: Her kommer byfergen inn. En ferge som trafikkerer mellom Gressvik og sentrum i Fredrikstad. Den er mye brukt: Litt is fremdeles... Redigert 14.Januar.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
riosport Svart 14.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2009 fine bilder olpi!! men du har båten din på land? litt lenger bort nesten ved lekeplassen?(på en svela henger?) for det ligger en nb lik din utpå fremdeles? (jeg følger med skjønner du!) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2009 Stemmer det. Jeg har båten på land og i vinter er det ikke mange båter i havna som er blitt brukt. Lite fisk og mye dårlig vær - ingenting å ligge ute for. Blir annerledes for de som ligger inne i fjorden der det er litt mer trafikk, og man kan treffe andre båter på denne tiden. Det er Thomas som ligger ute på midterste brygge men en NB870. Ytterst ligger brodern`s Saga 315. Ellers er det en noen som leier vinterplass på sjøen. Egentlig for store båter til havnen da vi har en grense på 11 meter maks inkl alt. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 I dag er det i Sonskilen båthavn grått vær, ca 2 kuldegrader. Dette bildet er tatt fra østsiden av Sonskilen mot broen over Såna. Flott med snø på isen. En båt på sjøen i havna. En Princess, nesten helt ny V45. Den ligger nå ganske "trygt" - ingen fare for at den med det første driver vekk fra brygga. Isen er en stabil fortøyning. Her er akterthruster montert på en Scand Baltic - det kan virke som om leppa kan gi litt motstrand ved vannsøylen fra skroget under fart? Slik plasseres bl.a. Balticere på opplagsplassen i havna vår med tre støttepunkter. Her har seilbåteieren laget en egen konstruksjon for presenningen. Desverre er det allerede blitt hull i presenningen - håper at den ikke revner.... Dette er montering av den største varmeveksleren i vår båt. Varmen på slangene inn på varmeveksleren er så høy at det ikke er mulig å holde på dem mer enn noen sekunder. Jeg har lyst til å fortelle om erfaring med denne detektoren. Det er en føler med slange ned til det laveste punktet i kjølen på båten. Når det er kaldt ute, mer enn ca 5 kuldegrader, så fryser det lille som er av vann i nederste del av kjølen. Dette tror jeg gir øket trykk i sensoren som gjør at vannpumpa begynner å gå. Da jeg ankom havna i dag gikk vannpumpa. Jeg antar at den har gått sammenhengende omlag ett døgn. Jeg må nå finne ut om den må erstattes med en ny. Jeg deaktiverte den brune "senseledningen" slik at pumpa sluttet å gå. Det blir spennende å se om pumpa virker. Kommer nok tilbake til dette. Jeg skriver så utførlig om dette fordi jeg regner med at temaet kan være aktuelt for andre båteiere med tilsvarende sensor. Her har jeg plasert bobleplast på luftutslippet fra viften ombord i motorrommet, SB side. Når vannvarmeren går mye kommer det litt fuktighet ut fra eksosutslippet under badeplattformen akter. Her er bobleplast plassert over BB luftinntak til motoren. Jeg forestiller meg at dette motvirker at motorrommet blir kraftig nedkjølt ved sterk kulde? Etter at vannvarmeren hadde gått en halvtime i dag var temperaturen på ytterveggen i salongen steget til 12 varmegrader og luftfuktigheten var 47 prosent. Like ved utkjøringa fra havna har stativet på en båt trolig blåst ned. Desverre blir nok båten fylt med snø i morgen og i overmorgen. Håper eieren leser BP. Noen har opplagspresenningene åpne foran og akter, mens andre pakker båten ganske tett - kunne vært interessant å sammenligne effekten til våren. Dette er det jeg kaller en "privat" opplagskrybbe. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Fine observasjoner roaldbj! Sitér dette innlegget Link to post
Fjord-duden Svart 17.Januar.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 (redigert) Havna i nyttårshelga, ikke noe vits å sette båten på land når det er isfritt. Nå er det bare å måke litt av vinduene, starte opp og kjøre en tur :-) Tatt utover fjorden samme dag, gleder meg til sesongen virkelig begynner. Redigert 17.Januar.2009 av Fjord-duden (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.Januar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2009 Virkelig stemningsfulle bilder fra Nordland. Jeg har hatt mange fine år i Nordland og Troms. Det var helt unødvendig for denne båten å bruke feste foran og akter. Isen er ganske tykk og båten liugger fullstendig i ro. Ingen fare for å bli sjålet sjøveien selv om påhengsmotoren har start posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.