Diesel248 Svart 27.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2010 Berre hyggeligt å kunne hjelpe !!!!!! Og det er ikkje "Rocket tech" og skru litt på ein SABB. Det er berre gøy, ein kan jo nesten synest det er skøy! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
fergaferga Svart 28.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2010 Er det kun frydenbø i Bergen som selger deler , synst det var dyrt på nettsiden til de. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 (redigert) Det finnes jo Sabb forhandlere rundt i hele landet da, ikke bare i Bergen! Men prisene er vel mye av det samme da. Men sjekk din nærmeste forhandler, kanskje de har delene du trenger til gammel pris... Redigert 29.Mars.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Delane er dyre. Men kvar ofte skifter ein deler på ein SABB. Det er jo først no dei fleste 60-70talls motorane begynner å få service. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Delfin 19 Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Nytt spørsmål :-) Har selv en sabb 10G, Har hørt at temperaturen skal ligge mellom 40-60 grader på disse motorene når de er i bruk. Men ofte når man ligger man i ro og øsnker å ha motoren gående på tomgang. Da tar det ikke lange tiden før grade stokken gjerne passerer 70 grader. Er dette et tegn på at man må gi vannpumpen en service ?? Er det noen som vet hvor lenge man kan ligge på tomgang med høy temp ?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Her må det nok en service til ja! Enten sjøvannspumpa, eller stake opp kjølekanalene. Temperaturen på en sjøvannskjølt motor må holdes under 65 grader, går den over dette krystalliserer saltet seg og tetter motoren enda mer til.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Delfin 19 Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Tror jeg forklarte meg litt feil. Når vi bruker vår motor så holder tempen seg slik den skal.Men når man har den på tomgang gjerne på lavt turtall så stiger tempen siden det da er mindre vann som går igjennom systemet. Er det noe fasit svar på hvor lenge man kan ligge på høy temp uten krystallisering, eller må man holde høyt turtall hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Du må holde deg under 65 hele tiden. Enkelt og greit! Blir den varmere på tomgang, tipper jeg det er ventilene i pumpa som lekker slik at du ikke får sirkulasjon i motoren. Pleier å være greie å fikse, hvis du bare klarer å få demontert den... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jumbo Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Her er linken til dokument-arkivet til sabb.no http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/ Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2010 Tok og lagde en tråd med alt om Yanmar jeg Så har vi både Sabb og Yanmar Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Delfin 19 Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Hei igjen. har en sabb 10G. rett framfor styrings hendelene har vi noe som ligner på en fett nippel, Det er et hull. noen som vet hva dette er til ?? Se bilde under. Har lånt det fra tidligere i tråden, Ikke samme motor men samme prinsipp. På bilde ser det ut til å være tettet igjen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Det er til smøring av bakre tetning på omstyringen. Smøres med en fettpresse en gang i blant. 4-5 pump pleier å holde. Har du bare et hull, må du skru inn en greasenippel her. Redigert 30.Mars.2010 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
fergaferga Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Et lite spørsmål. Har fått tak i koperpakningen til motoren. Har lyst å sette motoren sammen nå . Men da er spørsmålet. Kan jeg bruke en ventilløftestang som har vært en anelse skeiv og som fortsatt er 2mm skeiv en plass. Den har ingen annen strukturfeil. Høyden er den samme på begge to. Virker som om den er stiv og tåler det meste. Den går vel fint å bytte ut stangen på et senere tidspunkt. Med å bare løsne på vippestellet. Hva tror dere. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 (redigert) Har du bøyd en støtstang, så er den svekket der den er bøyd fordi materialet har gått over flytegrensen. Denne ville jeg ikke brukt mere Redigert 30.Mars.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Glafa Svart 30.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2010 Av en liten nysjerrighet så lurer jeg. Hva skjer om man ikke fyller grease i hylsefett-kopp for propell og smørekopp for innv. pakkboks? Sitér dette innlegget Link to post
Delfin 19 Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Uten grease blir det tørrkjøring, det fører til hurtigere slitasje på foringer og andre bevegelige deler. Med andre ord det blir oftere reparasjoner Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 31.Mars.2010 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2010 Men da er spørsmålet. Kan jeg bruke en ventilløftestang som har vært en anelse skeiv og som fortsatt er 2mm skeiv en plass. Den har ingen annen strukturfeil. Høyden er den samme på begge to. Jeg ville ha prøvd å rette den litt mer, 2mm skjevt er litt mye og kan føre til at den flekser litt i bruk. Ellers så har Sabb såpass kraftige støtstenger at jeg neppe tror dette vil være noe problem. Men det er klart, knekker stangen så stopper jo motoren tvert da. Jeg klarte å bøye en støtstang på en bilmotor en gang, ventilen hadde kokset seg fast og støtstangen fikk seg en kraftig bøy. ventilen ble løsnet med hammer og rustløser, støtstangen ble rettet på en murkant med samme hammer og bilen ble vel kjørt 20-30.000 kilometer etter dette uten problemer av noe slag. Så jeg tror det vil gå bra, men skal du være 100% sikker kjøper du ny støtstang. Som du sier så kan du uansett sette sammen motoren og teste den, støtstangen skifter du på få minutter når du har fått tak i en ny! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Glafa Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Hei igjen.. Har noen spørsmål igjen, det ene kanskje litt på siden av akkurat sabb. 1, Båten min lå innestengt i 40-50 cm tykk is i en periode i vinter. Jeg sagde den løs, og dagen etter hadde den tatt inn enormt med vann. Vi snakker hundre liter minst. Satt i gang pumpene, og de har tatt unna. Så ville jeg teste noe her om dagen. Ta av batteriene og måle vanninntaket. Båten lå 12 timer uten strøm, og tok ikke inn en dråpe vann. ?? Noen som har en forklaring på lekken etter den ble fri for isen? 2, Skal ha min første vårstell av sabben (type G) når tar opp båten i morgen. Tar gjerne tips på hva jeg burde gjøre med motoren i tillegg til oljeskift i motor og veivhus, bytte av dieselfilter. Meldt pent vær i helgen, så gleder meg til lukten av benar og bunnstoff;) Så er vi på sjøen igjen om ei ukes tid. Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Det eneste jeg kan tenke meg er at isen har trukket ut noe tettemasse mellom bordene akkurat der, og vannet har sivet inn der helt til det trutnet igjen. Angående motoren ville jeg sjekket sjøvannspumpemembranen og evnt ferskvannspumpemembranen hvis den var ferskavnnskjølt Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Glafa Svart 5.April.2010 Link til dette innlegget Svart 5.April.2010 Takk for svar. Ja, du kan ha et poeng ang tettemasse. ganske store isflak som knakk av båtsida da jeg sagde. Hatt en H..... vinter her nede på østlandet, så har sliti godt med isen. Men hatt noen fine turer på vannet i påska, og både Sabb og båt ser ut til å ha klart seg fint med vinteren. Verre med ryggene til oss som har saga.. Sitér dette innlegget Link to post
Glafa Svart 6.April.2010 Link til dette innlegget Svart 6.April.2010 Da var båten på land;) Men, når jeg har skiftet olje på motoren, er det noe spesielt jeg må tenke når jeg starter den opp igjen første gang? eller er det "tøff tøff og kjør"? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 8.April.2010 Link til dette innlegget Svart 8.April.2010 30hk Sabb med hvp gir til 15000 her må vel være et kupp for noen som skal ha motor til større snekke/sjark eller liten skøyte. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.April.2010 Link til dette innlegget Svart 22.April.2010 (redigert) Noen som vet hva spakene til omstyring og kobling til Sabb type G er laget av? Regner med det er støpejern? Hvordan er disse å sveise i? Spaken til regulatoren vil kollidere akkuratt med dørken slik det er hos meg nå. Tankegangen er å kappe spaken helt inne med den delen som fester selve spaken til koblinga. (Den som er festa med ei settskrue). Deretter legge den oppå denne delen og sveise den fast der.. Da får jeg nok høyde.. Noen som har meninger om dette? Får jeg god nok sveis ved bruk av støpejern elektroder? (Skal nevnes at jeg aldri har sveist støpejern før). Dette er jo en spak som blir litt "translet" med da jeg stort sett bruker foten på den.. Lånte et bilde tidligere i tråden så det kanskje er litt lettere å forstå hva jeg snakker om : Redigert : Jeg prøvde å få løs hele spaken. Settskruen løsnet men det andre stod bom fast. Hadde jeg fått det av kunne jeg bare maskinert til en ny spak men vil helst ikke prøve med masse makt for og få det av. Det ender vel bare med at noe knekker.. Redigert 22.April.2010 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Prøv å varme det skikkelig godt opp med en propanbrenner, og dynk det med rustløser etterpå! Deretter frem med hammeren, så løsner det nok! Det er nok garantert ikke laget av støpejern, det blir for svakt til slike ting. Tipper det er helt vanlig stangstål (mulig selve koplingsstykket med settskruen i er støpejern da). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 23.April.2010 Link til dette innlegget Svart 23.April.2010 Hei. Eg er heller ikkje sikker på om det er støypejern, men sterkt og seigt er det i allefall. Og om det er støypejern kan det sveisast med basisk elektrode visst heile delen (delane) du skal sveise er varma godt raude. Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.