Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

hei,alle sabb eksperter. jeg har i dag montert turteller(biltema) på min G 75mod. På dynamoen er der intet "W"-uttak,men jeg ble forklart av en dieselmekaniker at viss der var noe annet uttak som gav ca. 7 volt ved gange,kunne dette brukes. alt blei koplet, og ved hurtig tomgang viste turtelleren ca 3000 omdr. jeg målte omdr.antall på svinghjulet ved å holde et tachometer hardt mot centeret (dette gav en jevn\stabil reading) der leste jeg av på den analoge skiven ca 750 omdr. turtelleren blei justert og begge instrumenter viser likt ant. omdr. mitt spørsmål til dere er: ved maks turtall for min G-modell (1800omdr.) står regulatorhendelen i 90 grader rett opp, og jeg kan ennå "gi på" 90 Grader til før jeg bunner hendelen. Er dette normalt?? riktig nok sto motoren i fri,men fremdeles synes jeg at der er noe som skurrer. innspill ønskes....... :crazy:

Redigert av persik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når motoren står i fri er det jo ingenting som "holder den igjen". Derfor vil den nå maksturtall med mindre gasspådrag. Hvis du tar deg en tur utpå fjorden med maks propellstigning vil du sikkert oppdage at du må gi mer gass for å oppnå maksturtall.

 

God tur! :sailing:

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Ja er det noen som vet om det er en vanskelig jobb å skifte klemflensen til akslingen ?? Er det noe jeg bør passe på kanskje eller samtidig skifte når prossesen er igang ??

 

Ser at det er mulig å få klemflens uten kile spor hos maritim. kan dette brukes ??

 

Gjelder Sabb 10G :sailing:

Link to post
Share on other sites

hvilke instrumenter trenger man på en sabb 8hk ?? jeg har nå et oljetemp meter. thats it. tenkte å koble en turteller og et voltmeter til dynamoen. det er en saltvannskjølt motor så da får man vel ikke koblet på noe vanntemp?? hva med oljetrykk?? noe vits??

 

og en ting til... det var et rødt lys i det gamle dashbordet, hva er det til??

Redigert av Malvin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sabb 8hk snakker vi da om type G? På den motoren trenger man i teorien ingen instrumenter. Den er plaskesmurt, (en liten sleiv på veiva som tar nedi olja og hiver den opp i sylinderen). Dette betyr at det ikke er noe oljetrykk å bekymre seg for, bare at det er nok olje i veivhuset.

 

Måling av temperatur er derimot litt viktig, på min Sabb er det montert et termometer i toppen og det tror jeg det er gjordt på mangen av disse Sabbene. Det er blindplugger i toppen hvor det kan monteres følere for vanntemperatur så det evt. kan vise på et instrument.

 

Turteller heller ikke et must men kan kanskje være kjekt.

 

Et voltemeter er heller ikke must men kan være nyttig for og se at dynamoen ikke lader for mye.

 

Visst det røde lyster sluktes etter at motoren er startet og fikk litt turtall regner jeg med dette var ladelampen til dynamoen..

Link to post
Share on other sites

Hei,

Visst det er ein modell H 6-8HK er oljetrykk ganske så lurt, ja ein kan seie att det burde vere standard. Temperatur er også meget viktigt.

Turteller og. Det er bra med mykje instrument, ein får god oversikt, og ein kan imponere folk (det er tøft med mykje instrument).

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Et lite spørsmål... har som kjent overhalt sabbèn min og gjort reint og gåt igjennom alle kjølekanaler osv.Men er en ting somjeg sitter å lurer på og ikke finner ut av... temperaturen ligger konstant på 60grader ifølge termometeret som sitter på toppen... dette er da uansett belastning.. dvs har kune kjørt den opp til halv fart enda da jeg fremdeles driver å kjører den inn.men ifølge brukermanualen skal temp ligge på ca 40grader med S.vanns kjøling..Noen som har noen finurlige forslag til hvorfor den ligger ca 20grader over det som står i manualen?

Link to post
Share on other sites

Det må være en struping ett eller annet sted som gjør at den blir litt varm. Alternativt viser termometeret ditt feil. Nå er ikke 60 grader noe problem med sjøvannskjøling, men passerer du 65 grader begynner det å bli skummelt. Saltet krystalliserer seg rundt 67-68 grader, og da tetter kanalene seg...

 

Da jeg hadde Sabb 2H kjørte jeg alltid med nåleventilen på inntaket fullt åpen. Temperaturen lå da på ca 40 grader vinterstid, og 50 om sommeren. Kun i skjeldne tilfeller krøp den litt over 50. Så jeg vil anbefale deg å sjekke at du har fritt løp både ut og inn, samt ta ut termometeret og teste det i en gryte vann sammen med et annet termometer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det må være en struping ett eller annet sted som gjør at den blir litt varm. Alternativt viser termometeret ditt feil. Nå er ikke 60 grader noe problem med sjøvannskjøling, men passerer du 65 grader begynner det å bli skummelt. Saltet krystalliserer seg rundt 67-68 grader, og da tetter kanalene seg...

 

Da jeg hadde Sabb 2H kjørte jeg alltid med nåleventilen på inntaket fullt åpen. Temperaturen lå da på ca 40 grader vinterstid, og 50 om sommeren. Kun i skjeldne tilfeller krøp den litt over 50. Så jeg vil anbefale deg å sjekke at du har fritt løp både ut og inn, samt ta ut termometeret og teste det i en gryte vann sammen med et annet termometer.

 

har testet fritt innløp. tokk av slangen fra saltvanns inntaket og det rant som bare f.. heeh sjekket røret fra "pumpa" og inn til blokka åpent og fint... skal sjekke termometeret det tenkte jeg faktisk ikke på... takk for ideen:)

Link to post
Share on other sites

Hei skal mulig bytte klemflens på min Sabb G 10.

Er det denne fra Maritim som event vil passe siden akslingen er 25 mm ??

 

KLEMFLENS 4" 25MM 2544

13101-04

 

Klemflens for å koble propellakselen til girkassen. Enkel montering, du trenger ikke kilespor i propellakselen.

Hullsirkel: 90 mm

Styreflens: 65 mm

Diam bolt: 10,5 mm

Lengde: 100 mm

Antall bolter: 6

Aksel: 25 mm

Ytre diameter: 4"

Passer bl.a for: Yanmar 4JHX/4JH2X/YX-10 og YX-15

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg har en 10 hk sabb diesel motor fra 74, i en gammel trekogg. den vil ikke starte. jeg har hatt ut dieselpumpa, men er ikke sikker på om jeg har montert den riktig sammen igjenn.

Er det noen som har tegninger på hvordan diesel pumpen settes i sammen igjen?

Hjelp :sad:

Link to post
Share on other sites

tenkte jeg skulle ettermontere en dynamo på gammel sabben...så da kommer jeg med et dumt spørsmål.. de hullene i blokka hvor man skal feste dynamo braketten er jo ikke gjenget opp... må man gjenge opp disse eller finnes det en annen løsning??hvis det finnes en løsning med deler fra sabb og noen har delenummer hadde det vært fint:)

Link to post
Share on other sites

Det skal vel kanskje inn en bolt som bare har gjenger i enden og så en mutter på der. Slik er det i hvert fall på de fleste fester til dynamo.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det skal vel kanskje inn en bolt som bare har gjenger i enden og så en mutter på der. Slik er det i hvert fall på de fleste fester til dynamo.

 

joda feste dynamo til brakett var ikke det jeg mente... men hvordan jeg skal feste braketten til blokka... det sitter to hull i blokka som skal være til det foremålet men lurer på hvordan man skal feste bolter i disse da de som sagt ikke er gjenget opp

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...