Dinamo Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Ahemmm - - - Gummimembran i bakkant av blokka på Sabb G. Eg tillater meg å tru at den er på babord side av motoren, og at det er snakk om membranen i kjølevannspumpa. I boka som eg har liggande, frå 1993, har denne delenr 851005 Magne Sitér dette innlegget Link to post
Sabb G Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Nei, den er ok. Den jeg snakker om skal kompensere for kompresjonen som vannpumpa skaper, tror jeg..... Sitér dette innlegget Link to post
Sabb G Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 (redigert) Slik ser den ut. Redigert 26.Mai.2013 av Sabb G (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Nei, den er ok. Den jeg snakker om skal kompensere for kompresjonen som vannpumpa skaper, tror jeg..... Det trur eg ikkje, men eg lurer på om det kan vera rett og slett ein frostplugg? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Nei, den er ok. Den jeg snakker om skal kompensere for kompresjonen som vannpumpa skaper, tror jeg..... Husker ikke hva den heter, men funksjonen stemmer etter det jeg har hørt ja! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 26.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2013 Hei. Eg har riktig nok ikkje hørt om nokon del som skal kompensere for pulsane til vannpumpa, men det er godt muligt at den gjer. Delen på bilde er (etter det eg trur) frostpluggen som står i bakkant av blokka som du seie. Den har dei på Sabb i Bergen. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
index Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Du kjenner at denne membranen pulserer når motoren går. Bare kjenn etter... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Diesel248 Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Ja, det gjer den. Så den har nok den fuksjon å dempe pulsane, trudde før den berre var ein frostplugg... Artigt at dette kom opp, så lærte eg noko nytt. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
M/S Kobben Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Hvor kan jeg få pakninger til sabben min? -65 modell G (8hk) og trenger pakningen mellom veivhuset og koblingshus, eller hva det heter.. Er det bare Sabb i Bergen som har slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 27.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2013 Hei. Sabb i Bergen er våre venner, dei har pakninger. :-D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Sabb G Svart 28.Mai.2013 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2013 Det er en frostplugg som sitter i bakkant på de elder SABB 10 hk. Kun på de eldre modellene. Delenr. 854002. Sitér dette innlegget Link to post
Erlendo´s Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Jeg ser det er en messingdel på nedre del av omstyringshendel. Jeg har ikke det på min sabb, bare en gummi mansjett. Noen som vet noe om dette? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Hei. Det er nok ein messingdel under mansjetten. Eller så er det ikkje messingdelar der. Det variera frå årsmodell og på om det har vert skifta dela på omstyringa før. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Erlendo´s Svart 3.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2013 Ja, det er en messing foring under mansjet, men den ser ikke lik ut. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 4.Juni.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2013 Det har nok med årsmodell å gjere. Eg har sett ulike utformingar på dette området på ulike årsmodellar. :D Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Hei .Har en 10 g som går fint men ser den svetter olje i toppakningen.Etter en halvtimes kjøring er det kommt en svart stripe med olje nedetter på ene siden i bakkant motor.Skal jeg prøve åetterteite toppen?Eller ikke gjøre noe?Det er ikke mye det er snakk om.Ingen vann i motorolje.mvh. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Hei .Har en 10 g som går fint men ser den svetter olje i toppakningen.Etter en halvtimes kjøring er det kommt en svart stripe med olje nedetter på ene siden i bakkant motor.Skal jeg prøve åetterteite toppen?Eller ikke gjøre noe?Det er ikke mye det er snakk om.Ingen vann i motorolje.mvh. Dermed so blir første spørsmålet om det er smøreolje eller brennolje. Hvis det er brennolje so lek toppakningen kompresjon, er det smøreolje so må den komma frå lekkasje i toppdekselpakningen, for der er ikkje smøreoljekanaler i toppakningen i ein Sabb G. Heller ikkje oljetrykk. Toppakningen er ein kobberpakning som må glødast for å få etterteita godt, dette er ein større jobb Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Hei,takk.Det ser ut som smøreolje siden den er svart,men det er nok sikkert diesel.Kan dieselen bli farget svart på sin vei ut her?Ser det bobler såvidt ut en plass når motoren går.Ellers starter den lett og fint,ingen røyk. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Hei, som Dinamo skreiv så er det nok diesel frå forbrenninga. Om toppakninga ikkje er tett får du ei slik stripe som du beskriver. Har vert bort i dette for nokre år sidan på ein større Sabb, der holdt det med ettertrekking av boltane ( til angitt moment). Eg vil dog her anbefale å gløde/skifte toppakning. ;-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
G-sabb Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 Takk Diesel248.Er det en ennkel sak å ta av toppen og kan jeg kjøre med det ut sesongen? Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 20.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2013 (redigert) Det er forholdsvis enkelt å ta av toppen i teorien. Men i enkelte tilfeller kan den sitte ganske godt grunna rust og korrosjon mellom toppboltar og toppstykke. Dieselrøra må demonterast, lydpotta må av, så er det berre å løsne dei 4 boltane som holder toppen. Under toppen er det tre pakninga, to identiske gummipakningar og ein kobberring. Du får kjøpt alt dette frå Sabb i Bergen. :-D Det er viktigt at pakningsflatene er reine før og under montering. Husk å stille ventilane før oppstart. Du kan nok kjøre med det slik ut sesongen om det passer best for deg, men du kan prøve å etterteite boltane til det opgitte moment. Det kan hjelpe noko. :-) Lykke til! :-D Redigert 20.Juli.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
JanArild1 Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 (redigert) *startsveivproblemer* Hei folkens! Jeg prøver å hjelpe en kamerat med en SABB diesel 8-10 hk type G, 1-sylindret, ferskvannskjølt , hvor startsveia står BOM FAST. Fungerte greit forrige sesong, men er helt låst nå. Svinghjul glir lett, og akslingen er helt koblet fra, så det må være selve "sveiv-mekanismen" som er problemet(?) Han har tidligere hatt litt problemer med å få sveiva til å "ta tak" ved start, og det tok noen omdreninger før svinghjulet koblet inn. (mulig dette kan ha sammenheng?) Med den begrensede mekaniske forståelsen jeg har antar jeg det er kjettingen til sveiva inni veivhuset som har satt seg fast. Hva tror dere? Bør jeg skru opp veivhuset før å sjekke? Er dette problematisk? MVH Jan Arild Redigert 21.Juli.2013 av JanArild1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 (redigert) Hei, du treng nok ikkje opne veivhuset men heller koblingsluka. Derfrå ser du i det nedre kjedehjulet. Da ser du nok om det er noko med det hjulet. Om du stikker eit skrujern bort i det skal det bevege litt på seg. Sjølve sveivstativet er nok lurt å demontere og. Det blei endra på ein gong i tida, nokre er todelte heile veien frå topp til bunn, menst andre kan ha eit toppstykke over sjølve sveiva. Utifrå der du beskriver vil eg tru at det kan vere akslingen som ein setter sveiva inni som sitte fast, den er det forresten to grease niplar over. Men det kan og vere som du seier at kjeden har låst seg i eit eller anna. Det kan og hende at klossen som skal "ta tak" i motoren sin utgåande aksel har låst seg, dette ser du nok frå koblingsluka. Mvh Diesel248 Redigert 21.Juli.2013 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
JanArild1 Svart 21.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2013 Hei, Takk for svar! Her er bilde av identisk (dog en mer blankpolert :) ) motor. Koblingsluka du nevner er den som sitter nede foran sveivhuset, ved siden av akslingsinnkoblingen? Så jeg åpner først det, deretter dunker borti kjedehjulet og ser om det beveger seg. Dette er jo da et sveivstativ som er todelt fra topp til bunn. Denne akslingen som en setter sveiva inn inn, for å komme til den må man dele og åpne sveivhuset? har sånn sett løsnet alle boltene som holder sveivhuset fast, men pakningen holder greiene godt sammen, er det bare å bryte dette opp? Trengs det spesialpakning når dette skal skrus sammen? Mye spørsmål, mulig jeg må begynne med koblingsluka, å ta det derfra? :) MVh Jan Arild Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2013 (redigert) Eg har ringa inn tre luker på dette bildet ditt. Koblingsluka har eg kalla for 1, og veivluka for 3. Der står peilepinnen for olje i toppen. Den luka som eg har kalla 2, heiter regulatorluke. Forresten, dele / instruksjonsbok for Sabb G finst på nettet. http://nettbutikk.sabb.no/dokumenter/viewfile.aspx?id=516 Edit: Eg har redusert fargemetningen i bildet, for å få ned størrelsen, derfor er fargen ulik. Redigert 22.Juli.2013 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.