Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei, takker for en fin tråd som jeg enda ikke har lest meg helt igjennom, det kan hende da at det jeg spør om er nevnt før, men det håper jeg dere overlever.

 

Kjøpte meg en "ny" båt for litt siden, en lite hobbysjark i tre, og holder så smått på å bli litt kjent med den.

bilde

 

Det er en Sabb 2G med "fiskebåtomstyring" som er montert i den, og jeg har fått tak på instruksjonsboka og alt er bare velstand.

Her om dagen synes jeg giringen virket litt rar, måtte skru helt til ende for å få båten til å bevege seg forover.

tok da å sjekket manualen med tanke på olje osv. men fant ikke noe til mitt type gir, så jeg åpnet lokket, og dette er slik det såg ut.

Etter mitt skjønn skal det vel være noe olje nedi her, og ikke bare litt brun "grøt"?

Tenker jeg riktig når jeg har lyst å fylle nedi noen liter diesel, kjøre motor/gir litt for å rengjøre det, for så å fylle på ny olje?

I så fall, noen som kan angi mengde diesel, hvor lenge jeg skal kjøre med det og mengde olje jeg skal fylle?

bilde

 

Jeg ser også at det henger en "klokke" nederst på akslingen til omstyringen min, noe jeg vi gå ut i fra er til å koble på en vaier for fjernstyring.

Dette er absolutt noe jeg skal ha, enten originalt eller selvlaget, så spørsmålet er om noen kan si meg hvilken type vaier som skal benyttes her, og hvilken spak/ratt man må ha i andre enden.

Må det være originalt, eller er dette en form for standardisert type?

bilde

 

Det neste jeg såg av "problemer" var en svak drypping under kjølevæsketanken, jeg har ikke problemer med at det minker, så det er nok meget lite som kommer ut.

Stakk hånden ned under tanken, og kjente en del flakrust under der, men aner ikke hvor ille det kan være da jeg ikke kommer til å få se uten å ta med meg et speil neste gang.

Om dere ser på bildet, så er det mellom tanken og oljefiltet jeg refererer til, i området der det går inn et relativt tykt rør.

bilde

 

Så, siste punkt for dagens post er dette med målere/instrumenter.

Her er planen å bygge et helt nytt dashbord med alt nytt (mest fordi jeg er automatiker, og liker at alt er tipp topp).

Ønsker å ha mest mulig målere, slik som voltmeter, vanntemperatur, oljetrykk, oljetemperatur og turteller.

Noen andre målepunkter som er nødvendig/mulig å få til på en enkel måte?

Jeg vil gå for kvalitetsinstrumenter, og tenker da på VDO sine, men vet ikke om de har sensorer som passer "rett inn", eller er kompatible med originale følere?

Har også hørt at det kan være litt problematisk å få til turteller, og at man må ha en som er justerbar, for så å kalibrere den inn mot omreingstelling på svinghjul?

 

Alle svar og tips til dette mottas med takk. :)

 

Link to post
Share on other sites

Hei, Kenneth.

No er det koblingshuset du har lokket av, på dette bildet, og i bruksanvisningen side 45 står at den skal ha 1,5 l smøreolje (SAE 20), årlig skift.

Når det gjeld dette om den "klokka" på omstyringa, so trur eg at du har rett i at dette har med fjernstyring å gjera. Det står noko om dette på side 22.

Dengang dette var laga, var ei slik fjernstyring enten Morse eller Teleflex. I dag har dei vel slått seg sammen under navnet Telmo. Eg trur det er lurt å sjekka deira nettsider, for å finna noko til å byggja fjernstyringa opp att av.

Link to post
Share on other sites

Hei, en ting til som HASTER! Byttet olje på koblingshuset i dag, og det ble stor forskjell på sveivene, gikk mye lettere. Men nå ser jeg at det har skjedd noe med vridningen på propellen bare på de to ukene jeg har hatt båten.Jeg har så vidt vridning fremover, så båten går bare et par knop. Ser også i vannet at det er bare så vidt det skjer noe bak båten ved full forover. I revers derimot, får jeg MYE vridning og full effekt lenge før jeg kommer til enden. Virker derfor som noe har skiplet seg her, og lurer da på om dette kan justeres? Ved litt etterforskning her, ser jeg at ved full revers, så blir hele motoren skubbet fremover ca 1 cm, noe som tyder på at motorfestene ikke gjør jobben. Regner med at dette kan ha en del å si, om man da mangler en cm i andre enden av skalaen?

Redigert av Kenneth Finsås (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, en ting til som HASTER! Byttet olje på koblingshuset i dag, og det ble stor forskjell på sveivene, gikk mye lettere. Men nå ser jeg at det har skjedd noe med vridningen på propellen bare på de to ukene jeg har hatt båten.Jeg har så vidt vridning fremover, så båten går bare et par knop. Ser også i vannet at det er bare så vidt det skjer noe bak båten ved full forover. I revers derimot, får jeg MYE vridning og full effekt lenge før jeg kommer til enden. Virker derfor som noe har skiplet seg her, og lurer da på om dette kan justeres? Ved litt etterforskning her, ser jeg at ved full revers, så blir hele motoren skubbet fremover ca 1 cm, noe som tyder på at motorfestene ikke gjør jobben. Regner med at dette kan ha en del å si, om man da mangler en cm i andre enden av skalaen?

Den eine centimeteren som motoren "spaserer" forover utgjer vel det meste av stigningen som motoren ikkje får, kanskje det heile. Ellers er det å sjå korleis akslingen er festa i motoren, om den kan ha dradd seg nokre millimeter ut av flensen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Hei, fremskyving og fastsetting av motor gjorde susen, var jo flere cm slakke på alle, samt at to var så rustet at de måtte byttes. Men en time med kryping under "dekk" så var den fast og alt i skjønneste orden. :)

Eg sit her med ein ekkel følelse at kanskje alt ikkje er i skjønneste orden :nonod:

Kall det gjerne bekymring, men når motoren har vore so laus som du her beskriv, so mistenker eg at der er ting som kan bli adskillig bedre i opprettinga av motoren.

Link to post
Share on other sites

Hey!

 

Dette var en fin tråd, men har lest igjennom kun få av innleggene.

Et søskenbarn av meg har en 24" sjark med Sabb diesel 22 2g i.

Båten har stått på land i ett år, og vi har fått sjøsatt den nå, men vi tror at det har kommet vann inn i enten eksosen eller andre plasser.

 

Hva gjør jeg? er vel ikke noe medisin å fyre opp nå om man er usikker på om det har kommet inn vann i motoren?

 

Har funnet en motorbeskrivelse her i tråden.

 

 

Tips?

 

 

Mvh Robert.

Link to post
Share on other sites

Hei! Har etter mange timer pløyd gjennom denne tråden, masse lærerikt og interessant lesestoff!

Jeg har blitt eier av en 10hk G-modell, står i nyinvesteringen i tunet. Vil lage en tråd om den også, for selv å "holde tråden" på hva som skjer.

 

Saken er slik: Da jeg henta båten sto innsugsventilen i åpen stilling. Smøremekanismen for ventilene var påtte tett, samt at røret for sugeventilen var knekt\borte. Tok av toppen og kakka litt på ventilen, og smekk! Smurte opp med smørekanna og fikk omsider fyr. (djevelsk tungstartet) Stakkaren var påvent startgass også..

 

Nuvel, ny ventilkappe med innmat fikk jeg av en lokal helt, samt topplokk og ekspansjonstank\lyddemper i ett. Jeg frykta sprekk i toppen, siden den var såpass tungstarta. Flytta over ventilkappa, fylte med olje og kjørte noen dager. MEN, oljenivået sto pal, minka ikke noenting!

 

Ikveld ble toppen tatt av, fikk bekreftet at det ikke er sprekk i den. (sjøvannskjølt) Demonterte smøretøyet også, prøvde å suge i røra, men ikke faen.. De er tette, fikk dratt ut et par piperenskere, men en er knekt inne i røret, den andre knakk jeg selv. Hiva hele stasen i ultrasonicvaskeren, og her sitter jeg nå.

 

Jeg lurer på:

 

1. Er det noen som har erfaring med disse smøreapparatene som kan si meg om det er mulig å demontere\overhale de? Er det nye å få kjøpt?

 

2. Er det noen som har hona sylindre med sylinderforinga i blokka? Jeg har gjort det med skipsdiesler, men der er alt så stort og tilgjengelig, at det går fint..

Link to post
Share on other sites

Hei!

Jeg har en SABB 2G som har fått overhalt dieselpumpene (høytrykk). Disse har mellomleggsskiver mellom pumpe/blokk. Før de ble overhalt var det 2 på den fremre pumpen og 1 skive på den bakre.

Etter montering satt jeg på en skive på hver pumpe, men da ble motoren veldig tungstartet...

Er det noen her som vet hvor mange man skal ha på hver?

Har skjønt at dette påvirker tenningsvinkelen så jeg lurte på om det trengs 2 på hver?

Har ikke prøvd uten skiver da håndboken sier at det skal være i allefall en der :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For å være erlig, så vet jeg ikke enda da det var mitt søskenbarn som har sett det. Så tenkte bare litt research her :)

Kommer tilbake.

No er dette svaret adskillig for seint, for denne gangen, men -

Så snart motoren er over vatn, skru ut sigaretthylsene og sveiva so vatnet kjem ut, samt skifta olje på motoren. Starte motoren so snart som mulig og la den gå seg skikkelig varm. Skifte olje igjen, so er det aller meste reddet.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57418/p1010287.jpg

 

Hei alle sammen eg er ny her på forumet Og har nett opp arvet snekka etter far .

Har derfor brukt mye tid på lesing å studering her på forumet .

Tenker det er nå tid for presentasjon og spørsmål

Eg har ei grimsøy 21 med godklumpen på plass sabb 2h 79 modell

 

Spørsmålet mitt er går det an å få omstyring til denne

Ringte sabb Bergen menn fikk følgende svar "de der greiene sluttet vi med i 83 ..Ha det."

 

Sender derfor utfordringen til forumet

event patenter tips eller ideer er velkomne :thumbsup:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57418/p1010282.jpg

Redigert av sabbakar2h (see edit history)

sabb 2h 18 hk vart produsert fra 1966-1983 det finnes 5494 stk av dei

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...