Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

Dette var interessant å lese. Her dokumenteres det faktisk at forholdene på sjøen faktisk er mye bedre enn hva media og redningstjenester skriver.

Ikke er det småtterier heller. Man skreller jo fort vekk opp mot halvparten av hendelsene som feilloggede, ting som ikke er relatert til båt, båtrelaterte ting som ikke er redning eller nød, men assistanse.

 

Spesielt likte jeg den med vennegjengen som lå der i det fine været og koste seg i seilbåten, men dessverre virket ikke roret. De ringte redningstjenesten. Redningstjenesten registrerte da at noen hadde slått på autopiloten slik at rattet "ikke virket". Antar at et trykk på knappen til autopiloten løste problemet, men det forteller historien intet om. Statistikken forteller imidlertid at dette var en redningsaksjon av båt i havsnød.

 

Lurer på hvordan statistikken til Redningsselskapet ser ut. Håper de er litt mer edruelige enn sine svenske kollegaer, men problemet er at også disse har en egeninteresse i å blåse opp statistikken. 50 reddet fra den sikre død kontra 20 reddet fra den sikre død og 30 reddet fra en mulig død er jo to forskjellige ting.

 

Og når vi ser hvordan Redningsselskapet beviselig bidrar til å fremstille situasjonen på sjøen som ille i enhver sammenheng samtidig som skade- og drukningsstatistikken forteller noe annet, ja så må det i alle fall være mulig å stille spørsmålet om vi også har et snev av svenske tilstander i Norge.

 

 

Det var jo et fint tidspunkt av Svenska Kryssarklubben å dokumentere at tingenes tilstand er veldig mye bedre enn man kan få inntrykk av. Det kan jo tyde på at også svenskene dropper det obligatoriske sertifikatet for mindre båter slik norske politikere til nå har gjort. Nå gjelder den i Sverige jo bare for båter over 12 meter lengde eller over 4 meter bredde. Til sammenligning er det 15 meter lengde i Norge og ingen breddebegrensning.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kan jo tyde på at også svenskene dropper det obligatoriske sertifikatet for mindre båter slik norske politikere til nå har gjort. Nå gjelder den i Sverige jo bare for båter over 12 meter lengde eller over 4 meter bredde. Til sammenligning er det 15 meter lengde i Norge og ingen breddebegrensning.

Tja, det svenske serifikatet for småbåter fra 12x4 og større er vel ikke det samme som for båter fra 15 meter og større (dvs det som enkelte nordmenn har fått konvertert til D5L). Dog, forskjellen er ikke stor.

Link to post
Share on other sites

Nok en sommerhelg er over, vi er snart halveis i juli og dermed også nesten halveis i sesongen så kanskje er tiden kommet for en aldri så liten forløpig oppsummering av hvor forferdelig tilstandene er på sjøen?

 

For meg så synes det som det kan gjøres med en overskrift hentet fra Sandefjords Blad:

 

Båtkaos i Sandefjords-fjorden

 

Og hvor ille det var? Jo, i følge operasjonsleder Åge Haakonsen ved operasjonssentralen i Vestfold så;

 

– Ingen er savnet og ingen er skadet, oppsummerte operasjonsleder Age Haakonsen ved 17-tiden i dag.

 

Av artikkelen så synes det heller ikke som om noen båter ble skadet!

 

 

Jeg krysser både fiungre og tær for at fortsettelsen blir like "ille"!

 

Ha en trygg og fin sommerdag!

 

http://www.sb.no/article/20080713/NYHETER/561441096#

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Hvis du leser innlegg 219 som du selv har skrevet så vil jeg anbefale å sette litt ekstra fokus setningen Sjøtummel har skrevet og som du gjengir.

Denne setningen lyder: Det der var tydeligvis ikke noen kampsak for regjeringen.

Det er sjelden jeg gidder å forklare en kommentar av den typen, men jeg får kanskje trå til her. Odelstinget har i denne stortingsperioden 127 medlemmer. Her er det 78 som tar seg tid til å stemme, og tilsynelatende slipper et forslag fra FrP gjennom. :crazy: Uansett, det var snakk om et midlertidig referat, noe jeg kommenterte da jeg ble spurt om referanse. Ikke så jeg nøye på det, og ikke har jeg sett på den saken siden.

 

(Når jeg ser på referatet igjen ser jeg at like etter (sak 3) blir neste forslag fra FrP nedstemt med 59 mot 19 stemmer. :rolleyes: )

 

Jeg vil fremdeles gjette på at noen i dette forumet tar seg tid til å skrive til Stortinget eller en av representantene for å oppklare denne saken. :discuss:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

"Landets frivillige sjøvettutvalg". Hvem i allverden er dette som har råd til en slik samling på Rica hotell?

På bildet ser jeg rundt 50 personer. Klart de er redde og bekymret for ikke å kunne vise til resultater.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

De 19 frivillige Sjøvettutvalgene består av lokale ressurspersoner fra organisasjoner som er relaterte til en eller annen form for båtliv (f.eks NSSR, speider, båtforeninger, Folkehjelpa, Røde Kors, havnepoliti osv.), og underviser hvert år tusenvis av skolebarn i sjøvett og trygg adferd på vannet. En innsats det står respekt av.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Unnskyld meg, men det må da være lov å kjøre båt i Norge uten "nautisk kompetanse". (...)

Unnskyld meg også, NilsPils! Men selv om jeg tror at obligatorisk båtførerbevis kanskje er en typisk løsning uten problem, gjør jeg oppmerksom på følgende selvfølgelighet:

Du eller jeg eller hvemsomhelst kan ikke kjøre båt i Norge uten å følge de lovene som gjelder for all ferdsel til sjøs her i landet, f.eks. Sjøveisreglene, Sjøloven og Sjødyktighetsloven og vel også Lov om fritids- og småbåter.

Det blir litt på samme måte som at Vegtrafikkloven og Trafikkreglene, Skiltforstriften o.a. faktisk gjelder for både syklister og fotgjengere, til tross for at det hverken finnes obligatorisk Syklistbevis eller Fotgjengerbevis.

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hekksjø har noen sentrale poeng i sitt innlegg. Alle førere av fritidsbåter plikter å rette seg etter lover, forskrifter og regler som kommer til anvendelse for slike fartøy. Og sjøveisreglene er noen av de mest sentrale å kunne. Ved uhell, ulykker eller uønskede hendelser hjelper det ikke å skylde på at man ikke visste. Slik jeg har forstått det, vil eksempelvis uvitenhet om sjøveisreglene ikke gi strafferabatt om man kolliderer med et annet farøy.

 

Regel 2. (a) i sjøveisreglene sier dessuten dette:

 

Regel 2. Ansvar

 

(a) Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

 

Uten å pirke for mye, vil jeg bare nevne at skipssikkerhetsloven(Lov av 16. februar 2007 nr. 9 om skipssikkerhet) tok til å gjelde fra 01.07.2007(med unntak av paragraf 74 nr. 12 som begynte å gjelde fra 01.07.2008), og denne loven har opphevet sjødyktighetsloven(Lov av 9. juni 1903 nr. 7 om Statskontrol med Skibes Sjødygtighed m.v.). Skipssikkerhetsloven gjelder ikke for fartøy med største lengde under 24 meter som brukes utenfor næringsvirksomhet. Men som i mange andre lover, finst det unntak også her.

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at en legger mer i "nautisk kompetanse" enn det å kjenne gjeldende lover og regler som angår den type båt en fører? Det ferdes mange i båt i Norge som etter min mening absolutt burde slippe å sette seg inn i noen av de mest grunnleggende deler av pensum til dagens båtførerprøve.

 

Dersom en viderefører resonnementet om at en trenger obligatorisk prøve og sertifikat for å bevise at en kjenner lover og regler, skulle det jammen bli nødvendig med mange obligatoriske prøver gjennom livet. Hva med fotgjengere, syklister, barneforeldre, skattebetalere, ........???

 

For en gangs skyld er jeg imponert over at politikerne har skjønt at det kanskje koster mer enn det smaker.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk, Capitaine! Skipssikkerhetsloven hadde jeg neimen ikke fått med meg.

 

Og NilsPils, du beskriver akkurat det jeg mener: Det blir både upraktisk og altfor dyrt å ha mange ulike obligatoriske bevis for å sikre at borgerne kjenner de lovene de skal kjenne til. Men samtidig må vi få gjort klart for alle at det faktisk er omfattende lovverk som gjelder, og som gjelder for alle. Vi har ikke kultur i vårt land, mener jeg, for at myndighetene uten videre påtar seg jobben/utgiftene med å få et minimum av kunnskap om slikt ut til den alminnelige fotgjenger, syklist og småbåtfører - de som muligens burde slippe å kjenne til hele det stor og innviklede regelverket, men som absolutt burde kjenne til de aller viktigste reglene for sikkerhetsutstyr, sikker adferd/sikre rutiner. Kanskje bør det bli endring på dette utover i dette århundret? For hvem skal ellers gjøre det?

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Hei!

Når det gjelder fotgjengere og syklister lærer vel alle det helt fra barnehagen/skolen? Men å finne ut hvilke regler som gjelder på sjøen er overlatt til den enkelte, t.o.m. at vi faktisk er pliktig til å ha tilstrekkelig kunnskap! Hvis vi får det inn i skolen er det bra, men med dagens økonomi i mange kommuner blir det nok ikke obligatorisk!

Med hilsen

Sindre

Link to post
Share on other sites

Det er bare bull**** det der med obligatosisk båtførerprøve, hvorfor skal alle plutselig betale for en prøve man ikke negang trenger??! kunne de ikke heller bruke pengene på og få mer politi ut på sjøen??? DET er det som ville hatt effekt, for alle de såkalte "båtbøllene" har sikkert råd til en eller annen prøve men det er sikkert mange som hverken har tid eller penger til og gjøre det.

Båtførerprøve UT politi INN :cheers:

Navn: Erlend

Sted: Bergen

Båt: Viksund with 320 rider

Motor: Mariner Viking 9,9 (15) hk

Link to post
Share on other sites

Er i mot obligatosisk båtførerprøve, jeg tokk det i 8 kl valgfag, har aldri hatt brukt for dette, så jeg har rotet dette vekk, og sefølgelig så finner ikke skolen ut om jeg har tatt dette, selv om Læreren som hadde oss husker at jeg tokk det, hjelper det ikke for sensoren er desverre død. Da burdte det blitt

fritagelse for di som tokk dette før di klarte og sette dette inn i et register, og ikke minst for oss som har rotet dette bort siden vi aldri har hatt noe brukt for det, bør det være gratis...

 

Ulykker skjer oftest i påvirket tilstand, og da hjelper det ikke med båtfører bevis, hvist du raser av gårde i 30-40 knop som en tulling.. Nei ta det dere som er usikre på hvordan dere skal ferdes på sjøen,, og til dere andre med STORE flotte båter som ikke har peiling, lær og legge til og kjør båt før dere oppfører dere som konger på sjøen. ( Dette er til di som sitter på fly i 25-30 knop og drar hele fjorden med seg og kjører forbi kansje bare 6-8 meter fra oss andre.. Eller har leid seg en 10-20 fot større båt en mann skulle bare for at lommeboka sier at dette går greit.

Så nei til obligatosisk båtførerprøve,, Men Ja til Mer fornuft.

Link to post
Share on other sites

Er i mot obligatosisk båtførerprøve, jeg tokk det i 8 kl valgfag, har aldri hatt brukt for dette...

Er du helt sikker på dette?

 

For å finne ut om du er registrert og eventuelt få utstedt duplikat til ditt Båtførerbevis, kan du ta kontakt med Norsk Test som har denne oversikten.

Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...