Jump to content

Er obligatorisk båtførerbevis nå vedtatt ?


oslofjord

Recommended Posts

ja hvor er han? har mouche sovet lenge i dag tro?

 

Oppe kl 0730! :sleep:

 

Men nå går turen ut mot Jomfruland og retning Portør og hjem igjen via/gjennom Vestre og Østre Rauane og Jesper-kanalen. Anbefaler alle å ta en titt på sjøkartet og inngå et veddemål om jeg klarer å komme helskinnet gjennom denne løypa med tanke på at jeg ikke har tenkt til å bruke en eneste kalori på å kikke på kartet! :lol:

 

:sweat:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

såååå du er på ferie du heldiggrisen. 2 dager igjen jeg , og da skal jeg se hvordan det går for meg i halvplan gjennom den løypen du akkurat henviste til uten kart. kan du så kan jeg. :smash: ( selv om jeg ikke aner hvor i rauane dette er )

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

:lol::lol: Vil heller vurdere å kreve D5L for fartøy som går fortere enn f.eks. 15 knop. :cool:

 

:lol::lol:

Ja, det var en god ide, da blir det D5L på junior når han er aleine i jolla.. :wink:

 

Synes forresten at de over 40 knop må ha flysertifikat i tllegg til D5L, de flyr jo over bølgene :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, det var en god ide, da blir det D5L på junior når han er aleine i jolla.. :wink:

Synes forresten at de over 40 knop må ha flysertifikat i tllegg til D5L, de flyr jo over bølgene :lol:

Ja hvorfor skal det være så stor forskjell på disse og offentlige hurtigbåter som jager langs kysten. Der er kontrollen hard med hensyn til å få tillatelse til å kjøre disse.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vil heller vurdere å kreve D5L for fartøy som går fortere enn f.eks. 15 knop. :cool:

 

Dårlig idè. Ikke spøk med det en gang. Jeg skulle gjerne tatt D5L, men kan ikke pga. kravet til fargesans. Jeg er ikke fargeblind, ser forskjell på rød og blå sektor, men stryker til "fargeprøven".

Jeepen min har komfòrfart på mellom 15 og 20 kn. (går fortere, men hvorfor det?)

Heller 0 0/00 i plan.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først, jeg har i store trekk stor respekt for det norske politikere driver med.

Jeg synes de, over hele fjøla, gjør fornuftige vedtak.

 

Men når det gjelder alt som har med småbåtgreier å gjøre, så har de surra det til noe alldeles ubegripelig.

 

Båtsportkart.

Dette er privatisert. Og merket "Ikke for navigasjon".

Altså; smeller det og man kun har båtsportkart i båten, så kan forsikringselskap og andre si at man ikke hadde kart.

 

Registrering.

Dette er privatisert. Baserer seg på en løs klistrelapp. Ubrukbart.

 

Sertifisering.

Dette er privatisert. Og dermed ikke verdt papiret det er skrevet på i utlandet.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes man skal sjele litt til statistikken til redningsselskapet også.

 

I 2007 ble:

 

50 personer reddet fra den sikkre død.

 

Har du kikket litt "bak" statistikken og sett noe om hvilke sitasjoner disse menneskene ble reddet fra? Var dette situasjoner som var relevante i forhold til temaet obligatorisk båtførerprøve eller ikke? Disse 50 menneskene som ble reddet, vet vi noe om deres maritime kompetanse?

 

Jeg har ikke svaret på noen av disse spørsmålene, men har en følelse at for de aller flestes del så er dette situasjoner som lite eller intet har med denne diskusjonen å gjøre!

 

Mulig han er opptatt med finne dokumentasjonen jeg har etterlyst.

 

Det har blitt lagt frem ganske mye dokumentasjon om at "ting" ikke er så farlige som det hevdes bl.a en mengde offisiele tall fra diverse kilder. Lurer egentlig på hva du har kommet med av dokumentasjon og for (eller imot) hva?

 

Men, skitt la gå, la meg komme med en til;

 

Ulykker

 

Politiets statistikker bidrar heller ikke til å bygge opp under myten om hensynsløse ferskinger. Antall bøter er økt, men ikke i forhold til antall kontrollerte båter. I fjor ble 10 000 båtførere kontrollert. I 2003 var tallet 4000.

 

- Vi er godt fornøyd med båtfolket, men ser samtidig at nye båtførere bruker tid på å gjøre seg kjent med reglene på sjøen, sier Roar Isaksen, sjef for Havnepolitiet i Oslo.

 

Oslo-politiet er travle i perioden før og etter fellesferien, og har intensivert kontrollene på sjøen.

 

- Generelt sett er det mest alvorlig av mange gambler med alkohol og promille på sjøen. Kombinert med høy fart og mangel på redningsvest er dette svært alvorlig, mener Isaksen.Utover forsikringsselskapene er det lite statistikk om skader seg på sjøen. Men antall drukninger har gått ned i løpet av de siste ti årene. På 90-tallet omkom i snitt 41 personer på sjøen hvert år. I perioden 2000-2005 har gjennomsnittet falt til 34. Heller ikke her ser man noen negativ effekt av flere båter og flere ferske båtførere. All statistikk tilsier at ryktene om hensynsløse båtførere i nye millionglis er betydelige overdrevet.

 

Er det ikke forferdelig hva politiet kan hevde? :rolleyes:

 

Beklager denne kveruleringen Nimbuster! :drink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I dag når jeg kjørte inn mot gjestehavna i 6 knop, så jeg dusten i øyekroken. Han ville inn i havna og han ville inn fort. Han ville inn før meg. Så han dreit i 6-knop grensen, gasset på og passerte meg i det jeg slakket ned fra 6 til 3 knop. Dessverre for han måtte han passere meg på babord ytterside for så å gjøre en U-sving rett foran baugen min for å kunne legge til langs flytebrygga. Og jaggu gjør fyren det også - samtidig som kona står på baugen, peker mot meg og peker mot flytebrygga og spør tydeligvis om det er greit at de snapper plassen rett for nesa vår. Jeg har for lengst reversert og nikker, men smiler ikke og sier "Ja, det er helt greit". De var vel på jakt etter den siste plassen, men det var altså god plass. Og jeg? Skulle ikke ha plass, vi var bare ute og tøffet litt rundt i det fine været.

 

Og dusten? Han visste utmerket godt hva han gjorde. Han var bare mer opptatt av å få plass og dreit både i fartsgrenser og høflighet. Ikke vet jeg om han hadde båtførerprøven, men uansett hjelper ikke teorien særlig mye på folk som driter i andre bare de kommer først i køen.

 

Håper noen av de andre kjeftet litt på ham for bølgene han lagde i gjestehavna.

 

Jeg tror det er mange slike som man kan presse teori inn i men som aldri gidder å vike eller ta hensyn uansett. Bortkastet å prøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror det er mange slike som man kan presse teori inn i men som aldri gidder å vike eller ta hensyn uansett. Bortkastet å prøve.

 

Sikker på at det er bortkastet? Hvor lenge har det nå kun vært frivillighet, oppfordringer og holdningskampanjer?

 

Og på hvilke områder er det virkelig synbart at det virker? Jo, med tvang :smash:

 

Godt eksempel er at det er PÅBUDT med flytemidler ombord og FORBUD mot promillekjøring.

 

Som sjøfartsnasjon har vi sakket akterut i forhold til både Sverige og til Danmark som har innført sine sertifikatkrav, spesiellt til hurtiggående båter.

 

:flag_sw::flag_da:

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Det var vel en grunn til at det ikke ble innført i år. Neste gang forslaget kommer på bordet blir det et sertifikat som kan beslaglegges, da tenker jeg det hjelper jeg.....

 

Redigert og lagt til : Da kan det være du slipper å oppleve så mange av disse "Plass-piratene" Lotus :cheers:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

det var meg som sneik forbi deg lotus. så at det var deg , og tenkte nå skulle du f... me få. og faktisk JA , jeg har båtførerprøven. blir bare så fobannet av folk som skal ligge i, eller gjerne litt under fartsgrensene hele tiden selv om de er i havneområde . :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sakket akterut? Danmark og Sverige?

Var det ikke slikt at Sverige skulle innføre noe fra 2009, men man mener det blir for mye byråkrati og styr. Tipset går på at hvis det ikke blir en stor ulykkessommer, så skrinlegges hele greia.

 

Danmark? Aner ikke hva de har? Har de noe i det hele tatt?

 

Godt eksempel er at selv om det er forbud mot promillekjøring så kjører det flust av promilleskippere rundt omkring hver eneste dag.

Godt eksempel er at selv om det er påbudt med flyteutstyr ombord, så har jo 3 utav 4 som drukner ingen vest på likevel.

 

Kanskje godt eksempel nr. 3 blir daat selv med obligatorisk teoretisk båtførerprøve så kræsjer folk like hyppig med moder jord?

Ikke godt å vite, for ingen har faktisk sjekket hva folk faktisk kan i dag og hva det lille eller litt mere ekstra for de som ikke kan nok faktisk betyr.

Kanskje det faktisk ikke betyr en dritt på ulykkesstatistikken? Kanskje eneste effekt blir at når køddene driter i regler og er lite hensynsfulle, så kan du være sikker på at det er fordi de rett og slett er bøller og ikke fordi de ikke vet bedre. Da har vi brukt 2 milliarder på å fastslå at bøller er bøller uansett.

 

Og vet du hva? Det kunne jeg fortalt deg helt kostnadsfritt!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

.......Hvor lenge har det nå kun vært frivillighet, oppfordringer og holdningskampanjer?

:flag_sw::flag_da:

 

Enig i det med frivillighet og oppfordringer, men kan ikke huske noen helhjerta forsøk på holdningskampanjer for å få flere på skolebenken. Mulig du har rett, men den kampanjen har gått meg hus forbi. Kunne jo hende litt bedre satsing på det området ville være en relativt billig løsning på noe av problematikken?

Link to post
Share on other sites

Sakket akterut? Danmark og Sverige?

Var det ikke slikt at Sverige skulle innføre noe fra 2009, men man mener det blir for mye byråkrati og styr. Tipset går på at hvis det ikke blir en stor ulykkessommer, så skrinlegges hele greia.

 

Danmark? Aner ikke hva de har? Har de noe i det hele tatt?

 

Danmark har sertifikatkrav for SPEEDBÅDE (forskriften) (finder anvendelse for førere af planende fritidsfartøjer med en skroglængde under 15 meter) og

 

Sverige som er verdens mest båttetteste land (ca. 50 dødsfall pr. år) har sertifikatkrav til båter over 12 x 4 m, samt en hurtigbåtforskrift eller kanskje det var et forslag.

 

Skal se om jeg finner den: Edit:Fant kun en uttalelse fra en svensk båtskole: Manöverintyg för högfartsbåtar är med stor sannolikhet något som kommer att krävas framöver i samband med att körkort på sjön införs

 

Fordypning finnes her Dansk Sjøfartsdir. og Svensk tilsvarende.

Redigert av Krisida Magni (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

12 x 4 meter i Sverige?

Ta vekk 2-tallet og du har det norske forslaget til sertifikatkrav. 1 x 4 meter.... vel 4 x 1 stemmer nok bedre sånn konstruksjonsmessig.

 

12 x 4 meter? Da veier vel skuta opp mot 10 tonn? 4 x 1 meter? 400 kilo?

 

Hvorfor har man så forskjellig syn i Norge og Sverige?

Link to post
Share on other sites

I dag når jeg kjørte inn mot gjestehavna i 6 knop, så jeg dusten i øyekroken. Han ville inn i havna og han ville inn fort. Han ville inn før meg. Så han dreit i 6-knop grensen, gasset på og passerte meg i det jeg slakket ned fra 6 til 3 knop. Dessverre for han måtte han passere meg på babord ytterside for så å gjøre en U-sving rett foran baugen min for å kunne legge til langs flytebrygga. Og jaggu gjør fyren det også - samtidig som kona står på baugen, peker mot meg og peker mot flytebrygga og spør tydeligvis om det er greit at de snapper plassen rett for nesa vår. Jeg har for lengst reversert og nikker, men smiler ikke og sier "Ja, det er helt greit". De var vel på jakt etter den siste plassen, men det var altså god plass. Og jeg? Skulle ikke ha plass, vi var bare ute og tøffet litt rundt i det fine været.

Og dusten? Han visste utmerket godt hva han gjorde. Han var bare mer opptatt av å få plass og dreit både i fartsgrenser og høflighet.

Håper noen av de andre kjeftet litt på ham for bølgene han lagde i gjestehavna.

 

Kan du ikke legge koseturen til et annet sted enn i ei gjestehavn ? Spurte du hvorfor han hadde det travelt. Det er mange som kan ha grunn til å ha det travelt, selv i båt. ( lege, brann,politi osv) Når man har det travelt og noen foran i køen ikke får ræva i gir kan man bli utålmodig. Jeg tror du bør gå opp til Båtførerprøven på nytt Lotus. Du mangler endel på gode holdninger etter mitt syn

Link to post
Share on other sites

I dag når jeg kjørte inn mot gjestehavna i 6 knop, så jeg dusten i øyekroken. Han ville inn i havna og han ville inn fort. Han ville inn før meg. Så han dreit i 6-knop grensen, gasset på og passerte meg i det jeg slakket ned fra 6 til 3 knop. Dessverre for han måtte han passere meg på babord ytterside for så å gjøre en U-sving rett foran baugen min for å kunne legge til langs flytebrygga. Og jaggu gjør fyren det også - samtidig som kona står på baugen, peker mot meg og peker mot flytebrygga og spør tydeligvis om det er greit at de snapper plassen rett for nesa vår. Jeg har for lengst reversert og nikker, men smiler ikke og sier "Ja, det er helt greit". De var vel på jakt etter den siste plassen, men det var altså god plass. Og jeg? Skulle ikke ha plass, vi var bare ute og tøffet litt rundt i det fine været.

Og dusten? Han visste utmerket godt hva han gjorde. Han var bare mer opptatt av å få plass og dreit både i fartsgrenser og høflighet.

Håper noen av de andre kjeftet litt på ham for bølgene han lagde i gjestehavna.

 

Kan du ikke legge koseturen til et annet sted enn i ei gjestehavn ? Spurte du hvorfor han hadde det travelt. Det er mange som kan ha grunn til å ha det travelt, selv i båt. ( lege, brann,politi osv) Når man har det travelt og noen foran i køen ikke får ræva i gir kan man bli utålmodig. Jeg tror du bør gå opp til Båtførerprøven på nytt Lotus. Du mangler endel på gode holdninger etter mitt syn

Link to post
Share on other sites

Spurte ikke hvorfor han hadde det så travelt. Spurte heller ikke hvorfor han hadde all tid i hele verden når han la til og ordnet med fortøyninger. Kanskje var det først da han skjønte at han hadde ferie og kunne roe det hele ned? Ikke godt å si.

 

Når det gjelder holdninger, er jeg klar over at jeg ikke skulle vært så veik. Ikke reversert i forkant, men bare fortsatt og la fyren smake sin egen medisin, men jeg tror ikke helt det er det jeg lærer på båtførerkurset om jeg skulle ta det om igjen. Der er det helt andre holdninger. Har du tenkt tanken at det kanskje er dine holdninger som er feil? Det hadde jo ikke blitt noe bedre om jeg stod på retten min.

Link to post
Share on other sites

Hadde en lignende episode til Lotus på sjøen idag.

Var ute på bade og kosetur i sjekte. (Ikke i en gjestehavn)

På vei inn i havsøysundet,arendal øst mot vest. Ligger to tre båter i kø, sundet er smalt.

Da kommer det opp en fartsdjevel med svær speedbåt på styrbord side. Han slakker litt av i det han kommer opp på siden av oss Bryter opp en j**la sjø, ser at sundet er fullt av båter. Bestemmer seg tydeligvis for å kjøre utenom istedet. Gir full pinne i en usving rett foran sjekta vår og forsvinner med ett brøl. Resultatet er tviholding på unger og kjerringer og det som er.

Lagde store bølger den dri***ekken.

Blir så forbanna på sånne IDIOTER.

Skipperen på skjekta vil ha skuddpremie på sånne folk.

Jeg er litt mer moderat av meg - Fra i dag står det alltid en eller to tomme ølflasker klar til å kastes...

På den avstanden han hadde til båten vår hadde det vært lett match. Om jeg ikke hadde truffet båtføreren hadde jeg ihvertfall truffet veldig nærme.

JEG KOKER! :headbang::headbang::headbang:

og ved litt nærmere ettertanke burde det vært lov å sette en kule i motoren hans...

Link to post
Share on other sites

Hvordan reglene for båtførerbevis er i Sverige vet jeg ikke, - men de har tydeligvis akkurat den samme diskusjonen om hvor stort problemet egentlig er.

Svenska Kryssarklubben har i siste nummer av medlemsbladet gått gjennom materialet som danner grunnlaget for sjøredningsstatistikkene og kommet til noen ganske overraskende resultater. Se linken..

http://www.sxk.se/pktr/05-02/sjoraddning.pdf

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...