Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Det er vel å overdrive at vi har hatt en nydelig høst, men sett bort fra ukedagene, har vi hatt de beste sommerdagene på sjøen nå i september.

10092011511.jpg

Sist helg. Utasjærs i t-skjorte.

 

Denne helgen har også vært strålende.

18092011535.jpg

Minstegutten tok sin første torsk.

18092011536.jpg

Litt skeptisk, kanskje fremdeles litt skremt av denne styggingen.

18092011532.jpg

Likevel, godt med matfisk.

18092011537.jpg

Og fulle teiner.

18092011533.jpg

Denne var derimot heldig med datoen.

18092011534.jpg

Godt å ha båten ute hele året. Får håpe på flere strålende "sommerdager" ut gjennom høsten, og vinteren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

noen nytt?

Nei, blir bare bruk nå. Får gå i gang med oppgraderinger når teinene er tatt i land. Har akkurat rundet 40 timer fordelt på ca 20-25 turer i all slags vær. Det meste fungerer strålende, med unntak av det som allerede er nevnt. (For stor propell, lekkasje i trimplan, og giver for ekkolodd)

Litt problem med vann i dieselen. Det kom av disse dekksforskruvningene.

16040_l.jpg

Flak

Kunne komme inn en halv liter vann på et døgn, om det regnet heftig. Og det har det gjort ofte.

Har klint silikon rundt sidene, og problemet er borte. Må forske mer på dette senere, eller bytte dem. Hender seg at drevet går ut av lås når jeg bakker. Smekker i lås igjen på forover, men det er noe som må studeres ved dokking.

Link to post
Share on other sites

Litt problem med vann i dieselen. Det kom av disse dekksforskruvningene.

16040_l.jpg

Flak

Kunne komme inn en halv liter vann på et døgn, om det regnet heftig. Og det har det gjort ofte.

Har klint silikon rundt sidene, og problemet er borte. Må forske mer på dette senere, eller bytte dem.

 

Huffda, har akkurat montert to slike, rette riktignok. Slet med vann i dieselen. Monterte du vannrett eller på vegg?

Kom med oppdatering på disse.

Link to post
Share on other sites

Monterte du vannrett eller på vegg?

Montert på dollbordene. Renner en elv over dem når det regner kraftig.

 

 

Det var det jeg også tenkte.

Også liker jeg ikke den stålvaieren som lokket henger i, den trøble det til hver gang jeg skla skru på lokket igjen.

Irriterende, ja. Skikkelig klønete konstruksjon.
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg byttet jolla

jolle.jpg

med en Aquaquick 265

13112011654.jpg

 

Syntes jolla var altfor vinglete, og hadde for lav lastekapasitet. Likevel var det merkelig stor etterspørsel da jeg la den ut for salg. Første som ringte, var på sjøen, og kunne ikke hente den før seks uker senere. Lot derfor annonsen stå til jolla var hentet, men la til solgt i teksten. Fikk likevel syv henvendelser senere, og de mest ivrige kontaktet meg igjen da antatt salgsdato ble utsatt. Siden det geografiske markedet for en slik jolle begrenser seg til et par timer med bil, må man si at responsen var formidabel. Satt 3000 som prutepris, men prisen var ikke tema hos noen av de som tok kontakt.

Om noen har Walker bay-joller liggende å slenge, så er det godt marked for disse. Løp og selg!

Aquaquicken fant jeg i en garasje i nærheten gjennom bekjente. Så godt som ubrukt. Mesteparten av slitasjen har jeg selv stått for i dag da jeg slepte den inn i naustet.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Så for meg å bruke båten en del i vinter, men de stille, flotte vinterdagene har måtte vike til fordel av en endeløs kuling fra sørvest. Først nå i April, kom vinteren, slik den bør være.

04042012764.jpg

 

04042012767.jpg

 

Nå hadde jeg derimot kommet i gang med en del arbeid i båten, så utfluktene ble til fjells.

 

Vinterarbeid:

Ny stereo er blitt montert da den gamle fikk stadig økende kontaktproblem med det avtakbare frontpanelet. Litt synd, siden den på alle måter var perfekt for avspilling av mp3-filer. Ryddig og god lesning av mapper og filer.

18022012712.jpg

Denne roter mer med tagger, og fryser fullstendig om man skulle ha en ikke kompatibel fil på minnepinnen. Ellers grei nok for en rimelig penge. Likevel ikke å anbefale, da den prøver å gape over mer en den kan takle. Typisk kinesisk lavkvalitetsprodukt.

 

17022012708.jpg

Har mer tro på Kina når det kommer til fyrverkeri. Aner ikke om dette er kinesisk, men greit å ha ombord.

Bestilte også litt dasstilbehør.

17022012710.jpg

Innfelt dassrullholder...

17022012711.jpg

..og speil

19032012729.jpg

 

Kom over en 40mm eikeplate, og fant ut at det hadde gjort seg å oppgradere byssa.

189.jpg

 

Fikk nå saget ut hele benken av et stykke, og resultatet ble :thumbsup:

07042012788.jpg

 

07042012789.jpg

 

07042012790.jpg

 

Siden plotteren har en liten skjerm med lav oppløsning, har jeg vært på utkikk etter et bedre alternativ. (Til under 20000)

Valget falt på en Asus eee pad slider. (3000 fra Digital impuls)

07042012782.jpg

 

Lyssterk skjerm med god oppløsning. Sollys virker ikke å være noe problem. Forskjeller på 7 og 10 tommer er stor.

Forskjellen på oppløsningen er også betydelig.

07042012783.jpg

 

07042012784.jpg

Blir å bruke denne i tillegg når man skal på tur.

07042012787.jpg

 

Isolering:

Siden det stort sett har regnet vannrett i hele vinter, har det ikke fristet å ta fatt på isolering av av motorrommet. Med fri i påsken var det uansett på tide å få det gjort.

05042012772.jpg

 

05042012774.jpg

Særlig skottet frem mot lugaren var en prøvelse i umulige arbeidsstillinger.

05042012773.jpg

 

05042012775.jpg

 

05042012776.jpg

Har brukt Biltemas 20mm plater. 13 stykker.

 

Gummibåt:

Å få tilpasse festene til gummibåten, var også en påskenøtt. Fikk endelig en åpning i været, så jeg fikk kjørt jolla ut fra naustet for tilpassing. Så i garasjen for liming.

02042012745.jpg

Aquaquick-merket er slik plassert at det måtte fjernes, eller lime over. Det siste viste seg å være eneste alternativ. Rubbet det godt, og klinte på.

 

02042012747.jpg

Ble litt snø under montering av festene (Quick `n Easy)

02042012749.jpg

 

03042012754.jpg

 

Selv om det ble en våt og jævlig vinter, fikk vi en fantastisk påske med kaldt vær, og stadige påfyll av puddersnø. Stille vær med tilløp til utepils i solgløttene. Regner med at våren ligger på lur under snøen, og håper på en bedre sommer enn i fjor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...