Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Ja, får lage video når den dagen kommer.

 

Mandag koblet jeg til strømmen. Alt ok.

nybat.jpg

 

Satte inn igjen igjen dieselvarmeren som streiket i høst. Har plukket denne i biter, uten å finne noe galt. Som sist går pumpen og sekvensen virker helt ok, men viften starter ikke. Etter grundig feilsøking, ser jeg at styringsenheten ikke gir strøm til viftemotoren. Kretskortet med duppeditter virker helt strøkent, og ser ellers ut til å gi spenning på de andre kontaktpunktene. En slik styringsenhet er omtrent så avansert som leker som kommer med Dolaldblader, men Waeco kunne opplyse at de vil flå meg for fem båtlapper om jeg ønsker ny. Da kan jeg like gjerne kjøpe ny til 13000, og ha en varmer i reserve.

 

Tirsdag fikk jeg siste skoggjennomføringen i posten. Rakk akkurat å hente pakken etter knallhard delegering på jobb, samt utstrakt bruk av mail på mobilen.

Etter vårrengjøring i hagen, samt demontering av inngjerdingen til bikkja. (Inngjerdingen var overflødig siden bikkja forlengst har passert to meter i høyde uten tilløp) Rakk jeg akkurat 20 min i båten på veg til trening.

sk.jpg

Fotballsko er ingen hindring for båtarbeid.

das1.jpg

Fikk skrudd inn gjennomføringen for dasspyling.

Etter trening fikk jeg lurt meg till en ny halvtime.

das2.jpg

Nok til å borre hull i skottet, tre på og feste slangen.

Om man ikke har båten plassert i hagen hjemme, er det viktig å alltid stoppe og gjøre noe småtteri hver gang man kjører forbi. Det er en selvfølge å ALLTID være iført arbeidsklær. Selv på julaften kan det være at det byr seg en fem minutters anledning.

Link to post
Share on other sites

Satte inn igjen igjen dieselvarmeren som streiket i høst. Har plukket denne i biter, uten å finne noe galt. Som sist går pumpen og sekvensen virker helt ok, men viften starter ikke.

 

Hva med å sette inn en separat bryter til vifta? Så slår du på vifta ved oppstart og slår den av etter at varmeren er slått av og kjølt seg ned? Kan det være noe? Eller blir det litt for plundrete?

 

Fikk ideen da jeg leste siste Praktisk Båtägande, der de overhalte en varmer og satte på separat bryter for gløding i stedet for å skifte kretskort. Litt sånn Rema løsning, men det funker jo...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da har jeg forsøkt å sette spenning rett på viften. Gikk kun kort tid før sikringen røk. Forsøkte med større sikring med samme resultat. Det skal være en 10A sikring mellom styringsenheten og motoren. Denne finnes ikke hos meg, og dermed har styringsenheten tatt kvelden sammen med viftemotoren. Da forrige eier stadig måtte bytte denne sikringen, fjernet han den, og la ut skiten på finn siden den sang på siste verset. Sikkert en tulling som kjøper gammelt skrap, tenkte han sikkert, og fikk rett. eller kanskje var han hederlig uviten om tingenes tilstand. Uansett kommer jeg til å kjøpe ny. Beste pris jeg har funnet er 11000 hos topp fritid i Sarpsborg. da følger det med kabintermostat som jeg uansett hadde tenkt å anskaffe. Ikke stort mer en kona bruker på en handletur der hun ikke finner noe av interesse. Får holde henne hjemme en lørdag, så er varmeren i boks.

Ellers ikke mer å vise til, da overtidsspøkelse har vunnet de siste dagene. Men søndag har jeg fri, tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Fikk omsider satt på igjen drevet i helgen.

drev40.jpg

Ble litt bannskap og klemte fingrer før jeg fant frem jekken. Da gikk det mye bedre.

drev41.jpg

Tømt en boks drevspray, men burde nok ha på et strøk til.

 

Bestilte nye zinkanoder og oljefilter hos RT Fritid.

rt_frit.jpg

:thumbsup: Kjapt levert, og riktige varer. Oljefilteret skal jeg montere etter varmkjøring og oljeskift.

 

Ellers tilbrakt en del tid i kjelleren med stripsing av ledninger, og trekking av nye til instrumenter. Dynamoen er koblet opp. Mangler bare ladelampe.

 

Fant ingen regulator til den ukurante blå gassflasken jeg kjøpte, så jeg byttet den i en standard monsterflaske.

gass20.jpg

Til tross for sitt beskjedne innhold, har disse flaskene enorme ytre mål, og kassen min blir naturligvis for liten. På den andre siden har jeg nå en reserveflaske til grillen hjemme, eller omvendt. Den ruster ikke, og kan byttes overalt.

 

Siden det er onsdag, og kona jobber seint, har jeg tatt med litt hjemmearbeid å fordrive tiden med.

09032011198.jpg

Satser på å koble ferdig instrumentene i morgen, men blir sikkert ikke ferdig før lørdag.

Link to post
Share on other sites

Når blir det motorstart?

Tenkte å ta en fullskalatest med simulert sjøvannskjøling, og tilkoblet eksos før den går på havet. Kjøre den god og varm før olje og filterskift.

 

Denne helgen tok jeg hjem komfyren for obduksjon.

komf1.jpg

Forsøkte å få fyr på den en kveld i uka, men siden jeg ikke viste hvilken knapp som hører til hvilken plate, eller om knappene skulle trykkes inn eller ikke, fant jeg det tryggest å lære dette fra grunnen. Hadde jeg hatt lange nok armer til å fikle med bryterne samtidig som jeg så på lekkasjetesteren skulle jeg nok ha funnet ut av det.

komf3.jpg

Måtte lage med spesialverktøy for å få av toppdekslet. Fin blanding av rustfri muttere og stålskruer her. Fikk skrudd ut to av disse, og vred av to. Folk flest vet at dette er en dårlig kombinasjon av materialer, men dette har vist gått produsenten hus forbi.

komf4.jpg

Her ser jeg hvilken bryter som styrer hva.

 

Skrudde av en ventil og blåste inn i røret for å finne ut når den åpnet. Forsøkte så å få gnist, uten å lykkes.

komf5.jpg

Skrudde så fra hverandre skiten uten å finne noen logisk forklaring på dette fenomenet som ikke inntreffer samme hvor mye jeg skrur eller trykker. Da blir det å bruke lighter.

komf6.jpg

Vel tilbake i båten, og tilkoblet gass, fikk jeg fyrt opp. Komfyren steg raskt til 250 grader, så her bør det være håp for både kaffe og pizza.

 

Resten av helgen har gått med til å koble instrumenter etter beste evne.

instrum.jpg

Nå begynner det å skje ting når jeg vrir om tenningen. Ser bra ut så langt, men spent på hva som skjer når jeg starter opp.

Link to post
Share on other sites

Siste krampetrekning.

Må nok en gang kvele arbeidslysten og konsentrere meg om langt mindre inspirerende plikter. Rart hvordan kampen mot klokken er verdens undergang privat, mens man i betalt arbeid ofte føler at tiden står stille. Uansett forsvinner de neste to helgene, og uken mellom, i jobb. Resten av måneden går med i en panikkartet prosjektinnspurt med en stadig mer motvillig kunde, og stadig mindre motiverte arbeidere. Har en bestemt følelse av at et slikt fravær blir fatalt for prosjektet. Sommer og høst vil være over, og båten vil forfalle til det ugjenkjennelige. Vi vil le av dagens teknologi, og hoderystende minnes den gang båtene bruke diesel.

 

Det siste jeg fikk på plass i denne omgang var panelet for lensepumpen.

lnse.jpg

Først en kobling med sikring fra batteri.

lnse2.jpg

Ledninger til panelet,

lnse3.jpg

og videre til pumpen. En direkte, og en via nivåbryter. Får teste ut opplegget med vann når den kommer på sjøen. Viktig at nivåbryteren kutter strømmen før pumpen mister sugen.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Så røk det nesten en måned på siste arbeidsøkta. Må nok en gang forskyve planene litt til. Men nå er jeg i gang med innspurten. Ikke i dag, siden kona jobber sent og det er nesten 10 grader og sol. Ikke i går heller, da det var forestilling på barneskolen, fotballtrening, og like strålende vær.

Men på mandag:

 

baatplassen.no

Internal Server Error

 

Home

 

(Skulle laste opp bilde her, men dette var alt jeg fikk til)

 

På mandag passet det sånn at jeg fikk bunnsmurt hekken. 4 grader, vind og høljende regn. Isdusj fra dekksdreneringene i ny og ne, Elv under badeplattformen, våt på beina, og glatt med flere nær påtryneigjørma opplevelser. En fin kveld, og snart er det påskeferie. Så skal jeg komme tilbake med mer når jeg får disse datagreiene til å fungere sånn noenlunde.

Link to post
Share on other sites

str10.jpg

Som nevnt var det ikke optimale forhold for utearbeid forrige mandag, men fikk likevel unna en del.

str9.jpg

Reparert noen sår, og grunnet med epoxyprimer. (Dette var på søndag)

14042011266.jpg

Ny zink på drev..

14042011268.jpg

...og trimplan.

laspl.jpg

Nye skruer på låseplate til wire. Fant ikke igjen de gamle. Viktig at disse er lett å få av, siden det er trangt der de sitter, og de må løsnes før drevet kan tas av. Rustfri tommeskruer er ikke lett å få fatt på når man ikke vet størrelsen, men Gulliksen kunne levere originale skruer og skiver for under hundrelappen. I Volosammenheng skal man være fornøyd med det.

str8.jpg

Ny propell. Samme mål som den gamle, men annen utforming av bladene gjør at den har et mye mindre areal. (SOLAS Amita 3 15,3 x 19 Volvo AQ LH)

str7.jpg

Fem-seks lag med drevspray. Ble litt lite med en boks, så det ble et par lag ekstra for å tømme den andre boksen.

str11.jpg

To strøk Jotun selvpolerende.

str2.jpg

Tømt vanntanken. Den trengte en liten vask.

str3.jpg

Fin og ren.

str1.jpg

Ny Biltema nivågiver.

str4.jpg

 

str5.jpg

Endelig montert varmtvann til vasken på badet. Manglet en T da jeg la opp rørene. Bestilte en til, men glemte hvorfor. Når jeg omsider oppdaget at den manglet, tok det meg tre uker å finne den.

14042011270.jpg

Etter å ha fylt opp tanken, fant jeg lekkasje i trykkbryter, og blandebatteri.

14042011272.jpg

Byttet begge da de hadde frosset istykker. Var nok litt uforsiktig i vinter.

str6.jpg

Byttet tenningslås, siden den gamle hadde visse kontaktvansker. Utrolig stygg, men fungerer.

 

Prosjekt rekke.

15042011273.jpg

Rigget meg til i garasjen med lånt utstyr. Rørene har jeg bøyd på forehånd.

18042011274.jpg

Her har jeg skrudd på første forsøk. Syrefast rør, 25mm.

18042011276.jpg

Noen justeringer må til.Rekken blir 85cm over dekk.

18042011278.jpg

Måtte ta meg en pause for å la inntrykket sette seg. Hadde nok sett bedre ut med en lavere variant, men føler at den må være så høy når man skal jobbe med redskap i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Liten oppdatering.

18042011279.jpg

Fått punktet på beina, og justert i det uendelige. Mange turer mellom garasjen og båten.

18042011280.jpg

Ble rimelig fornøyd. Mange muligheter for å mislykkes med dette. Lengden mellom bøyene kan lett bli litt ulik. 92 grader på en 90 grader vises veldig godt når delene er montert på båten. I alle fall i eget hode. 2-3 mm høydeforskjell mellom styrbord og babord rekke ser ut som en trapp.

Heldigvis har jeg påskeferie, og med familien på påskefjellet fant jeg roen som skulle til. Selv om timene ruslet avgårde viste jeg at jeg kunne holde på med dette hele dagen, og hele natten om så skulle være. I sterk kontrast til den daglige kampen mot klokken, der man må utrette det maksimale på en stakkars time eller to. Da hadde nok denne seansen måtte fordeles over to til tre kvelder. Krydret med kraftfulle faguttrykk, angst og hjerteinfarkt. Nei, påsken er slett ikke så dum. :easter:

Link to post
Share on other sites

Takker for påskehilsen. Tross været innledningsvis, er jeg strålende fornøyd med årets utgave.

 

Onsdag:

Planen i påsken , utenom rekka, var å bunnsmøre. Tenkte da å skrape av gammelt, men siden det fremdeles regnet fra alle retninger, og tåken sørget for å fukte selv de mest utilgjengelige steder, satte jeg min lit til at høgtrykkspyler ville gjøre jobben.

21042011283.jpg

Under det blå bunnstoffet, var det sort hardt stoff. Dette så ut til å sitte godt, med unntak av noen flekker langs vannlinjen.

 

Torsdag:

Fremdeles bedrøvelig vær. Forsatte i det våte element med jolla, som ble stjålet og malt.

21042011286.jpg

Etter noen omganger med høgtrykk, så det noe bedre ut.

21042011287.jpg

Det som sitter igjen nå, sitter godt. Aner ikke hva som er brukt, men det hjelper ikke med aceton.

 

Gasskassen måtte utvides for å romme den overdimensjonerte komposittflasken.

21042011285.jpg

 

21042011284.jpg

 

Targabøylen må ferdigstilles

21042011288.jpg

Skrudde i klosser som festepunkt.

22042011289.jpg

Delte opp i tre tilkomstluker.

22042011290.jpg

Da blir det enkelt å ta ned for å gjørs forandringer.

Måtte gjøre en vri for tv-antennen, siden denne ikke har sokkel som skjuler kabelen.

22042011291.jpg

 

Fredag:

Nå kom våren helt plutselig. Sol fra skyfri himmel, og 13-14 grader. Bjørka ble grønn, og bunnen sort.

22042011293.jpg

 

22042011292.jpg

 

Samtidig fikk jeg hjelp til å helsveise rekkene. Bedre at bror min gjorde dette på et øyeblikk, enn at jeg skulle knote i timesvis, bare for å få en amatørmessig finish.

22042011295.jpg

Ferdig montert.

Virker solid. da gjenstår det båre å syre sveisene.

22042011295.jpg

 

Lørdag:

I dag kom sannelig sommeren også. Sol, fønvind, og 18 grader. Har fremdeles ikke kommet igang med noe fornuftig pga. handling og andre brysomme gjøremål. Blir nok en liten økt, men dagen i dag handler først å fremst om :drink:

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Sommeren kom her også, ble helt satt ut.

Noen langvarig opplevelse var det jo ikke. Men her på vestlandet må man gripe anledningen når den byr seg.

23042011299.jpg

Fikk malt et strøk på gasskassen og under bøylen på lørdag.

23042011300.jpg

Var mer utrygt på søndag, så jeg turte ikke prøve meg på andre strøket.

 

Spekulert litt på hvordan jeg skal få festet jolla på badeplattformen. Sidene de runde, så her var det vanskelig å få laget noen fester på en praktisk måte.

23042011297.jpg

Løsningen ble å sette den med hekken ned. Festebeslag fant jeg på Biltema for noen få kroner. Da er planen å bakke jolla rett inn i festene og bikke den opp med et tau i baugen.

23042011298.jpg

Solide fester under.

24042011301.jpg

Siden den kom i vegen når jeg la den mot rekka, laget jeg et stag for å holde den i stilling. Hadde materiale igjen fra rekkeprosjektet

24042011302.jpg

Ruver vel mye, men den er svært lett. Vindfanget er den største bekymringen. Den må naturligvis surres, så den ikke får anledning til å rykke kontinuerlig i festene.

 

Fylle olje på drevet.

24042011305.jpg

Laget meg en liten trakt av en tom tube gjengetetning, og åpnet lufteskruen.

24042011306.jpg

For at oljen ikke skulle renne ut av lufteskruen måtte drevet tiltes en del.

Nå rant det fint unna.

drm1.jpg

Det står riktig nok at man skal fylle olje gjennom hull 4, men da må man nok pumpe den inn, siden denne ligger ganske lavt.

drm2.jpg

Står også noe om 2,2 liter olje, men jeg endte opp med rundt 5 liter før nivået var riktig på peilepinnen. Noe søl ble det, men ikke 3 liter.

Link to post
Share on other sites

Mye av søndagen, og hele mandagen gikk med til en skikkelig vårrengjøring.

25042011311.jpg

Fjernet varmeovner, 30 malingsbokser, og alt annet som ikke hører til permanent. Bedre å hente de jeg måtte trenge i garasjen, fremfor å kaste vekk dyrebar til på å lete.

Eksosklemmer dukket frem.

25042011308.jpg

 

25042011309.jpg

Så var kjølevann og eksos komplett.

 

Fant avløpet til vasken.

26042011313.jpg

Borret hull for avløpet like over vannlinjen.

26042011312.jpg

Trodde jeg, men bommet med en halvmeter. :headbang: Da var vann og avløp komplett med unntak av 5mm. Det er det jeg mangler for å få tredd på den jævla septikslangen.

Hver plass jeg ryddet i helgen, dukket det opp ting som ikke er ferdig. Et hull som skulle vært tettet på badet. Spylepumpe som ikke er montert i maskinrommet, samt påfyllings og lufteslange på den ene dieseltanken. Flere ubrukte gjennomføringer i begge tankene som skulle vært tettet. Mangler dieselretur til den ene tanken. Gjennomføringen for drevtilten må tettes. Oljevakten ikke koblet. En del listing i forpiggen mangler, samt en del gardinskinner. Taket er ikke festet. Mangler stige opp til taket, samt stige til badeplattform. Skulle bygget hyller etc. i skapene, Trinnene i trappen ned til lugaren er ikke festet. Og det mest irriterende av alt.

25042011311b.jpg

Klarer ikke bestemme meg for hva jeg skal gjøre med dette. Det er det første jeg ser hver dag, og vil så lenge det står slik være symbolet på halvferdig arbeid.

 

Men i dag er det onsdag, og barnevakt. Tenkte benytte kvelden til noe lett hagearbeid med tungt motorisert utstyr.

Link to post
Share on other sites

Det er utrolig nok en uke siden sist innlegg, og fremgangen er ytterst sparsom. Helgen gikk bort i dugnadsarbeid. 3000 skiferheller skulle plukkes ned fra et tak. Har bestemt meg for å spille død den dagen de skal opp igjen.

Søndags formiddag fikk jeg satt av litt tid, og siden båten sto i skyggen og jolla lå badet i sol, var prioriteringen enkel.

01052011324.jpg

Startet med høgtrykkspyler, så malingfjerner, skrape, og diverse løsemiddel. Til slutt så den noenlunde bra ut. Åregafler og sammenleggbare årer fant jeg på biltema.

 

Drevet har stått en uke med litt høyt oljenivå. Har løftet på det av og til for å få ut eventuell luft. Tappet av til riktig nivå, og skrudde i peilepinne og lufting med ekstra tettemasse. Skulle være klart til et liv under vann så sant det står i min makt.

 

03052011326.jpg

Ejektor for septik har jeg banket ut av en 3mm plate rustfritt. Litt vel ambisiøst med en slarket skrustikke på et ustøtt bord. Resultatet ble bra nok til slutt, men jeg vil anbefale å bruke 2mm, eller sveise sammen om man bruker 3mm.

 

Luftingen fra septiktanken var løs, og pinglete. Fremfor å lime på den gamle (10mm), byttet jeg til en 19mm skroggjennomføring. Denne har vel ca 15 mm åpning, og burde bidra til å få tømme tanken raskere.

03052011327.jpg

Med denne på plass, kunne jeg omsider feste tanken permanent.

 

Det kan være praktisk å kunne trimme båten med dieseltankene. Har ventil ut fra hver tank, og må ordne tilsvarende på retur.

02052011325.jpg

Klart for montering.

Om en stadig fullere septiktank, skulle føre til en viss slagside, kan jeg ta fra ene tanken og kjøre retur til motsatt. Når septikken er tømt, er det bare å utligne nivået med å åpne fra begge tanker.Får se om dette blir et problem i praksis. Skal jeg seile rundt i skeiv båt, kan jeg like gjerne konvertere til pinnebåt og spare diesel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...