Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Har du ikke fått brukt den enda?

Har vært særdeles hektisk den siste tiden med fotballturneringer, skoleavslutninger, foreldremøter, og gudene vet hva, pluss at jeg må redusere båttimene nå som den endelig er på sjøen.

En ting jeg måtte utbedre umiddelbart, var styringen. Braketten som styresylinderen sitter på bøyde for mye av, og måtte støttes opp langskips, for å minske dødgangen på to fulle tørn.

13062011429.jpg

Nå fikk jeg en akseptabel dødgang på under et tørn.

Ny sjøsetting:

12062011425.jpg

Nervene var ikke like mye i høyspenn under denne sjøsettingen.

12062011426.jpg

Litt spent på hvordan denne ville oppføre seg med motor.

12062011427.jpg

Hekksjøen var voksen i forhold til størrelsen, og den kom vel opp i 6-7 knop. Må sitte på midttofta for å kjøre, og da må jeg strekke meg for å nå motoren. Temmelig slitsomt. Stabiliteten er fraværende, og det virker som den er konstruert for å ha minst mulig oppdrift bak, og i sidene. Igjen har en eller annen konstruktør gjort en formidabel innsats for å bevise sin inkompetanse. Motoren har ikke revers, men kan snurres helt rundt. Litt som å kjøre radiobil. Temmelig morsomt.

 

Mandag foretok jeg imidlertid en liten prøvetur. Varmet godt opp motoren og bakket forsiktig ut av båsen vel vitende om at alt må klaffe om jeg ikke skal ligge klistret inn i moloen. Havna er i besittelse av en permanent nordavind, selv når det er vindstille, og du driver umiddelbart mot moloen når du kommer ut av båsen.

Å få snudd baugen utover viste seg å kreve en temmelig hektisk ratting, og mye forover/akterover manøvrering. Når jeg skulle legge forover etter tredje snuforsøket, stoppet motoren og jeg lå klistret i moloen før jeg fikk fingrene på tenningsnøkkelen. På tide å justere opp tomgangen.

Ingen mulighet å komme seg ut på egenhånd, så jeg fikk ringt en bror etter assistanse. Nå klarte vi å sku hekken langt nok ut til at jeg fikk koblet inn og bakket ut.

Fremdeles ved godt mot, la vi i vei ut å åpent hav.

Max turtall innkoblet er oppgitt til 3000, og 2800 på marsjfart. Oppnådde ikke mer enn ca 2000, og 9knop. Forsøkte justere flapsene, men oppdaget røyk fra maskinrommet og slakket av. Det viste seg at eksoslangen hadde begynt å smelte nærmest manifolden. Noterte meg en ombygging der, og snudde hjemmover idet motoren begynte å fjuske og stoppet.

Nå var dieselfilteret fullt i drit. Trolig fra den tanken som ikke har vært i bruk, men som jeg slapp over diesel til for å rette båten. tømte ut verste dritten, og regnet med å komme meg inn igjen med lavt turtall, evetuvelt bytte om den skulle stoppe igjen. Hadde ikke lyst å ødelegge siste filteret før jeg hadde tappet av tanken.

Det gikk fint helt til åpningen inn til havnen. Der gikk filteret tett igjen. Nok en gang gikk turen i moloen. Her ute tok vinden bedre, og det var håpløst å komme seg klar med muskelkraft. Mens bror min holdt klar drevet, hoppet jeg på land og hentet Liboen. Den fungerte utmerket som taubåt, og med utsøkt presisjon fikk jeg tauet den inn, og tredd den tilbake i båsen.

16062011432.jpg

Her har jeg forlenget eksosrøret en hel del. Så burde det problemet være løst.

15062011431.jpg

Posten var så hyggelig å sende meg en splitterny Eber D4. 11500 hos Varme & klimaservice i Tønsberg. Med komplett monteringssett som jeg egentlig ikke trenger så mye fra, men det får vise seg.

Et lite tips: Kast ikke bort tiden på brukte dieselvarmere. De hører oftest hjemme på fyllinga, ikke på Finn.

Link to post
Share on other sites

Posten sender meg stadig ting jeg har bruk for. I går fikk jeg noe som har forbløffet journalister verden over. Når det skrives om bil eller båt, har fokuset en tendens til å dra seg mot denne gjenstanden. Når to i utgangspunktet like båter sammenlignes, forsvarer antallet slike gjenstander lett at den ene koster 100000 mer enn den andre.

18062011434.jpg

For 32 kroner kan du derimot selv gjøre den mest håpløse lørje om til en luksusyatch som vil høste nesegrus beundring blant de som har betalt for å ha greie på slikt.

Regnet med at jeg doblet verdien på båten med denne investeringen.

18062011435.jpg

Virker gjør den også.

 

Siden jeg måtte handle inn øl for å prøve koppholderen, benyttet jeg anledningen til å fylle litt i kjøleskapet.

18062011433.jpg

 

Hadde kun kort tid til rådighet i dag, men jeg rakk også montere dørvrider med lås på dassdøra.

18062011436.jpg

 

18062011437.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Etter ferietur og diverse, har jeg omsider gjennomført test tur2. Tok ut og rengjorde babord tank, skiftet filter, og monterte ombygd eksosrør.

05072011447.jpg

Satte igjen nøkkelen i "taubåten", og forsikret meg om at reserveskipperen var tilgjengelig i tilfelle havsnød.

Turen ut av havnen gikk denne gang smertefritt, og jeg kunne sette igang med fartstesting. Det ble imidlertid en søvndyssende opplevelse.

 

600 omdreininger-4knop (tomgang)

1000-4,5

1200-5,5

1400-6

1600-7

1800-7,5

2000-8

2200-8,5

2400-9 (Dette viste seg å være max)

Videre ble ikke oppnådd.

2800-Marsjfart

3000-Max kontinuerlig

3300-Max

Konklusjon - Hjelp, jeg har en snekke.

 

I det daglige liv, spiller dette ingen rolle. Havet er på andre siden av moloen, og det er ingen grunn til å tilbakelegge større distanser for å fiske. Likevel blir det nok propellbytte til våren. Fjordene er lange, og skal man på tur bør man kunne marsje på 15 om man noengang skal komme frem.

Trimplan kan jeg heller ikke bruke. Oljen ble kjapt byttet ut med vann da jeg kjørte dem ned, så nå får de stå inne til våren. Litt synd siden jeg ligger som en Princess i sjøen. Ikke noe vakkert syn.

 

Likevel er comfort viktigere en fart.

01072011443.jpg

Skulle slå i hel litt tid på Båthuset i Breivika, siden jeg var på de trakter. Endte opp med en Jabsco trykkvannspumpe på 11 l/min.

Fikk byttet ut den gamle på 5 l/min. og suverent bedre trykk i dusjen.

01072011444.jpg

Og en 12V komponent mindre.

Eberen er også montert, men ikke skikkelig uttestet.

Link to post
Share on other sites

Husk å legge det behørig på plass så du har til neste båt.

Det er solgt til Båtplassmedlem. Svært gunstig, men hyggelig at det kan komme til nytte.

 

Følgte det med digitalt panel til Eber`n?

Ja, det fulgte med. En av grunnene til at jeg valgte Eber. At man kan kjøre kun viften er også et pluss. Det gikk ikke på Mikunien. Den hadde også kun halv eller full effekt, og ingen termostat. Så langt er jeg meget fornøyd. :thumbsup:

Kunne tenkt meg gsm-styring også, men denne modulen er hinsidig dyr.(6300) Finnes det noen rimeligere alternativer? Teknologien i seg selv, får man for et par hundrelapper i andre sammenhenger.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Litt mer oppdatering:

Fiske

19072011453.jpg

Med flatt akterdekk av brukbar størrelse, og salong på samme plan, er båten velegnet til dette formål. Behagelig å sitte inne med en kald en mens man ser på tv, samtidig som man kan følge med på snøret. At det høljregnet under hele turen, forsterket bare den gode opplevelsen.

20072011456.jpg

At det bet på noe småsei var en strek i regningen, men litt må man da tåle som fisker.

Karakter: :thumbsup:

 

Tur

Var på en liten holmetur i noenlunde vær, og fare for solgløtt.

20072011455.jpg

Besetningen besto av to voksne, tre barn, og skipshund. Håpet om solgløtt måtte etterhvert vike plassen for tordevær, regn, vind, og noe sjø. Ungene tilpasset seg raskt med brus, potetgull, og tegnefilm på nrk3 i salongen, og båten oppførte seg fint i motsjø. Selv ikke skipshunden måtte kaste opp, selv om den ofte gjør det etter en km i bil. Man skal ha ekstrem tålmodighet om man legger ut på langtur i 6-7 knop. Selv den nærmeste holme, blir et eksotisk reisemål. Koppholder trekker likevel opp totalinntrykket.

Karakter: :thumbsup:

 

Kjøreegenskaper

Som nevnt får jeg bare 2400 omdreininger, og 9 knop, ved full gass. Hekksjøen er formidabel. Er som å ha en tsunami jagende etter seg. Den ellers så røykfrie motoren begynner å ryke, så alt tyder på at den jobber for tungt. Trimplanene får jeg ikke kjørt ned, men jeg tror likevel ikke dette ville vært nok til å få den i plan. Nå har jeg 15,3 x 19(Amita3). Alternativene er 15,5 x 17, eller 15,8 x 15. Stopplengden er meget bra. Med 5 knop styrefart inn i båsen, stopper den på en halvmeter. Oppfører seg særdeles lite retningstabil i lav fart. Krever konstant ratting, og førerens edruelighet vil nok være et samtaleemne bland de som måtte observere styggedommen. Bedrer seg i hekksjøfart. Tror nok kanskje operative trimplan kan bedre tilstanden. Båten var noe baktung da den kom på sjøen. Med 200 liter mer diesel helt akterut, ville nok badeplattformen vært under vann. Har derfor lagt ca 100 kg i et stuverom foran vanntanken fremme i baugen. Løftet seg da ca 5cm på hekken. 100 liter diesel trykket den ca 2cm ned igjen. Motorstøy er generende over 1500 omdreininger, men det gjenstår å isolere motorrom.

Karakter :thumbsdown:

 

Oppbevaring

Tauverk, dregg og fendere får plass i rommene i badeplattformen. Fiskeutstyr, hjelpemotor, og evt. gummibåt har god plass i motorrom, men her må legges dørk over aksling for å kunne utnytte dette.

21072011457.jpg

Har fått innrett skapene, og sortert saker og ting i praktiske oppbevaringsbokser.

21072011460.jpg

Fiskestenger og redningsvester ligger i dusjen, og under benkene i lugaren er det ennå relativt tomt.

21072011461.jpg

Beholder for småtteri, er faktisk svært hendig. Så får man sortere, og legge tingene på plass når det er fult.

21072011462.jpg

Papir er også viktig. Særlig når man reiser på tur men et par kilo snørr i bagasjen.

14072011451.jpg

Gardiner er også kommet på plass.

Karakter :sleep:

Link to post
Share on other sites

bra du ikke har det annerledes enn meg. :giggle::flag_bp:

Vet ikke om du tenker på fart, vær, eller snørr, men det viktigste er at den flyter, og går fremmover. Nykokt kaffe, eller en kald en, er heller ikke å forakte. :smiley:

 

 

Ligner mye på lyr du har fått synes jeg...

Det har du sikker rett i. Men det var nesten sei, da. En såkalt "nær sei opplevelse". En begivenhet som er kjent for å ikke sette dype spor hos dem som opplever det. :fishing:
Link to post
Share on other sites

Litt mer oppsummering.

 

Tid: Har tatt knappe tre år å få den på vannet. En del perioder med mye overtid, familieforpliktelser, og værmessige utfordringer siden jeg har holdt til utendørs, har hatt en del å si. Er man ungkar, har ryddig arbeidstid, og holder til innendørs, går det fint å ta dette på et år.

 

Økonomi: Problemet med kortere byggetid ville være cash flow. Har gått med ca 135000 etter kjøp+transport. Dette blir ca 3750 per måned. Er vel omtrent så langt jeg kan strekke meg før kona blir mistenksom.

 

Detaljert oversikt:

 

Båt Alicraft 26 fot Finn 49000

Båtfrakt Lokalt transportselskap 17500

Instruksjonsbok Hino EH700 Marime engine.com 240

Vindusspyleanlegg Maritim 156

Viskermotor tmc, 24V Maritim 2stk 900

Gasskomfyr Finn 1850

Varmtvannstank 30 liter Finn 950

Lensepumpe Whale gulper 220 Baatplassen 1150

Defroster Isotherm, 10kW Finn 1250

Høyttalere 6x9", 300W Gooba 2stk 169

Høyttalere 6,5", 120W Gooba 3stk 79

Sub 12", 800W Gooba 142

Frakt Gooba 290

Bilstereo/DVD Fence audio Netthandelen 1200

Vhf Cobra 55 Cobra 55 Finn 1300

Dieselvarmer Eber D4 11500

Hovedstrømbryter Nettbåt 265

VHF antenne 1,5m Nettbåt 395

Justerbar antennefot Nettbåt 75

Slanger for trykkvann Whale, 20m Nettbåt 20 m 580

Akummulatortank Nettbåt 128

Frakt Nettbåt 200

Kjøleskap Supercool Lokal garasje 1000

Batterier 115A Fritidsbatteri Bilxtra 2stk 1980

Batterier 140A AGM Hyttebutikken 2stk 3980

Batterilader Ctek multi xs14000 Bilxtra 3000

Kartplotter Cobra 600CI Maritim 2999

Kart C-map max wide Maritim 2200

Frakt Maritim 119

Omformer, 24-12V Studer MCD 2412-30 PowerShop 1424

Dørkplater 15mm forskalingsplate Byggmix 3stk 1500

Finerplate 15mm Bjørk120x240 Byggmix 2stk 1800

Finerplate 9mm Bjørk120x240 Byggmix 2stk 1204

Finerplate 15mm Furu120x240 Byggmix 450

Lekter Byggmix 700

Takplater 4mm luan120x240 Byggmix 3 stk 600

Skruer Byggmix 160

Ekkolodd Humminbird 717 Finn 1500

FM antenne Bilnorge 100

Panel for bladsikringer 12 sikri.Blue sea systems Aye Aye 2stk 1228

Bladsikringer Aye Aye 30 stk 150

Frakt Aye Aye 180

Downlight for innfelling LED Krom Maritim Nord 222

Varmeluftdyse 60 mm Maritim Nord 57

Vindusdyse Maritim Nord 4stk 228

Dørlås for innfelling, Skyvedørlås Maritim Nord 638

Frakt Maritim Nord Maritim Nord 160

Forsterker Cat 31, 24V Finn 1500

Vinduslister aluminiumslister Hardtveit 14 mtr 6980

Vinduer 5mm herdet Lokal glassmester 4stk 5600

Glassfibersparkel 2kg Lokal butikk 2stk 500

Maling Jotun hardtop Lokal butikk 2stk 500

TV Icast, 19'' Netthandelen 1900

Inverter 24V-220V, 150W Nautisk handel 587

Bryterpanel Biltema 179

Led lamper Biltema 6 stk 300

Trykkvannsbryter Biltema 270

Blandebatterier Jula 2stk 300

Blandebatteri Jula 350

Dusjslange, dusjhode Jula 179

Justerbar bordsøyle Finn 800

Whale T-skjøt, Nettbåt 6 stk 360

Whale festeklips Nettbåt 7 stk 72

Frakt Nettbåt 120

Septikslange 1 2/2" Maritim 3m 552

Kjølevannslange, 19mm Maritim 10m 700

Ultraflex sportsratt Maritim 279

ABS-luke 298x198mm Maritim 288

Frakt Maritim 149

TMC Lensepumpe 2500/24V Nettbåt 695

Varmluftslange 90mm Nettbåt 2m 298

Varmluftslange 60mm Nettbåt 8m 792

Filter til Dusj Nettbåt 75

Slange til hydraulisk styring Nettbåt 12m 900

Defroster Luftutslipp 60mm Nettbåt 2stk 150

Frakt Nettbåt 150

Glassfibermatte Biltema 20m 600

Topcoat, hvit 2comp Biltema 6 stk 1137

Lyskaster/dekkslys Biltema 269

Glassfibersparkel Biltema 6 stk 960

Polyeste Biltema 5kg 369

Herder Biltema 40ml 60

ABS-luke 298X198MM Maritim 288

Skjøtestykke plast 60 mm Maritim 78

Frakt Maritim 149

Fibo-Trespo plater 60x240 Byggmix 2 stk 1300

Slangekobling 316, ¾" x 20mm Marineshop 2 stk 87

Skroggjennomføring 316, ¾" Marineshop 159

Kuleventil 316, ¾" Marineshop 333

Bend 316, ¾", 90* Marineshop 69

Frakt Marineshop 270

Propell Solas Amita3 15,3x19 AQLH Marineshop 1953

WC-lås utgående Marineshop 520

Flaskeholder Nedfellbar Marineshop 39

Frakt Marineshop 177

Wema Turt.M/Time Maritim 739

Sleipner Rattpumpe 35 cm3 Stokken båt & motor 3209

Iskra dynamo 28V, 55A Porsgrunn bilglass 1984

Varmebandasje, eksos 50mm BS Bildeler 15m 450

Silikon coating BS Bildeler 130

Frakt BS Bildeler 130

Stopsolenoid Finn 500

Rekke 25 mm rustfritt rør Lokalt 8m 600

Elefantrist 3x1 m Lokalt 800

Drevdeler Zink, kjølevannslange, kjølestuss Gulliksen 500

Anoder trimplan Euro Fritid 241

Oljefilter Hino EH700 Euro Fritid 315

Frakt Euro Fritid 170

Fugemasse Div. Typer 2000

Sjøvannsfilter plast 3/4" Nettbåt 179

Eksosklemme 304, 70-80 mm Nettbåt 4stk 442

Gass monteringssett Nettbåt 750

Varmluftslange 80mm Nettbåt 3m 387

Innfellbart Inntak Landstrøm Nettbåt 215

Frakt Nettbåt 170

Battmeter 24V Yachtbits 1400

Gassalarm Nexa Jula 349

Brannslukkingsapparat 2 kg, pulver Biltema 199

Skroggjennomføring 316, 1 1/2" Oacenshop 221

Skroggjennomføring 316, 3/4" Oacenshop 102

Skroggjennomføring 316, ¼" Oacenshop 183

Slangekopling 1 1/2" x 45 mm Oacenshop 167

Slangekopling 316, 1 1/4" x 40 mm Oacenshop 138

Slangekopling 316, 3/4" x 20 mm Oacenshop 56

ABS luke 275 x 375 mm Oacenshop 604

Frakt Oacenshop 2 stk 219

Spylepumpe Whale 200l/min Finn 1100

Fenderlist, sort For badeplatform Maritim 1228

Innleggslist, hvit Maritim 250

Koblingsskinne Maritim 85

Frakt Maritim 149

VISKERMOTOR 25MM 24V Maritim 2 stk 712

RELEKORT JAVA SEA Maritim 415

INTERVALLBRYTER JAVA SEA Maritim 792

Y-STYKKE 80 MM PLAST Maritim 215

VDO TEMP. MÅLER Maritim 438

VDO OLJETRYKK Maritim 438

Tenningslås Maritim 138

Skrogtrekk Hvit 1007 Maritim 10m 1112

Frakt Maritim 225

Landstrømskabel 25m 1,5 mm2 Seatronic 445

Luftutslipp 80mm stengbar Seatronic 115

Forbrenningsluftlyddemper 24mm Seatronic 313

Frakt Seatronic 150

Fjernstyrt lyskaster Finn 1250

Lanterne Pære BAY 15D 36 LED 24V, Hvit Komplett Fritid 2 stk 282

Lanterne Pære BAY 15D 36 LED 24V, Grøn Komplett Fritid 141

Lanterne Pære BAY 15D 36 LED 24V, Rød Komplett Fritid 141

Bryterpanel Rule Komplett Fritid 261

Varmluftdyse Komplett Fritid 49

Frakt Komplett Fritid 99

Monteringssett dieselvarmer Maritim Nord 3100

VARMLUFTSLANGE 60MM Maritim 4m 304

AVLØPSSLANGE 3/4" Maritim 10m 168

PVC SLANGE 1 1/4" Maritim 2m 96

Frakt Maritim 119

Solcelleventilator Biltema 3 stk 1047

slangeklemmer,skruer etc. Rustfritt Biltema 700

Stige, badeplattform Biltema 400

Led lamper Biltema 15stk 1935

Lyddempingsplater 30mm, 1000x500 Biltema 8 stk 1192

Giver for vanntank 400mm Biltema 379

Nivåvakt Lokal butikk 159

Gassflaske 5kg Shell 800

Teak Div lister, kikkertholder Biltema 2000

Dekksforskruvning, diesel Lokal butikk (Flak) 2 stk 600

Låsbeslag med nøkkel Til gasskasse Lokal butikk (Flak) 95

Fjærbelastet dørlås Dør til badeplatform Lokal butikk (Flak) 379

Stoff til puter og gardiner Stoff og stil, Kid 2000

TV-antenne m/forsterker 700

Div koblingsmatriell Kabelsko etc. Div butikker 1000

Div lim,maling,pakninger, tilbehør Div butikker 2000

Giver for ekkolodd Humminbird QuadraBeam PLUS Maritim Nord 1300

Trykkvannspumpe Jabsco 11l/min, 24V Båtbua 1200

Totalt 201005

 

(Tar forbehold om at jeg kan ha glemt noen båtlapper her og der)

 

Alternativt kunne jeg spart opp 200000, og kjøpt en tilsvarende båt. Realiteten ville nok vært at jeg satt igjen med 50000 etter fire år, og måtte starte på et prosjekt likevel.

 

Målsetting før kjøp.

1. Lukket båt med soveplass til to voksne og tre barn. OK

2. 15 knop marsjfart. Nei, men håper å kunne bedre ytelsen med propellbytte og fungerende trimplan.

3. Selvlensende. OK

4. Velutstyrt. Mangler hovedsaklig autopilot. Radar, pysevisp, og ankervinsj kan være kjekt å ha etter hvert.(Tunge investeringer)

5. Båt uten lån. OK, men kostnaden overstiger verdien av båten med ca 100%

Link to post
Share on other sites

Og nettopp derfor er jeg redd for å føre regnskap da jeg er litt som deg. Problemet mitt er jeg shopper på impuls i blandt og kronene ruller :lol:

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

glad kjerringen ikke så dette. :giggle::giggle::flag_bp:

I tilfelle hun skulle få snusen i mine mørke hemmeligheter, driver jeg å pusler med en oversikt over hva jeg kunne ha brukt, og dermed hva jeg har spart. Tror dette blir en imponerende sum, men det skal jeg komme til bake til etterhvert. :smiley:

 

Børstepakninger til skyvedøren er noe jeg har lett etter lenge. Fikk ingen fornuftige treff på nettet før jeg fikk den lyse ide å søke børstelist. Nå fikk jeg hauger av treff, og fant dem like godt rett oppi gata. Biltema.

26072011466.jpg

Limen virket meget bra, og noen røyting har jeg ennå ikke sett.

26072011465.jpg

Uansett er de så billige at det er bare å klistre på nye om de faller av. Nå er døren helt tett for trekk, og jeg slipper fyre for måkene. Skal innrømme at jeg har fyrt opp eberen noen ganger, også nå i ferien. Når polarvinden feier tåka rett inn i havnen blir det grisekalt med 10-12 grader. Fint å kunne varme seg med 20 i salongen.

 

Spylepumpa har det tatt litt tid med.

02082011469.jpg

Hadde en stump septikslange som passet, men kan ikke drasse rundt og spyle med en 40mm slange, så jeg har omsider fått satt sammen en overgang ned til 1/2" kuleventil.

02082011468.jpg

Fikk akkurat plass til denne, og litt slange i gasskassa.

02082011467.jpg

Så ble det sprut. Har også montert en diode ved bryteren så jeg ikke skal glemme å slå den av. 200 liter/min er mer enn jeg ønsker av ukontrollert vasstilførsel i maskinrommet. Fint å kunne spyle blodbadet av dekket etter fisketuren, og slippe å dra med seg en haug med måker inn i havna.

Link to post
Share on other sites

Angående været, så kommer det våte fra oven ofte ubeleilig. Kalesje er noe herk, og det finnes ingen grunn til å ha dette på en selvlensende båt når man ikke er ombord. Når man derimot er ombord kan det være praktisk. Men kun ved behov. Ser stadig båter som tøffer rundt i solsteika, med full kalesjeføring. Trolig fordi man kun på langtur, og med strålende værvarsel en uke fremover, finner det bryet verdt å kneppe den ned og stue den vekk. Her må det finnes en bedre løsning.kalesje.jpg

Tenkte å skru fast en rull med kalesjestoff over døra.(blå) Den andre enden festes i en bøyle av rustfritt rør(rød)Denne bøylen trekkes ut av to rør med litt større diameter. Plast eller rustfritt.(sort)Som monteres under taket utvendig. Kalesjen dras ut, og festes til rekka med to bein(grønn). Etter bruk vippes beina opp, og kalesjen med bøyle, sveives inn. Det kan naturligvis bli behov for vegger. Disse skal kun henges opp i havn når det bor folk ombord, og kan lages av tynt og billig materiale. De bør ta liten plass siden de stort sett skal være stuet bort.

 

Noen som har synspunkt på et slikt opplegg, eller har erfaring med noe annet enn de hersens knappekalesjesystemet som ikke har vært fornyet på 300 år?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...