Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Hos meg så gjør båten ca 3,5 knop på tomgang (ca 600 o/min)

Kjørte den litt senere på kvelden etter bytte av olje og dieselfilter. Da på ca 600. Så at ladelampen glødet svakt. Må nok opp på 650-700 for å sikre lading ved tomgang. Får vente å se hva dette utgjør i knop.

På sjø før pinse?

Ikke umulig det.

Link to post
Share on other sites

Observert på sjøen idag 15.15 når den passerte RR

Det stemmer. Gjorde den klar til flytting i går kveld.

08062011400.jpg

Hadde en rekke bekymringer for selve sjøsettingen.

 

1. Har bygget ny garasje siden sist. Ville bilen komme ned oppkjørselen?

Det gikk bra.

 

2. Den veier mer en sist. Ville han klare løfte den?

Såvidt. Måtte trikse med overlasten.

 

3. Det henger et par strømledninger over veien. Måtte jeg rive ned og klippe ledningene til bøylen?

Måtte sitte på taket å løfte dem, men det gikk.

 

Så var det ut på tur.

09062011403.jpg

 

09062011405.jpg

 

4. Ville båten dra med seg bilen, og den virkelig store katastrofen være faktum?

09062011406.jpg

Det gikk helt fint.

 

5. Lekkasjer?

Tok en grundig sjekk mens den fremdeles hang i stroppene. Kommer noen dråper ut av wiren for omkoblingen, men ikke noe kritisk.

 

6. Ville den flyte?

Ja

 

7.Ville den flyte noenlunde rett?

La seg litt mot styrbord. Men tanken på den siden inneholder ca 50 liter diesel mens den andre er tom. La seg litt mer på ræva enn jeg hadde trodd, men fremdeles ca 10 cm til badeplattformen.

 

8. Ville sjøvannspumpen klare suge vannet opp i filteret?

Ja, gjennom glasslokket kunne jeg se at filteret umiddelbart fyltes med vann da jeg startet opp.

 

9. Ville motor og drev fungere med belastning.

09062011409.jpg

Ja, i alle fall opp til ca 1000 omdreininger. Høyere gikk jeg ikke på denne turen. En av grunnene til det var:

 

10. Ville termostaten, og kjølingen fungere.

09062011410.jpg

Temperaturen steg til nesten 90 grader før den falt til ca 80. Der lå den resten av turen.

 

11. Ville jeg greie å treffe båsen uten å forårsake noen større kollisjoner.

Ja, motoren fungerte fint vad finmanøvrering. Ingen stopp mellom forover og akterover.

 

09062011413.jpg

Da lå den omsider i båsen sin.

Var ut og sjekket noen timer senere, og den fløt fremdeles. Rimelig trygg på å slippe å finne en ubåt i morgen.

Link to post
Share on other sites

gratulerer med kjempe båt:) har fulgt med her tett og impomert over pågangsmotet ditt:) lykke til med bruken av den i sommer, da blir det vel samme som med walter sin prosjekt at man har mistet enda ett prosjekt og lese på:)

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Fantastisk gøy å se at du har fått den på vannet! Har gledet til denne oppdatering, og det var veldig kjekt å se det flotte resultatet! Må være motiverende og tilfredsstillende at det gikk så bra mtp på all tid og energi du har lagt ned! Unner deg en fantastisk båtsommer:D

Henrik

Link to post
Share on other sites

for et utrolig prosjekt. Er imponert over alt arbeid du har lagt i dette, og det fantastiske resultatet du har kommet frem til. Gjerne legg ut bilder og video av båten nå som den er sjøsatt.

 

Jeg føler meg rett og slett lat etter å se hvor mye du står på. Blir mange kvelder i sofaen foran pc-en med masse lesing osv.. burde heller vært ute å jobbet : )

Link to post
Share on other sites

Jeg må tydeligvis skjerpe kjøringen min, kom en bort til meg når jeg var nedom båten nå, og sa han hadde sett meg på vei inn mot havna, jaha tenkte jeg, så sa han at han hadde satt pris på at jeg tok så stor bue rundt han og viste hensyn. Jeg må tydeligvis melde meg ut av hekksjø klubben, fillern jeg som var i så godt selskap ;)

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sjøsetting!

Jeg har også fulgt med i tråden din, og latt meg imponere over kreative løsninger, innsikt og pågangsmot!Slike prosjekter som dette bidrar sterkt til å gjøre det vanskelig å legge bort Baatplassen, selv om jeg ikke har båt lenger :smiley:

Håper du følger opp med erfaringer med båten i sitt rette element!

Link to post
Share on other sites

hva skal du gjøre nå siden du er ferdig her da?

TrondT

Har litt igjen å gjøre her.

-Isolere motorrom. Isolasjonen har jeg hatt liggende i lenger tid, men har utsatt det til alt annet er ferdig. Blir lett i veien.

-Har bestilt ny dieselvarmer. D4. Blir montert snarest.

-Dørk i maskinrom. Lasterommet er ikke brukende med en roterende aksling tvers gjennom. Blir nok å legge aluplater.

-Montere spylepumpe.

-Benker på dekk. Har noen av de originale uteputene, men ønsker en løsning der de enkelt kan fjernes når ikke i bruk. :confused:

Tenker også å ta en skikkelig oppshining av denne. Litt å kose meg med i naustet i vinter.

libo.jpg

Vinduslistene lekker, plexiglassene må byttes, og malingen må pusses ned da den har startet å sprekke flere steder. Tenker å ribbe den, og prøve med sprøytemaling til våren. Altså et nytt prosjekt på direkten, men i litt mindre omfang.

 

Ligg du på havna fint på bb baug på bilde (punkt9)?

Ja, ryssholmen.

 

Takk for alle gratulasjoner. Artig at folk har følgt med på denne tråden. Skal komme tilbake med mer info om når jeg har fått testet den skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Tok en skikkelig vask med Jotun båtvask i går. Var full av drit etter transporten. Diverse vegetasjon, stroppemerker, og møkkete fotspor på alle plan. Også en god del grønske under vinduslister og diverse steder.

11062011414.jpg

Vannet var borte på brygga, men med god hjelp fra oven ble det likevel brukbar spyling. Fikk ordnet skikkelig fortøyning fremme, men var til slutt så våt og kald at akterfortøyningene måtte vente.

 

11062011415.jpg

Var mer diesel på styrbord tank enn jeg trodde. Nærmere 100 enn 50 liter. Da jeg åpnet mellom tankene fløt den temmelig rett. En anelse mot babord, men det passer bra siden septiken er på styrbord side. Denne inneholder nå kun en stk toalettbesøk. Den testen ble godkjent.

 

11062011417.jpg

Her ser vi nesten hele den motoriserte flåten. (Jolla står i garasjen)

 

Var en snartur ut for å hente mobilen som jeg glemte i går. Skibshunden ville ikke være med ned på bryggen, så jeg satte den igjen innenfor porten. Den har en lei tendens til å skulle være venn med alle, og understreke det med heftige tungekyss. Da jeg kom opp igjen var det dette som møtte meg.

11062011416.jpg

Avstanden mellom sprinklene er bare halvparten av dyrets bredde, men det er eneste utvei om den ikke hadde svømt, og den var like tørr.

Link to post
Share on other sites

Har fått endel kommentarer om båten ville flyte etter alt jeg har bygget på, eller mer seriøst om den ville ligge veldig dypt i vannet. Jeg har naturligvis brukt den gamle vannlinjen for bunnstoff for så å justere til neste vår om den skulle ligge dypere. I dag var det så tørt på brygga at jeg orket å legge meg ned å ta en kikk.

11062011423.jpg

Her under badeplattformen er det ca 5cm ned til vannet på styrbord side, og ca 1cm til vannlinja på babord. Altså ca 3cm å gå på. Med 200 liter til med diesel til i hekken vil nok vannet ligge omtrent akkurat på, eller litt over bunnstoffet.

 

11062011424.jpg

I baugen ligger vannlinjen 15-20cm over. Lempet 110 kg på baugen, uten at det hadde den helt store effekten. Nå har jeg i tillegg full ferskvanntank i baugen (100 ltr). Når denne tømmes vil denne løfte seg ytterligere.

 

Ideelt skulle jeg hatt den minst 10cm ned på baugen. Siden det meste av vekten er ca midt i båten, burde hekken samtidig løfte seg noen cm. For å få til dette må jeg lesse min 150-200kg i baugen. Dette er dødvekt, og koster å dra rundt på.

Noen med forslag/erfaringer.

Link to post
Share on other sites

Hva med å forlenge båten med ca 2 fot under vannlinjen/ badeplattformn? Skal selv gjøre dette til høsten. Lage en forlengning v skroget under vannlinjen som sksl fungere som 2 flyteelement.... Må nå ligge med full flaps for å få best fart... På min båt vil dette utgjere ca 200-300 kg mer oppdrift i hekken, noe som bør merkes....

Link to post
Share on other sites

Hva med å forlenge båten med ca 2 fot under vannlinjen/ badeplattformn?

Dette har jeg tenkt litt på, i tilfelle den skulle bli baktung. Må i tilfelle bli å ta den opp for å ta mål, og så prefabrikere to tanker som boltes og platstes på ved neste opptak. Får se hvordan den oppfører seg i plan.(Om jeg får den i plan) Håper at du legger ut bilder fra denne jobben.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...