Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Svart (redigert)

fylle i påfyllingen bak girdekselet, da tar det et par minutter :thumbsup:

Ja, ser dette nå. Takk for tipset.

oilf.jpg

Den ligger forøvrig rett nedenfor dekslet på dette drevet. Så ikke denne muligheten da jeg i utgangspunktet ikke tenkte på at drevet kunne være tiltet opp ved fylling.

 

Ble ikke tid for båt i dag heller, men fikk en stoppsolenoid i posten.

05052011328.jpg

Har ikke funnet disse noen steder, men så dukket det opp en på Finn. 24V, og ser helt ny ut også. Aner ikke hva slike koster, men det var en lettelse å finne den, så jeg betalte gladelig 500.

 

Har forøvrig sporet opp mannen som fraktet båten dit den står i dag. Han har samme bilen ennå, så da skulle det gå greit å reversere den operasjonen. Litt trang oppkjørsel, så det er en fordel å slippe å måtte overtale noen andre. Litt ekstra vekt skulle ikke by på noen problemer. Bare å skrike ut når jeg var klar. Hyggelig mann. Satser på 16 Mai om alt klaffer.

Redigert av 10ta9c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Greit med en kjent sjåfør, ja. Her i området ligger båtene for det meste ute hele året. Lite landtransport, og lite spisskompetanse på området.

Stresser ikke for mye selv heller. Selv om strandsesongen er startet på dagtid, er det fremdeles kong vinter som regjerer om natten.

06052011329.jpg

Is på ruten om morgenen er en god unnskyldning for sen sjøsetting.

 

Hei, jeg brukte en slik på ei snekke jeg hadde en gang : http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=4036

Det hadde jeg ikke tenkt på, rimelig var den også. Litt verre å få tak i for 24V kanskje?

Redigert av 10ta9c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Her i sør har vi også hatt 2 minus de 3 siste nettene.

Sørlandet er tydeligvis oppskrytt som sommerparadis. :tongue: Bekrefter bare at ny dieselvarmer blir første investering. Så autopilot, og muligens radar.

Vurderer Eber D4, eller D2. Prismessig er det lite som skiller, men forstår det slik at det er uheldig med for stor varmer. Blir for mye kjøring på lavt stille. Noen som har synspunkter? (Lukket båt, 26 fot, isolerte skrog)

 

06052011330.jpg

I går la jeg opp returen. Stripset fast ventilene rett under lukekanten for enkel tilkomst.

La ferdig luftingen fra septik. Nå skal vann og kloakk være komplett

 

Litt prøvekjøring med tilkoblet dynamo. Fikk ingen lading, men en poff og litt røyk fra turtelleren. Artig effekt, men neppe riktig. Noe sier meg at all forskningen på dynamotilkoblingene har vært relativt bortkastet. Det får bli et av livets ubesvarte gåter.

Porsgrunn bilglass har ISKRA, 24V 55A til 2250. Her er det spesifisert W-kobling.

Iscra

Biltema har etter bildene en kliss lik dynamo til 1349

Bosh-type

Men her er det ikke mulig å få noe informasjon før man har kjøpt den. Kikket ned i esken på en 12V-dynamo som de hadde i lokalbutikken, men på den var det ikke W-uttak, og heller ingen dokumentasjon. Den hadde også et uttak som ikke var merket, hva nå det måtte bety. Liker dårlig å handle saker med umerkede koblingspunkter, uten dokumentasjon.

 

Elles så starter motoren momentant, uten gløding, eller heating på innsuget, som det er på denne. Her mangler jeg et rele, men ser ikke behov for dette. I alle fall ikke før til vinteren.

Propellen gikk naturligvis feil vei. Får håpe dette er kurant å bytte om i kontrollboksen. Eller i drevet.

 

Kom over et gammelt mysterium til.

solenoid.jpg

Denne bryteren koler sammen på på tomgang, med stengt luftspjeld. Den har en kort ledningstubb med to polet kontakt. Hva kan være hensikten med dette?

Redigert av 10ta9c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.

Vurderer Eber D4, eller D2. Prismessig er det lite som skiller, men forstår det slik at det er uheldig med for stor varmer. Blir for mye kjøring på lavt stille. Noen som har synspunkter? (Lukket båt, 26 fot, isolerte skrog)

 

 

Monterte nylig D4 i 28 fots båt den er akkurat passe i størrelse,så hadde gått for det samme i din.

Link to post
Share on other sites

Monterte nylig D4 i 28 fots båt den er akkurat passe i størrelse,så hadde gått for det samme i din.

Takk, da blir det nok det. Ligger på ca 11000 flere steder. Så den et sted til 11500 med monteringsett. Tror likevel jeg kan bruke opplegget fra Mikunien. Forskjellen er etter det jeg kan se, 90mm på varmluft på Eber mot 80mm på Mikuni.

Link to post
Share on other sites

Nok en håpløs helg. Måtte i konfirmasjon på søndag, og lørdagen gikk med til å kjøpe klær til ungene, siden de naturligvis hadde vokst ut av finklærne fra sist.

 

Den patetiske innsatsen siden sist, består i:

07052011332.jpg

Grunne ejektoren.

07052011331.jpg

Hadde en skvett epoxygrunning igjen, men herderen hadde fordampet. Heldigvis fungerte det bra med herder til glassfibersparkel.

10052011346.jpg

Og bunnstoff.

 

Siden vannkjølt eksosmanifold koster 30000, eller var det det 70000? Og i tillegg tæres opp på no time at all, som de sier på Baylinerforumet, får jeg satse på isolering.

09052011333.jpg

Denne "varmebandasjen" fant jeg hos BS bildeler i Sandefjord. Den skal tåle 1100 grader, så det burde holde.

09052011334.jpg

Virket som en god ide å spraye på slik guffe, så får man en mindre sugende overflate.

09052011335.jpg

ferdig.

 

10052011339.jpg

Flyttet gasswiren ned til pådraget. Var lite praktisk å ha den på stophendelen.

10052011342.jpg

Fant en egnet bolt å montere braketten på.

Monterte stopsolenoiden på hjemmelaget brakett.

10052011337a.jpg

En strekkfisk passet greit som link til stophedelen.

 

Den som skal ramle på sjøen, trenger en stige å komme seg opp igjen med.

10052011345.jpg

denne fra Biltema, er både dårlig tilpasset, og plasskrevende.

10052011343.jpg

Se ut som noe noen har slengt fra seg. Skulle naturligvis vært montert under, men da må jeg bestille en annen type, og det kan ofte ta lang tid.

Link to post
Share on other sites

Holder fremdeles på med uttesting av båten. Styremaskintesten ble imidlertid underkjent. Fant først en lekkasje på hydraulikken, og da denne var ordnet, viser det seg at ting ikke er som de skal. Etter å ha kjørt styresylinderen 3-4 ganger ut og inn, bygger det seg opp trykk som hindrer sylinderen å trekke seg sammen. Dette virket fint sist jeg testet, men kun fordi lekkasjen blødde av trykket.

paa1.jpg

Der hvor den gamle slangen står, har jeg satt inn en plugg. Når jeg åpnet den for å tappe av oljen, sto det trykk i styringen. Dette var ti minutter etter jeg hadde rørt rattet, så det er ikke snakk om noe midlertidig oppbygging av trykk. Styringen er luftet i påfyllingspluggen, så er står det ikke trykk.

Trodde denne slangen var brukt i et opplegg med to styreposisjoner, så jeg plugget denne. Det finne en tilsvarende plugg på motsatt side, bak slangen på bildet, men denne har ikke vært brukt i tidligere installasjon.Tror forøvrig at denne er på samme side som påfyllingspluggen.

Styringen er av merket Vetus. Noen som har sett en slik før, og vet hvordan dette skal være?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har kun forsøkt å kjøre styringen uten påfyllingspluggen. Uansett er der hull i denne så det er ikke problemet.

Tok nok feil da jeg trodde det sto trykk i den ekstra pluggen.

14052011358.jpg

Når jeg åpnet pumpa, ser jeg at det ikke er noe skille mellom denne og påfylling/lufting. To av stemplene satt imidlertid fast. Fikk etter mye om og men løst disse. Satt sammen og testet med samme resultat.

Åpnet igjen og forsøkte justere på disse tilbakeslagsventilene.

13052011355.jpg

Justerte nå hastigheten på styringen, tror jeg, men samme problem.

Luft var heller ikke en aktuell problemstilling, da jeg for lengst hadde luftet den siste lille boble som var å oppdrive.

Hadde av og på styringen 7-8 ganger med tilhørende oljesøl og ukvemsord. Fant ingenting galt. Alt var rent og pent, og så ut til å fungere fint i ei bøtte med olje.

Oljen jeg hadde hatt på var tappet fra et fat med uviss viskositet, så jeg byttet til Biltemas jekkolje, som så ut til å være nøyaktig samme oljen. Ingen forbedring å spore nå heller.

Byttet så om på slangene. Pussig nok byttet ikke problemet side. Styringen ble fremdeles treg når sylinderen skulle presses sammen. Når jeg blødde av trykket i slangen tilbake til rattpumpen gikk imidlertid dette lett.

Etter en ukes feiling og søling uten å komme av flekken, fikk jeg den geniale ide om å finne løsningen fremfor å løse problemet.

26052011367.jpg

Stokken båt og motor var så hyggelige å sende meg en ny rattpumpe. Sleipner 35cm3, til 2990,- Hadde den i posten etter fire dager. 63% raskere levert enn gjennomsnittet blant båtbutikker. Nå er alt i skjønneste orden.

Så hva var problemet? Etter å ha fått det på avstand og sluttet å spekulere på det, kom det en teori snikende. Det kan være slik at det er slitasje mellom pumpen og pumpehuset. Når det lages trykk i det ene løpet, lekker det mellom, og over i det andre slik det blir stående trykk på begge sider av stempelet.

Uansett går den gamle pumpa på fyllinga, og jeg kan konsentrere meg om å tilpasse den nye dynamoen. Denne har omtrent like lite til felles med den gamle som en trehjulsykkel, men noe annet var heller ikke vente. Bedre enn å kjøpe en ny original dynamo, og risikere at også den kommer uten koblingsskjema eller merking. Da hadde veien til galehuset vært rimelig kort.

Link to post
Share on other sites

Godt at det ikke bare er meg som sitter og grubler til det er på tide og finne en løsning. :smiley: .Selv har jeg problemer med å få til dette med å montere og få til å fungere synkroniseringene til kontroll på motoren, enten blir det mekanikker hjem eller å gi blaffen i å få båten ut. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

enten blir det mekanikker hjem eller å gi blaffen i å få båten ut. :headbang:

Stemmer for å søke hjelp.

 

Gjorde selv en nesten kjempeblunder med innkoblingen kvelden før planlagt sjøsetting.

For å få riktig dreieretning på drevet, flyttet jeg dette staget over på motsatt side. Testet et par ganger, og det virket fint. Senere, etter å ha kjørt motoren en halvtimes tid, forsøkte jeg tilfeldigvis å sette den i akterover en gang til, og nå sto stikka bom fast.

11052011350b.jpg

Staget skulle naturligvis monteres som den røde linjen viser, og etter litt risting la de seg til slik at akterover ble blokkert ved pilen. Nå ble sjøsettingen likevel avlyst pga. styringen, men det var bare flaks at denne blunderen ble oppdaget.

 

Har omsider fått tid til å ta igjen litt annet utstående arbeid.

23052011363.jpg

Over åpningen ned mot lugar. Har lenge spekulert i hvordan jeg skulle kle igjen dette med lister.

24052011365.jpg

Endte opp med å skru på en tynn glassfiberplate, sparkle og male. Satte på lister på sidene av åpningen.

 

26052011369.jpg

Litt mer listing her..

27052011371.jpg

..og der, og en del andre steder.

21052011362.jpg

Kledt igjen her, samt tettet en del feilsagde hull rundt omkring, med tilhørende sparkling, pussing, og maling.

 

28052011373.jpg

Mer listing, og en seriøs rydde og vaskesjau.

 

Siden alt pussearbeid var definitivt ferdig innvendig, så langt, tok jeg ombord putene.

31052011381.jpg

 

31052011382.jpg

 

29052011376.jpg

 

31052011380.jpg

Kona syntes det var tøft å brodere inn noen øyenstikkere med sin hi-tech broderimaskin, så da ble dette også navnet på båten.

 

31052011384.jpg

Dasjen har fått seg nok et strøk maling.

 

14052011357.jpg

La om slangen til vindusspyleren en gang for lenge siden. Fikk da naturligvis for kort slange. Fikk omsider kjøpt ny slange, og fikset dette.

 

31052011383.jpg

Dasslokket fikk seg et strøk maling.

 

31052011387.jpg

Leget blindflens, og blindet av for drevtilten.

samt 38 andre småting som får forbli udokumentert.

 

Så var vi fremme i nåtid, og prosjekt dynamo.

29052011374.jpg

40A kjempediger Sawafuju/Nikko/Nippon-Denso/Denso/Delco... mot 55A bitteliten Iskra.

Redigert av 10ta9c (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer du til å bytte ut førersetet også?

Ikke direkte vakkert, men godt å sitte i. Problemet med å kjøpe nytt er at det må bestilles på nettet. Ofte med mangelfulle mål, og så får man ikke prøvesitte. Time will show.

 

 

Prosjekt dynamobytte:

Først måtte jeg tilpasse den gamle reimskiva. Fra konisk stor til liten rett aksling.

31052011385.jpg

Her er konen dreiet bort og satt i en hylse tilpasset den nye dynamoen. Satt igjen en leppe i andre enden, og sikret med skruer på denne siden.

31052011386.jpg

Akslingen var også en del kortere, så det måtte dreies bort endel gods på denne siden for å få på mutteren.

Borret så opp dynamofester til 14mm, for å kunne bruke originalbraketten. Denne måtte gjøres 30mm kortere, og festearmen måtte forlenges.

02062011388.jpg

Omsider var det hele på plass.

02062011391.jpg

Testkjøring:

Ser ut til å virke som det skal. Må justere litt opp tomgangen. Ellers stopper den å lade.

Link to post
Share on other sites

den eksospotta du lagde, er den for å hindre at vann skal komme inn eller har den en støydempende funksjon?

Potta fungerer som en vannlås, og vil ha en støydempende funksjon. Slangen fra potta og overbord går i en bue over vannlinjen, og vil dermed hindre vann i å komme inn. For ytterligere støyreduksjon, har jeg forlenget utløpet til under vannlinjen. Dette kan skape en hevertvirkning, og det er derfor viktig å lage et luftehull over vannlinjen for å hindre dette.
Link to post
Share on other sites

Justering av turteller:

Turtelleren kan naturligvis ikke vite noe om hastigheten på dynamoen i forhold til turtallet på motoren, og er derfor justerbar. Denne har et setup-mode som kommer frem med å holde inne en knapp på baksiden i fem sekunder. Deretter brukes samme knapp til pluss/minus justering annet hvert trykk.

06062011396.jpg

Da er det bare å finne frem et tachometer.

07062011397.jpg

Med lys og reflekslapp får man svaret direkte.

07062011398.jpg

Her kontrollmåling ved tomgang.

Motoren når jevn gange ved ca 500 o/min, og ladelampen slukkes like etter. Justerte inn tomgangen på ca 650, men den økte litt når jeg teitet opp låsingen. Den har likevel en behagelig gange på rundt 800, og suset fra innsugsluften overdøver motorstøyen. Når jeg får isolert motorrommet, bør den være så godt som lydløs ved tomgang.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...