Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

He, he på tide med litt fornying ja.

Fruen hadde ønske om å kunne ta av kun taket, og la veggene valgfritt stå igjenn.

God ide, men de var ikke like entusiastiske på MBI i måløy som skulle lage den.

Det ble en tradisjonell løsning på meg.

Er jo dette med at det må tåle litt vind også på våre kanter.

I tilleg regner det jo oppover også av og til :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Nei, MBI har nok ingen entusiasme for nytenkning. Må nok ordne sånt selv.

SeaSea har rimelig stoff. Med 140cm bredde må jeg sy sammen to lengder på to meter, og havner på en båtlapp. Solberg båt har stoff av "Høy kvalitet". 150 bredde til 340/m. Trenger fremdeles 4 meter, så dette blir noe dyrere uten at jeg kan vite at det er noe bedre. Flere steder skryter av sitt utvalg av kalesjestoff uten å kunne vise til kjøp-knapp. Useriøst. Skulle tatt seg ut om jeg måtte ty til verbal kommunikasjon for å få tak i det jeg trenger. :discuss:

Et slikt opplegg må naturligvis ha en viss styrke, men siden det kun skal benyttes under oppsyn, får vi satse på at skipperens vurderingsevne er noenlunde edruelig.

Tenker bruke 25mm rustfritt som bøyle. Kanskje kan jeg rett å slett bare plaste glassfiber utenpå dette, og få hylser med perfekt passform å feste på sidene.

Link to post
Share on other sites

Ide: i den røde bøyla borer du hull i inntrekt og utfelt posisjon som korrensponderer med hull i røret du har tegnet på siden av kahytten. Det hele festes elegant med en splint. Da trenger du bare en eller to støtter bak. Langs kantene av taket syr du fast borrelåslengder som kan festes rundt den røde bøyla, så holdes duken på plass. Vegger kan du feste på samme måte. Kanskje herpe en sånn billig paviljong på 3x3 meter som selges "overalt"?

Link to post
Share on other sites

......Tenkte å skru fast en rull med kalesjestoff over døra.(blå) Den andre enden festes i en bøyle av rustfritt rør(rød)Denne bøylen trekkes ut av to rør med litt større diameter. Plast eller rustfritt.(sort)Som monteres under taket utvendig. Kalesjen dras ut, og festes til rekka med to bein(grønn). Etter bruk vippes beina opp, og kalesjen med bøyle, sveives inn. Det kan naturligvis bli behov for vegger. Disse skal kun henges opp i havn når det bor folk ombord, og kan lages av tynt og billig materiale. De bør ta liten plass siden de stort sett skal være stuet bort.

 

Noen som har synspunkt på et slikt opplegg, eller har erfaring med noe annet enn de hersens knappekalesjesystemet som ikke har vært fornyet på 300 år?

 

Har tilsvarende ombord... rustfritt rør, med mindre rør som går inn i det første, men med splint/bolt som låser den minste "skinnen" på fast punkt. Vi har mulighet til å trekke en taustump opp fra midten ca. 75 Cm ut (vi er 45 fot, med uttrekk på ca 2M)og opp til flaggstangen på flybridgen for en svak "A" på kalesjen, slik at vannet renner av og ikke samles opp. Vi har ikke rustfri bøyle fremme,men kalesjen rulles opp rundt bakre del. Fremme er den festet med vanlige pressknapper. Med to meter utdrag,så har vi ikke behov for støttestenger akter, men hvis det blåser så trekker jeg tau fra yttre hjørner og ned til akter festepunkt. Vi har to sider, men har funnet ut at vi maks bruker en for vinden, så hadde heller lagd en, med speilvendte knapper for den andre siden slik at du har fleksibilitet. Kan ikke ta bilder akkurat nå, men vi reiser på ferie på Lørdag, så kan forsøke i løpet av de neste par ukene.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Det enkleste er nok som Divemaster skriver, å rulle inn kalesjen i akterkant. Kan feste kalesjen så høyt i forkant at jeg får fall bakover og fremdeles ståhøyde i akterkant. Med ståhøyde mener jeg min. 195 cm. Blir litt oppgitt når jeg leser i annonser: "båten har ståhøyde på 180 cm i lugar" 80% av mine venner er over 180 cm. Like ofte brukes ordet ståhøyde uten tallreferanse. Hva betyr så det?. Men nok om det. Setter stor pris om du kan legge inn noen bilder. Haster ikke. Har tenk å holde dette på tankenivå en stund til.

Akkurat nå er jeg mer opptatt av dørk i maskin, og lasterom.

 

05082011474.jpg

 

05082011476.jpg

 

Fått ned, og festet de størst platene i lasterommet. Så blir det å bygge en kasse over akslingen, og legge plater fremover langs sidene av motoren. Skal bli uendelig mye bedre å bevege seg rundt her nede med dette på plass, og praktisk i kunne bruke lasterommet.

Link to post
Share on other sites

En kveld var det sol.

04082011471.jpg

 

04082011472.jpg

 

Fisketur, og stolt fisker. (Ja, det er meg. På tide å avsløre det)

07082011477.jpg

 

Mer dørk:

09082011478.jpg

Kasse over aksling.

09082011479.jpg

Lasterommet klart for bruk.

 

Maskinrom, styrbord side.

09082011480.jpg

Måtte lirke ut platen seks ganger før jeg fikk saget ut nok. Enkelte ukvemsord ble ytret. Det var tomt for folk i havna da jeg var ferdig. Bare en observasjon.

Da var det bare babord maskinrom igjen.

Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å ta av seg hatten, du er bare flink du.

 

En av dem mest kreative , løsningsorienterte og rett og slett flinke folk jeg har lest og fulgt med på. Tror du har imponert fler en meg med alle dem rare tinga du lager av ting som andre kaster. Det lille regnestykket ditt med alle utgiftene var ikke pent... sånt må du kaste... når vi kjøper og selger båt så er aldri sånt med. Da renger vi og setter opp regnestykker som går i vår favør uansett og da må aldri sånt frem i lyset :-)

 

Strålende bra tråd, lykke til med fortsettelsen , regner med at også du har noen planer om hva du ville hatt , gjort om , endret osv... :-)

Link to post
Share on other sites

Njaaa.... må jo sies at den fordømrade vannlåseksosthingy'en poden kreerte og postet i denne tråden, kostet meg mange tusen i form av selvbygget pantryseksjon. :headbang: Men sånn er det når folk på død og liv skal være kreative, gjøre ting selv og attpåtil fortelle - med bilder og det hele - hva som går an å gjøre selv. Uten å tenke på at det fins stakkarer der ute som trekkes mot slike tråder som spedbarn mot patter! Burde vært stilt til økonomisk ansvar...

 

Men det får være nok frustrasjon for denne gangen. Må titte litt rundt for å finne ideer på kartbord til balja, og evt. andre smarte løsninger man kan kopiere...

 

 

 

Stå på! :)

Link to post
Share on other sites

Skal innrømme at jeg følte meg litt slem da jeg la frem regningen. For å strø salt i såret kom jeg på stige til badeplatform og motorfeste. Biltema, ca 1400. Er sikkert mer jeg har glemt også.

At jeg lokker folk til å bruke tid og penger på egenproduserte løsninger, er bare en ondskapsfull plan for å skape det utrivelig i de tusen hjem. Lite som irriterer kona mer enn en en mann, (viss eksistens kun kan spores av slipestøvet han legger igjen)som mangler total entusiasme når det kommer til husarbeid, hagearbeid, oppussing, ferie, fødsels og bryllupsdager. Får angst av høytider, besøk, eller lengre samtaler. Alltid rastløs, eller borte. Som regel borte, selv når man er hjemme.

Men pantryen ble knall den Vidar. :yesnod:

 

For å komme med noe fornuftig. Maskinrom, babord side.

10082011485.jpg

Endelig skulle det gå an å få lydisolert her nede, uten å ødelegge rygg, bein og armer. Skulle gjort dette for lenge siden. En fornøyelse å kunne krype langs motoren uten kile fast kroppen med et motorfeste langt opp i ...ryggen. De c-momenter som skulle til for få løs nesten to meter mann, gikk til tider langt utover mine talenter som slangemenneske.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg bladd meg gjennom denne fornøyelige tråden. Må innrømme da jeg så de første sidene at jeg forventet at dette ikke ville bli fullført, særlig fordi utstyr og duppeditter hadde så stort fokus i starten. Makan til mot - og dyktighet. Jeg er mektig imponert. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Regnskap, ja det har vi alle, men det kommer ann på hva en skal ta med i regnskap. Kjøp, tap, rente utgifter, slipping, leie av båt plass, forsikring, leske drikk utgift, Diesel, fortøyninger, vedlikehold, service, dibbeutter, webshop + + + + syden tur/turer med partner for å rettferdigjøre tids bruk i båt går vel også i båtregnskap? Men om båten står belånt på "huset", så blir det straks et finere regnskap?

 

En kompis bygget båt. Uforutsett kostnad, som ikke var med i regnskap var 1000,- pr arbeids dag. Båt prosjektet varte i 2 år... Men båten ble flott. Uansett, gleden med båt er stooooooooooor. Så han hadde to regnskap, det den kostet på papir ofisielle, og den for "gutta". Men vi har båtglede hele året :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Synest båten din blir mer og mer praktisk.

5. Båt uten lån. OK, men kostnaden overstiger verdien av båten med ca 100%

 

Når det kommer til at kostnaden overstiger verdien av båten med ca 100%, så har du lenge igjen før du tar meg igjen. Båten kostet 275 tusen, og har nå passert 900 tusen :headbang: . Salgs verdien vil være på ca 350 tusen.

Båt koster penger, mye penger. Men så er det kjekt å ha noe å gjøre også.

 

Stå på, fordelen er at ingen har lik båt som deg :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

særlig fordi utstyr og duppeditter hadde så stort fokus i starten.

Dupeditter er gøy. Sparkling og pussing er fryktelig kjedelig. Gjelder å finne den rette balansen mellom ting man må, og ting man vil. Personlig ville jeg aldri kommet i mål om jeg skulle fokusere kun forarbeid de to første årene. Hadde jeg kommet så langt at jeg fikk starte på utrustningen alene, ville jeg nok blitt gal av rastløshet hvert minutt jeg ikke var i båten.

 

 

syden tur/turer med partner for å rettferdigjøre tids bruk i båt går vel også i båtregnskap?

Godt poeng. Siden jeg har holdt på med båten i tre sommerferier, har jeg ikke hatt anledning til å reise på tre sydenturer med hele familien på fem. Har nok spart 150000 på dette. (Nå var vel ikke dette egentlig poenget ditt, men det gjelder å tolke ting til sin favør) Har heller ikke hatt tid å bruke den andre båten, så har nok spart 50000 på dette også. Vips, gratis båt.

 

Båten kostet 275 tusen, og har nå passert 900 tusen :headbang:

Båt koster penger, mye penger. Men så er det kjekt å ha noe å gjøre også.

Stå på, fordelen er at ingen har lik båt som deg.

Ingen tvil om at båtbygging er ekstremsport. Men du nevner det viktigste. Det er gøy å holde på med, og du får en unik båt tilpasset dine egne behov.(Selv om man alltid skulle hatt noen fot ekstra for de optimale løsningene)

 

 

skal bli spennende og se hvor lenge en kan drive på.

..før kona sier stopp?

 

Ellers er jeg spent på hva som skjer etter propellbytte. Propell og o-ringer til trimplan har jeg hatt i et par uker, men venter på ny svinger til ekkoloddet før det bli dokking. At jeg bestilte denne hos Maritim nord er et klart bevis på mat man ikke lærer av sine feil. Greit å handle der, om man har veeeeldig god tid, men bestill helst før jul det du trenger til vårpussen. Noen statusoppdateringer finnes ikke, så du får plutselig pakke i posten, eller ikke. Får gi det et par uker til, ellers får denne vente til våren.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med sjøsetting.

 

Synes du har fått praktisk båt til en fornuftig pris.

 

Har dersverre kostet på mit prosjekt mange ganger mer. Vurderer nå større båt, og forventer å få igjen ca 30-40% av det eg lagt ut.... Tviler på at markedet etter båt med "Gammelt skrog" med alt av utstyr og motor nytt (2005) er særlig stort....

Link to post
Share on other sites

Nå har vel du "ny" båt i eldre, men ubrukt skrog. Blir feil å sammenligne med andre halcoer med tanke på pris, men det er nok likevel det som gjelder for kjøperen. En svært ugunstig kombinasjon med tanke på salg, men en driftsikker og strøken båt for deg så lenge du beholder den.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hmm, lenge siden oppgradering av spalte.

Har vel egentlig avsluttet, og oppsummert prosjekttråden. Kommer nok likevel noen sporadiske oppdateringer i løpet av vinteren, men først må jeg avslutte andre prosjekter, og planlegge nye.

 

Hei. Jeg har ikke fått med meg merket på dine instrumenter.

Instrumentene er billige VDO, og Wema turteller. Helt topp.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...