Jump to content

Prosjekt: Oppussing av Alicraft 26


10ta9c

Recommended Posts

Ting tar alltid mer tid enn man tror. Så også å bytte ratt. Det gamle rattet kom veldig lett av, men konen på det nye passet ikke. Måtte ikke uventet en tur i dreiebenken.

dreie.jpg

Nå satt den som et skudd. Var bra den ikke var for stor da. Hadde straks blitt verre å ordne. Kunne kanskje fått tak i noe som passet rett på, men siden jeg bare slengte det med på en bestilling fordi det var på tilbud, gadd jeg ikke dra i båten for å måle.

nyttratt.jpg

 

Fikk lagt bak slange fra lensepumpa til dusjbrønnen, men fikk knekk på slangen da jeg bøyde den ned i bunnen. For å unngå dette laget jeg dette makkverket som ville få enhver rørlegger til å snu seg i grava.

sug.jpg

Skal også sette på et filter et sted, men det er for tiden forsvunnet. Kanskje ligger det sammen med den fjerde vindusdysa som jeg heller ikke kan finne.

Denne treveisventilen jeg satte på sugen, var bare noe dritt. Den holdt ikke det andre løpet tett, og ville dermed ikke suge fra dusjen. Heldigvis fant jeg i dag det som jeg da egentlig var ute, etter på en annen butikk, men jeg lette etter noe som jeg ikke fant.

nytreveis.jpg

Dette var mye bedre, og lot seg feste til skroget på en akseptabel måte. Nå fikk jeg skikkelig sug i dusjbrønen, og pumpa tok unna mer enn dusjen kunne levere.

Link to post
Share on other sites

fint, om man skal pisse i tillegg, mens man dusjer..

Fabelaktig. Så sparer jeg tid også. :lol:

 

Siden jeg presenterte et splitter nytt ratt i dag, (selv om det var på halv pris, og krevde modifisering) må jeg veie opp med noen gamle greier.

Det er mulig folk flest kaster overskudd fra flatpakka møbler, men jeg har alltid tatt vare på alt mulig. Begynner å tvile litt på om jeg virkelig har bruk for 47 like store unbrakonøkkler, men i dag fikk i alle fall brukt av skuffen med tretapper. Siden jeg ikke kan finne biten som mangler i døra, regner jeg med at den var en del av skottet, som ble slitt av i biter tidligere.

tapp.jpg

Saget derfor ut en bit av noenlunde lik tykkelse, og limte fast med epoxylim.

tapp2.jpg

Videre satt jeg inn tapper, og limte fast delen jeg sagde ut tidligere.

heltdoerblad.jpg

da har jeg fått et helt, og mye større dørblad.

 

For et par år siden la jeg belegg i en gammel trapp. Typisk nok, manglet jeg en flis, og måtte kjøpe en hel pakke for å bli ferdig. denne pakken fant jeg for nylig i garasjen, og tok den med i båten.

belegg.jpg

Tror dette blir godt som gull, og trolig har jeg nok til all dørken. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

hvor i H%¤& har du fått plass til den dysjen i en 26 foter??
Tanken er jeg ikke ønsker bruke lugaren som oppholdsrom, og derfor har bygget om det hele til dass og soveplasser. Har snakket med flere som har båter med svære salonger nedenunder som aldri er i bruk.
Skulle fått treverket til å gått samme retning som resten av døra
:blush::sweat: Var utilregnelig i gjerningsøyeblikket. Siden jeg måtte dra i båten å hente en ny platebit, dreit jeg i det da det likevel skal males. Men dog. Litt flaut.
Link to post
Share on other sites

Dassdør:

Har jobbet videre med dassdøra. Etter å ha satt sammen et større dørblad, saget jeg ut litt av siden, og felte inn noen passende teaklister.

sideliist.jpg

Dørbladet virker nå solid. Så var det sparkling.

sparkledoer.jpg

Den ene siden er slett, og grei skuring. Den andre krevde derimot litt mer kreativ sparkling.

andresiden.jpg

Maling.

maltdoer.jpg

 

Septik:

Søndagen gikk med til slanger. Monterte først dassen, og strekte så slange til septiktanken.

montdass.jpg

 

tilseptik.jpg

Her ser vi inntaksventilen til dassen. Den skal naturligvis byttes, men det burde jeg gjort før jeg satte opp dette skottet. Får lage en luke inn til dass som jeg også kan bruke for bedre tilkomst når ventilen skal betjenes. Gjennomføringen over mistenker jeg for å vært brukt til å pumpe direkte overbord. Kanskje var her en gang ikke septiktank. Burde nok fjernet den.

fraseptik.jpg

Overbord. Må bytte denne ventilen/gjennomføringen også, men her er det bedre tilkomst. Har kuttet ut pumpe, og satser på å suge ut dritten med en ejektor. Har 1,5 meter slange igjen :headbang: Dårlig økonomi dette. Får håpe jeg må bytte slangen i min levetid så jeg får valuta for pengene.

 

Defroster:

slangerut.jpg

Defrosteren står i kjelleren, på skottet mot lugaren. Syntes den beste løsningen var å ta alle gjennomføringene så nær som mulig. Varmetapet i slangene vil da stort sett skje inne i lugaren, der det likevel skal varmes opp.

slangerinn.jpg

Blir litt rotete her inne, men skal dekkes over senere. Finnes det egnede festeklips for denne type slanger?

Dysene har jeg plassert på dass

dassdyse.jpg

i lugar

lugardyse.jpg

og under førerplass

foererdyse.jpg

I tilegg har jeg en slange opp til vindusdysene, men den kommer jeg tilbake til senere. Denne gangen manglet jeg ca like mye slange som jeg hadde til overs fra septiken. Rart med det. Eier ikke øyemål.

Link to post
Share on other sites

Nei. Snakket med en lokal japsebilguru i dag. Han kunne ikke hjelpe, men fikk tips om noen andre å spørre. Rene etterforskningen dette. Takk for tipset.

 

 

 

Tja, vil du selge dem veeeeeeldig billig, kunne jeg hjelpe deg å bli kvitt dem. Irriterende å ha slikt liggende å ta opp plass. Aner jeg en pent brukt trimsykkel i bakgrunnen? Har en slik jeg også. Har vel gått 10 km på tre år. :lol:

 

Har trimsykkel, gått 3,6 min, davitere, teiner, daviterne hadde jeg tenkt 1500 for!! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Brukte mye av dagen til å montere og koble opp dekkslys.

dekklys.jpg

Måtte legge opp mer kabelrør. Nå har jeg fått tak i 32mm. Skulle hatt disse tidligere. Mye bedre en de pinglete 20mm jeg har brukt til nå.

stroer.jpg

Koblet opp, og skulle sette i 24V pære. Men her har jeg blitt lurt. Surt å betale 98 kroner

lurt.jpg

for en tom eske. Får klage i morgen. Pæra ligger sikkert igjen i skuffen.

Koblet da om på 12Vfor å få teste.

dekklys2.jpg

Biltemalys, men står relativt godt beskyttet, så det bør holde en stund.

 

Defrosteren krever et monster av en 90 mm slange på innluft

innluft.jpg

Den skal faktisk ha to, men det får da være grenser.

innluft2.jpg

Skrudde av denne stussen og brukte den i andre enden av monsterslangen

innsug.jpg

Dette innløpet på defrosteren tetter jeg med en rustfri plate, så satser jeg på at den får nok luft likevel.

 

Hadde vært artig med noen oversikts bilder..

Ikke lett å få tatt oversiktsbilder, men jeg kan slenge på en hel haug, så kan du se om danner seg en helhet under topplokket. Kanskje om du scroller fort gjennom sammen med en :cheers: .

Kjeller

baat4.jpg

 

baat5.jpg

 

baat3.jpg

Her er det ca 1meter fra kjøl til dekk, og det går rimelig bra å jobbe rundt motoren.

Lasterom:

baat6.jpg

Ca 2x1,5meter. Plass til mye rart.

Dekk:

baat7.jpg

Ca 1,5x2,3m Litt lite.

Cabin:

baat1.jpg

 

baat12.jpg

 

baat11.jpg

Med bordet slått ned blir det en køye på ca180x120.

Lugar:

baat14.jpg

 

baat15.jpg

 

baat16.jpg

Køya på babord side er 190cm.

Forpigg:

baat17.jpg

Her er det ca 2,5m i senter. God plass til to voksne, men en fordel om de er på talefot. Skal sette inn dør her, og forheng opp til cabinen. Får da med litt godvilje tre separate sovelugarer. Den ene med eget bad.

 

Brede dollbord stjeler en del plass

baat10.jpg

og takhøyden i lugaren er bare 170cm. Ellers er det bra med plass.

baat9.jpg

Første vinterprosjekt blir dessuten å bygge ny badeplattform. Øker nok da med tre fot.

Link to post
Share on other sites

hvor tar du all arbeidsviljen fra??

hos meg manglet kontakten til kablene

Arbeidviljen er ingen problem, bare tiden.

Det følger ikke med kontakt til lampen ,men en kappe å tre over.

 

Har fått ferdig, og montert døren

doer8.jpg

samt skottet på andre siden.

badevegg.jpg

En liten milepæl å få delt av badet

aktenfra.jpg

 

forfra.jpg

Synes det ble ganske romslig etter inndelingen

dassvegg.jpg

men vanskelig å få tatt skikkelige bilder i små rom.

doer9.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du har fått utnyttet plassen godt
Å innrede båten helt etter egne behov, er nok den störst fordelen med et slikt prosjekt, og kanskje den eneste. (Bortsett fra at det er en fin hobby) I pris har jeg for lengst oversteget hva jeg måtte betale for en tilsvarende, eller bedre, i god stand. Siden jeg kjöpte denne, er også prisen på tilsvarende prosjekter halvert, uten at det har all verden å si for sluttsummen.

Er for tiden på jobbreise i de finske skoger, og pröver å manne meg opp til et av de store skippertakene. Utvendig sparkling og maling. Som tidligere bilder viser, er det malt rett på glassfiberen. Vil gå over å pusse ned alt som skal sparkles, men det vil nok ligge igjen malingsrester i fordypninger. Vil dette ha noe å si? Aner ikke om det er en eller tokomponent maling. Erfaringer eller tips mottas men stor entusiasme.

Link to post
Share on other sites

...Aner ikke om det er en eller tokomponent maling. Erfaringer eller tips mottas men stor entusiasme.

 

Hvis du fukter / væter en klut med aceton og legger den inntil malingen så kommer malingen til å "krølle" seg litt, eventuellt smitte av - hvis det er 1-komp.

 

- Bruk av noe billigere grunningsmaling før du går på med top-coat, kanskje? Skal du rulle eller sprøyte?

 

Lykke til i Finland og hjemme med prosjektet!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Da var jeg i gang igjen. Sparkling og maling står på menyen.

..fukter / væter en klut med aceton og legger den inntil malingen så kommer malingen til å "krølle" seg litt, eventuellt smitte av - hvis det er 1-komp.

...billigere grunningsmaling før du går på med top-coat, kanskje? Skal du rulle eller sprøyte?

Malingen som ligger på er en komp. Løste seg lett opp med aceton. Ser ut til at den forsvinner etter en runde med eksentersliperen. Det ligger heldigvis minst to lag med glassfibermatte, så jeg har litt å gå på.

Har kjøpt inn Biltemagrunning, og maling. Virket som det var enklere å få et fint resultat med denne enn Jotun topcoat. Var plaget med små bobler når jeg brukte Jotun, mens jeg fikk en mye glattere overflate med Biltema. Andre gangen jeg malte med Biltemamaling, fikk jeg derimot samme resultat som Jotun. Om det er underlaget, temperatur, eller unøyaktig utblanding som gjør dette vet jeg ikke, men får sikkert taket på det etter at jeg er ferdig.

Bruker rull. Hver gang jeg tenker på sprøyting får jeg angst for at det skal renne noen steder, og bli for tynt andre steder.

 

Startet med å ta ut vinduene, og heve taket. Taket var skrudd fast med fire bolter, og lot seg enkelt jekke opp.

heving.jpg

Dette for å komme til mellom taket og sidene på huset.

hevet.jpg

Pussing og plasting av vindusrammer.

plastekarm.jpg

Siden jeg er noe høyere enn takhøyden på 182cm, falt jeg for fristelsen å legge på 5cm.

hoeyere.jpg

 

hoeyereplast.jpg

Det var mitt bidrag for å øke takhøyden her på forumet.

Ellers har jeg plastet fast skottene til badet, og rundt omkring.

fastskott.jpg

Bare småplukk. Men timene flyr.

Link to post
Share on other sites

Startet å pusse ned malingen, men innså straks at jeg måtte fire på krava om jeg skulle noen gang skulle bli ferdig.

pussemaling.jpg

Dette fikk holde.

sidesparkling.jpg

Klinte på sparkel..

pussesparkel.jpg

..og pusset ned første gang.

Fikk også pusset og sparklet de andre sidene.

sparklebabord.jpg

Maaange timers arbeid for så lite.

sparkelbokser.jpg

Har brukt langhåret plastic padding som grovsparkel. Forsøkte også biltema sin, men det ble bare ball. Trådene i denne krøller seg sammen og lager striper når jeg drar over med sparkelspaden. Mulig den egner seg bedre til grovere sparkling. Til slutt bruker jeg Lesonal body filler. Denne er omtrent som vanlig sparkel å pusse, og gir enkelt en glatt overflate. Er også rimligere enn glassfibersparkelen.

Hadde planlagt denne helgen i flere uker, men ting gik som vanlig ikke helt som de skulle.

Planen var:

Onsdag: Skulle demontere vinduer og løfte taket, men vandret rundt på diverse fyplasser, jevnlig terrorisert av nazivakter som var ekstremt opptatt av hva jeg til enhver tid måtte ha i bagasjen. (NEI, jeg har sagt det før. Det er tannkrem. Ikke bombe. Ta den gjerne og stapp den der sola aldri skinner) Plutselig husket jeg hvorfor jeg sluttet å reise.

Torsdag: Skulle pusse ned og sparkle sidene, men fikk besøk, og brukte mesteparten av dagen på kaffe og kaker.

Fredag: Skulle ta siste finish med sparkling og pussin, men måtte på handlerunde etter mer maling og sparkel, samt male altanen.

Lørdag: Skulle male toppstrøket, men måtte fyre badestampen til ungene, rydde terassen og handle øl.

Søndag: Skulle motere inn igjen vinduene og sette på taket, men måtte varme opp igjen stampen og være vakt på Hødd-Molde.

Link to post
Share on other sites

...

Torsdag: Skulle pusse ned og sparkle sidene, men fikk besøk, og brukte mesteparten av dagen på kaffe og kaker.

Fredag: Skulle ta siste finish med sparkling og pussin, men måtte på handlerunde etter mer maling og sparkel, samt male altanen.

Lørdag: Skulle male toppstrøket, men måtte fyre badestampen til ungene, rydde terassen og handle øl.

Søndag: Skulle motere inn igjen vinduene og sette på taket, men måtte varme opp igjen stampen og være vakt på Hødd-Molde.

 

He-he..og slik går nå dagan..... :lol: ...pleier Høvdingen å si! :lol:

 

Kjenner meg igjen, 10ta9c - men det ordnær seg til slutt!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dårlig uke for utearbeid så langt. Har hatt en regnbyge fra søndags ettermiddag til i går. I dag har det gått over til to 20 minutters syndefloder i timen. Dette kan ordnes med presenning, men med en temperatur på 6-8 grader fant jeg ut at det var bedre å trekke innendørs.

innendoers.jpg

Døren hadde jeg satt inn tidligere, så den var tørr og fin.

pldoer.jpg

Plastet døren..

spdoer.jpg

..og sparklet med Biltemasparkel. Får det liksom ikke til med denne sparkelen, men når jeg har kjøpt den må jeg bruke den opp.

Mens jeg ventet på at sparkelen skulle tørke, tok jeg en snartur til en kollega som har "kjøpebåt"

kjoepebaat.jpg

Tenkte jeg kunne plukke opp noen gode ideer.

ejektor.jpg

Her er sewageejektoren. Enkel å lage selv.

mask1.jpg

Maskinrom. Tørk av deg på beina når du går ned her,

mask2.jpg

Som hos meg er det åpen løsning med tilkomst fra dekk.

 

mask3.jpg

Isolert framover, og oppover, men ikke til sidene.

eks1.jpg

Eksos.

eks2.jpg

Eksos ut uder vannlinjen. Litt skummelt dette. En sånn potte skulle jeg kunne lage.

badeplattform2.jpg

Badeplattformen så også grei ut.

badeplattform1.jpg

Enkel konstruksjon uten overdreven bruk av dyre materialer. Helt etter min filosofi.

Innredningen var "kliss lik" min egen, og heller ikke her er det ståhøyde i lugaren. Da var jeg fornøyd med toktet, og returnerte til garasjen for pussing.

fspdoer.jpg

Da begynner det å bli rimelig bra. Litt finsparling, og den er klar for maling. Har fått tak i en 4mm plate plexiglass som burde gjøre nytten som vindu. Denne kommer jeg bare til å feste med sika.

Link to post
Share on other sites

Det er når man er oppi sånne andre båter man er glad for hva man har... :lol:

Ja, jeg kan se klare fordeler med det som jeg har. Følgende scenario er pyttsann for meg, men grenseløs tragedie for gelcoatcruiserne.

 

-Huff mistet du en ambolt på dekk?

-Nei, se den svære flenga i skroget. :lol:

-Disse krabbeteinene sliter virkelig på dekket.

-Jøss, her var det blod å gørr over alt. Det var en velykket fisketur.

-Denne løsningen var virkelig irriterende. Hvor la jeg stikksaga?

-Hei, du hadde ræva full i maling når du satt deg ned. Se å snu puta.

-Gassen virker ikke. 150000 sier du....nei, jeg har sånn med wire jeg. 200kr?, ja det skal jeg klare.

-Står båten under vann? Jeg kommer og lenser over helgen.

Link to post
Share on other sites

Og vi er ikke missunlig :lol:

Kom til å skru ut bunnpluggen og klippe ledningene til lensepumpa. Men misunnelig? Ikke jeg nei.

 

Har benyttet godværet de siste dagene til å sparkle og pusse utallige ganger, og fikk i dag lagt på grunning.

 

side1.jpg

 

side2.jpg

 

doergr.jpg

Noe småtteri jeg hadde oversett dukket opp et par plasser.

manglesp.jpg

Her la jeg bare sparkel utenpå grunningen.

Hadde planer om å legge på et strøk maling i dag, men siden grunningen skal ha 12 timer før overmaling, blir det i morgen (om været holder).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...