Jump to content

ICE mobile broadband

Seiljåtten

Recommended Posts

CO har en antenne som beskrives som

WLAN-antenner för att förbättra räckvidden och överföringshastigheten för 11b/11g trådlösa nätverk. Antennerna är avsedda för inomhusbruk, levereras med reverse male SMA kontakt.

hva er SMA kontakt?

Det er en gjenget antennekopling med liten diameter, typisk brukt for antennetilkoplingene for trådløse routere, en del håndholdte VHF/UHF-radiotranscievere, mv.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Regner med at det er D50 modemet du har.

Her er det en liten USB kabel som følger med.

Denne skal plugges i 2 - to USB porter. Dette gir mer strøm til modemet.

Denne bør brukes.

Min erfaring er at hastigheten er betraktelig bedre når denne kabelen brukes.

Nå er det jo slik at ICE sin kappasitet er avhengig av to ting.

1 dekkning - Signalstyrke

2 antall brukere og kappasitet på den senderen der du er.

Det første er greit nok å sjekke det andre blir ikke like enkelt.

Har selv både D50 og D35, D35 gir nok litt bedre hastighet i praksis da denne har bedre antenne.

Som sagt tidligere, der det er svakt signal hjelper ekstern antenne betraktelig, både med D50 o D35

Lars H.

Med ICE D50 og ekstern antenne direkte fra båten)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har ikke tatt noen bilder denne helgen, men webkameraet i båten står på nå og viser en våååt brygge! Se http://trudelutt.com/mywebcam.htm Det begynner å bli mørkt nå, så bildet gjennom en våt rute er ikke det beste.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har brukt Ice 50 en stund. Tidvis hastighet opp mot 1600 men skjelden bedre enn 300-600 rundt Astor land, ( Sætre)

Det kommer sikkert av antenne på Kolotn hmmmmm :cryin:

Bruker Ice i skrivende stund, ligger ved muren på Oscars Borg og står på vannski. Litt blåskjell senere i kveld i Drøbak dersom den eneste resturanten på Renskau klarer hoste det opp :lol: Om ikke så får bruke medbrakt hehe :lol: Vin håper jeg de har :crazy:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Contraband - hvorfor gå over bekken etter vann og attpåtil betale for det i dyre domme? Har plukket blåskjell diverse ganger både på Hjelp og på Furuholmen (på utsiden mot leden) og kokt selv. Koster ingenting! Beklager avsporingen fra ICE som jeg ikke bruker i øyeblikket da jeg får inn et usikret trådløst nettverk som fungere meget bra og billig er det også!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Er det bare jeg som har problemer med ICE? JEg har en sølvgrå boks på størrelse med en sigarettpakke. Siden jeg dro fra Oslo har internettet kun fungert utenfor hvaler, og såvidt i Arendal. Ingen dekning på koster, vaderøarna, lyngør, blindleia. Ligger nå i Mandal og har tenkt å sette kurs mot skottland i morgen, men må oppsøke andre muligheter for å komme på internett da ice ikke fungerer her heller for meg. Hadde vært veldig greit å kunne sjekke ut værmeldinger og tidevannstabeller før avreise, men internettet fra Ice fungerer ikke her heller. Har pratet med ICE, som mener at ingenting er i veien. Forstår virkelig ikke at det skal fungere så dårlig så fort man kommer vekk fra oslo. Er det ektra antenner som gjelder, eller kan man ikke regne med å få noe mer for 400 kr i måneden? Kommer ikke til å betale ICE for internett i juli da det har vært totalt fraværende for mitt vedkommende.

Alle de stedene du nevner skal det etter kartet og hva andre erfarer være, om ikke "meget god dekning", men i hvert fall "god dekning". Hvordan bruker du utstyret? Du sitter vel ikke nede i kjelleren på en seilbåt eller stålbåt? Etter hva du sier, så har du vel den gamle modellen av modemet, selv om jeg ikke har sett det i sølv. Mitt gamle pensjonerte modem i midten på bildet med det nye til høyre. Topp hastighet får du ikke med den gamle modellen, men har ikke hørt at følsomheten er dårligere enn det nye. Men egen erfaring er at ekstra antenne kan bety forbindelse på steder med meget svakt signal hvor en ikke får noe inn uten.

icex2.jpg

Lars H.

er positivt overasket over ice

har prøvd det hjemme i fredrikstad og der går det omtrent like kjapt som bredbåndet vi har (snart hadde :lol::lol::lol: )

desuten er det stabilt.... det hjelper lite med kjapt bredbånd når det er ustabilt hele tiden og detter ut osv

så vi er kjempefornøyde med ice

virket veldig bra der vi har båten i fredrikstad + innover i oslo :yesnod::yesnod::cheers::wink::cool:

og at vi kan bruke det i :flag_sw: + :flag_da: er jo et pluss

Vi har nå brukt ICE med god og svært god forbindelse lags kysten fra Svenskegrensen opp til Sognefjorden. De eneste stedene v har manglet forbindelse har vært på småsteder utenfor allfarvei (Sundal i Hardanger og Nesvåg i Eigersund), OG i Strømstad (selv om det er typisk allfarvei!)

Vi har wlan router og ekstern antanne.

Det er en TransVoice 1/2 bølge 450-470MHz antenne fra Holund. Den er ikke uhåndterlig lang, men det som jeg tror betyr mye er at den står på egen ca. 2 m. lang antennemast.

Jeg har ikke sjekket signalnivåer så mye, det er jo tross alt så mange andre faktorer som bestemmer båndbredden for den enkelte bruker i en pakkeswitchet transmisjon. Men det er sjelden nedlastingshastighet er under 400, ofte over 1M, her i Flekkefjord 1.65 mHz. Og det synes jeg er rett og slett bra!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...