Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Hei.

 

Tror neppe det er feil på modemet, "han i butikken" er vel dessverre ikke alltid den største eksperten på slikt. Jeg har opplevd det samme selv, nå senest for en uke siden. Var da på landstedet til svigermor på Nordmøre inne i en fjord med heller middelmådig dekning. Jeg rigget meg til i en krok av stuen, og opplevde stadig det du beskriver. Så flyttet jeg modemet 1 meter bort til andre enden av bordet, og signalet ble stabilt.

 

Jeg opplever dette også til stadighet her på Skjetten der jeg bor også. Men det er med FM-radio i bilen. Jeg slipper kona av utenfor butikksenteret, parkerer for å vente på henne og slår på bilradioen. Ofte er det da dårlig signal, og stereo forsvinner. Kjører så bilen en halvmeter fremover og signalet blir helt OK. Som ingeniør vil jeg da anta at dette fenomenet har med bølgelengden på signalet å gjøre, og om signalet treffer antennen i "fase" eller i "ufase".

 

Så får du dette fenomenet igjen, skader det ikke å flytte modemet litt i horisontalplanet og se om signalet da blir stabilt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har også fått meg et Ice Usb modem og en magnefotantenne

sjekket signalstyrken her i stuen med og uten pisken

614 på grafen med usb modemet

og når jeg koblet til antennen fikk jeg 1228

og det på nøyaktig samme plassen så det er ingen tvil om at pisken gir bedre signalmottak :seeya:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Dette bekrefter vel bare et annerkjent opplegg ved all radiokommunikasjon. En god antenne høyt og fritt plassert gir det beste resultat. Det finnes et lite unntak, og det er med komunikasjon med satellitter som f.eks. med GPS. Her hjelper det ikke å ha antennen i en 20m høy mast iom. at satellitten er høyt over oss og ikke langt borte i horisonten. Tvert imot, så kan en risikere refleksjoner fra havoverflaten som kan gi feil på posisjonsbestemmelsen pg.a. disse signalene har tatt lengre tid å nå antennen enn direktesignalene. Men fri sikt til hele himmelhvelvingen er et must for godt mottak.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er noen forskjell på ICE WLAN-router D35 menyen og menyen til ICE USB-modem D50. Jeg tenkte på denne signaloversikten. Jeg hadde EvDO signal på omlag -80 dBm på Anholt, men ikke noen verdi på EvDO 2nd Signal. Ut fra dette må trolig begge signaltypene være tilstede. Dette er forholdene i Fredrikshavn Marina. Vet ikke hva "Phone in Use" og "Incoming Call" innebærer. Det jeg lurer litt på nå er om dette systemet også er egnet for IP telefoni når vi er ute og seiler og hva som trengs av utstyr for å få dette til. Mobiltelefonregningene blir relativt omfattende i løpet av sommeren til sjøss.

 

 

icefredrikshavnmarina.jpg

Link to post
Share on other sites

Det jeg lurer litt på nå er om dette systemet også er egnet for IP telefoni når vi er ute og seiler og hva som trengs av utstyr for å få dette til. Mobiltelefonregningene blir relativt omfattende i løpet av sommeren til sjøss.

 

 

Kan du ikke bare installere Skype? Der kan man godt ringe til landlinier, så vidt jeg ved...?

 

 

Andy

 

red: Måske man skulle forsøge med noget som denne...det ville da være kult: http://www.pcworld.dk/art/8702?a=category&i=272

 

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg leste om Linksys' nye iPhone som kan kobles til trådløst nettverk. Dette virket greit. Vi kommer hovedsakelig å ringe når vi er i båten med ICE dekning. Jeg tenkte at vi kunne kjøpe headset og koble opp mot PCen og på denne måten ha telefonkontakt. Har du noe slikt ombord MajorAndy og hvor får jeg tak i dette i Fredrikshavn eller Ålborg?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

For de som er på svenskekysten kan jeg minne om at Tele2 har kjøpt opp ett av de svenske mobilnettene slik at Norge og Sverige er ett stort felles mobilområde. Det betyr at en kan ringe fra Norge til Sverige for samme takst som innen Norge. Og alle andre kombinasjonene har også vanlig norsk takst. Så ligger en i Smögen og skal ringe de hjemme i Norge, koster det det samme som om en ringte fra Bergen. Ringer en i Sverige fra båten til kompissen som ligger i en annen svensk gjestehavn, koster det også det samme som om begge hadde vært i norge. Dette gjelder alle deres abonnementstyper.

 

Dessverre gjelder ikke dette for datatrfikk med mobilen som modem. Der er det som hos andre operatører steindyrt.

 

Lars H.

Ps! Jeg har ingen tilknyttning til Tele2

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

vil bare nevne at det er helt riktig det Lars H sier. Noe så enkelt som å flytte seg 1 meter kan avgjøre om du har dekning eller ei da det er mange signalrefleksjoner i UHF båndet som ICE ligger i. Så ikke gi opp om man har dårlig signal.

 

Ellers er det heller ikke noe problem å LAGE en UHF antenne om man ønsker det. Er ikke noe problem å bygge om en TV antenne f.eks..

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med modemet, og det forrige de leverte, er at dersom en flytter seg fra dypt nede i salongen og opp i båten, hjelper det betraktelig på signalstyrken. Og husk, modemet er et USB-modem, så du kan fremdeles sitte nede i båten, men ha modemet lenger oppe og ute med en opp til 3m lang USB forlengelseskabel. Da tilsvarer det nesten den billige piskantennen ICE leverer.

 

Lars H.

 

Prøvde med en 3m forlengelseskabel til usb i stua isted men opplevde at det faktisk ble dårligere...... Nå lå den bare utover soffa`n, mulig det blir gæli. Signalstyrken var vel lik men hastigheten økte litt med bare den korte kabelen som fulgte med.

Får prøve litt mer utover når vi skal på hvaler.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

OK, men bruk den korte kabelen i tillegg til 3 meter'n. Den korte med tilkobling til to USB-porter gir mer strøm til modemet slik at sendeeffekten blir bedre.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel ikke være nødvendig å skrive så mye mer om Ice dekningen i Nordjylland - den erfares som god. På hele seilasen i dag fra Fredrikshavn til Ålborg hadde jeg god dekning. Under sees verdiene for Ålbord hvor vi ligger i Vestre Bådehavn. Dette må vel karakteriseres som utmerkede verdier.

 

iceaalborg11juli2008.jpg

 

Når det gjelder bredbåndtestere har jeg nå sett så mange at jeg ikke riktig vet hvem som er mest pålitelig.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått Ice-modemet mitt(usb) og kommet avgårde på ferie. Ligger nå i Tesebukt på nordre Sandøy (hvaler), og har gode signaler på bare modemet. Men den gamle 450 NMT antenna, som jeg har byttet kabel på(rg58) og fått riktige plugger på, virker ikke. Så fort jeg plugger i den, blir den blå dioden på modemet rød, og linja borte.

Er det noen av dere som har greie på antenner som har noen tips? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Et tips er å sjekke at det ikke er blitt kortslutning i noen av pluggene på RG58 kabelen. Koble av antennen og mål mellom skjerm og den tynne midtpinnen på overgangskabelen med et multimeter når den er koblet sammen med RG58 kabelen. Da skal du ha uendelig stor motstand. For selve antennen er det vel ikke så mye som kan ha gått galt.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg leste om Linksys' nye iPhone som kan kobles til trådløst nettverk. Dette virket greit. Vi kommer hovedsakelig å ringe når vi er i båten med ICE dekning. Jeg tenkte at vi kunne kjøpe headset og koble opp mot PCen og på denne måten ha telefonkontakt. Har du noe slikt ombord MajorAndy og hvor får jeg tak i dette i Fredrikshavn eller Ålborg?

 

 

Ups - så første denne i dag :blush:

 

Nej, jeg har ikke eksperimenteret med IP-telefoni. Har firmabetalt mobil, så motivationen er ikke så stor...men måske næste år - bare for sjov?

 

ICE/NMT har generelt fungeret fint på hele vores tur rundt i Danmark. Skælskør var dårlig - der måtte modem'et/routeren helt op på radaren at stå for at få acceptabel forbindelse.

 

Et spørgsmål i den forbindelse: Jeg kan se, at det bliver nødvendigt at få en ekstern antenne. Er der nogle her der ved hvad stikket hedder i D35-routeren? TMC/BNC/XYZ - der er rigtig mange antennestik i verden!

 

Andy

Link to post
Share on other sites

I år går ferieturen vår nordover fra Bergen. Har med ICE-modem, og ny pc med innebygget modem for mitt Telenor-abonnement for fritt bruk kveld og helg.

 

I Askvoll fungerte ICE fint, det gjorde også Telenor bredbånd. I Florø var situasjonen stort sett det samme. Ligger nå i Loen og venter på høvelig bris rundt Stadt. Her er det voldsom variasjon av ICE, kanskje fordi været er slik at "every Tom, Dick and Harry" sannsynligvis sitter i campingbilene/ hyttene og surfer på ICE (kan ikke beskylde andre i båt, vi er alene her i havnen nedenfor hotellet). I kveld bruker jeg Telenor og har rimelig god forbindelse.

 

Kontakten via ICE uten antenne var svært svak her, så jeg bruker antennen som kom med modemet. Riktignok står den inne i båten, men det gir i følge indikatoren svært god kontakt. Men kapasiteten er som nevnt lav.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har en slik USB WLAN mottaker som jeg kan montere på høyeste punkt i båten vha. 3m lang forlengelseskabel. Da får jeg inn det som måtte være av WLAN i en havn. Kjøpt hos komplett.no

 

338138.jpg

 

Denne har de ikke hos CO, men en eller annen vanlig USB-dongle (med forlengelseskabel) har de nok hos CO. Og med den montert fritt, kommer du også langt. En slik enhet koster et par hundrelapper.

 

316926.jpg

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du oppsett for Telenor, skulle det gå greit, men ellers må du sette opp utgående mailserver til ICE. Husker ikke i farten oppsettet, og nå er det 2 min til leggetid. Tidligere sto det litt om dette på ICE sine sider under spørsmål og svar. Du kan jo ta en titt der? http://www.ice.no/Kundeservice-1359.aspx

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...