Jump to content

ICE mobile broadband


Seiljåtten

Recommended Posts

Jeg har i dag seilt innaskjærs fra Kungshamn til Björkö (litt nordvest for Göteborg, vis-a-vis Ökerö og Hönö. Så langt jeg fikk med meg var det dekning på Ice hele veien. Her på Björkö går det også bra. Som nevnt i tidligere innlegg har jeg ekstern antenne med 11 dBi gain. Jeg tviler på at mottagerforholdene er like bra hele veien med liten ingern antenne. Jeg fikk eksempelvis ikke kontakt med ICE i Kungshamn med intern antenne på WLAN. Her i Björkö er signalstyrken -79 dBm. Jeg forstår at det er sterkt signal. Utover det skjønner jeg ikke så mye av betegnelsen.

Link to post
Share on other sites

Og til Pjolter: ICE overtok det frekvensområdet som det tidligere NMT450 mobilnettet brukte. Dermed skulle antennen din være helt utmerket til å bruke sammen med ICE bredbånd. Det eneste du trenger er en overgang til riktig plug til modemet/routeren.

 

Lars H. :flag:

 

Flott :-)

Takk

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Har en alt-i-ett antenne antenne i toppen av masten. Den har det meste inkl. GSM900 antenne. Kan denne benyttes sammen med ICE ?
Egentlig har jeg liten tro på slike kombiantenner og ingen erfaring med den du har. Men ved å se litt på spesifikasjonene, burde det fungere dersom antennen din har elementet Delta 450/900 som det står er geeignet für: GSM 900 MHz NMT 450 MHz . Selvfølgelig trenger du da en rett overgang fra den kontakten som måtte være på splitterboksen og til ICE modemet. Men som sagt, hvor bra det blir, kan jeg ikke si noe om. Men du får i hvert fall antennen høyt opp dersom det er i en seilbåt du har antennen.
Holder det å bruke en slik magnetfot antenne, eller må man ha en av båtantennene for å få noe greie på dette i skjærgården? Er det samme pris om man er i Sverige eller Norge? :smiley:
Magnetfotantennen har ingen ekstra forsterkning, men fordelen er jo at du får den ut og opp slik at signalet ikke dempes på vei ned og inn i båten uten antenne. Det er samme pris for bruk av ICE i Norge, Sverige og Danmark

 

Lars H.

(pt. Nordmøre og ICE-modem, innomhus uten ekstra antenne)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Egentlig har jeg liten tro på slike kombiantenner og ingen erfaring med den du har. Men ved å se litt på spesifikasjonene, burde det fungere dersom antennen din har elementet Delta 450/900 som det står er geeignet für: GSM 900 MHz NMT 450 MHz . Selvfølgelig trenger du da en rett overgang fra den kontakten som måtte være på splitterboksen og til ICE modemet. Men som sagt, hvor bra det blir, kan jeg ikke si noe om. Men du får i hvert fall antennen høyt opp dersom det er i en seilbåt du har antennen.Magnetfotantennen har ingen ekstra forsterkning, men fordelen er jo at du får den ut og opp slik at signalet ikke dempes på vei ned og inn i båten uten antenne. Det er samme pris for bruk av ICE i Norge, Sverige og Danmark

 

Lars H.

(pt. Nordmøre og ICE-modem, innomhus uten ekstra antenne)

 

Hei Lars,

Takk for raskt svar. Har dessverre modellen med DELTA 900S og da blir det vel dessverre ingen løsning. Enig i at kombiantenner ikke er å foretrekke, men den henger nå 20 meter opp på båten som jeg kjøpte og dermed ser jeg ingen grunn til å ta den av. Bruker den til radio, TV, Navtex, vhf og diff GPS.

Link to post
Share on other sites

Hei Roald.

 

Godt å høre at du er vel fremme. AIS signalene forsvant også for en tid tilbake. Det 3. nettet, D35Broadband er vel din egen WLAN router. Når drar du videre NNW-over igjen?

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Korrekt. Den tredje senderen er WLAN ombord. Det er rart, for signalstyrken var -70 dBm idet signalet forsvant. Været bestemmer videre seilas - men når jeg først er her passer det med to dager til. Jeg må sjekke med DMI. Jeg har desverre ikke adresser for værdata-gribfiler for området - har du eller andre ?

Link to post
Share on other sites

Har funnet frem en gammel båtantenne fra en 450NMT mobiltelefon som jeg tenkte jeg skulle prøve med Ice usb modem. Må skjøte kabelen og få riktig plugg i enden på kabelen, så jeg håper noen av dere som har greie på dette kan hjelpe.

Hvilken type kabel brukes på disse, er det samme som på VHF?

Hva slags plugg er det som passer i usb modemet(har ikke modemet enda)?

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Gammel NMT450 antenne er ypperlig. Kabel fra antennen er vanlig RG58 50ohm koaksialkabel, men pluggen inn på modemet har jeg ikke navnet på. Den er mikroskopisk liten. Har selv en overgangskabel fra den pluggen som var i enden på kabelen fra antennen til modemet. Hvor en får tak i en slik overgangskabel vet jeg ikke.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er til noen hjelp, men antennekabelen jeg har heter LMR 200 Low-Loss ned FME-hun/FME-hun. Overgangen til WLAN ser det ut som å hete FME-han/TNC-han eller FME-han/N-han. Dette ifølge pakkseddelen fra eMCOM men jeg vet ikke hvilken av de to pluggene som går inn i WLAN.

Link to post
Share on other sites

Hei. Har nå meldt meg inn i "ice-klubben" :lol: Har prøvd det litt i helgen.... Har ikke antenne, bare modemet.

Lå i strømstad om lørdagen, og litt i strømstadkanalen. Her var det ikke dekning i hele tatt. Er det dårlig dekning rundt strømstad ?

På hvaler hadde jeg dekning men det varierte veldig, alt fra ingenting til 5 i antennesignal. Er dette normalt at det varierer så veldig eller er det noe galt med modemet? Han i butikken nevnte det at vis du lå i ro og signalene varierte veldig kunne det hjelpe med nytt modem. Stemmer dette ?

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel bare være "plug and play"? Men då kjenner jeg ikke enheten din, selv har jeg jo USB-modemet. Dersom jeg da har svakt signal uten antennen ser jeg med en gang at signalstyrken stiger med antennen på indikatorvinduet.

 

ice_indikator.gif

 

Lars H.

 

Denne du mener Roaldbj ?

Link to post
Share on other sites

Med modemet er det dette bildet du har til å sjekke signalstyrken. Dess fler streker til høyre for antennesymbolet, dess sterkere signal. Klikker du på "Meny" oppe til venstre, kan du velge "signalkvalitet" eller hva det nå står der. Da får du en løpende graph som viser hastigheten.

 

Min erfaring med modemet, og det forrige de leverte, er at dersom en flytter seg fra dypt nede i salongen og opp i båten, hjelper det betraktelig på signalstyrken. Og husk, modemet er et USB-modem, så du kan fremdeles sitte nede i båten, men ha modemet lenger oppe og ute med en opp til 3m lang USB forlengelseskabel. Da tilsvarer det nesten den billige piskantennen ICE leverer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hmmm....Da skal jeg prøve med en lang usb-kabel.

Det er denne "signalstyrkeindikatoren" jeg har brukt og den går vel fra 0-6 mener jeg å huske.

Men er det normalt at den svinger litt mellom ingenting og 5 når man ligger i ro ? Han i butikken mente det da kanskje bare var å bytte modem så ble det stabilt.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...